Hjelp til søknad om å legge ut en cach.

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Oppland

Legg inn av lonnberget » man 06 jun 2011 12:09

Er det noen som har skrevet en god søknad om å få legge ut en cach på offentlig/privat plass?
Jeg er ikke veldig flink til å skrive slike søknader og lurer på om noen kan gi meg et tips. Jeg har jo bare en sjangse og jeg vil ikke ha et nei pga dårlig søknad... Send meg gjerne en pm :D

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner

Re: Hjelp til søknad om å legge ut en cach.

Legg inn av lonnberget » tir 07 jun 2011 10:46

Ingen?

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » tir 07 jun 2011 10:55

Det er kanskje litt vanskelig å svare med så lite informasjon? Hvor, hva, hvordan...?

Selv ville jeg neppe skrevet noen søknad, men heller snakket med de du trenger godkjenning fra. Da får du forklart konseptet på en god måte og besvart alle spørsmål de har.
Jeg har ikke lagt ut cacher hvor jeg har følt jeg har trengt å søke verken offentlige eller private. Er det steder der det er allminnelig ferdsel for alle og du ikke trenger å gjøre noen form for inngrep for å få plassert cachen, er det kanskje ikke nødvendig?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted:Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » tir 07 jun 2011 11:05

Jag har sikret meg godkjenning av utplassering på en flyplass. Dette var viktig for å unngå at cachen skulle forårsake episoder som kunne medføre erstatningsansvar.

Du skriver lite om hvor du har tenkt å plassere cachen, men hvorvidt en bør søke eller ei avhenger fra tilfelle til tilfelle.
Bilde

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lonnberget » tir 07 jun 2011 11:18

Cachen jeg har tenkt å legge ut er ved en skytebane. Det er privat vei inn dit men plassen rundt er det kommunen som eier. Saken er den at dette må opp i styret og søkes om. Jeg har pratet med dem og fikk bare beskjed om å lage en søknad om det. Det holder ikke at jeg snakker med dem for det har jeg prøvd...

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted:Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » tir 07 jun 2011 11:31

Ferdsel på privat vei er ikke nødvendigvis forbudt.
Bare forklar hva du ønsker, hvorfor, og hvilke konsekvenser det eventuelt får for skytebanen, og sist men ikke minst: forklar HVOR du har tenkt å plassere cachen, så tenker jeg du har gjort det du kan :)
Bilde

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » tir 07 jun 2011 11:33

Du trenger altså ikke godkjenning til å få plassere ut en cache, men for at cacherne skal få bruke veien opp til den kommunale plassen?
Så lenge veien ikke går over tun eller gårdsplassene til folk, vil jeg tro det er fri ferdsel også på den veien, unntatt motorkjøretøy. Men hadde det vært så enkelt, hadde du vel ikke ønsket å skrive en søknad?

gacrux
Senior
Senior
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tir 07 jun 2011 11:43

Er det noen god ide å legge ut en cache ved en skytebane da?
I alle fall ikke i skyteretningen.
Otto Milvang

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted:Oslo

Legg inn av mamoreb » tir 07 jun 2011 12:21

Hei,

Jeg skjønner ikke nøyaktig hva det skal søkes om (veien, boksen, etc) i dette konkrete tilfellet, eller til hvem.

Generelt tror jeg at det er lurt å ta personlig kontakt, framfor å sende mail. Hvis man kjenner de man skal spørre, kan mail være fint. Men jeg skjønner at en søknad er etterspurt i dette tilfellet.

Jeg limer inn en mail jeg sendte (til en person jeg kjente) for å be om tillatelse til å legge ut en geocache på et sted som ikke er direkte offentlig. Kanskje noen av de generelle frasene kan være nyttige for andre. Jeg har modifisert innholdet litt.

-------------

Dette er en forespørsel om tillatelse til å gjemme en liten boks på "institusjon" sitt uteområde.

Anledningen er en aktivitet som kalles geocaching. Kort forklart er det gjemt små bokser over hele Norge, på steder fra Colosseum kino til Galdhøpiggen. Boksene leter man opp ved hjelp av GPS. Boksene inneholder en gjestebok hvor man signerer på at man har besøkt stedet, og kanskje små bytteting (mest for barna). Dette er fritidsmoro for hele familien.

Hver boks har sin egen side på internett, med info om hvor boksen finnes, stedet den ligger på, o.l. Eksempel fra "annen institusjon": http://coord.info/... [Velg et sted som ligner på det stedet henvendelsen gjelder. Flyplasseksempel til en flyplass, skytebaneeksempel til en skytebane, etc.]

Jeg kunne altså tenke meg å gjemme en slik boks på "institusjon". Et mulig gjemmested er ...[f.eks. i grana i bakgården]. På vei dit får besøkerne sett mye av "institusjon". Når man leter etter boksen i dette området, er man godt skjult for de som holder til inne på "institusjon", slik at man ikke vekker særlig oppmerksomhet.

Om ønskelig kan vi gjerne samarbeide om å finne et annet gjemmested, om teksten på nettsiden, eventuelt en type natursti som i eksempelet fra "annen institusjon". [Hvis det er aktuelt å lage en multi som presenterer mer av stedet, e.l.]

Håper på positiv tilbakemelding!

Litt mer info om geocaching, om du ble nysgjerrig:
http://nrkbeta.no/2009/08/10/fritidsmor ... -familien/

Mvh. ...
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 07 jun 2011 14:08

gacrux skrev:Er det noen god ide å legge ut en cache ved en skytebane da?
:shock: :lol:

Men seriøst - hadde jeg måtte igjennom såpass mye for å plassere ut en cache, så skulle det jaggu vært et fint sted. Og det kan det selvsagt være, selvom sånn umiddelbart tenker jeg at det smeller og er lite familievennelig her... :shock:

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » tir 07 jun 2011 14:12

Skytebaner kan være fint å vise fram det, mange flotte anlegg. Men selvfølgelig ikkje i feil ende:)

Hadde blitt litt for spennende å logge hvis det plutselig begynte å suse rundt øra på ein:):)

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lonnberget » tir 07 jun 2011 14:25

krl69 skrev:
gacrux skrev:Er det noen god ide å legge ut en cache ved en skytebane da?
:shock: :lol:

Men seriøst - hadde jeg måtte igjennom såpass mye for å plassere ut en cache, så skulle det jaggu vært et fint sted. Og det kan det selvsagt være, selvom sånn umiddelbart tenker jeg at det smeller og er lite familievennelig her... :shock:
Det går utrolig mange fine stier ved denne banen og det er klart at denne cachen ikke ligger i "skuddlinjen" Jeg vil gjerne lage en cach som har tilknytning til noe og har en slags historie med tragedie, konkurranser osv.
Ikke bare legge en cach ut for "moroskyld" denne gangen. Det er skoleklasser som går turer her en gang i året og veldig fint for barn. Dessuten er det åpent for alle til å skyte lerduer og det det måtte være så lenge det er åpent der oppe.

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lonnberget » tir 07 jun 2011 14:28

Synth75 skrev:Du trenger altså ikke godkjenning til å få plassere ut en cache, men for at cacherne skal få bruke veien opp til den kommunale plassen?
Så lenge veien ikke går over tun eller gårdsplassene til folk, vil jeg tro det er fri ferdsel også på den veien, unntatt motorkjøretøy. Men hadde det vært så enkelt, hadde du vel ikke ønsket å skrive en søknad?
Det er skytterklubben som eier veien etter hva jeg forstår så det er derfor jeg vil søke.

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av lonnberget » tir 07 jun 2011 14:30

mamoreb skrev:Hei,

Jeg skjønner ikke nøyaktig hva det skal søkes om (veien, boksen, etc) i dette konkrete tilfellet, eller til hvem.

Generelt tror jeg at det er lurt å ta personlig kontakt, framfor å sende mail. Hvis man kjenner de man skal spørre, kan mail være fint. Men jeg skjønner at en søknad er etterspurt i dette tilfellet.

Jeg limer inn en mail jeg sendte (til en person jeg kjente) for å be om tillatelse til å legge ut en geocache på et sted som ikke er direkte offentlig. Kanskje noen av de generelle frasene kan være nyttige for andre. Jeg har modifisert innholdet litt.

-------------

Dette er en forespørsel om tillatelse til å gjemme en liten boks på "institusjon" sitt uteområde.

Anledningen er en aktivitet som kalles geocaching. Kort forklart er det gjemt små bokser over hele Norge, på steder fra Colosseum kino til Galdhøpiggen. Boksene leter man opp ved hjelp av GPS. Boksene inneholder en gjestebok hvor man signerer på at man har besøkt stedet, og kanskje små bytteting (mest for barna). Dette er fritidsmoro for hele familien.

Hver boks har sin egen side på internett, med info om hvor boksen finnes, stedet den ligger på, o.l. Eksempel fra "annen institusjon": http://coord.info/... [Velg et sted som ligner på det stedet henvendelsen gjelder. Flyplasseksempel til en flyplass, skytebaneeksempel til en skytebane, etc.]

Jeg kunne altså tenke meg å gjemme en slik boks på "institusjon". Et mulig gjemmested er ...[f.eks. i grana i bakgården]. På vei dit får besøkerne sett mye av "institusjon". Når man leter etter boksen i dette området, er man godt skjult for de som holder til inne på "institusjon", slik at man ikke vekker særlig oppmerksomhet.

Om ønskelig kan vi gjerne samarbeide om å finne et annet gjemmested, om teksten på nettsiden, eventuelt en type natursti som i eksempelet fra "annen institusjon". [Hvis det er aktuelt å lage en multi som presenterer mer av stedet, e.l.]

Håper på positiv tilbakemelding!

Litt mer info om geocaching, om du ble nysgjerrig:
http://nrkbeta.no/2009/08/10/fritidsmor ... -familien/

Mvh. ...
Tusen takk for svar :D
bjorges skrev:Ferdsel på privat vei er ikke nødvendigvis forbudt.
Bare forklar hva du ønsker, hvorfor, og hvilke konsekvenser det eventuelt får for skytebanen, og sist men ikke minst: forklar HVOR du har tenkt å plassere cachen, så tenker jeg du har gjort det du kan :)
Takk for svar :D

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 07 jun 2011 14:34

Lykke til! 8)

Svar