api

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim
Re: api

Legg inn av ok67 » ons 12 sep 2012 20:24

Er nok gratis, men for å bruke det må du vere premium medlem og eg har forstått det rett. Men det er ein ubetydeleg kostnad.
Å bruke APIet til å "copiere" GC basen til Groundspeak ligg nok utanfor det tiltenkte bruksområdet...

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: api

Legg inn av thomfre » ons 12 sep 2012 20:42

Ser ut som det er gjort før....
Tyskerne har en statistikkside som står oppført som en Geocaching.com Live Partner: http://www.sachsencacher.de/Sachsencach ... stics.aspx
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: api

Legg inn av bjorges » tor 13 sep 2012 14:11

Denne siden så også snasen ut, bruker tydeligvis IP-adressen for å lokalisere deg, og deretter henter statistikk :)

http://project-gc.com/

Jeg har forøvrig sendt mail til en av de bak den tyske linken, med spørsmål om hvordan de har gått frem :)
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: api

Legg inn av ingsve » fre 14 sep 2012 10:26

bjorges skrev:Denne siden så også snasen ut, bruker tydeligvis IP-adressen for å lokalisere deg, og deretter henter statistikk :)

http://project-gc.com/

Jeg har forøvrig sendt mail til en av de bak den tyske linken, med spørsmål om hvordan de har gått frem :)

Dette var da et kjempeflott prosjekt, mye god hjelp for en som er bare litt hekte på statistikk.
Bilde

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: api

Legg inn av LUDO » fre 14 sep 2012 10:29

project-gc.com var veldig kult! 8)
Bilde Bilde
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: api

Legg inn av bjorges » ons 26 sep 2012 17:40

Da har jeg tatt meg den frihet å spørre Groundspeak om mulighet for statistikk, og fikk et hyggelig og positivt svar.

Overraskende nok er det gratis å få tilgang til APIet etter en "offisiell søknad".

Jeg vil, på vegne av Geocaching i Norge, be om en slik tilgang, og vil videreformidle nødvendig informasjon til de som kan sette opp en ordentlig statistikk :)

Så får vi se, om det lar seg gjøre å få dette til på en bedre måte enn i dag :)
Bilde

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: api

Legg inn av LUDO » ons 26 sep 2012 18:20

Tjohoo! Jeg bidrar gjerne hvis det trengs.
Bilde Bilde
Bilde

anders99

Re: api

Legg inn av anders99 » ons 26 sep 2012 18:38

bjorges skrev:Da har jeg tatt meg den frihet å spørre Groundspeak om mulighet for statistikk, og fikk et hyggelig og positivt svar.

Overraskende nok er det gratis å få tilgang til APIet etter en "offisiell søknad".

Jeg vil, på vegne av Geocaching i Norge, be om en slik tilgang, og vil videreformidle nødvendig informasjon til de som kan sette opp en ordentlig statistikk :)

Så får vi se, om det lar seg gjøre å få dette til på en bedre måte enn i dag :)
Det var positivt. Finnes det noe offentlig dokumentasjon på APIet, eller må man vente på godkjent søknad?

Jeg tror de eksisterende sidene relativt enkelt kan endres slik at de oppdateres vha. APIet, men blir jo spennende hvilke restriksjoner de legger på antallet oppslag per dag. Spesielt hadde det vært gøy om jeg klarte å få tilbake logg-teksten i siste logger.

Sannsynligvis vil tilgang til et API også føre til at man kan gjøre andre og spenstigere ting, og komme opp med noe helt annet enn dagens sider. Det er ikke nødvendigvis noe jeg har tid til å drive med, men bidrar gjerne dersom noen med tiltakslyst vil dra i gang noe.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: api

Legg inn av ok67 » ons 26 sep 2012 19:45

Her finn du dokumentasjonen https://staging.api.groundspeak.com/Liv ... g.svc/help

I tillegg er det eit forum som du får tilgang til når du er godkjent.

ganja1447
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:tor 27 sep 2012 09:41

Re: api

Legg inn av ganja1447 » tor 27 sep 2012 09:52

Hi, I am the main developer of Project-GC and would like to give some input from our perspective.

The Groundspeak API isn't really built to make statistics from. There is no real way to actually get top finders and so on, it's a quite huge job to actually produce accurate data. Take a look at the API functions and see in which way you would try to build it. Sure it's pretty decent to make it if you know all the names you want listed, for example all that are registered on this forum.

Then comes the reason to why I am writing here. We have build a json API to deliver to help with exactly these things. We have today initiated cooperation with Geocaching.se, though they haven't taken the time to implement things on their side yet. Right now they are just linking our charts instead. We have the same thing going with Slovenia, though they are a very small community and they are currently in the state where they try to decide what they actually want, and I don't think they will be ready until a few months from now.

If you would like, we could try to help you guys out as well, depending on what things you are looking for. We don't see any point in that every country builds there own statistics database and stress the Groundspeak servers when we can supply the aggregated data. No financial cost will be attached.

Send me a PM if you (someone who is responsible for the site) are interested and we can discuss it closer by email (avoiding to post email addresses on public forums, due to spam bots).


PS! I hope I am not violating any rules by writing in English or making a "commercial post". As I sad, we are not asking for money.

EDIT And btw, I am on vacation the rest of the week, so if you ain't getting a replay, that's why.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: api

Legg inn av thomfre » tor 27 sep 2012 10:00

ganja1447 skrev:If you would like, we could try to help you guys out as well, depending on what things you are looking for. We don't see any point in that every country builds there own statistics database and stress the Groundspeak servers when we can supply the aggregated data. No financial cost will be attached.
Jeg kan ikke annet enn å si at dette må være en genial løsning på problemet!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: api

Legg inn av thomfre » man 04 mar 2013 09:24

ganja1447 skrev:Hi, I am the main developer of Project-GC and would like to give some input from our perspective.

The Groundspeak API isn't really built to make statistics from. There is no real way to actually get top finders and so on, it's a quite huge job to actually produce accurate data. Take a look at the API functions and see in which way you would try to build it. Sure it's pretty decent to make it if you know all the names you want listed, for example all that are registered on this forum.

Then comes the reason to why I am writing here. We have build a json API to deliver to help with exactly these things. We have today initiated cooperation with Geocaching.se, though they haven't taken the time to implement things on their side yet. Right now they are just linking our charts instead. We have the same thing going with Slovenia, though they are a very small community and they are currently in the state where they try to decide what they actually want, and I don't think they will be ready until a few months from now.

If you would like, we could try to help you guys out as well, depending on what things you are looking for. We don't see any point in that every country builds there own statistics database and stress the Groundspeak servers when we can supply the aggregated data. No financial cost will be attached.

Send me a PM if you (someone who is responsible for the site) are interested and we can discuss it closer by email (avoiding to post email addresses on public forums, due to spam bots).


PS! I hope I am not violating any rules by writing in English or making a "commercial post". As I sad, we are not asking for money.

EDIT And btw, I am on vacation the rest of the week, so if you ain't getting a replay, that's why.
Noen grunn til at dette ikke har blitt sett på?
Eller har det blitt sett på?

Sånn jeg forstår det bruker statistikksidene i dag en metode som bryter med Groundspeak sin ToU, er ikke det litt over kanten?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

anders99

Re: api

Legg inn av anders99 » man 04 mar 2013 10:54

thomfre skrev: Noen grunn til at dette ikke har blitt sett på?
Sannsynligvis fordi ingen har hatt lyst eller tid antar jeg.

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: api

Legg inn av cachepus » tir 05 mar 2013 13:00

Hadde det vært en idé å samarbeide med ganja1447 om å innlemme statistikken fra gcinfo på hans site? Mye av det som er på gcinfo har han jo allerede implementert (selv har jeg gått over til å ofte bruke hans sider både fremfor gcinfo, gsak og gc.com). Jeg ser ikke for meg at det er nødvendig å oppfinne hjulet på nytt ved å gå over til å bruke apiet og gjenskape mye av det samme som er gjort.
Aina S.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: api

Legg inn av thomfre » ons 10 jul 2013 13:31

Nå som statistikksidene er nede for telling igjen drar jeg frem denne på nytt.

Vi er så heldige at Groundspeak samtidig som de tullet til loggene også satt på nødbremsen for APIet, og nekter nå nye API-brukere...
Men, hvis Geocaching i Norge allerede har søkt og fått innvilget tilgang, så bør ikke det være noe hinder.

Uansett, så lenge jobben blir gjort av Project-GC syns jeg det heller bør ses på et alternativ hvor GiNo kan betale noen kroner til Project-GC for å få tilgang på "ferdig tygd" data.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar