Lokale underforum

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Lokale underforum

Legg inn av thomfre » tir 26 feb 2013 09:30

Er det mulig å få en kategori for lokale underforum her?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

anders99

Re: Lokale underforum

Legg inn av anders99 » tir 26 feb 2013 09:47

thomfre skrev:Er det mulig å få en kategori for lokale underforum her?
Ja, men jeg er litt usikker på behov og form.

I utgangspunktet er det jo slik at alle forummedlemmer kan skrive/lese i alle underforumene. Ser du for deg at slike lokale underforum også skal være helt åpne?

I tillegg ser jeg jo at meldingsmengden i forumet under ett er relativt beskjeden, med et snitt på 7-8 meldinger og 1-2 emner daglig. Det å spre det ut over flere underforum enn vi har i dag er ikke veldig nyttig. Men det er jo mulig at et lokalt underforum bare vil bidra til å øke mengden innlegg, og i så fall er det jo en bra ting.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av thomfre » tir 26 feb 2013 10:11

Jeg ser for meg at det skal være åpent ja, poenget er ikke å sperre folk ut - men å ha et "lokalt sted" man kan snakke om lokale ting...

Inndelingen bør vel følge de naturlige grupperingene?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

anders99

Re: Lokale underforum

Legg inn av anders99 » man 04 mar 2013 10:40

thomfre skrev:Jeg ser for meg at det skal være åpent ja, poenget er ikke å sperre folk ut - men å ha et "lokalt sted" man kan snakke om lokale ting...

Inndelingen bør vel følge de naturlige grupperingene?
Jeg hadde håpet på litt mer respons rundt dette forslaget. Dersom det bare er en person som synes dette er en god idé blir det jo fort litt ensomt.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Lokale underforum

Legg inn av Raggsokk » man 04 mar 2013 12:36

Jeg for min del kunne godt se nytten av et lokalt underforum for Buskerud-cacherne, men jeg skal ikke stå på barrikadene og slåss for det. Jeg hører at det foregår en del koordinering via Facebook blant enkelte, men der er jeg ikke med. Kanskje noen andre 'ælvecachere' har synspunkter?
- Raggsokk

Bilde

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Lokale underforum

Legg inn av Rhesus Minus » man 04 mar 2013 12:42

Sett igang og lag underforumet "Autoriserte Boksåpnere".
Forum for fåreskaller og buskerudcachere (m/omegn).

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av thomfre » man 04 mar 2013 12:45

Er det ikke bare å opprette en kategori og begynne å lage underforum?
Du kan jo begynne med to underforum: Haugalandet og Buskerud...

Litt av poenget mitt er at det kan gjøre det enklere for nybegynnere å legge inn innlegg - de vil neppe svare i denne tråden :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av bjorges » man 04 mar 2013 13:51

Styret i Geocacing i Norge er positiv til lokale underfora, og håper flere vil vise interessen og benytte muligheten.
Bilde

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Lokale underforum

Legg inn av mariusno » man 04 mar 2013 14:06

Jeg er positiv til all kommunikasjon som ikke er låst til facebook. Opprettes det skal jeg passe på å bli mer forumaktiv, (kanskje også mer geocacheaktiv igjen?)

anders99

Re: Lokale underforum

Legg inn av anders99 » man 04 mar 2013 14:22

thomfre skrev:Er det ikke bare å opprette en kategori og begynne å lage underforum?
Du kan jo begynne med to underforum: Haugalandet og Buskerud...
Jo, jeg kan lage en drøss med underforum. Men dersom de ikke blir brukt synes jeg ikke det er noe stort poeng. Jeg vil heller ha noen få aktive underforum, enn en drøss som bare får en eller to nye tråder i måneden.

Min erfaring fra diskusjonsforum er at man først skaper brukermasse og meldingsmengde, og så deler opp i underforum efter hvert som behovene oppstår. Å opprette en masse underforum med det håp om at det putselig oppstår et behov, er i min verden lite realistisk.

Derfor hadde jeg håpet på litt mer respons i denne tråden, men jeg kan godt gjøre et forsøk med de to nevnte grupper. Da må jeg i så fall grave meg litt ned i phpBB igjen, men skal se hva jeg får gjort i løpet av noen dager.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av sven-egil » man 04 mar 2013 16:42

Rhesus Minus skrev:Sett igang og lag underforumet "Autoriserte Boksåpnere".
Forum for fåreskaller og buskerudcachere (m/omegn).
"Bokåpner" er på tryneboka og trives godt med det....

Mvh
Sven-Egil
Autorisert Boksåpner.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Lokale underforum

Legg inn av Mr.Jacobsen » tir 05 mar 2013 00:18

Forumene blir ikle brukt hvis man ikke oppretter dem. Jeg er positiv til lokale underforum. Dette har Bjørges og undertegnede snakket om og ønsket i mange år...Kanskje det nå kan bli en realitet...
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av GadgetCats » tir 05 mar 2013 16:27

Jeg er også positiv til dette. Det handler også litt om å la brukerne se at det finnes steder hvor det passer å diskutere ting som ikke "er av nasjonal interesse".

Per i dag er det vel bare "Fellesturer og eventer" som inneholder diskusjoner som angår bestemte områder - og etter min mening er dette ting som også burde vært under en regional merkelapp. For de aller fleste er det turer og eventer i nærområdet som er interessant. Det blir mye enklere å sile ut hele underfora enn enkelttråder i ett underforum.

Men jeg synes vi også trenger den eksisterende "Fellesturer og eventer" - der passer det med de litt større turene, eventer som ønsker å tiltrekke seg deltakere langveisfra osv.

Når det gjelder moderering, synes jeg det bør være minst to personer fra det aktuelle området for slike underfora.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Lokale underforum

Legg inn av ingsve » ons 06 mar 2013 13:37

Jeg er også positiv til regionale / lokale underfora på GCinfo. På den måten får vi forumaktiviteten mest mulig samlet under en paraply som vil være lettere å orientere seg i for de som ønsker det. Som nevnt tidligere er det langt fra alle som er på FB, og heller ikke ønsker å være der. Adventcachingen er et område der dette har vært aktuelt.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Lokale underforum

Legg inn av Makuta Teridax » tor 07 mar 2013 20:51

anders99 skrev:
thomfre skrev:Er det ikke bare å opprette en kategori og begynne å lage underforum?
Du kan jo begynne med to underforum: Haugalandet og Buskerud...
Jo, jeg kan lage en drøss med underforum. Men dersom de ikke blir brukt synes jeg ikke det er noe stort poeng.
Nå foreslår thomfre å starte med to underfora, så det kan knapt kalles en drøss. Og hvorvidt forane blir brukt, vet du jo ikke før du har forsøkt. Holdningen ser ut til å være at det er best ikke å forsøke, sånn i tilfelle det ikke blir en suksess. Forumets suksess er dalende, etter det jeg kan se, så det er kanskje verdt å forsøke noe nytt, hvis det ikke allerede er for sent. Og skulle ikke underforaene bli en suksess, er det vel ikke verre enn at man kan flytte trådene og slette underforaene igjen.
anders99 skrev:Å opprette en masse underforum med det håp om at det putselig oppstår et behov, er i min verden lite realistisk.
«Plutselig oppestår et behov»? Folk har ønsket lokale underfora i lang tid. At det rundt omkring opprettes lokale fora, jevnt og trutt, viser også at det er et ønsket om lokale underfora. Men her på gcinfo skjer det ingenting, så folk trekker vekk – over til Facebook og lokale fora andre steder. Hva som er realistisk eller ikke i din verden, har jeg ingen formening om, men for meg ser det ut som om din verden ikke er helt i tråd med realitetene.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar