Mailadresser

Alma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 21 nov 2007 17:16
Mailadresser

Legg inn av Alma » man 18 okt 2010 17:50

Idag fikk jeg en mail fra kjop.no med nyheter for geocachere. Jeg håper det ikke er noen av dere som selger mailadressene dere har samlet opp videre?
Dette var til jobbmailen min som jeg ikke bruker i forumet eller på geocaching.com, men har sikkert brukt den når jeg har bestilt noe.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av bjorges » man 18 okt 2010 19:05

Alma skrev:Idag fikk jeg en mail fra kjop.no med nyheter for geocachere. Jeg håper det ikke er noen av dere som selger mailadressene dere har samlet opp videre?
Dette var til jobbmailen min som jeg ikke bruker i forumet eller på geocaching.com, men har sikkert brukt den når jeg har bestilt noe.
Dessverre har ikke Qurius, som blant annet driver kjop.no, ikke evnen til å skille "snørr og barter". Dette resulterer i at dersom du har handlet på geodepot.no en gang i tiden, risikerer du at du får spam fra kjop.no.
Nå kjøpte også Qurius caching.no, men her fikk han heldigvis ikke med seg kundedatabasen, slik at tidligere kunder av denne nettbutikken er trygge.
Mange har måttet kjøre mailrunder med Qurius for å bli slettet fra listene hans, selv måtte jeg også det og varslet at dersom spammingen fortsatte ville jeg varsle dette til hans ISP.

Risikoen er altså tydeligvis fortsatt at handler du fra en av nettbutikkene til Qurius, ender du ufrivillig opp på spam-listen til en av de andre.

Jeg har valgt å holde meg unna.
Bilde

Qurius
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:tor 27 des 2007 14:27
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av Qurius » man 18 okt 2010 19:48

Ja dere har helt rett, om du har handlet på kjøp.no eller geodepot.no eller caching.no som nå peker til samme folder som geodepot så ligger du i epost registret.

OBS alle som handler blir spurt under utsjekking om vi kan sende tilbuds mail, om denne boksen ikke hukes ut vil nettbutikken sørge for at du ikke får nyhetsbrev på denne.

Alle nyhetsbrev har også en bunnlinje med link til MELDE SEG av nyhetsbrev om du ikke ønsker å få flere.

Vi kan også lage nyhetsbrev til de som kun har handlet varer fra Groundspeak om vi ønsker dette.

Dagens mail gikk med tilbud om Geocaching trackables og Geocoins samt litt info til de som handler annet rart på kjøp.no. Muligens at det blir en ny cacher av det.

Morten
------------------
Morten Karlsen
Qurius
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av sven-egil » man 18 okt 2010 21:05

Har ikke kjøpt noe som helst men SPAM får jeg like forbannet :evil:

Er vel det at jeg har fått koder til Geocoin som markerer jubeleumsfunn i Norge :roll:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av sven-egil » man 18 okt 2010 21:12

Jeg regner med at de som står bak websjappa kan forklare HVOR de har fått min e-post adresse fra....

Slik SPAM er jo forbudt etter Norsk Lov, så en rask og god forklaring kunne nok være svært lurt!

Og som sagt, jeg er ikke kunde- aldri vært kunde og ikke godkjent denne reklamen.
Hvem er det som bekrefter en aktiv epost adresse til en SPAMe for en såkalt avmelding.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Mailadresser

Legg inn av Tique » man 18 okt 2010 21:29

Jeg fikk også denne mailen, og jeg har aldri handlet noen av disse stedene.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av sven-egil » man 18 okt 2010 22:52

Tique skrev:Jeg fikk også denne mailen, og jeg har aldri handlet noen av disse stedene.
Men du har også sikkert fått koder til en mynt på mail????

Tror noen som driver nettbutikk misbruker e-post adressene våre. :shock:
Vi ber om en kode for å markere 100- 250-500 osv funn i Norge og får koden pluss masse SPAM. :twisted:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av bjorges » tir 19 okt 2010 07:52

Som sagt, Qurius klarer ikke helt å holde orden på ting, og må ha det inn med teskje at folk ikke vil ha SPAM :(
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av gacrux » tir 19 okt 2010 08:18

SPAM er per def masseutsendt uønsket reklame.
Det er ikke SPAM så lenge dette er fra en aktør som man har vært i kontakt med, og at man dessuten kan melde seg av og på nyhetsbrev. Det er en forhandlers rett og plikt å informere sine kunder om nye produkter så lenge de ikke har meddelt at dette er uønsket. At Qurius sender ut reklame om geocacheprodukter til potensielle kjøpere av geocache-greier er følgelig helt OK. Om Qurius har ervervet seg mail-adressene gjennom sitt jubileumsprogram er dette også helt uproblematisk. Det er dere der ute som frivillig har gitt fra dere e-post adressen, og reklamen dere får er relatert til geocaching. Jeg synes det er underlig at man reagerer så sterkt på å få tilbud om geocache-produkter i posten all den tid dette faktisk kan være produkter av interesse. Det eneste som er kritikkverdig er om Qurius ikke etterkommer ønske om å bli fjernet fra maillistene. Jeg tror han har tatt et hint om at dette må forbedres.
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Mailadresser

Legg inn av ArveAnd » tir 19 okt 2010 08:19

Nå skriver Qurius at "Alle nyhetsbrev har også en bunnlinje med link til MELDE SEG av nyhetsbrev om du ikke ønsker å få flere."

Da anbefaler eg folk å gjere nettopp dette - istadenfor å komme med slike angrep her.. Er det enkelte som har personlige konflikter med denne Qurius, mon tro?

Og skulle det ikkje fungere å melde seg av så får man heller klage og slenge dritt :grrr:

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Mailadresser

Legg inn av HundenHera » tir 19 okt 2010 09:09

gacrux skrev:SPAM er per def masseutsendt uønsket reklame.
Det er ikke SPAM så lenge dette er fra en aktør som man har vært i kontakt med, og at man dessuten kan melde seg av og på nyhetsbrev. Det er en forhandlers rett og plikt å informere sine kunder om nye produkter så lenge de ikke har meddelt at dette er uønsket. At Qurius sender ut reklame om geocacheprodukter til potensielle kjøpere av geocache-greier er følgelig helt OK. Om Qurius har ervervet seg mail-adressene gjennom sitt jubileumsprogram er dette også helt uproblematisk. Det er dere der ute som frivillig har gitt fra dere e-post adressen, og reklamen dere får er relatert til geocaching.
Markedsføringslovens §15
I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder ...

Det finnes i samme paragraf et unntak som omhandler salg. Jubileumsprogrammet kan neppe ansees som salg.

HH

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av gacrux » tir 19 okt 2010 09:54

HundenHera skrev: Det finnes i samme paragraf et unntak som omhandler salg.
Slik denne loven praktiseres er ikke salg noe forutsettning. Det som teller er at man har et kundeforhold.
For å ta et eksempel. Du er på en messe og kan vinne en mp3-spiller om du legger visittkortet ditt i en bøtte.
Da får du garantert en mail senere som takker for din interesse for produktene og kommer på mailliste.
Kundeforholdet er etablert ved at du slipper visittkortet i bøtta.

Jubileumsprogrammet faller nok utenfor begrepet kundeforhold siden det ikke framgår noe sted at dette drives av en nettbutikk. Jeg synes likevel folk går helt av hengslene når det skrikes om SPAM og lovbrudd.
Otto Milvang

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av bjorges » tir 19 okt 2010 11:00

gacrux skrev:Jubileumsprogrammet faller nok utenfor begrepet kundeforhold siden det ikke framgår noe sted at dette drives av en nettbutikk. Jeg synes likevel folk går helt av hengslene når det skrikes om SPAM og lovbrudd.
Jubileumsprogrammet, samt det at man tidligere har måttet true med rapportering for å komme seg av listen er nok det store problemet. Så lenge man aktivt kan velge å motta/ikke motta er det vel i utgangspunktet ikke noe problem, men samtidig blir det litt snodig å motta "reklame" fra en av de andre nettbutikkene eieren driver, uten at man har bedt om eller blitt opplyst om dette.

Jeg har tydeligvis klart å komme meg av listen siden jeg ikke har mottatt siste markedsføringsstunt fra tidligere nevnte "pusher".
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Mailadresser

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 19 okt 2010 13:38

bjorges skrev:men samtidig blir det litt snodig å motta "reklame" fra en av de andre nettbutikkene eieren driver, uten at man har bedt om eller blitt opplyst om dette.
Jeg er også av de som mottar epost fra kjop.no. (Uten at det har plaget meg nevneverdig.) Jeg har ALDRI fått reklame for annet en GC-relaterte produkter. MEN avsender er kjop.no og ikke geodepot.no. Men det er vel ikke så rart siden geodepot er et alias for kjop.no som tar deg rett inn på sidene med GC-stuff hos kjop.no.

Jeg er enig med ArveAnd og gacrux, og mener at dette ikke er noe å hyle så høyt om, med mindre man har bedt om å bli fjernet fra distribusjonslisten og ikke har blitt det.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Mailadresser

Legg inn av Tique » tir 19 okt 2010 13:51

Nei jeg tar det ikke spesielt tungt, men synes det er litt spesielt at det står "Du mottar denne eposten fordi du er en kunde av oss eller har indikert at du ønsker å motta informasjon om våre tilbudskampanjer." Det stemmer jo aldeles ikke.
Bilde

Svar