Chat på gcinfo

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø
Re: Chat på gcinfo

Legg inn av Kjedalen » lør 06 apr 2013 20:25

Personlig er jeg ikke så stor tilhenger av alle disse -is-ordene som popper opp både her og der, så jeg ville nok ha foretrukket nettprat. Men snakkes er i alle fall svært mye bedre enn chat, så her er det kanskje bare å la demokratiet råde og arrangere en avstemning!? Så får rette vedkommende vurdere om dette skal være rådgivende eller bindende...
BildeBilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av GadgetCats » søn 07 apr 2013 00:49

Chatten har allerede fått navnet "Chat", delvis fordi "Snakkis" allerede var brukt og vi ville gjøre det tydelig at de ikke er relaterte, og delvis at jeg i mitt virke som oversetter ikke ønsker å pådytte noen ord som virker unaturlige, men heller bruke de ordene som faktisk er i bruk blant folk.

Jeg ser ikke problemet med dette, de fleste i miljøet vårt sier og skriver cache, coin, event, muggler, reviewer osv, osv. Hvorfor er "Chat" da problematisk?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » søn 07 apr 2013 08:39

GadgetCats skrev:Chatten har allerede fått navnet "Chat", delvis fordi "Snakkis" allerede var brukt og vi ville gjøre det tydelig at de ikke er relaterte, og delvis at jeg i mitt virke som oversetter ikke ønsker å pådytte noen ord som virker unaturlige, men heller bruke de ordene som faktisk er i bruk blant folk.

Jeg ser ikke problemet med dette, de fleste i miljøet vårt sier og skriver cache, coin, event, muggler, reviewer osv, osv. Hvorfor er "Chat" da problematisk?
Helt enig! For meg har chat alltid vært chat, hvorfor skal det plutselig hete noe annet?

Det er vel ingen her som bruker ord som reservekopi, yteprøve, nettlogg/vevdagbok, programlus, styreprogram, emneknagg osv?
Hvis du må slå opp hva det faktisk betyr, da skjønner du muligens hva jeg mener :D

Et annet ord som er relatert til dette, tjatre...

Hvorfor ikke bruke det som blir brukt? :?: :?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av ArveAnd » søn 07 apr 2013 08:46

anders99 skrev:
thomfre skrev:"Prateboks" bør vel endres til "Chat", som er ordet vi bruker alle andre steder..?
Jeg liker prateboks. Chat er et engelsk ord som det er rimelig tøvete å bruke når vi har fullt ut dekkende norske uttrykk.

Det er trist for norsk som språk at mange tydeligvis synes det er helt kurant å dra inn engelske ord der vi allerede har egne ord som fullstendig synonyme. "mail" er et annet eksempel som jeg håper vi snart kan bli kvitt.

Eg vil minne dei to siste personane om at diskusjonen om norsk navn kom herifrå. I utgangspunktet var det vel ikkje så mange som har ytra så veldig mykje imot "chat". Men når ein administrator (?) av gcinfo-sida ikkje vil endre prateboks (som det fortsatt står på forum-sida) til chat fordi det skal brukast norske ord - ja då kjem debatantane opp med andre norske forslag.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av GadgetCats » ons 26 jun 2013 00:54

Nå er det passert tre måneder siden chatten kom, og kanskje på tide med et lite statusoppgjør:
  • Den første tiden hadde vi til dels alvorlige kapasitetsproblemer. Som en kriseløsning ble alle de regionale rommene fjernet. Dette viste seg å ha minimal betydning, og de ble etter kort tid aktivert igjen. Diss kapasitetsproblemene hadde sitt utspring i at vår tilmålte kapasitetsbruk på serveren (som deles med andre nettsteder), ble overskredet. Dette resulterer i 508-feilmeldinger på chatten og samtidig ressursrelaterte feilmeldinger på forumet.
  • Over tid har disse problemene blitt mye mindre synlige. Nyhetens interesse er borte, og brukermassen på chatten har "stabilisert seg" på et lavere nivå enn helt i begynnelsen. Behovet er ikke lenger akutt, men GiNo bør i hvert fall vurdere en hostingløsning som gir noe bedre kapasitet - ikke minst med tanke på nye, fremtidige tjenester på gcinfo - for eksempel en API-basert statistikkløsning.
  • Den første måneden bar preg av en del tilpassinger av chatten fra min side - inkludert "geobot". Alt blir utviklet og testet separat på en egen server, men ikke alle eventualiteter kan fanges opp der, og dermed har det blitt litt småfeil fra tid til annen. Det har imidlertid hatt liten innvirkning på chatten, og brukerne ser ut til å være tilfreds med funksjonaliteten slik den er nå.
  • Bruken av regionschattene er nesten ikke-eksisterende. Imidlertid er det slik at når ingen er innlogget på en chat, bruker den heller ingen kapasitet på serveren. Dermed er det ikke noe problem å ha dem liggende, men det er heller ingen stor vits i å tilby noe som ingen bruker, så på sikt regner jeg med at disse vil bli fjernet.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av Team eika » tor 12 sep 2013 14:29

Ta en kikk på statistikk vedrørende innlegg på forumet etter at chat har blitt innført.
Det er jo bare ødleggende for forumet da historikk ikke lagres. Jeg tror at mye av det som skrives der godt kunne ha vært på forumet.
Håper at chatten legges ned og at en kan få trafikken tilbake på forumet.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » tor 12 sep 2013 14:39

Team eika skrev:Ta en kikk på statistikk vedrørende innlegg på forumet etter at chat har blitt innført.
Det er jo bare ødleggende for forumet da historikk ikke lagres. Jeg tror at mye av det som skrives der godt kunne ha vært på forumet.
Håper at chatten legges ned og at en kan få trafikken tilbake på forumet.
Jeg tror den nedadgående aktiviteten på forumet mer skyldes vær og temperaturer - de fleste vil kanskje ut å finne cacher nå før vinteren sniker seg rundt hjørnet...
Facebook og økende andel lokale fora er vel også en grunn til at aktiviteten synker her.

Å skylde på chatten blir bare feil, mtp. at de fleste som "henger der" har røfflig akkurat samme aktivitetsnivå på forumet som de hadde før chatten kom.
Chatten gjør at vi kan snakke sammen uten forsinkelser, noe som bidrar til å øke samtalemengden.

Jeg mener chatten er noe av det bedre som har skjedd på sidene til GiNo, så å fjerne den vil bare være ødeleggende for GiNo.

Du, og alle andre, er hjertelig velkommen til å delta i samtalene på chatten! Dukker det opp noe du mener andre har nytte av, så må du gjerne legge det inn i wikien :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

laffa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 20 nov 2011 01:35

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av laffa » tor 12 sep 2013 16:21

Jeg tror nok heller en kan skylde mer på facebook for nedgående trafikk på forumet. Mange av diskusjonene som er på forumet, får nytt liv på facebook igjen, og som en kan se, så tar det gjerne helt av på facebook også.

Nå vil jeg ikke legge ned noen av tingene, da alle måtene, både på facebook, chat og forum er greit for diskusjon, og få flere til å oppdage hobbyen på. Jo flere plattformer vi er på, jo bredere publikum kan vi få. Logisk sett dog, skal man legge ned noe, så bør en vel legge ned det som har gått ned i aktivitet, og ikke det som fortsatt er "i live", med håp at aktiviteten retter seg opp igjen på forumet. Det føler jeg er litt å skru av mobiltelefon-nettverket og si "vi kan nå bruke fasttelefonene igjen da".

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av Team eika » tor 12 sep 2013 16:26

Det er såvidt jeg vet ingen forsinkelse ved å bruke forumet. Så godt som alt som blir skrivd der forsvinner.
Men det kan hende at det er en lavere terskel for å skrive der nettopp pga dette.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » tor 12 sep 2013 16:34

Team eika skrev:Det er såvidt jeg vet ingen forsinkelse ved å bruke forumet. Så godt som alt som blir skrivd der forsvinner.
Men det kan hende at det er en lavere terskel for å skrive der nettopp pga dette.
Forsinkelsen i forumet er at du må vekk fra tråden for å skrive et svar og du må oppdatere siden for å få med deg nye svar.
Hvis jeg bruker litt tid på å formulere ett svar, kan allerede flere ha rukket å svart før meg, uten at jeg får det med meg.

Det er en helt annen flyt i chatten, som gjør at den egnes til, ja, nettopp chat (altså "prat", "snakk" osv på norsk).
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av ArveAnd » tor 12 sep 2013 19:56

Chatten er kjekk å ha, og må så absolutt ikkje leggast ned. Eg oppfattar det som blir snakka om der som relativt lite "lagringsverdig" med formål at andre skal lese det seinare. Det er øyeblikksdiskusjonar som man enten er med på eller ikkje.

Dersom det er noko som senkar trafikknivået på forumet så trur eg heller det er Facebook. Chatten trur eg bidreg til det motsatte, nemleg at den held oppe ein viss trafikk på gcinfo og dermed også gagnar forumet.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av avigerus » tor 12 sep 2013 20:41

Enig med AA
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 12 sep 2013 21:53

thomfre skrev:de fleste som "henger der" har røfflig akkurat samme aktivitetsnivå på forumet som de hadde før chatten kom.
:good:

Jeg har ved et par anledninger oppfordret til at noe som kom frem der ble oveført til wikien. En gang ble det gjort, den andre gangen kom vi frem til at det ikke passet der fordi det var for spesielt for en person og vedkommendes utstyr og behov.

Det aller meste som skjer på chatten er småprat av samme type som man prater om på events, men man kan ikke slutte å arrangere events av den grunn :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av BosseG » fre 13 sep 2013 11:41

Er det mulig å chatte på eplefonen? Jeg bruker Tapatalk til forumet, men jeg har ikke sett at den har støtte for chat.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Chat på gcinfo

Legg inn av thomfre » fre 13 sep 2013 11:54

BosseG skrev:Er det mulig å chatte på eplefonen? Jeg bruker Tapatalk til forumet, men jeg har ikke sett at den har støtte for chat.
Du kan åpne chatten som en helt vanlig nettside, det skal fungere.
Det finnes ingen chat-app, dessverre.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar