Papirfly?

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Papirfly?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 nov 2014 22:16

bjorges skrev:Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man skal forsøke å sikre ting fra toppen, det vanskeliggjør stort sett en aksept. Det er som regel mye enklere å inngå avtaler lokalt enn å klare å få de samme avtalene godkjent på toppnivå.
Som jeg sa tidligere er ikke jeg i styret og kan ikke snakke for dem, men det jeg, som du kanskje husker, tok til orde for på årsmøtet for snart to år siden er at det i det hele tatt finnes en "sparringpartner" som mydighetene (les: forskjellige offentlige etater) kan kontakte for å komme i kontakt med oss geocachere. Noen ganger kan det være riktig å gå inn i en dialog med dem fra GiNos side, andre ganger er det kanskje nok å formidle kontakt med rette vedkommende, eller kanskje med en lokal gruppe der det finnes (men du ser jo ikke vitsen med dem heller...)
bjorges skrev:Nei, dette er jo i tråd med hvordan de lokale grupperingene har etablert seg etter at GiNo ble etablert som et tilbud til alle.
Det er en ting GiNo aldri har kunnet tilby og heller aldri vil kunne tilby, og det er et lokalt miljø for geocachere på steder der det er en del geocachere innenfor et begrenset område. De lokale foreningene har ikke dukket opp som protest mot GiNo, men som en følge av et ønske om et lokalt miljø hvor man sammen kan skape engasjement og aktivitet lokalt. Med hele Norge som nedslagsfeilt vil ikke GioNo være i stand til å tilby det, så deres tilbud til medlemmene må bli helt andre ting enn det lokalforenigene driver med. Lokalforeningene og GiNo utfyller hverandre mer enn de konkurrerer. Og mange av de som er aktive i lokalforeningene er også de som er aktive i GiNo.
bjorges skrev: Jeg vil anta dette interne medlemsforumet blir brukt flittig av "den indre kjerne".
pjacklam skrev:GiNos lukkede medlemsforum minner meg om sånne hemmelige klubber som barn har. Det er bare flaut.
Det er ikke på noen måte uvanlig at lag og foreninger har en del kommunikasjon mellom medlemmer og styret som ikke er åpent for allmennheten. Det kan være hva man ønsker å gjøre i foreningen, tilbakemeldinger fra medlemmene til styret, ris og ros, informasjon fra styret til medlemmene etc. Medlemsforumet er ikke "flittig brukt" slik du antyder, Bjorges. Og hadde du vært medlem hadde du kunnet se det selv.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Papirfly?

Legg inn av bao » tor 27 nov 2014 22:48

Var det papirtiger eller papirfly?

De fleste har denne muligheten:
Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet
Du kan redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan laste opp vedlegg til dette forumet
Dette bør det bli en slutt på.

Det er noe som kun bør forbeholdes betalende medlemmer!

Jeg er enig i at alle bør kunne lese innlegg her, men å komme med egne uten å være medlem bør begrenses.

Klart at det skal være et forum kun for medlemmer, det er da naturlig.
Videre skal det selvfølgelig være et forum kun for styret, også naturlig.
Dessuten bør det ikke være mulig å bli medlem uten å bli anbefalt av minst to eksisterende medlemmer.

På sikt synes jeg forumet kun skal være åpent for medlemmer.

Gratispassasjerer må man få slutt på.
Utlegg av nye geocacher er ingen unskyldning.

Og fjerning av den stygge logoen med et fint vinterbilde var på sin plass.
Det er bedre med en nøktern logo som viser hensikten her.
Naturopplevelser bør unngåes.

Det var det hele. :D

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » tor 27 nov 2014 22:54

bjorges skrev: Jeg vil anta dette interne medlemsforumet blir brukt flittig av "den indre kjerne".
pjacklam skrev:GiNos lukkede medlemsforum minner meg om sånne hemmelige klubber som barn har. Det er bare flaut.
Det er ikke på noen måte uvanlig at lag og foreninger har en del kommunikasjon mellom medlemmer og styret som ikke er åpent for allmennheten. Det kan være hva man ønsker å gjøre i foreningen, tilbakemeldinger fra medlemmene til styret, ris og ros, informasjon fra styret til medlemmene etc. Medlemsforumet er ikke "flittig brukt" slik du antyder, Bjorges. Og hadde du vært medlem hadde du kunnet se det selv.[/quote]

Her er det vel bare å applaudere til Pjaclams kommentar. Slikt har ikke vært nødvendig til nå, og er sikkert ikke nødvendig videre heller.

Når det gjelder medlemskap har jeg, til tross for at jeg sammen med Whoelse var den som etablerte organisasjonen, mine tvil om jeg faktisk ser verdien av et medlemskap lengre. Jeg liker ikke måten det nye styret hittil har opptrådt, og jeg mener personlig den rollen blant andre du har tatt til orde for er feil.
Styret har, ved å kapre dette forumet, også sørget for å ta livet av interessen rundt geocachingen for Anders99, og dermed også "drept" Stammtisch Oslo i den formen det har hatt i 8 år. Dette uten skrupler og uten å bry seg om en tradisjon for veldig mange av deres potensielle medlemmer. Slikt er ikke akkurat med på å bygge tillit og verve medlemmer.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 nov 2014 23:16

bjorges skrev:Slikt har ikke vært nødvendig til nå, og er sikkert ikke nødvendig videre heller.
At det ikke har vært nødvendig tidligere er jo ikke så rart. Tidligere gjorde jo ikke GiNo noe som helst annet enn å eie noen nettsider. Det nye styret har i tråd med det som har kommet frem på de to siste årsmøtene i foreningen begynt å legge opp til at GiNo faktisk skal gjøre noe, og da vil jeg tro kommunikasjon med medlemmene er en del av det.
bjorges skrev:Når det gjelder medlemskap har jeg, til tross for at jeg sammen med Whoelse var den som etablerte organisasjonen, mine tvil om jeg faktisk ser verdien av et medlemskap lengre. Jeg liker ikke måten det nye styret hittil har opptrådt, og jeg mener personlig den rollen blant andre du har tatt til orde for er feil.
Hvorvidt den rollen jeg har tatt til orde for er riktig eller feil er vi åpenbart uenig om, og det er helt greit. Jeg mener det jeg mener og jeg er ikke alene om å mene det. Om du ikke lengre ser verdien av å være medlem synes jeg det er trist. GiNo gjør de samme tingene nå som den har gjort de siste årene + at den har begynt å gjøre noe mer. Jeg synes tanken dere hadde da dere startet GiNo var veldig fin. Men verden har gått videre, og vi som er medlemmer (eller hvertfall en flertallsdel av oss) ønsker nå at foreningen skal gøre noe mer. Hva den skal gjøre er opp til medlemmene gjennom de signalene man gir på årsmøtet og gjennom å velge de personene som skal styre foreningen frem til neste årsmøte. Det heter tillitsvalgt, og innebærer at årsmøtet gir de personene det velger tillit til å lede foreningen. Vil man påvirke må man være medlem og gjøre sin stemme gjeldende.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » tor 27 nov 2014 23:44

bjorges skrev:Når det gjelder medlemskap har jeg, til tross for at jeg sammen med Whoelse var den som etablerte organisasjonen, mine tvil om jeg faktisk ser verdien av et medlemskap lengre. Jeg liker ikke måten det nye styret hittil har opptrådt, og jeg mener personlig den rollen blant andre du har tatt til orde for er feil.
Hvorvidt den rollen jeg har tatt til orde for er riktig eller feil er vi åpenbart uenig om, og det er helt greit. Jeg mener det jeg mener og jeg er ikke alene om å mene det. Om du ikke lengre ser verdien av å være medlem synes jeg det er trist. GiNo gjør de samme tingene nå som den har gjort de siste årene + at den har begynt å gjøre noe mer. Jeg synes tanken dere hadde da dere startet GiNo var veldig fin. Men verden har gått videre, og vi som er medlemmer (eller hvertfall en flertallsdel av oss) ønsker nå at foreningen skal gøre noe mer. Hva den skal gjøre er opp til medlemmene gjennom de signalene man gir på årsmøtet og gjennom å velge de personene som skal styre foreningen frem til neste årsmøte. Det heter tillitsvalgt, og innebærer at årsmøtet gir de personene det velger tillit til å lede foreningen. Vil man påvirke må man være medlem og gjøre sin stemme gjeldende.[/quote]

Ingen grunn til å melde seg inn når styret ikke gir snev av tillit i måten de opptrer på. Dersom styret tar sin kommando fra medlemmene og årsmøtet må jeg si jeg er sterkt i tvil om hvilke styringssignaler som er gitt.

Tanken vi hadde med å starte organisasjonen var, og er fortsatt, å sikre drift av nettsider og forum. At årsmøtet har bestemt noe annet, og samtidig satt inn et styre uten takt og tone kan jeg ikke gjøre noe med, selv ikke som medlem.

Jeg vil vurdere tanken om medlemskap med jevne mellomrom, men kan altså ikke stå inne for måten ting gjøres på for øyeblikket.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 28 nov 2014 00:11

bjorges skrev:Jeg vil vurdere tanken om medlemskap med jevne mellomrom, men kan altså ikke stå inne for måten ting gjøres på for øyeblikket.
Godt å høre at du ikke har avskrevet GiNo for all fremtid! Jeg håper det ikke blir så veldig lang tid til du finner at det blir verdt for deg å bli medlem igjen!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Papirfly?

Legg inn av krl69 » fre 28 nov 2014 09:05

Fortsatt litt uklart hvorfor logoskifte var nødvendig.... Sånn for å pense debatten tilbake på et mye mer spennende spor.

Sånn ellers har jeg ikke tenkt å gå aktivt inn for å vende meg til eller like den nye logoen. Jeg kan strekke meg langt når min kjære kone velger noe jeg ikke liker, sånn for husfredens skyld, men synet på en logo forbeholder jeg meg retten til å mislike akkurat så lenge og hardt jeg vil uten å anstrenge meg nevneverdig. :shock: 8)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » fre 28 nov 2014 09:19

krl69 skrev:Fortsatt litt uklart hvorfor logoskifte var nødvendig.... Sånn for å pense debatten tilbake på et mye mer spennende spor.
Trolig bare fordi det nye styret hadde lyst. De kommer jo ikke med en fornuftig forklaring her på forumet i alle fall. Mulig det kommer en forklaring inne i sandkassa deres, men den ser jo ikke omverdenen. :roll:
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av thomfre » fre 28 nov 2014 09:21

krl69 skrev:Fortsatt litt uklart hvorfor logoskifte var nødvendig....
Det er flere sider av denne saken, som ikke alle kjenner til. Den gamle logoen har en klausul knyttet til seg, som er ufordelaktig for foreningen. Nå har foreningen en logo som vi eier 100%, og kan bruke fritt til det foreningen vil.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » fre 28 nov 2014 09:29

thomfre skrev:
krl69 skrev:Fortsatt litt uklart hvorfor logoskifte var nødvendig....
Det er flere sider av denne saken, som ikke alle kjenner til. Den gamle logoen har en klausul knyttet til seg, som er ufordelaktig for foreningen. Nå har foreningen en logo som vi eier 100%, og kan bruke fritt til det foreningen vil.
Forstår ikke problemet. Jeg utformet i sin tid logoen og overførte rettighetene til "Geocaching i Norge". Tanken har hele tiden vært at logoen skal kunne brukes generelt for geocachere i Norge og om folk vil bruke logoen så står de fritt til det - om det er ikke-kommersielt. Det samme gjelder for alt innholdet på gcinfo.no. Det er derfor utgitt med lisens" Creative Commons, Attribution, Noncommercial, Share Alike"

Vi kan dermed tolke styrets svar at de ønsker å kommersialisere organisasjonen? En organisasjon på opp mot 100 betalende medlemmer, og som er så full av seg selv at den tror dette skal bli en økonomisk gullgruve? På tide med en liten realitetssjekk kanskje?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av thomfre » fre 28 nov 2014 09:35

bjorges skrev:Forstår ikke problemet. Jeg utformet i sin tid logoen og overførte rettighetene til "Geocaching i Norge". Tanken har hele tiden vært at logoen skal kunne brukes generelt for geocachere i Norge og om folk vil bruke logoen så står de fritt til det - om det er ikke-kommersielt. Det samme gjelder for alt innholdet på gcinfo.no. Det er derfor utgitt med lisens" Creative Commons, Attribution, Noncommercial, Share Alike"
Siden du selv drar det hit, her er avtalen som ble inngått mellom deg og GiNo:
Bjørge Stavik overdrar gjennom undertegnelsen av denne avtalen alle rettigheter til
logoen han har laget for Geocaching i Norge:

Geocaching i Norge forplikter seg på sin side til følgende:
For hvert produkt som produseres med denne logoen skal Stavik motta et eksemplar
gratis dersom det er mulig å få inn i avtalen med produsenten at Geocaching i Norge
får minst et eksemplar gratis. Geocaching i Norge skal med beste vilje forsøke å få til
slike avtaler.

Denne forpliktelsen gjelder så lenge Stavik er aktiv geocacher, det vil si at han har
funnet minst en cache i det året som er gått forut for inngåelse av avtale om
produksjon av produktet.
bjorges skrev:Vi kan dermed tolke styrets svar at de ønsker å kommersialisere organisasjonen? En organisasjon på opp mot 100 betalende medlemmer, og som er så full av seg selv at den tror dette skal bli en økonomisk gullgruve? På tide med en liten realitetssjekk kanskje?
Du skal slippe å tolke, jeg kan fortelle: styret har ingen planer om å kommersialisere organisasjonen, men vi har planer om å få laget flere GiNo-produkter.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » fre 28 nov 2014 10:46

thomfre skrev:
bjorges skrev:Forstår ikke problemet. Jeg utformet i sin tid logoen og overførte rettighetene til "Geocaching i Norge". Tanken har hele tiden vært at logoen skal kunne brukes generelt for geocachere i Norge og om folk vil bruke logoen så står de fritt til det - om det er ikke-kommersielt. Det samme gjelder for alt innholdet på gcinfo.no. Det er derfor utgitt med lisens" Creative Commons, Attribution, Noncommercial, Share Alike"
Siden du selv drar det hit, her er avtalen som ble inngått mellom deg og GiNo:
Bjørge Stavik overdrar gjennom undertegnelsen av denne avtalen alle rettigheter til
logoen han har laget for Geocaching i Norge:

Geocaching i Norge forplikter seg på sin side til følgende:
For hvert produkt som produseres med denne logoen skal Stavik motta et eksemplar
gratis dersom det er mulig å få inn i avtalen med produsenten at Geocaching i Norge
får minst et eksemplar gratis. Geocaching i Norge skal med beste vilje forsøke å få til
slike avtaler.

Denne forpliktelsen gjelder så lenge Stavik er aktiv geocacher, det vil si at han har
funnet minst en cache i det året som er gått forut for inngåelse av avtale om
produksjon av produktet.
bjorges skrev:Vi kan dermed tolke styrets svar at de ønsker å kommersialisere organisasjonen? En organisasjon på opp mot 100 betalende medlemmer, og som er så full av seg selv at den tror dette skal bli en økonomisk gullgruve? På tide med en liten realitetssjekk kanskje?
Du skal slippe å tolke, jeg kan fortelle: styret har ingen planer om å kommersialisere organisasjonen, men vi har planer om å få laget flere GiNo-produkter.
Jaja, jeg må innrømme at denne avtalen hadde jeg allerede glemt.
Kan heller ikke se at denne avtalen skulle være et enormt hinder for å fortsette tanken om å lage produkter, og hvis den nå var et enormt problem så kunne det vært en tanke å ta kontakt å høre om avtalen kunne opphøre fremfor å bytte logo?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av thomfre » fre 28 nov 2014 11:18

bjorges skrev:...ta kontakt å høre om avtalen kunne opphøre fremfor å bytte logo?
Kan avtalen opphøre?

Uansett så er dette en logo som blir brukt av mange, og det blir helt feil at GiNo skal assosieres med alt den brukes på. Satt på spissen tillater lisensen at den brukes av konkurrerende foreninger (vi har ingen slike, så vidt jeg vet). Den egner seg fint til det den brukes til, men den egner seg ikke til å representere foreningen Geocaching i Norge.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » fre 28 nov 2014 14:05

thomfre skrev:
bjorges skrev:...ta kontakt å høre om avtalen kunne opphøre fremfor å bytte logo?
Kan avtalen opphøre?
Det kan hende, det må i såfall komme en formell og begrunnet henvendelse fra styret direkte til meg.
thomfre skrev:Uansett så er dette en logo som blir brukt av mange, og det blir helt feil at GiNo skal assosieres med alt den brukes på. Satt på spissen tillater lisensen at den brukes av konkurrerende foreninger (vi har ingen slike, så vidt jeg vet). Den egner seg fint til det den brukes til, men den egner seg ikke til å representere foreningen Geocaching i Norge.
Konspirasjonsteorier er flott.
Jeg forstår ikke hvordan den ikke egner seg til å representere organisasjonen Geocaching i Norge, og kan ikke se at papirflyet skal være mye bedre.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Papirfly?

Legg inn av pjacklam » fre 28 nov 2014 16:26

GorgonVaktmester skrev:
pjacklam skrev:GiNos lukkede medlemsforum minner meg om sånne hemmelige klubber som barn har. Det er bare flaut.
Det er ikke på noen måte uvanlig at lag og foreninger har en del kommunikasjon mellom medlemmer og styret som ikke er åpent for allmennheten. Det kan være hva man ønsker å gjøre i foreningen, tilbakemeldinger fra medlemmene til styret, ris og ros, informasjon fra styret til medlemmene etc.
Jeg vet det, Gorgon, men jeg er ikke så opptatt av hvordan andre foreninger gjør det. Jeg er opptatt av hvordan GiNo gjør det, og dette er ikke det jeg ønsket meg. Mitt ønske har vært at GiNo skal være en åpen og inkluderende organisasjon som har tillit både hos geocachere og reviewere.
~/.signature: No such file or directory.

Svar