Lage Egen Coin

Svar
Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark
Lage Egen Coin

Legg inn av Viking_Princess » tor 20 mar 2014 20:19

Er det noen her som har laget en egen geocoin før?
Hvor dyrt er det egentlig, og hvor er det best å bestille?
Må man først være sikker på at det faktisk er noen som vil kjøpe den før man gjør noe så drastisk som å bestille og lage den?

Har vært veldig nysgjerrig på det å lage en egen coin ganske lenge, men har en liten misstanke om at det dreier seg om ganske mye penger, så vil bare forhøre meg først...
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Lage Egen Coin

Legg inn av Smort78 » tor 20 mar 2014 23:33

Jeg har vært ansvarlig for coinene til Grenlandsmafiaen

Det første du bør gjøre er å få laget et forslag til design, finne ut hvilken form coinen skal ha, størrelse, tykkelse, om du skal bruke farger og i tilfelle hvor mange.
Du må også bestemme deg for om coinen skal være sporbar ($1,5 pr trackingnummer) og også tenke over om du ønsker eget icon (krever at du kjøper minst 50 trackingnummer og koster $150 - dette trenger du ikke bestemme deg for enda). Hva slags finish (gull, sølv, børstet, antikk+++) du ønsker bør du også finne ut.

Når du er ferdig med dette sender du en forespørsel om pris (quote) til flere selskaper og da kan du spørre om pris på f.eks 50, 100 og 250 stk.
Mye av kostnaden for en coin er å lage formen mynten blir laget i - derfor blir det billigere pr coin jo flere man lager.

Jeg hjelper gjerne til om det er mer du lurer på...

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Lage Egen Coin

Legg inn av Viking_Princess » søn 23 mar 2014 20:10

Ok!

Finnes det noen programmer hvor man kan begynne å designe selv, eller må man skriftlig forklare hvordan man vil den skal se ut og firmaet tegner den?
Har du linker til de billigste/beste bedriftene som lager coiner, som du kan anbefale at jeg tar kontakt med når jeg vil begynne spørrerunden min?
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Lage Egen Coin

Legg inn av Bikeridr » søn 23 mar 2014 21:14

Jeg har aldri prøvd de selv, men her er iallefall en bedrift som lager "custom coins":
http://www.coinsandpins.com/custom-geocoins

Design kan du lage med Inkscape. Det er gratis og lager .svg vektorfiler som evt kan konverteres til annet ikke-vektor format:
http://www.inkscape.org/en/
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Lage Egen Coin

Legg inn av Smort78 » ons 26 mar 2014 21:25

Du kan tegne en skisse for hånd, eller bruke hvilket som helst tegneprogram for å lage en skisse.
Ut ifra dette får du et utkast til "Die-art" og så må du evnt. komme med kommentarer og forandringer.
Når du er fornøyd med die-art, kan du enten be om å få laget en prøvestøping (på dette tidspunktet må du betale prisen for formene coinene skal lages i) eller gå rett på å produsere coinen.
Hvis du lager prøvecoin så kan du eksperimentere med forskjellige metallfinisher og fargekombinasjoner (om du skal bruke farger)

Ta også en titt på denne forumtråden: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=116800
Her finner du mange selskaper som kan hjelpe deg med coinen.

Vi i Grenlandsmafiaen har på de siste coinene brukt directmint.com men send forespørsel til flere selskaper for det kan skille mye i pris
Andre jeg kan anbefale: coinsandpins.com, oakcoins.com, geocoinshop.de, chqualitycoins.com, landsharkz.ca

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Lage Egen Coin

Legg inn av Viking_Princess » tor 03 apr 2014 16:42

Tusen, tusen takk for hjelpen!
Skal se om det blir noe, er ganske usikker på tema og utseende, men hadde vært artig å lage en egen coin!
Bilde

Svar