Skal en ikke kritisere turbokser?

Alt om geocaching
Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Sted:Sandefjord
Kontakt:
Re: Skal en ikke kritisere turbokser?

Legg inn av team fredrune » ons 10 aug 2011 11:08

Trekker det naturligvis ikke tilbake...

svaret var bare nok et eksempel på, et tidligere innlegg jeg la inn her.. Dersom man er ute etter kommafeil og synonymordbok + i tillegg stuper inn i alle innlegg med lupe.. kan man med enkelhet skape en negativ uro!
Dersom man leser innlegget som et ikke mekanisk vesen ser man at spot on står i anførselstegn " " noe som kanskje ikke direkte betyr akkurat... men, om man ønsker kan man tyde ting på alle måter.
Å da blir hele greia så dum, at da gidder ikke jeg.

Da møter jeg heller opp med boksehansker og tannbeskytter :) da får man utrettet omtrent like mye! To blå øyer.. og mer?? ingenting!

Og beklager eventuelle komma og skrivefeil :roll: :mrgreen:
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » ons 10 aug 2011 11:10

Feil igjen.. mener.. burde stått i " "
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » ons 10 aug 2011 11:11

Det var nesten "gulp" :oops:
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

torge
Bruker
Bruker

Legg inn av torge » ons 10 aug 2011 11:26

team fredrune skrev:"spot on" burde det ikke stått nei. Beklager og herved trukket tilbake.
Avsporing fra tråden.
Er tilhenger av hint som er spot on....
Kjenner jeg er litt lei av å stå med rompa i været å lete etter cacher som kan være gjemt på hundrevis av steder....
Slike cacher ender jeg ofte med å logge DNF på... når jeg ikke gidder å lete mer.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » ons 10 aug 2011 11:42

torge skrev:Er tilhenger av hint som er spot on....
Kjenner jeg er litt lei av å stå med rompa i været å lete etter cacher som kan være gjemt på hundrevis av steder....
Slike cacher ender jeg ofte med å logge DNF på... når jeg ikke gidder å lete mer.
Det er mange som liker hint som er helt presise, men et hint er i utgangspunktet ikke ment å være helt presist, så la meg omformulere meg slik at jeg også er innenfor temaet: Jeg synes ikke man skal klage på et hint fordi det ikke er «spot on».

Det hender jeg klager over dårlig hint, men da er det fordi hintet for meg er helt uforståelig eller intetsigende. Et hint skal være til hjelp. Et hint jeg ikke forstår, er ikke til hjelp. Et hint som er intetsigende, er heller ikke til hjelp.
~/.signature: No such file or directory.

Raggsokk
Senior
Senior
Sted:Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » ons 10 aug 2011 12:01

For meg kan et hint gjerne være litt kryptisk, spesielt hvis vanskelighetsgraden er fra 2 stjerner og oppover. Jeg liker ikke hint som i klartekst forteller hvor cachen er gjemt, da blir det til at jeg går kun etter hint og ikke ser så nøye på koordinatene. En cache har lett for å slippe unna med dårlige koordinater bare fordi hintet er så direkte, og det synes jeg er synd. Derimot tror jeg norske cacheeiere - meg inkludert - kan vurdere å være mer kreative med hintet. Det er fryktelig mye kreativitet ute og går med både beskrivelser, mystery-oppgaver, plasseringer og cachebeholdere, men hintet gjøres det ikke så mye med etter det jeg har sett til nå. Jeg har funnet en cache der det tok laaang tid før jeg skjønte hva hintet betydde, og da måtte jeg le litt for meg selv fordi det var så enkelt, men likevel kreativt. Jeg skriver det ikke her fordi jeg har tenkt å bruke det på en av mine egne cacher en dag. :wink:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted:Oslo

Legg inn av mamoreb » ons 10 aug 2011 12:06

Jeg synes at hint bør henge sammen med behovet for å være diskrét, men også vanskegraden. Dessuten tenker jeg at hintet alltid bør gi MER informasjon enn koordinatene.

Et hint av typen "i steinrøysa" forteller meg ikke noe mer enn jeg allerede visste ut fra koordinatene, og er for meg et dårlig hint.

Hint av typen "i knehøyde" eller "bak en av de blå flisene" gir ikke bort nøyaktig plassering, men avgrenser likevel søkeområdet mer enn koordinatene gjør, og er for meg gode hint.

En cache med lav vanskegrad kan for min del godt ha et hint som avslører eksakt plassering. Er vanskegraden relativt høy, synes jeg det blir for lettvint for geocacheren om hintet avslører eksakt plassering. Her kan hintet gjerne peke til flere potensielle gjemmesteder, eller kanskje basere seg på en gåte, ordspill e.l. som gjør at man må tenke litt.

Jeg synes det er svært viktig at geocachere ikke opptrer på mystisk vis i områder hvor letingen kan vekke bekymring. På lave vanskegrader kan vel "spot on" hint være lurt. På høyere vanskegrader skulle man kanskje håpe at geocachere kunne bruke sin erfaring til å vurdere hvordan man kan lete uten å bli avslørt, eller om man bør forsøke en annen gang...
Bilde

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » ons 10 aug 2011 12:11

Hyggelig at vi fikk "sporet av litt" :)

Men, dette med hint må være akkurat hva man vil for meg, poenget var i BY-KJERNER.. eller områder man "helst" ikke bør/skulle stått med rumpa for lenge i været...
altså burde en cache på torget i Larvik, Tønsberg, Oslo... ikke ha vanskelighetsgrad 5.. eller hint "på en boks" visst koordinatene er 26 meter unna grunnet høye bygninger eller what ever..
Synes det skal være relasjoner mellom hint og vanskelighetsgrad.

Gjør meg ingenting å lete i skogen eller andre gøyale plasser i 1 time... ( litt å ljuge men... kan ikke klage )
men, synes det er litt dumt i sentrum :)

men, får komme tilbake til det når jeg får litt erfaring :roll:
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » ons 10 aug 2011 12:11

pjacklam skrev:
torge skrev:Er tilhenger av hint som er spot on....
Det er mange som liker hint som er helt presise, men et hint er i utgangspunktet ikke ment å være helt presist, så la meg omformulere meg slik at jeg også er innenfor temaet: Jeg synes ikke man skal klage på et hint fordi det ikke er «spot on».

Det hender jeg klager over dårlig hint, men da er det fordi hintet for meg er helt uforståelig eller intetsigende. Et hint skal være til hjelp. Et hint jeg ikke forstår, er ikke til hjelp. Et hint som er intetsigende, er heller ikke til hjelp.
Enig! Hint/tips er ikke en spoiler eller en eksakt forklaring på hvor cachen befinner seg. Forøvrig ref. jeg til Pjacklams kurante beskrivelse her og i det forrige innlegget ang. temaet.

Allikevel har min begeistring for å bruke mye tid på å lete etter cacher som i utgangspunktet skulle være enkelt, dalt betraktelig fra jeg startet. Men jeg kan ikke forlange eller be om at alle ser på det på samme måte, spesielt de med færrest funn eller ferske om man vil. Der tror jeg gleden av en skikkelig leteutfordring er vesentlig større enn for meg som har litt flere funn. Mulig det er bare jeg som har mistet deler av denne biten av vår sport. :?: :shock:

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » ons 10 aug 2011 12:12

LIKE BLID :D

Min frue og meg koser oss med Geocaching!
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » ons 10 aug 2011 12:14

team fredrune skrev:Hyggelig at vi fikk "sporet av litt" :)

Men, dette med hint må være akkurat hva man vil for meg, poenget var i BY-KJERNER.. eller områder man "helst" ikke bør/skulle stått med rumpa for lenge i været...
altså burde en cache på torget i Larvik, Tønsberg, Oslo... ikke ha vanskelighetsgrad 5.. eller hint "på en boks" visst koordinatene er 26 meter unna grunnet høye bygninger eller what ever..
Synes det skal være relasjoner mellom hint og vanskelighetsgrad.

Gjør meg ingenting å lete i skogen eller andre gøyale plasser i 1 time... ( litt å ljuge men... kan ikke klage )
men, synes det er litt dumt i sentrum :)

men, får komme tilbake til det når jeg får litt erfaring :roll:
Jo, men du er inne på noe vesentlig. Det handler om å klage på alt mulig som utlegger har gjort med en cache. Det er ikke ALT man bør klage på, etter mitt syn i alle fall og det kan muligens være noe svekket. :shock: 8)

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » ons 10 aug 2011 12:37

team fredrune skrev:altså burde en cache på torget i Larvik, Tønsberg, Oslo... ikke ha vanskelighetsgrad 5.. eller hint "på en boks" visst koordinatene er 26 meter unna grunnet høye bygninger eller what ever..
Hvis koordinatene peker 26 unna cachen, er cachen ikke i tråd med retningslinjene uansett hva vanskelighetsgraden eller hintet er.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » ons 10 aug 2011 12:43

pjacklam skrev:
team fredrune skrev:altså burde en cache på torget i Larvik, Tønsberg, Oslo... ikke ha vanskelighetsgrad 5.. eller hint "på en boks" visst koordinatene er 26 meter unna grunnet høye bygninger eller what ever..
Hvis koordinatene peker 26 unna cachen, er cachen ikke i tråd med retningslinjene uansett hva vanskelighetsgraden eller hintet er.
Men sier retningslinjene noe om å plassere cacher i områder hvor det er slike elendige forhold, altså at man IKKE skal plassere en boks der? Men uansett i slike forhold, så bør hintet være mer presist etter min smak. :shock:

gacrux
Senior
Senior
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » ons 10 aug 2011 12:51

Å lete i skogen i en time er uten unntak pyton, og vanligvis et resultat av at koordinatene er hentet fra en telefon.
Otto Milvang

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » ons 10 aug 2011 13:14

gacrux skrev:
Å lete i skogen i en time er uten unntak pyton, og vanligvis et resultat av at koordinatene er hentet fra en telefon.
Herregud... :shock:

Svar