Chat på gcinfo

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Chat på gcinfo

Legg inn av GadgetCats » tir 19 mar 2013 14:01

Nå har vi fått chat på gcinfo!

Vestpå har vi i årevis hatt «Snakkis» på vestlandscaching.no, og det har vært uhyre populært. Når den chatten nå ikke lenger fungerer, meldte det seg et behov for en fullverdig erstatning, og hvilket bedre sted har vi da, enn gcinfo.no, slik at alle kan nyte godt av den?

Chatten er løst integrert med dette forumet, og man må enten allerede være pålogget forumet her, eller logge på med brukernavn og passord for forumet. Hvis man blir sendt til forumforsiden etter pålogging, må man inntil videre skrive inn chat-adressen på nytt eller gå til et bokmerke for chatten.

Chatten finner dere på http://chat.gcinfo.no/.

I tillegg til «hovedchatten» finnes det fem regionale chatter - disse finner du lenker til øverst i chatten, og man kan ha flere åpne samtidig, i hver sine nettlesere/faner. Bruk da gjerne Ctrl+klikk for å åpne chat nr. 2.

Ellers finnes informasjon om chatten i wikien, som vil bli oppdatert løpende etter behov.

Velkommen til chatten!
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » tir 19 mar 2013 14:08

Godt jobba! :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av ArveAnd » tir 19 mar 2013 14:50

SUPERT!

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av Mr.Jacobsen » tir 19 mar 2013 16:09

Kjempebra
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av 2v » ons 20 mar 2013 01:43

:D :D :D

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av mamoreb » tor 04 apr 2013 12:54

Det ser ut som chatten har kommet for å bli - iallfall er det stadig trivelig stemning der inne!

Kan jeg foreslå at forsiden www.gcinfo.no oppdateres med lenke til chatten, både i venstremenyen og under "Finn fram på nettstedet:"?
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av GadgetCats » fre 05 apr 2013 13:44

Det er allerede forespurt fra rette vedkommende, og kommer nok på plass etter hvert.

Det er også en lenke fra forumet her, "Prateboks" under banneren øverst.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » fre 05 apr 2013 13:45

"Prateboks" bør vel endres til "Chat", som er ordet vi bruker alle andre steder..?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

anders99

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av anders99 » lør 06 apr 2013 09:40

thomfre skrev:"Prateboks" bør vel endres til "Chat", som er ordet vi bruker alle andre steder..?
Jeg liker prateboks. Chat er et engelsk ord som det er rimelig tøvete å bruke når vi har fullt ut dekkende norske uttrykk.

Det er trist for norsk som språk at mange tydeligvis synes det er helt kurant å dra inn engelske ord der vi allerede har egne ord som fullstendig synonyme. "mail" er et annet eksempel som jeg håper vi snart kan bli kvitt.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » lør 06 apr 2013 09:45

anders99 skrev:Jeg liker prateboks. Chat er et engelsk ord som det er rimelig tøvete å bruke når vi har fullt ut dekkende norske uttrykk.
Jeg vil nå si det er mer tøvete å bruke "prateboks", som hverken står i ordboka, eller blir brukt av noen andre. Skal det brukes det norske ordet, så må det i alle fall bli "nettprat".

Det som er mest tøvete er å bruke andre ord enn det brukerne faktisk bruker - så lenge alle kaller det for chat, så er det vel det det bør hete?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av mamoreb » lør 06 apr 2013 10:11

Jeg er enig i at norske ord bør brukes der det finnes etablerte norske ord. Nettprat er et godt forslag. Eller kanskje man kan adoptere Snakkis?
Bilde

anders99

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av anders99 » lør 06 apr 2013 10:31

mamoreb skrev:Jeg er enig i at norske ord bør brukes der det finnes etablerte norske ord. Nettprat er et godt forslag. Eller kanskje man kan adoptere Snakkis?
Prateboks er ikke mitt påfunn, men jeg liker ordet. Jeg mener det fulgte med i en norsk oversettelse av den "shoutcast"-boksen så lå på bunnen av forumet. Et kjapt søkt på Google viser at det også finnes brukt på norsk i oversettelser av Drupal (som er systemet http://www.gcinfo.no bruker).

I og med at det ikke lenger dreier seg om en "boks" på forumsiden, men en egen nettside, så er kanskje nettprat bedre.

Jeg lurer dog på hvorfor engelskmenn greier seg fint med å bruke vanlige ord som "chat", "mail" etc., mens vi på norsk ender opp med å spesifisere dem ytterligere som "nettprat", "epost" etc.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av mamoreb » lør 06 apr 2013 16:09

Ja, jeg synes prateboks passer greit når det er en boks på en nettside slik det var nederst her før, og litt mindre greit når det faktisk er en hel nettside.

Når det gjelder "prat" vs "nettprat" og mange lignende tilfeller, har jeg personlig litt tungt for å bruke et ord som er godt innarbeidet, på noe nytt som er noe ganske annet. "Prat" er for meg det abstrakte som strømmer ut av munnen på to eller flere som snakker sammen. Jeg strever litt med å bruke det samme ordet om en nettjeneste. Kanskje er det bare jeg som er sær. :)

Hvis man sammenligner med engelsk, er jo vi nordmenn mye mer vant med sammensatte ord. En kleshenger er for meg noe ganske annet enn en henger. For en engelskmann er en "clothes hanger" kanskje fortsatt en "hanger"?
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av 2v » lør 06 apr 2013 18:19

"Snakkis" er allereie godt innarbeidd hos meg etter fleire år på vestlandsforum.no. Før den tid brukte eg snakkisen på Starte.no, men hugsar ikkje no om den heitte "snakkis" eller noko anna.

I omtale vart det sjølvsagt: "Snakkisen".

Ordet "Prat" og "Praten" kan eg nok venja meg til.
I skrift blir det likt, men uttalen av namnet i bunden form, "Praten", kjenner eg får eit anna tonem enn substantivet "praten" eller predikativet "praten".

Dersom nokon lagar ei undersøking, vil eg stemma for "Snakkis".

- Kvifor bruka framandord når det finst adekvate norske synonym?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av ArveAnd » lør 06 apr 2013 20:04

Snakkis er eit flott og beskrivande ord! Prateboks er berre vrøvl slik eg ser det. Chat forstår vi, men eg er tilhengar av norsk. Så ja, eg ser gjerne at chatten/prateboksen/nettpraten blir kalla "snakkis"

Denne språkdebatten er jo også i ferd med å bli ein snakkis... :roll:

Svar