Finnes det en skikkelig vanntett beholder?
-
- Nybegynner
- Sted:Trondheim
Jobber med min cache nr 3 og er på jakt etter en beholder som tåler å ligge under vann. Noen som vet?
-
- Senior
- Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Finnes det en skikkelig vanntett beholder?
Hva med å google "vanntette beholdere" eller "watertight containers"?Isbjørnsiv skrev:Jobber med min cache nr 3 og er på jakt etter en beholder som tåler å ligge under vann. Noen som vet?
~/.signature: No such file or directory.
-
- Nybegynner
Det har jeg gjort. Står ikke om de tåler å være under vann eller ikke.
-
- Bruker
- Sted:Halden
Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.
-
- Nybegynner
yarnslayer skrev:Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.
Takk for svar

Bruk for all del ikke silica-gel, den trekker en viss mengde fukt, og etter det går den over til å bli en klissete guffe som du ikke vil ha i boksen din. For at Silica-gelen skal virke må den tørkes igjen. Bruk heller energi på å finne en boks som faktisk er vanntett.yarnslayer skrev:Bruk rite-in-rain-papir, det tåler fukt godt.... Lag cachen med dobbel beholder og bruk pet-rør innerst. Og spar gjerne en pose eller tre med silica-gel for å holde innholdet så tørt som mulig. Beholdere som inneholder luft under vann vil uansett kondensere etc ifht vanntemperaturen så helt tørt kan det aldri bli.
-
- Bruker
- Sted:Halden
Om cachen blir så våt at silica sprekker må den nok inn til vedlikehold uansett.
https://www.youtube.com/watch?v=Kxb1ZK86Rcw
Men ja - silica har godt av å bli tørket - regenerert - engang i mellom. Men jeg har iallfall aldri opplevd at den blir til gele - skjønner heller ikke hvordan det kan skje iom at det er en mineralsk forbindelse.
I boks under vann vil man såvidt meg bekjent aldri kunne få det helt tørt sålenge det er luft i boksen - pga kondenseringsproblemet. Det tar man jo med seg selv om boksen er tett. I dykking, med kamera i undervannshus er dette et kjent problem og silica er et av hjelpemidlene. De ligger dog ikke under vann i månedsvis.
Nåvel - det er jo bare å prøve og gjøre seg egne erfaringer.
https://www.youtube.com/watch?v=Kxb1ZK86Rcw
Men ja - silica har godt av å bli tørket - regenerert - engang i mellom. Men jeg har iallfall aldri opplevd at den blir til gele - skjønner heller ikke hvordan det kan skje iom at det er en mineralsk forbindelse.
I boks under vann vil man såvidt meg bekjent aldri kunne få det helt tørt sålenge det er luft i boksen - pga kondenseringsproblemet. Det tar man jo med seg selv om boksen er tett. I dykking, med kamera i undervannshus er dette et kjent problem og silica er et av hjelpemidlene. De ligger dog ikke under vann i månedsvis.
Nåvel - det er jo bare å prøve og gjøre seg egne erfaringer.