Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Svar
Isbjørnsiv
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 31 jul 2012 19:09
Sted:Trondheim
Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av Isbjørnsiv » lør 15 aug 2015 23:03

Jobber med min cache nr 3 og er på jakt etter en beholder som tåler å ligge under vann. Noen som vet?

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av pjacklam » søn 16 aug 2015 08:23

Isbjørnsiv skrev:Jobber med min cache nr 3 og er på jakt etter en beholder som tåler å ligge under vann. Noen som vet?
Hva med å google "vanntette beholdere" eller "watertight containers"?
~/.signature: No such file or directory.

Isbjørnsiv
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 31 jul 2012 19:09
Sted:Trondheim

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av Isbjørnsiv » søn 16 aug 2015 08:45

Det har jeg gjort. Står ikke om de tåler å være under vann eller ikke.

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av yarnslayer » søn 16 aug 2015 10:24

Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.

Isbjørnsiv
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 31 jul 2012 19:09
Sted:Trondheim

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av Isbjørnsiv » søn 16 aug 2015 10:28

yarnslayer skrev:Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.

Takk for svar :D Da skal jeg undesøke videre.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av bjorges » ons 09 sep 2015 10:07

yarnslayer skrev:Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.
Bruk for all del ikke silica-gel, den trekker en viss mengde fukt, og etter det går den over til å bli en klissete guffe som du ikke vil ha i boksen din. For at Silica-gelen skal virke må den tørkes igjen. Bruk heller energi på å finne en boks som faktisk er vanntett.
Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?

Legg inn av yarnslayer » ons 09 sep 2015 10:48

Om cachen blir så våt at silica sprekker må den nok inn til vedlikehold uansett.
https://www.youtube.com/watch?v=Kxb1ZK86Rcw

Men ja - silica har godt av å bli tørket - regenerert - engang i mellom. Men jeg har iallfall aldri opplevd at den blir til gele - skjønner heller ikke hvordan det kan skje iom at det er en mineralsk forbindelse.

I boks under vann vil man såvidt meg bekjent aldri kunne få det helt tørt sålenge det er luft i boksen - pga kondenseringsproblemet. Det tar man jo med seg selv om boksen er tett. I dykking, med kamera i undervannshus er dette et kjent problem og silica er et av hjelpemidlene. De ligger dog ikke under vann i månedsvis.

Nåvel - det er jo bare å prøve og gjøre seg egne erfaringer.

Svar