Terracaching

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker
Terracaching

Legg inn av pafus » man 10 sep 2012 19:07

På søndag hadde jeg ettårsjubileum som geocacher. Jeg har ved flere anledninger i løpet av dette året kost meg voldsomt med aktiviteten, men det er en ting som forundrer (og irriterer) meg. Hvorfor er geocaching for de fleste synonymt med groundspeak? Ja da, ja da, jeg ser argumenter som flest cacher, enklest webside gode apper osv. men er det ideelt?
Har ikke verden blitt bedre av chrome og firefox, nå som vi alle slipper å "humpe" på internet exploder.
Mange liker å kalle det her en sport, er det da riktig at bare et selskap skal bestemme hvordan sporten skal drives og utvikles?

Jeg har lagt ut alle cachene mine på opencaching, men denne siden er bare en dårlig kopi av gc. Bare dupliserte cacher.

Derfor må det bli Terracaching. Noen vil sikkert mene at dette er å bære havre til en død hest, men det ligger en flott filosofi bak denne aktøren. Det er også nye eiere http://hgcs.org/index.php/topic/7704-te ... -comeback/

Jeg sitter nå å finpusser en cach. Det blir den første norske terracachen på noen år. (trur jeg)

Jeg håper Terracaching.com overlever slik at jeg i framtida kan bruke begge leverandører i min jakt på opplevelser.
Om ikke annet så for mangfoldet sin skyld.
Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av sven-egil » man 10 sep 2012 21:13

Er det mange Norske medlemmer?

Er i grunnen fornøyd med Groundspeak og synes opencaching er litt mye "Garmin".

TerraCaching prøver å fremstå litt mer "eksklusivt" med at man må anbefales av to eksisterende medlemmer osv....
Kjenner i grunnen ikke stort til konseptet men er jo litt nysgjerrig.

Så mer info mottas med takk :D
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tir 11 sep 2012 05:53

sven-egil skrev: Kjenner i grunnen ikke stort til konseptet men er jo litt nysgjerrig.

Så mer info mottas med takk :D
Nå er det bare en uke siden jeg blei medlem, så det er begrenset hvor mye info jeg kan bidra med. Det er i Norge i dag 8 terracacher. Hvor mange medlemmer som er norske veit jeg ikke, men jeg har observert en 10-15 navn som jeg kjenner. Dette er "tunge" brukere av gc, men det virker som om det er en 4-5 år siden det var noen særlig aktivitet på de norske cachene.

Tenk om alle fylker i landet kunne fått en 5-10 terracacher av høy kvalitet (sånne som dine, Sven-Egil). Da ville søndagsturene vært sikret for mitt vedkommende.
Bilde Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Terracaching

Legg inn av marlin85 » tir 11 sep 2012 07:30

Nå er jo litt av spenninga at man ikke helt vet hva som møter deg når du kommer til null punktet. Jeg er litt sånn at når det er noe som fungerer meget bra og som alle stort sett bruker så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal lage egene varianter.

Ser at det finnes noen alternativer til GC, men det er stort sett GC som blir den foretrukne.
Bilde

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av thomfre » tir 11 sep 2012 07:51

marlin85 skrev:Nå er jo litt av spenninga at man ikke helt vet hva som møter deg når du kommer til null punktet.
Den skjønte jeg ikke helt, det blir vel helt likt både for geocaching.com og terracaching?
marlin85 skrev:Jeg er litt sånn at når det er noe som fungerer meget bra og som alle stort sett bruker så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal lage egene varianter.

Ser at det finnes noen alternativer til GC, men det er stort sett GC som blir den foretrukne.
Det er jo ingen som lager egne varianter her, Terracaching har eksistert lenge, i likhet med Opencaching Network (må ikke forveksles med opencaching.com) og NaviCache.

I lille Norge (vi er ganske små i verdenssammenheng) så er geocaching.com helt overlegne når det gjelder antallet cacher og cachere. Men i det store utland er både Opencaching Network, Terracaching og Navicache ganske store - mange cachere bruker også tjenestene om hverandre.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av Raggsokk » tir 11 sep 2012 08:47

For meg er det greit å forholde seg til én aktør. Jeg er fornøyd med Groundspeak og geocaching.com og har ingen spesielle grunner til å ønske meg noe alternativ. Tvert imot; hvis jeg skal fordele tiden min på flere tjenester som tilbyr tilnærmet samme opplevelse, så får jeg naturlig nok mindre fokus på hver av dem. Hadde jeg hatt mer fritid enn det var cacher tilgjengelig ville jeg selvfølgelig ha kastet meg over både Opencaching, Terracaching og Munzee, men siden jeg nå engang er en statistikkslave så velger jeg å fokusere på én gren av opplevelsestreet. Og såvidt jeg vet er geocaching.com den tykkeste grenen i Norge for tiden. Ikke at jeg er motstander av alternative løsninger; jeg har bare ikke behov for dem.

Når det er sagt visste jeg ikke at Terracaching hadde eksistert lenge. Jeg hørte bare nylig om det for første gang.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tir 11 sep 2012 11:34

Raggsokk skrev:
Når det er sagt visste jeg ikke at Terracaching hadde eksistert lenge. Jeg hørte bare nylig om det for første gang.
Norges første Terracach ble utplassert den 25. januar 2005
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Terracaching

Legg inn av gacrux » tir 11 sep 2012 11:57

Altså en syvdobling av antall cacher på 7 år. Ikke dårlig :lol: :lol:

Det er fritt fram å logge disse, og antagligvis har man også en mulighet til å logge 100% av Norges Terracacher.

Det eneste jeg ikke forstår hvorfor man skal dublisere cacher, slik at de som logger cacher kan logge dem hos flere cache-operatører.
Det blir ikke noe mangfold av dette, bare dårlige kopier.
Otto Milvang

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tir 11 sep 2012 12:10

gacrux skrev: Det eneste jeg ikke forstår hvorfor man skal dublisere cacher, slik at de som logger cacher kan logge dem hos flere cache-operatører.
Det blir ikke noe mangfold av dette, bare dårlige kopier.
Ikke sant, det er akkurat dette som er ankepunktet mitt mot opencaching.com.
Terracaching har forøvrig som krav om at cachene ikke kan publiseres andre steder enn på terracaching.com
Bilde Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Terracaching

Legg inn av Viking_Princess » tir 11 sep 2012 18:05

Synes det høres litt teit ut at man må ha to som går god for deg, tenk om du ikke kjenner to som er der fra før!
Og det at man da kan skrive på forumet, og få to helt fremmede til å gå god for deg, da er vel hele vitsen med å ha de to til å gå god for deg, borte!
Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Terracaching

Legg inn av pafus » tir 11 sep 2012 18:35

Nei, langt fra borte. Sponsorene har også en annen funksjon:
In Terracaching, your sponsors vouch for you. They also become your cache reviewers and approvers. You can choose your sponsors and you can fire them if you aren't satisfied with their performance (disputed rulings, timeliness of approvals, etc.). They can also withdraw or revoke their sponsorship at any time. This encourages everyone to play nicely.
Dette er hentet fra terracaching.com sin wiki
Bilde Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Terracaching

Legg inn av Viking_Princess » tir 11 sep 2012 18:41

Ser bare en eneste liten terracache i "nærheten" av der jeg bor, og det er i Oslo, er fler Munzee enn Terracacher jo ;)
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Terracaching

Legg inn av buzkaz » ons 12 sep 2012 12:52

pafus skrev:Hvorfor er geocaching for de fleste synonymt med groundspeak?
Helt enig i at det er noe uggent over dette. Jeg ser på dette som en sport eller hobby, og uansett hvor bra eller dårlige Groundspeak måtte være på forskjellige ting, så synes jeg det blir helt galt at en komersielt orientert bedrift skal detaljstyre sporten.. Jeg vet ikke hva slags lønn de involverte hever eller hvordan de går frem for å ta beslutninger, men så lenge de er en kommersiell aktør og ikke en non-profit stiftelse så synes jeg det lukter surt.. Jeg har også visse innsigelser mot den tekniske beskaffenheten på løsningene de utvikler. Men jeg er likevel med på å finansiere det, gjennom premium-medlemskap - føler ikke at jeg har noe valg, pga pocket queries og premium only-cacher.

Men så må man være pragmatisk også, GS har tilnærmet monopol og det er sikkert gode historiske årsaker til at det er sånn. Likevel vil jeg gjerne trekke i en annen retning hvis jeg kan..
Jeg håper Terracaching.com overlever slik at jeg i framtida kan bruke begge leverandører i min jakt på opplevelser.
Om ikke annet så for mangfoldet sin skyld.
Helt enig. Tar gjerne imot invitasjon dersom det er mulig å få til!

Det gir også en mulighet (iallefall midlertidig) til å legge ut mer forseggjorte cacher, uten å måtte ty til Premium Only for å unngå muggling av "telefon-gomper" som får litt for lett tilgang til koordinatet via en app, uten å sette seg inn i hva geocaching dreier seg om og hva man gjør og ikke gjør

laffa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 20 nov 2011 01:35

Re: Terracaching

Legg inn av laffa » tor 13 sep 2012 02:18

Når det gjelder som en cacher, så er jeg enig at det er litt dumt at groundspeak er blitt "synonymt" med geocaching, særlig her til lands. Men når en kommer litt innenfor sporten, så kjøper man gjerne en gps og får med nytt navn som opencaching.com og da googler man etter flere sider. (Ihvertfall var slik jeg har gjort det).

Når det gjelder meg som en utlegger, så vil jeg ha flest mulig besøk på mine bokser, og da legger jeg gjerne dem ut der jeg vet det er mest folk, og vil ha størst sansynlighet til å bli oppdaget. Så her vil en lukket gruppe med cachere bli feil mål for meg. Om jeg ville, kunne jeg ha lagt det også ut på flere nettsider(så lenge det er innenfor retningslinjer), og kanskje til og med laget en egen webside, henge opp postere på butikk, lage annonse i avisa osv for hver cache jeg eier og har. Man gjør litt som man vil på det der, skjønner jeg.

Men for å "unngå" at geocaching blir synonymt med geocaching.com/groundspeak, så er det jo bare å gjøre dem andre cachesidene mer aktive, legge ut flere bokser der, bruke det mer selv, reklamere det for venner når du skal konvertere dem fra mugglerstadiet til geocachingstadiet.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Terracaching

Legg inn av ok67 » tor 13 sep 2012 07:30

Tja, no var det vel folket bak Groundspeak som "fann opp" geocaching..............

Svar