Hjortelusflue...

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51
Re: Hjortelusflue...

Legg inn av krl69 » søn 07 aug 2011 19:21

Synth75 skrev:Tja, litt erfaring har jeg jo. Truffet på det et par ganger. Den ene gangen, et regelrett angrep.
Et par logger fra turen i 2009:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 9bbd84cce6
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... c34875c9c0

De er pokker meg så hardføre. Et klaps som tar livet av en mygg, eller en flue, ler den seg skakk av...
De kommer frem i disse tider og ut over høsten, etter hva jeg forstår. Du kan treffe på en, eller hundre. Kommer flygende og setter seg på deg, kaster vingene og ser ut som små, kraftige edderkopper. Kravler oppover og inn i håret. Der er de ikke mulig å få has på. En kjenner dem ikke med fingrene, men straks du lar håret være i fred, starter de å krabbe rundt. Dermed går en å børster, klemmer og plukker hele turen.
Etter ovennevnte tur, dukket det opp vingeløse hjortelusfluer hjemme og i bilen i flere dager etterpå.

Utbredelse tror jeg er ganske lik flotten. Tror den nylig har kommet seg til nordmarka, så en skal nok ikke så mye opp fra havet eller nordover langs kysten, før det er fritt for hjortelusfluer.

Men, de er ganske uskyldige tross alt. De biter seg fast på hjortedyrene, men skjelden/aldri på mennesker. De trodde rett og slett du var en elg der du kom forbi. Synd for dem, for de får ikke nye sjangser uten vinger :roll:
Og vi snakker kanskje om det opprinnelige krypet i denne tråden og ikke mitt forslag til noe mer ekkelt?? Altså jeg håper for din del at det er den varianten vi snakker om, for det andre slaget tror jeg skal ha kost seg svært lenge før den får vinger.... :shock: 8)

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av Synth75 » søn 07 aug 2011 19:35

krl69 skrev:Og vi snakker kanskje om det opprinnelige krypet i denne tråden og ikke mitt forslag til noe mer ekkelt?? Altså jeg håper for din del at det er den varianten vi snakker om, for det andre slaget tror jeg skal ha kost seg svært lenge før den får vinger.... :shock: 8)
Ja, ser du har vist til Vestfold Vikings :)
Nei, det var faktisk hjortelusflua jeg tenkte på :mrgreen:

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av Raggsokk » søn 07 aug 2011 19:36

krl69 skrev:
Synth75 skrev:Tja, litt erfaring har jeg jo. Truffet på det et par ganger. Den ene gangen, et regelrett angrep.
Et par logger fra turen i 2009:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 9bbd84cce6
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... c34875c9c0

De er pokker meg så hardføre. Et klaps som tar livet av en mygg, eller en flue, ler den seg skakk av...
De kommer frem i disse tider og ut over høsten, etter hva jeg forstår. Du kan treffe på en, eller hundre. Kommer flygende og setter seg på deg, kaster vingene og ser ut som små, kraftige edderkopper. Kravler oppover og inn i håret. Der er de ikke mulig å få has på. En kjenner dem ikke med fingrene, men straks du lar håret være i fred, starter de å krabbe rundt. Dermed går en å børster, klemmer og plukker hele turen.
Etter ovennevnte tur, dukket det opp vingeløse hjortelusfluer hjemme og i bilen i flere dager etterpå.

Utbredelse tror jeg er ganske lik flotten. Tror den nylig har kommet seg til nordmarka, så en skal nok ikke så mye opp fra havet eller nordover langs kysten, før det er fritt for hjortelusfluer.

Men, de er ganske uskyldige tross alt. De biter seg fast på hjortedyrene, men skjelden/aldri på mennesker. De trodde rett og slett du var en elg der du kom forbi. Synd for dem, for de får ikke nye sjangser uten vinger :roll:
Og vi snakker kanskje om det opprinnelige krypet i denne tråden og ikke mitt forslag til noe mer ekkelt?? Altså jeg håper for din del at det er den varianten vi snakker om, for det andre slaget tror jeg skal ha kost seg svært lenge før den får vinger.... :shock: 8)
Og det hørtes ikke noe særlig ut med AXE og lighter heller i sistnevnte tilfelle... :shock:
Har så langt selv ikke hatt med disse krypene (gjelder forsåvidt begge typer) å gjøre. Heldigvis.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av ninad » søn 07 aug 2011 20:36

Synth75 skrev:Tror den nylig har kommet seg til nordmarka
Du trenger ikke å tro lenger. Det er flere år siden jeg fikk på meg HLF i Nordmarka og på Krokskogen. Dessverre.
Før jeg begynte med GC, forbandt jeg HLF med kjentmannspostturer i Østmarka, de foregikk gjerne på høsten. På vestsiden av fjorden er de minst like tidlig ute. Er derfor ikke overrasket over at trådstarter, som oppgir Røyken som bosted, nå rapporterer om årets første irritasjonsmoment :D
Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Hjortelusflue...

Legg inn av sven-egil » søn 07 aug 2011 20:57

Fikk besøk av Hjortelusflue i Vestby på Onsdag og i Åros/Røyken på Lørdag.
Bilde Bilde Bilde

Khamelen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tir 21 jun 2011 23:11

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av Khamelen » søn 07 aug 2011 22:00

Høres ut som et forferdelig irriterende udyr.

Måtte rett og slett avbryte å lete etter en cache på Hvaler tidligere i sommer pga flått. Kanskje litt dårlig planlagt å rusle inn i et einerkratt iført shorts og sandaler, men etter et par minutter hadde jeg plukket bort et 20-talls flått fra beina og orket rett og slett ikke mer. Begynte å tenke på skrekkhistoriene fra Dagbladet-forsidene, og så for meg et liv med ME ..

Dro tilbake og fant cachen litt senere, men da med bukse nedi sokkene og hette over hodet..

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av marlin85 » søn 07 aug 2011 22:20

Jeg har ved flere anledninger ønsker å ha med meg en boks med noe mygg middel når jeg er på cache tur. Er ofte man blir spist opp av forskjellige dyr.

Finnes det noe universalt middel som tar knekken på det meste slik at man kan finne cachen og logge uten å bli spist opp av eks. hjortelusflua?

Får håpe du ikke mistet alt for mye kjøtt og blod Sven Egil ;)
Bilde

Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av Synth75 » søn 07 aug 2011 22:29

Som jeg skrev, så verken spiser, biter eller suger hjortelusflua i stor grad. Dvs på mennesker. Den kaster vingene for å leve resten av livet på "byttet" sitt. Problemet er at den ikke kan leve på mennesker, så uten vinger, på feil "dyr", ble livet ganske sp bortkastet...
Jeg har hatt masse hjortelusfluer på meg i timesvis, men aldri blitt bitt. Jeg har hørt at insektsmidler ikke hjelper.

Men, det kunne vært værre. Heldigvis har vi ikke klegg her nede. Jeg tar gjerne enkelte hjortelusflueangrep i løpet av livet, enn å leve hver sommer med klegg hver gang sola titter frem :roll:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av krl69 » søn 07 aug 2011 22:36

Synth75 skrev:Som jeg skrev, så verken spiser, biter eller suger hjortelusflua i stor grad. Dvs på mennesker. Den kaster vingene for å leve resten av livet på "byttet" sitt. Problemet er at den ikke kan leve på mennesker, så uten vinger, på feil "dyr", ble livet ganske sp bortkastet...
Jeg har hatt masse hjortelusfluer på meg i timesvis, men aldri blitt bitt. Jeg har hørt at insektsmidler ikke hjelper.

Men, det kunne vært værre. Heldigvis har vi ikke klegg her nede. Jeg tar gjerne enkelte hjortelusflueangrep i løpet av livet, enn å leve hver sommer med klegg hver gang sola titter frem :roll:
Helt enig! Klegg er et Satans dyr. Jeg regelrett HATER dem. Selv Flåtten er kosedyr i forhold til disse blodsugende, bitefluene. De gir seg ikke på blanke flekken, selv etter masse veiving og banning. Det siste er kanskje ikke like effektivt, men det må til det også. :shock: 8)

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av sjolja » søn 07 aug 2011 22:54

Dette har vært en del av cacheutstyret mitt i flere år, hjelper godt mot hjortelusfluer,
hveps i Pip-pip kasser, knott, mygg og annet bevinget. Når dette djevelske insektet har dukket opp nå, så er det tidlig, for jeg har tidligere ikke merket dem før tyttebærsesongen i september.
Dere som ønsker å cache i Gaupesteinmarka i Ski er herved advart, bruk insekthatt.
http://www.fisketid.no/knottsikker-mygghatt-p-2661.html

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av Sladdeballa » man 08 aug 2011 07:24

Jeg driver en annen aktivitet som driver meg til skogs på høsten (i Aurskog-Høland). Det er mett av Hjortelus flue utti der. De er ikke enkle og plukke av kroppen og bli kvitt, særlig ikke når de krabber opp i håret.

Løsningen blei å ta med kam og gre dem ut de gangene du kjente de kravlet. Funker greit =)

Brukeravatar
ArvinDeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 mai 2008 21:09
Sted:Bærum

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av ArvinDeep » fre 16 sep 2011 22:13

5 irriterende fluer plukket fra kroppen i dag, ved Jonsrudkampen og Vidvangshøgda. Ekle småkryp!

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av ehaa » lør 17 sep 2011 19:23

Fikk mitt første møte med en hjortelusflue i dag..
Fant den i hodet til sønnen min under en liten skogtur i dag..

Så noe som kravlet rundt i håret hans og etter å ha kikket på bilder på nettet er jeg ganske sikker på at det er hjortelusflua..
Bilde

anders99

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av anders99 » søn 18 sep 2011 11:05

ehaa skrev:Fikk mitt første møte med en hjortelusflue i dag..
Fant den i hodet til sønnen min under en liten skogtur i dag..
Hvor var dette?

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Hjortelusflue...

Legg inn av ehaa » søn 18 sep 2011 11:52

Drammen, ikke langt unna http://coord.info/GC2XY74
Bilde

Svar