Jeg har sett lignende kommentarer andre steder.gacrux skrev:I følge Powerex som lager MH-C9000 bør batterier lades med minst en strøm som tilsvarer minst 1/3 av kapastiteten, altså at et 2700mAh batteri lades med minst 900mA. Forøvrig annslo laderen min de nye 2700mAh batteriene mine til å ha en kapasitet på mellom 2400 og 2500 mAh.
Teorien er som følger: Laderne bruker endring i temperatur og negativ delta-V (i det batteriet er fulladet vil spenningen starte å falle) for å beregne når de skal kutte lading. Når man lader med relativt liten ladestrøm (i forhold til batteri-kapasitet) vil det være liten endring i temperatur, samtidig som det også blir vanskeligere å detektere -delta-V. Det betyr at det er større mulighet for å ødelegge batteriene ved overlading.
Slik sett er en BC-700 (med maks ladestrøm på 700mA) ikke optimal dersom man bruker batterier med høyere kapasitet enn 2100mAh.
Men gitt at BC-700 er så smart at den klarer å detektere -delta-V også ved lavere ladestrøm er det ikke noe problem. Jeg antar at dette også vil kunne være avhengig av batteri-fabrikat.