"syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Svar
Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27
"syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av Frodebs » ons 22 aug 2012 13:40

Hei.
Jeg har en veldig lite gjennomtenkt ide som jeg ønsker å høre andres mening på.
Forslaget er å lage eget forum hvor de som får nektet sine cacher publisert kan få deltagernes synspunkt på om det var rett eller ikke å få dette avslaget.

Jeg er veldig usikker på om det er en god ide. Det som taler for er at Reviewerne kan henvise CO til dette forumet i de tilfeller CO begynner å bli kverulerende. Det vil nok føles for en del CO som ok å gjøre dette heller enn å bli bedt om å klage til groundspeak. Jeg tror (men har ingen forutsetning for å vite) at en del krangler også etter å ha blitt bedt om å sende en klage til groundspeak.

Hvis CO får en del negative kommentarer fra forumet er det lettere å forstå avslaget og reviewer slipper å bruke så mye tid på slik "krangling".

Det som taler imot slik jeg ser det er at vi ikke helt kan vite hvordan forumet vil reagere. Så merkelig som det enn høres ut etter mine innlegg de siste dagene ønsker jeg like lite som andre at det skal bli en fast spalte for uthenging, klage på reviewerne og krangling.

En annen ting som også taler imot er at reviewerne er bedre i stand til hvilken som helst andre på dette forumet til å vurdere hva som bør godkjennes og forumet vil jo overhodet ikke ha noen myndighet. Dersom en CO får mange støtteærkleringer i forumet og reviewer fremdeles mener at det er minst en god grunn for å nekte publisering, ville en slik forskjell i vurderingene skape større samlet problem for reviewer eller vil det antallet kveruleringer som en unngår i utgangspunktet fremdeles skape en bedre situasjon for dem?

Jeg er veldig usikker på om dette er lurt eller ikke, men ønsker å høre ikke minst administratorene av dette forumet om det er noe de kunne tenke seg å tilby reviewerne om de også ønsker dette.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av ArveAnd » ons 22 aug 2012 20:08

Mitt synspkt er at dette er ein veldig dårlig ide. Det blir heilt feil å bruke forumet som ein "ankedomstol" for reviewers avgjørelse. Dette vil garantert berre skape enda større konfliktnivå mellom cache-utplasserarar og reviewere.

Og uansett så er det jo ankemulighet til groundspeak. Og det er der den høyrer heim.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av hstad » ons 22 aug 2012 20:20

Enig med Arve


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av SDJR » ons 22 aug 2012 20:28

Snart tre uker siden jeg anket en avgjørelse.......skjer ingenting, de svarer heller ikke når jeg kontakter dem og lurer på hva som skjer. Jeg har et forslag til trådstifter, ta det opp på Geocachegruppa på Facebook (Geocaching Norge) om slike diskusjoner ikke er velkommen her. Knebling og sensur er en uting. Man må kunne stille kritiske spørsmål.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av ArveAnd » ons 22 aug 2012 20:38

SDJR skrev:Knebling og sensur er en uting. Man må kunne stille kritiske spørsmål.
Heilt enig.
Men dette har jo absolutt ingenting med knebling eller sensur å gjere. Han stilte eit spørsmål om andre sine meiningar. Før ditt innlegg var det 2 personer (meg inkl) som hadde kommentert, og meinte at dette ikkje var ein god ide. Er det knebling og sensur?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 22 aug 2012 20:43

SDJR skrev:Knebling og sensur er en uting. Man må kunne stille kritiske spørsmål.
Og ingen har vel blitt stoppet her fordi om de har vært kritiske til avgjørelser tatt av reviewer så lenge det går på sak og ikke på person?

Men derfra til å legge til rette for et eget "syteforum" er noe ganske annet.
Jeg stiller meg i rekken bak de som ikke synes dette var noen god ide.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av SDJR » ons 22 aug 2012 20:50

Hensikten er vel at man kan klage på "en" plass, så kan de som ikke liker klagingen bare styre unna, så tråkker man ikke dem på tærne ihvertfall.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av Frodebs » ons 22 aug 2012 21:08

ArveAnd skrev:Mitt synspkt er at dette er ein veldig dårlig ide. Det blir heilt feil å bruke forumet som ein "ankedomstol" for reviewers avgjørelse. Dette vil garantert berre skape enda større konfliktnivå mellom cache-utplasserarar og reviewere.

Og uansett så er det jo ankemulighet til groundspeak. Og det er der den høyrer heim.
Jeg tenkte først at det kunne bli en "sikkerhetsventil" for frustrerte utleggere slik at frustrasjonen ikke gikk direkte mot godkjenner. Men jeg ser at det kan bli et "anledning". Det er jeg enig i ikke er lurt. Det vil antagelig også komme krav om at godkjenner må forklare seg i de fleste tråder, så det vil ikke hjelpe dem. Forslaget trekkes.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av ok67 » ons 22 aug 2012 21:18

Syteforum synes eg er ein UTRULEG DÅRLEG IDE
Det vil fort føre til at dei som er uenige i reviewerane sine "disponeringar" hausar kvarandre opp, noko som garantert vil auke konfliktnivået ytterlegare.

SOm andre alt har nevnt, grøudspeak har ei eiga appellordning dersom du ikkje godtek reviewer si avgjersle, bruk den.

PS!
Det virkar som om enkelte her er mest opptatt av å "ta" reviewerane.
Vi skal vere glad for all den jobben dei faktisk gjer, GRATIS for geocachingmiljøet, det er svært prisverdig med tanke på all den pesen som enkelte kverulantar klare å velte utav seg.

Nei, har du noko å klage på så bruk appellmuligheitene til groundspeak, det er det som er rette kanal.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av Isa » ons 22 aug 2012 21:27

Jeg skjønner tanken din, men magefølelsen min sier at dette ikke kommer til å få noe god nytte - heller negativ.

En sånn gruppe vil jo uansett ikke ha noen myndighet til å overprøve reviwerne, men heller lage mer vanskeligeheter for reviwerne ved at fler blir uenig med dem.

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re:

Legg inn av Frodebs » ons 22 aug 2012 23:08

Frodebs skrev:
ArveAnd skrev:Mitt synspkt er at dette er ein veldig dårlig ide. Det blir heilt feil å bruke forumet som ein "ankedomstol" for reviewers avgjørelse. Dette vil garantert berre skape enda større konfliktnivå mellom cache-utplasserarar og reviewere.

Og uansett så er det jo ankemulighet til groundspeak. Og det er der den høyrer heim.
Jeg tenkte først at det kunne bli en "sikkerhetsventil" for frustrerte utleggere slik at frustrasjonen ikke gikk direkte mot godkjenner. Men jeg ser at det kan bli et "anledning". Det er jeg enig i ikke er lurt. Det vil antagelig også komme krav om at godkjenner må forklare seg i de fleste tråder, så det vil ikke hjelpe dem. Forslaget trekkes.
"anledning" = ankeforum. Ikke alltid like lett med android stavekontroll.

Men ellers så kommer det flere og flere gode forslag mot dette så jeg er helt enig med at dette bør droppes fortest mulig.
Dette var nok den dårligste ideen siden Eva fant ut at hun ville ha eple.

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Re:

Legg inn av Hvammen » ons 22 aug 2012 23:42

Frodebs skrev: Dette var nok den dårligste ideen siden Eva fant ut at hun ville ha eple.
Ja!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av bjorges » tor 23 aug 2012 07:33

Syteforum er herved opprettet.

For å finne det gjør du følgende:

1. Gå 500 meter inn i skogen som er nærmest deg
2. Ta til høyre ved femte grantre
3. Ta til venstre ved tredje furu
4. Når du så kommer til en bjørk er du fremme
5. Øs all edder og galle du måtte ha på lager ut over mauren som spasserer forbi
6. Vent en halv time, for å være sikker på at du har fått ut alt
7. Returner til dit du befant deg før steg 1.
8. Føler du fortsatt behov for å syte om geocachingrelaterte ting, gjenta prosessen fra punkt 1.


Her på DETTE forumet er det ikke aktuelt å opprette et sutrehjørne.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av whoelse » tor 23 aug 2012 09:59

Jeg er enig i at et sutreforum ikke er noen god ide. Anker og klager skal rettes til Groundspeak. Det er ikke farlig å anke en avgjørelse, det tar bare litt tid... Jeg kan jo fortelle om egen erfaring med anking av avgjørelse for å vise hvordan anking kan foregå:

Jeg har vært skikkelig uenig med reviewerne i Norge - jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk godkjent en cache som liknet mye på en haug med andre cacher. Den aktuelle cachen var http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 8ab9d82815 "Challenge: 10 icons in ...." og her startet uenigheten.

Jeg fikk ikke godkjent 10 på EN dag. Det var tydeligvis retningslinjer fra Groundspeak og det hadde vært diskusjoner i reviewerforumet om slike cacher og de var enige om at dette ikke var greit lenger - med virkning fra januar i år (så vidt jeg husker). Jeg fant flere andre cacher hvor det var krav om 10 på en dag - og i Sverige til og med en som krevde dette 3 ganger! men denne var fra før januar. Fant også en i USA som var godkjent etter januar.

Ovefor reviewer argumenterte jeg så saklig og hyggelig som mulig og forsøkte å forklare og argumentere - men den norske revieweren hadde sine retningslinjer å forholde seg til og de tilsa "NEI" av grunner de forklarte meg. Jeg ble faktisk mye klokere og forstod mer av hvorfor jeg ikke fikk "JA", men synes like fult det var dumt!!

Isteden for å krangle videre med den norske revieweren forstod jeg at de norske reviewerne ikke hadde myndighet til å si "JA", så den eneste måten å evt. få godkjent dette på var å appelere - hvilket jeg gjorde. Det var en tålmodighetsprøve for det tok tid! Fikk kjapt svar om at de hadde mye å gjøre så ting tok tid - og det hadde de helt rett i. Det tok flere uker.

Vi hadde noen utvekslinger av synspunkter og jeg fikk ytterligere forklaring på hvorfor de mente "NEI". Jeg var uenig spesielt siden jeg fant en cache i USA som var godkjent, men de argumenterte for hvorfor de sa "NEI" til min cache. Jeg ser at ut fra deres regler så er svaret "NEI" men jeg kan godt kverrulere og påstå at det er flere likheter mellom den i USA og min i Norge som gjør at de blir mer like enn det Groundspeak i USA vil ha det til og mase en masse om dette. Men jeg er med på geocaching på Groundspeaks premisser og da må jeg akseptere dette. Man kan diskutere om et kommersielt selskap som Groundspeak skal ha slik makt eller ikke. Hvis man synes Groundspeak har for mye makt så kan man bli med i opencaching.com som jeg tror ble startet av folk som mente at geocaching skulle være åpent og uten en stor kommersiell aktør som satte premissene.

For å ikke få et helt "blankt NEI" så åpnet jeg tidlig i dialogen med å komme med noen forslag for hvordan dette kunne jenkes til. Jeg foreslo at man kunne også få lov å ta 10 ikoner på 2 dager etterhverandre. Etter litt diskusjon så godtok de dette - og det er den løsningen som nå er publisert.

Husk: De norskre reviewerne har begrenset myndighet og et regelverk å forholde seg til. I steden for å bruke tid på å diskutere med dem så vil jeg tro det er smartere å bruke tid på diskusjon med Groundspeak sentralt, dvs appeals- gjengen. Disse sitter tettere på de som faktisk utformer reglene og kan i større grad påvirke disse og kanskje også lettere kunne ta avgjørelser "på kanten".
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: "syteforum" for CO som får avslag på sine cacher?

Legg inn av thomfre » tor 23 aug 2012 10:11

whoelse skrev:For å ikke få et helt "blankt NEI" så åpnet jeg tidlig i dialogen med å komme med noen forslag for hvordan dette kunne jenkes til. Jeg foreslo at man kunne også få lov å ta 10 ikoner på 2 dager etterhverandre. Etter litt diskusjon så godtok de dette - og det er den løsningen som nå er publisert.
Litt off-topic, men her kommer du med noe som flere bør lese noen ganger. Det er ikke alltid så store justeringer som må til for å få det innenfor retningslinjene. Det må være mye enklere å justere litt på cachen så den kan godkjennes etter gjeldende retningslinjer, enn å kreve at retningslinjene justeres til cachen!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar