Hva legge igjen i bytte-cacher?

Svar
Hypatias
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 11 aug 2013 12:18
Hva legge igjen i bytte-cacher?

Legg inn av Hypatias » søn 13 apr 2014 17:42

Forrige helg var vi på geocaching og i den ene cachen med bytteting lå det en kondom... :shock: Jeg synes ærlig talt ikke det var noe moro, nå er mine unger så store at de syntes det var bare teit, men for mindre unger som kanskje gleder seg til å finne noe spennende de kan bytte med så skjønner de jo ingenting. Opplevde faktisk i to av cachene vi fant at det tydelig var noen som hadde tatt med seg bytteting uten å legge noe igjen - det skal man jo ikke gjøre! Vi prøver å legge igjen fine små figurer og slikt i det minste og vi har funnet mange fine ting også altså. Men kondomer? Nei takk! Etter loggen å dømme har det tydeligvis også ligget en sigar i denne cachen... :roll:

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hva legge igjen i bytte-cacher?

Legg inn av GadgetCats » man 14 apr 2014 00:42

Først vil vi få sagt si at det er supert at du både passer på å bytte likt eller opp, og at du bryr deg om hva som ligger i cachen.

Vi opplever dessverre svært ofte selv, at cachene våre "går tomme" for bytteting - noe som ikke ville skje dersom alle fulgte praksisen "likt eller opp". Jeg skjønner jo også at det kan være vanskelig for foreldre å nekte sine barn å bytte til seg en flott lekebil mot en grankongle - hvis denne grankonglen inngår i en av barnas opplevelser, og derfor er viktig for barnet. Kroneverdier er ofte irrelevante for de aller minste. Vi kan dermed tillate oss å bli aldri så lite oppgitt når en cache "går tom" - men vi fyller likevel på igjen, så lenge vi vet andre har glede av cachen. Ut over det, er det ikke så mye vi kan gjøre, ut over å forklare dette tydelig når vi introduserer andre til geocaching.

Når det gjelder hvilke bytteting som legges i cachene, så vil både boksens størrelse og den sannsynlige målgruppen legge litt føringer. Legger vi ut store bokser i områder vi vet barnefamilier går, blir den fylt med større andel "barneting" (i motsetning til "generelle" ting).

Ellers er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hva som kan brukes som byttegjenstander. Vi har funnet alt fra ferdigmonterte kinder-figuer og Donald-leker (bilag til ukebladet) via termokrus og turutstyr til hodelykter og radioer/mp3-spillere. Vi pleier også å sette pris på "passende" bytteting - selv om vi sjelden trenger å bytte til oss slikt - men noen ting går an å "låne" av cachen mens man er på stedet også: et par skolisser og gnagsårplaster i cachen som man må gå 20 km for å finne, håndvarmer i cachen på 1500 moh, kikkert i utsiktscachen, et utvalg enkeltinnpakkede sluker i cachen som skal vise frem en fiskeplass, osv.

Det er i grunnen enklere å ramse opp hva som ikke bør legges i cacher som bytteting, for eksempel kondomer som du selv nevner. En ting er forklaringsproblemene overfor de unge lovende, noe annet er nytteverdien. Ingen med vettet i behold ville finne på å bruke et kondom funnet i en cache.

Ting som vi selv fjerner fra både våre egne cacher og andres cacher vi finner:
- Kondomer. Vi finner dette bekymringsverdig ofte.
- Kniver. Vi har funnet tapetkniver med utskjøvne blad liggende i cacher.
- Matvarer. Spesielt drops - de smelter når det blir varmt i været, og kliner virkelig til inni boksen. I tillegg så tiltrekker duftene seg dyr.
- Fargestifter. Disse smelter også og griser til veldig.
- Hotellsjampo. I det hele tatt bør man unngå alt som er eller blir flytende i vanlig temperatur.

Men heldigvis hører disse tingene med blant unntakene - i de aller fleste tilfellene finner i alle fall vi stort sett fine ting - når det i det hele tatt finnes bytteting.
Bilde

Hypatias
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 11 aug 2013 12:18

Re: Hva legge igjen i bytte-cacher?

Legg inn av Hypatias » man 14 apr 2014 09:44

GadgetCats skrev:Vi opplever dessverre svært ofte selv, at cachene våre "går tomme" for bytteting - noe som ikke ville skje dersom alle fulgte praksisen "likt eller opp". Jeg skjønner jo også at det kan være vanskelig for foreldre å nekte sine barn å bytte til seg en flott lekebil mot en grankongle - hvis denne grankonglen inngår i en av barnas opplevelser, og derfor er viktig for barnet.
Da kan man jo legge igjen konglen + en liten bytteting. :)

I området vi fant kodomen bor det i alle fall mange barnefamilier og jeg skulle jo tenkt så langt at jeg byttet ut kondomen i tillegg. Skal gjøre det om det skjer igjen og jeg har bytteting tilgjengelig. :)

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Hva legge igjen i bytte-cacher?

Legg inn av Frodebs » tir 15 apr 2014 13:38

Jeg pleier å fylle på bytteting i enkelte cacher jeg finner, men det er ikke alltid jeg har med, og finner jeg en kondom, så fjerner jeg den, også selv om jeg ikke har noe å bytte med.

Hypatias
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:søn 11 aug 2013 12:18

Re: Hva legge igjen i bytte-cacher?

Legg inn av Hypatias » tir 15 apr 2014 13:39

Frodebs skrev:Jeg pleier å fylle på bytteting i enkelte cacher jeg finner, men det er ikke alltid jeg har med, og finner jeg en kondom, så fjerner jeg den, også selv om jeg ikke har noe å bytte med.
Skal se om jeg husker det en gang jeg jogger forbi og har noe småtteri i lomma. :) Og huske det til evt. senere ganger. Men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så morsomt med det, men vi har vel hver våre former for hunor så... 8)

Svar