Sommertid

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Svar
Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Sted:Bergen
Kontakt:
Sommertid

Legg inn av olea » fre 04 apr 2008 01:23

Jeg ble litt forvirret av tidsstemplingen på et innlegg, men så viste det seg at forumet tilsynelatende ikke har støtte for sommertid. Løsningen var å gå til Brukerkontrollpanel - Personlige innstillinger, og velge Tidssone UTC + 2, B - selv om jeg ikke er i Øst-Europa eller Sentral-Afrika. Helt greit når jeg bare vet det. Så må jeg bare å huske på å stille klokken tilbake siste søndag i oktober.
Bilde

anders99

Re: Sommertid

Legg inn av anders99 » fre 04 apr 2008 08:48

olea skrev:Jeg ble litt forvirret av tidsstemplingen på et innlegg, men så viste det seg at forumet tilsynelatende ikke har støtte for sommertid. Løsningen var å gå til Brukerkontrollpanel - Personlige innstillinger, og velge Tidssone UTC + 2, B - selv om jeg ikke er i Øst-Europa eller Sentral-Afrika. Helt greit når jeg bare vet det. Så må jeg bare å huske på å stille klokken tilbake siste søndag i oktober.
Under valget for tidssone skal du ha et eget valg for sommertid? I steden for å endre tidssone er det bedre å bare å skru på sommertid, da skal det fungere når vi går tilbake også. Dessverre var ikke denne opsjonen slått på som standard - den er det nå.

anders99

Legg inn av anders99 » fre 04 apr 2008 08:56

anders99 skrev: Under valget for tidssone skal du ha et eget valg for sommertid? I steden for å endre tidssone er det bedre å bare å skru på sommertid, da skal det fungere når vi går tilbake også. Dessverre var ikke denne opsjonen slått på som standard - den er det nå.
Jeg har også endret alle brukerne i databasen slik at sommertid nå er på som standard for alle.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av olea » fre 04 apr 2008 09:00

anders99 skrev:[...]
Under valget for tidssone skal du ha et eget valg for sommertid? I steden for å endre tidssone er det bedre å bare å skru på sommertid, da skal det fungere når vi går tilbake også. Dessverre var ikke denne opsjonen slått på som standard - den er det nå.
Takk, så får vi se i slutten av oktober om sommertiden slår seg av automagisk, eller om jeg må skru den av manuelt :D
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 10:44

Det er jo ingen stor sak dette, men på overskriften står det
Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Vi er nå i tidsone UTC+2 timer (og vi har DST (Daylight saving time))
Eventuelt har vi CET DST eller CEST, men siden det ikke er noe krav om at DST == 1time tillegg så er vel
betegnelse Tidssone UTC + 1 time [ DST ] feil (?)
Men jeg er i det gode humør i dag etter FTF 2 dager på rad, så jeg kan leve med det :mrgreen:
Otto Milvang

anders99

Legg inn av anders99 » fre 04 apr 2008 10:55

gacrux skrev:Det er jo ingen stor sak dette, men på overskriften står det
Hvor er du nå (hvilken overskrift er det snakk om)?

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 11:02

anders99 skrev:
Siste besøk var: Tor 03 Apr 2008 14:58:27 Dato/klokkeslett: Fre 04 Apr 2008 12:00:23
Se ubesvarte emner | Se aktive emner Se nye innlegg | Se dine innlegg
Forumets hovedside » Annen informasjon » Om gcinfo.no Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
-----------------------------------------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Otto Milvang

anders99

Legg inn av anders99 » fre 04 apr 2008 11:08

gacrux skrev:
anders99 skrev:
Siste besøk var: Tor 03 Apr 2008 14:58:27 Dato/klokkeslett: Fre 04 Apr 2008 12:00:23
Se ubesvarte emner | Se aktive emner Se nye innlegg | Se dine innlegg
Forumets hovedside » Annen informasjon » Om gcinfo.no Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
-----------------------------------------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Nettopp.
Siden klokkeslettet som dukker opp er korrekt antar jeg at det som menes er at tidssonen er UTC+1 og at den i tillegg er i sommertid (DST). Med andre ord blir det UTC+2.

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 11:19

Jeg mener i alle fall at dette er feil skrivemåte. Vi har UTC+2
meningen er at angivelsen etter UTC skal vise omregning fra UTC.
DST er ingen eksakt verdi og varierer fra 30min til 2t.

På Wiki fant jeg info om CEST http://www.timeanddate.com/library/abbr ... /cest.html
og om ISO time format http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601
Otto Milvang

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av olea » fre 04 apr 2008 12:48

Jeg tror vi bare får godta at programvaren som driver forumet har en ikke-standard behandling av tidssoner og sommertid. Jeg synes i hvert fall at det er for mye forlangt å be anders99 fikse programvaren. Det viktigste er at Dato/klokkeslett er korrekt, og det er den jo for alle som lever i vår tidssone. Når det står Tidssone UTC + 1 time [ DST ], så vil folk flest oppfatte meningen bak, selv om det strengt tatt er feil. Hvis du vil ha det anderledes, så er det bare å gå til Brukerkontrollpanel - Personlige innstillinger, og velge Tidssone UTC + 2, B :D
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 14:08

olea skrev:Jeg tror vi bare får godta at programvaren som driver forumet har en ikke-standard behandling av tidssoner og sommertid. Jeg synes i hvert fall at det er for mye forlangt å be anders99 fikse programvaren. Det viktigste er at Dato/klokkeslett er korrekt, og det er den jo for alle som lever i vår tidssone. Når det står Tidssone UTC + 1 time [ DST ], så vil folk flest oppfatte meningen bak, selv om det strengt tatt er feil. Hvis du vil ha det anderledes, så er det bare å gå til Brukerkontrollpanel - Personlige innstillinger, og velge Tidssone UTC + 2, B :D
Nei, jeg lever godt med riktig klokkeslett og har heller aldri med tidssone i mine tidsangivelser.

Men jeg har jobbet ganske mye med dette, og også med stilling av klokker på hjerneløse Windowsmaskiner. En artig ting med Windows er at du kan se når filene er laget i utforsker. Ta fram en fil som ble laget før 30. mars. og som du vet nøyaktig når du lagde. F. eks 07.03.2008 09:47. Ta opp utforsketr i dag og du ser at Windows forteller deg at det er laget 07.03.2008 10:47. Enda værre blir det om PC-en din gikk litt for sakte kl 0300 den natta vi stilte om til sommertid. La oss si den var 01:58, og klokka var 5 min for sakte. Nå setter du den riktig og setter tid til 03:03. Da setter ikke Windows klokka til 03:03, men til 04:03.
Otto Milvang

Brukeravatar
JHG
Bruker
Bruker
Sted:Rett til venstre for hovedstaden
Kontakt:

Legg inn av JHG » fre 04 apr 2008 14:29

gacrux skrev: Enda værre blir det om PC-en din gikk litt for sakte kl 0300 den natta vi stilte om til sommertid. La oss si den var 01:58, og klokka var 5 min for sakte. Nå setter du den riktig og setter tid til 03:03. Da setter ikke Windows klokka til 03:03, men til 04:03.
Aha, nå skjønner jeg, det var ikke jeg som var gal!
Jeg opplevde nettopp dette og kunne ikke skjønne hva som skjedde.
Takk for det.
[Alias Mr Early Bird]

Brukeravatar
Habros
Junior
Junior
Sted:Haugesund

Legg inn av Habros » fre 04 apr 2008 14:48

Litt OT
Ta fram en fil som ble laget før 30. mars. og som du vet nøyaktig når du lagde. F. eks 07.03.2008 09:47. Ta opp utforsketr i dag og du ser at Windows forteller deg at det er laget 07.03.2008 10:47.
Dette er kanskje grunnen til at backupprogrammet tok mente at alle filene mine var forandret når jeg kjørte det 2. april.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 15:02

Habros skrev:Litt OT
Ta fram en fil som ble laget før 30. mars. og som du vet nøyaktig når du lagde. F. eks 07.03.2008 09:47. Ta opp utforsketr i dag og du ser at Windows forteller deg at det er laget 07.03.2008 10:47.
Dette er kanskje grunnen til at backupprogrammet tok mente at alle filene mine var forandret når jeg kjørte det 2. april.
Langt fra tema, men:
Da er det et dårlig Backup-program. Filene er merket med Dato i UTC. Grunnen til at du får feil er at den regner alle tider med UTC+2 selv om fila ble lagret med UTC+1. Et godt backupprogram bruker UTC-tid og ikke Localtime.
Otto Milvang

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 04 apr 2008 15:05

JHG skrev:
gacrux skrev: Enda værre blir det om PC-en din gikk litt for sakte kl 0300 den natta vi stilte om til sommertid. La oss si den var 01:58, og klokka var 5 min for sakte. Nå setter du den riktig og setter tid til 03:03. Da setter ikke Windows klokka til 03:03, men til 04:03.
Aha, nå skjønner jeg, det var ikke jeg som var gal!
Jeg opplevde nettopp dette og kunne ikke skjønne hva som skjedde.
Takk for det.
Du får samme resultat om du trekker ut kontakten etter kl 0300.
Windows lagrer ikke status om normaltid/sommertid før ved shutdown.
Ved strømbrudd får ikke maskinen gjort riktig shutdown, og når strømmen komme rpå husker den ikke at den allerede har stilt om til sommertid. Dette er den vanligste grunnen til dobbel sommertidskifte
Otto Milvang

Svar