Feilmelding: Exceeded resource limit

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Svar
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av mamoreb » ons 20 mar 2013 21:48

Hei,

I løpet av den siste uka har jeg støtt på feilmeldingen "exceeded resource limit" to ganger på gcinfo.no. Når jeg har reloadet siden har jeg kommet dit jeg hadde tenkt meg, begge gangene. Men kanskje bruksnivået er i ferd med å overstige kvotene i avtalen med ProISP?

Resten av feilmeldingen:
The website is temporarily unable to service your request as it exceeded resource limit. Please try again later.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av Raggsokk » ons 20 mar 2013 21:58

Huff, følte meg nesten litt skyldig her... :oops:

Men det kan ikke ha noe med den nye chatten å gjøre, tro?
- Raggsokk

Bilde

anders99

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av anders99 » ons 20 mar 2013 22:08

mamoreb skrev:Hei,

I løpet av den siste uka har jeg støtt på feilmeldingen "exceeded resource limit" to ganger på gcinfo.no. Når jeg har reloadet siden har jeg kommet dit jeg hadde tenkt meg, begge gangene. Men kanskje bruksnivået er i ferd med å overstige kvotene i avtalen med ProISP?

Resten av feilmeldingen:
The website is temporarily unable to service your request as it exceeded resource limit. Please try again later.
Hvor i gcinfo.no får du denne meldingen? Forum, wiki, www, stat eller chat? Eller alle sammen?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av mamoreb » ons 20 mar 2013 22:10

Første gang fikk jeg det da jeg forsøkte å gå inn på forumet. Det var et par dager før chaten ble lansert. Nå i kveld fikk jeg det da jeg forsøkte å gå inn på chaten.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av GadgetCats » ons 20 mar 2013 22:26

Det er vel ikke utenkelig at chatten har noe med det å gjøre - men den ble tilpasset og testet på en fysisk helt annen server, og først lastet opp og konfigurert på gcinfo.no dagen før lansering (altså mandag 18.). Hvis dette skjedde før den datoen, kan det neppe ha med chatten alene å gjøre. Men tidssammenfallet er påfallende.

Jeg ser imidlertid at vi bruker 60-70 % av CPU-kapasiteten - og det vil neppe ISP-en godta over særlig lang tid. Jeg skal undersøke hvorvidt chatten står bak alt dette - i så fall må vi nok enten finne på noe helt annet mtp. den. Enten en annen løsning eller at chatten ligger på en server hvor ikke CPU-bruk er begrenset, for eksempel min VPS hos webhuset.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av thomfre » ons 20 mar 2013 22:30

GadgetCats skrev:Enten en annen løsning eller at chatten ligger på en server hvor ikke CPU-bruk er begrenset, for eksempel min VPS hos webhuset.
Kanskje GCInfo burde hatt sin egen VPS?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av GadgetCats » ons 20 mar 2013 22:49

GadgetCats skrev:Jeg ser imidlertid at vi bruker 60-70 % av CPU-kapasiteten - og det vil neppe ISP-en godta over særlig lang tid. Jeg skal undersøke hvorvidt chatten står bak alt dette - i så fall må vi nok enten finne på noe helt annet mtp. den. Enten en annen løsning eller at chatten ligger på en server hvor ikke CPU-bruk er begrenset, for eksempel min VPS hos webhuset.
Vi stenger alle regionschattene nå, i håp om at det hjelper noe. Gjør det ikke, stenges hele chatten.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av mamoreb » ons 20 mar 2013 23:01

Jeg håper det blir en ordning på dette, OG at Geocaching i Norge kan ha en chat!

Det har jo vært ytret ønske om at flere geocachere fra flere ulike regioner skal ta dette nettstedet i bruk. Dvs. at økt bruk ikke utelukkende kan sees på som negativt. Er det uforholdsmessig stor ressursbruk pga. chatløsningen, må selvfølgelig dette undersøkes, men man skulle vel tro at det var mulig å drive en chat på et nettsted som dette.

Flere brukere bør bety flere medlemmer av organisasjonen http://wiki.gcinfo.no/Geocaching_i_Norge, som bør bety flere penger til bl.a. å oppgradere kapasiteten på nettstedet. :D

Håper at de som ikke er medlem av organisasjonen vurderer å melde seg inn (se lenken ovenfor). 50 kr pr år er jo ingenting!
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av bao » ons 20 mar 2013 23:58

GadgetCats skrev: Vi stenger alle regionschattene nå, i håp om at det hjelper noe. Gjør det ikke, stenges hele chatten.
Fantastisk! 10-12 brukere på en tekst-basert server så kneler den?
Gratulerer. Hurra! Lenge leve framskrittet.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feilmelding: Exceeded resource limit

Legg inn av GadgetCats » tor 21 mar 2013 00:42

bao skrev:
GadgetCats skrev: Vi stenger alle regionschattene nå, i håp om at det hjelper noe. Gjør det ikke, stenges hele chatten.
Fantastisk! 10-12 brukere på en tekst-basert server så kneler den?
Gratulerer. Hurra! Lenge leve framskrittet.
6 chat-installasjoner, hvorav 20-25 brukere på den viktigste av den, på det meste. Løsningen er basert på Ajax, som betyr en haug med åpne TCP-forbindelser.

Men vi deler altså server og IP-adresse med intet mindre enn 99 andre nettsteder. Altså skal det ganske lite til før vår ene prosent av den fysiske prosessorkapasiteten er fullt utnyttet, selv med en svært kraftig server.

Jeg har sett på ressursloggen for gcinfo.no, og det er ganske riktig et tydelig oppsving nå etter at chatten kom, men det har vært 100 %-spiker lenge før den tid, sist for ca. 4 uker siden. Ellers ligger bruken jevnt på ca. 20 % (og jeg antar at det er 20 % av vår ene prosent), med regelmessige spikes på 40-60 %. Akkurat nå ligger den på 20 % igjen.

På kort sikt vil vi prøve en dag eller to uten regionsrommene, for å se om situasjonen blir bedre, men det kan se ut til at vi er i ferd med å "vokse ut av" den hostingløsningen vi har for gcinfo.no. Såvidt jeg kan skjønne, vil ethvert nytt tilbud på nettstedet bidra til økt ressursbruk, hvor spiker på 100 % med tilhørende feilmeldinger vil inntreffe oftere.

Det er flere måter å løse dette på:
* Stoppe videre utvidelser av tjenesteutvalget på gcinfo.no, sågar kanskje fjerne noen igjen (altså chatten). Dette medfører at kostnadene blir status quo.
* Oppgradere hostingen hos ISP-en, altså be om flytting til en server hvor man deler med færre eller har kraftigere maskinvare på deling. Dette medfører høyst sannsynlig en kostnadsøkning.
* Bytte fra en webhotelløsning til en VPS-løsning, hvor man har full kontroll over en virtuell server. Dette medfører en enda større kostnadsøkning.

Jeg kommer til å følge nøye med på ressursbruken fremover, og kommer tilbake her med nye observasjoner etter hvert.
Bilde

Svar