Erfaringer om Lys & Lykter

Duppeditter og programvare
Azzido
Nybegynner
Nybegynner
Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Azzido » tor 14 okt 2010 18:07

Utifra hva jeg har solgt og prøvd selv så vil jeg si at Led Lenser er noe av det bedre man får tak i fortiden.
Bilde

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Sted:Lørenskog

Legg inn av steppen » tor 14 okt 2010 18:35

På Candlepowerforum anbefales carrot's guide to high-end flashlights som introduksjon for de som vil vite litt mer om de moderne lommelyktene.

Bestilte Fenix LD10 med tilbehør i går (ettersom jeg glemte igjen min MagLite på Vangskyrkja - V42C#19 natt til mandag). Kunne tenkt meg en sterkere lykt i tillegg, og etter mye grubling tror jeg en god hodelykt vil dekke mitt behov best. I likhet med Catch vurderer jeg Fenix HP20, men det frister mer å vente til Lightman har tatt den inn enn å kjøpe på eBay.

Hvem blir forresten den første til å ta med seg Polarion PH40 Helios på cachejakt? Koster ikke mer enn drøyt 4 kr. per lumen (4100 lumen, 17000+ kr), men nattcaching vil garantert aldri bli det samme igjen.. :lol:
BildeBilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 14 okt 2010 20:13

sven-egil skrev:

Altså egen erfaring i praktisk bruk, ikke en link til produsent eller ekstern test.

Kreeeemt, jeg prøver igjen slik jeg prøvde når jeg startet tråden.

Linker og tester finnes det dullioner av, jeg ba tynt om Egnen erfaring, ikke hva som kommer, eller at en eller tusen websider har testet....
Eller at noen har bestilt....

Men hva har du og hva er du fornøyd med og hva er du ikke fornøy med...
Altså praktiske erfaringer ute i "svarte natta"
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Sted:Tromsø
Kontakt:

Legg inn av Geo_Raiders » tor 14 okt 2010 22:22

En av de aller råeste stavlyktene som er å få tak i er Olight SR-90 Intimidator.. Den leverer 2200 lumen, og koster i overkant av 3 flak.

Ellers er det bra utvalg i lykter i str. 200 - 900 lumen som nok er mer enn nok til ordinær geocaching-bruk. Led-Lenser sine lykter har etter min mening den beste optikken mht. spredelys og fokusering, og min T7 funker veldig bra med 2 effekttrinn.
Geo_Raiders

Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tor 14 okt 2010 22:53

sven-egil skrev:
sven-egil skrev: Kreeeemt, jeg prøver igjen slik jeg prøvde når jeg startet tråden.
Altså egen erfaring i praktisk bruk, ikke en link til produsent eller ekstern test.
Jeg er utrolig fornøyd med min lille diodelylt fra onkel Claes til 29.90 (eller noe omtrent der), med et AA batteri som lyser godt nok til å få meg hjem når jeg har rotet meg bort i skauen, og ikke har hatt vett nok på å komme meg ned i sivilisasjonen innen mørket tok overhånd. Ganske lett er den også. Onkel Claes har byttet ut denne med en modell til omternt samme pris som bruker 3 AAAA batterier. Jeg har denne også. Nøyaktig 100g med batterier. Det finnes ikke en lykt med bedre pris/ytelse-forhold.
Otto Milvang

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Sted:Lørenskog

Legg inn av steppen » fre 15 okt 2010 00:51

MiniMagLite LED (AA): Noe svakt lys, og nokså dyr i forhold til ytelsen. Er en av de få LED-lyktene med lyktehode som tillater zooming av lysstrålen (som på storebrødrene).
BildeBilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » lør 16 okt 2010 13:38

Raggsokk skrev:
Catch skrev:Tror Fenix HP20 skal være noe av det råeste nå:
http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=76
(sikle) Noen som har prøvd denne?
nope, men jeg har lommelykter fra Fenix (LD01, LD20, TA20 (og en til som jeg ikke husker navnet på), og det er absolutt ingenting å si på kvaliteten og lysstyrken.

Har også en princetek h2o 1m hodelykt som jeg er veldig glad i (brukes mest på gåturer i mørket (genial til FTF-jakt rundt halloweentider;-.) )), og en Petzl "leir"hodelykt som er fast inventar i sekken det meste av året når det er overnattingstur.
BildeBilde

Brukeravatar
vido_
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av vido_ » tir 19 okt 2010 01:19

Hovedlykten for tiden er en Fenix TK40 som jeg er svært fornøyd med.
http://www.lightman.no/product/482810/F ... elykt.html Mye lys og flere justeringstrinn :)
Når jeg nå i kveld satt og surfet litt så fant jeg selvfølgelig en ny lykt jeg vil ha. Jeg kaller den bare "Nattkverkeren" http://www.lightman.no/product/497422/W ... -lykt.html Der har du ett av mine julepresangønsker :D
Når det gjelder hodelykt så bruker jeg denne http://www.klikk.no/helse/friluft/article612988.ece som jeg er godt fornøyd med. Godt lys og god batterilevetid.
Bilde Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Legg inn av ehaa » ons 20 okt 2010 16:25

Takk fort denne tråden :D

Skal ut å handle i løpet av uken regner jeg med og da blir det en tur på Magasinet tenker jeg, og da blir det
led lenser 7 tenker jeg..

Virker etter tilbakemeldingene her inne at det er en bra lykt, og en pris som men kan leve med..
Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior

Legg inn av Cptnodegard » ons 20 okt 2010 22:15

"kjøpt over disk i norge" når det gjelder å kjøpe lommelykt er litt som å skyte seg selv i begge beina med hagle 2 minutter før man skal løpe maraton. At du betaler 3+ ganger mer enn du burde er én ting, men hovedprobelemt er at de beste merkene ikke finnes i norge
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » ons 20 okt 2010 22:36

Cptnodegard skrev:"kjøpt over disk i norge" når det gjelder å kjøpe lommelykt er litt som å skyte seg selv i begge beina med hagle 2 minutter før man skal løpe maraton. At du betaler 3+ ganger mer enn du burde er én ting, men hovedprobelemt er at de beste merkene ikke finnes i norge
Så, så. Hvis Petzl er bra nok for dem som klatrer Mount Everest i mørket, så er det bra nok å cache med også.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 21 okt 2010 08:37

Cptnodegard skrev:"kjøpt over disk i norge" når det gjelder å kjøpe lommelykt er litt som å skyte seg selv i begge beina med hagle 2 minutter før man skal løpe maraton. At du betaler 3+ ganger mer enn du burde er én ting, men hovedprobelemt er at de beste merkene ikke finnes i norge
Mitt ønske med å starte denne tråden var å finne ut hva skal man kjøpe om man går til butikken i ettermiddag for å kjøpe en lykt som man trenger NÅ.

Men du har mange flotte påstander som er kastet ut i luften som du sikkert kan fortelle mer om da jeg gjerne vil vite mer om de.

Kan du dokumentere/forklare det med at ting er 3 + dyrere kjøpt over disk.
Husk å ta med frakt og mva og diverse gebyrer.
(Og pakken er ikke sendt som gave)

Så var det det punktet om verdens beste forbrukerlovgivning.
Sett at man kjøper fra "ytre strøk", da bør man vel kunne be om skikkelig garanti, eventuelt betale ekstra for en slik garanti/forsikring.

Hvilken av de "beste merker" er det som ikke finnes og hvorfor er de best?

Og Norge staves med stor N.
Bilde Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 21 okt 2010 10:17

sven-egil skrev:Mitt ønske med å starte denne tråden var å finne ut hva skal man kjøpe om man går til butikken i ettermiddag for å kjøpe en lykt som man trenger NÅ.
Etter å ha brukt håndholdt lommelykt en stund, savnet jeg å ha en hodelykt, sånn at jeg kunne ha begge hendene fri. Jeg kjøpte Petzl Tikka, en modell som ser ut til å ha gått ut av produksjon. Jeg kjøpte etterhvert flere. De er sprutsikre, ikke vanntette, men jeg har brukt mine i regn og yr, og det har gått helt fint. For de gangene jeg ønsker mer lys, har jeg en Petzl Duobelt LED 14.
~/.signature: No such file or directory.

Cptnodegard
Junior
Junior

Legg inn av Cptnodegard » tor 21 okt 2010 19:22

sven-egil skrev:
Kan du dokumentere/forklare det med at ting er 3 + dyrere kjøpt over disk.
Husk å ta med frakt og mva og diverse gebyrer.
(Og pakken er ikke sendt som gave)
Merker du ikke får i norge: ultrafire, surefire, romisen, itp, 4sevens, fenix, etc etc etc.
At ting ofte 3 ganger dyrere i norge enn i utlandet trenger ingen forklaring, det kalles prisdiskriminering og finnes i alle produktgrupper. har sett ting som koster 20 ganger mer i norge enn i utlandet, for å ta det ekstreme ytterpunktet. Skal du ha en lykt som tåler det meste og lyser noe inni h så er det her en grei lykt, dog håndholdt: http://www.shiningbeam.com/servlet/the- ... REE/Detail
med frakt, null mva og null avgifter koster den ca 180 kr.

Selv om forbrukerkjøpsloven i norge er kjekk til tider så vil det aldri lønne seg i lengden på så billige ting. Det jeg har utsatt de lyktene der for på jobb er ting du aldri kommer til å utsette dem for når du driver med geocaching. Forbrukerkjøpsloven dekker uansett ikke fysiske skader. Om lykta skulle ryke på andre måter, er det stor sjanse for at du kan fiske det selv, om det så innebærer å bytte emitter. Du kan dessuten kjøpe 3 slike lykter for det du betaler for en tilsvarende led lenser lykt over disk i norge, så det skal noe til at den reklamasjonsretten betaler for seg selv.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 21 okt 2010 22:23

Cptnodegard skrev: Merker du ikke får i norge: ultrafire, surefire, romisen, itp, 4sevens, fenix, etc etc etc.
Da må jeg bare undres litt, av de merkene du ramser opp er det vel bare itp jeg ikke har sett fra Norsk forhandler.
At ting ofte 3 ganger dyrere i norge enn i utlandet trenger ingen forklaring, det kalles prisdiskriminering og finnes i alle produktgrupper. har sett ting som koster 20 ganger mer i norge enn i utlandet, for å ta det ekstreme ytterpunktet. Skal du ha en lykt som tåler det meste og lyser noe inni h så er det her en grei lykt, dog håndholdt: http://www.shiningbeam.com/servlet/the- ... REE/Detail
med frakt, null mva og null avgifter koster den ca 180 kr.
Den lykten koster kr 249.- i Norge og det er laaaangt under 3 gangeren.
For ikke å snakke om 20 ganger mer.
Selv om forbrukerkjøpsloven i norge er kjekk til tider så vil det aldri lønne seg i lengden på så billige ting.

Er enig i at garanti sikkert ikke er så farlig på ting til noen få hundre kroner.
Det jeg har utsatt de lyktene der for på jobb er ting du aldri kommer til å utsette dem for når du driver med geocaching. Forbrukerkjøpsloven dekker uansett ikke fysiske skader. Om lykta skulle ryke på andre måter, er det stor sjanse for at du kan fiske det selv, om det så innebærer å bytte emitter.
Nå vet du ikke noe som helst om hva jeg jobber med eller hva en lykt kan bli utsatt for når jeg bruker den.
Du kan dessuten kjøpe 3 slike lykter for det du betaler for en tilsvarende led lenser lykt over disk i norge, så det skal noe til at den reklamasjonsretten betaler for seg selv.
Nå spørs det veldig på hvor du kjøper f.eks. en Ledlenzer lykt... et sted koster en T7 700.- og andre steder 400.- og da bør billig lykten ikke koste mer en 130 spenn.

Jeg vet man kan spare en god del på ting kjøpt i utlandet, men ser man litt rundt her i landet finnes det faktisk greie priser på det meste.
Men jeg synes den "Hagle" komentaren din er helt bak mål.
Særlig når tallene og påstandene dine ikke stemmer, se bare på den lykten du linket til forskjellen i pris er jo der, men den er ikke spesielt stor.
Bilde Bilde Bilde

Svar