Enda et spørsmål om batterier

Duppeditter og programvare
Svar
anders99
Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av anders99 » fre 08 jan 2010 14:40

gacrux skrev:I følge Powerex som lager MH-C9000 bør batterier lades med minst en strøm som tilsvarer minst 1/3 av kapastiteten, altså at et 2700mAh batteri lades med minst 900mA. Forøvrig annslo laderen min de nye 2700mAh batteriene mine til å ha en kapasitet på mellom 2400 og 2500 mAh.
Jeg har sett lignende kommentarer andre steder.

Teorien er som følger: Laderne bruker endring i temperatur og negativ delta-V (i det batteriet er fulladet vil spenningen starte å falle) for å beregne når de skal kutte lading. Når man lader med relativt liten ladestrøm (i forhold til batteri-kapasitet) vil det være liten endring i temperatur, samtidig som det også blir vanskeligere å detektere -delta-V. Det betyr at det er større mulighet for å ødelegge batteriene ved overlading.

Slik sett er en BC-700 (med maks ladestrøm på 700mA) ikke optimal dersom man bruker batterier med høyere kapasitet enn 2100mAh.

Men gitt at BC-700 er så smart at den klarer å detektere -delta-V også ved lavere ladestrøm er det ikke noe problem. Jeg antar at dette også vil kunne være avhengig av batteri-fabrikat.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av olea » fre 08 jan 2010 16:05

anders99 skrev:[...]
Så vidt jeg kan se tar Amazon 36 dollar for frakt til Norge, i tillegg trekker de 16,50 i "import fee deposit". Det betyr at totalprisen blir over 80 dollar (eller ca. 450 kroner), men det er mulig at man får igjen depositumet? Uansett er det ikke veldig langt igjen til en MH-C9000, som har høyere ladestrøm og noen flere funksjoner.[...]
Huff, det der var ikke bra:

Items: USD 29.99
Shipping & Handling: USD 35.98
Total Before Tax: USD 65.97
Estimated Tax:* USD 0.00
Import Fees Deposit: USD 16.49
Order Total: USD 82.46

Skulle tro de ikke var interessert i europeiske kunder. Får sjekke opp disse firmaene som kan videresende varer til Norge.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av bjorges » fre 08 jan 2010 20:39

olea skrev:Får sjekke opp disse firmaene som kan videresende varer til Norge.
Et søk på "La Crosse Technology BC-700 Alpha Power Battery Charger" gir flere tilbydere som har samme pris som Amazon, kanskje verd å prøve?
Bilde

anders99

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av anders99 » fre 08 jan 2010 21:05

bjorges skrev:
olea skrev:Får sjekke opp disse firmaene som kan videresende varer til Norge.
Et søk på "La Crosse Technology BC-700 Alpha Power Battery Charger" gir flere tilbydere som har samme pris som Amazon, kanskje verd å prøve?
Neppe - har sjekket rundt og de leverer enten ikke til utlandet eller de har like horrible fraktpriser, men overrask meg gjerne.

Det mest lovende jeg har funnet hittil er denne:

http://cgi.ebay.com.hk/ws/eBayISAPI.dll ... 0447431625

:wink:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av bjorges » lør 09 jan 2010 00:14

anders99 skrev:
bjorges skrev:
olea skrev:Får sjekke opp disse firmaene som kan videresende varer til Norge.
Et søk på "La Crosse Technology BC-700 Alpha Power Battery Charger" gir flere tilbydere som har samme pris som Amazon, kanskje verd å prøve?
Neppe - har sjekket rundt og de leverer enten ikke til utlandet eller de har like horrible fraktpriser, men overrask meg gjerne.

Det mest lovende jeg har funnet hittil er denne:

http://cgi.ebay.com.hk/ws/eBayISAPI.dll ... 0447431625

:wink:
Fant denne: http://www.meteotronic.com/P-203-280-en ... ducts.html#
Litt dyrere enn Amazon, men leverer til Norge, fant ikke fraktkostnadene i farten.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av olea » lør 09 jan 2010 01:25

bjorges skrev:[...]
Fant denne: http://www.meteotronic.com/P-203-280-en ... ducts.html#
Litt dyrere enn Amazon, men leverer til Norge, fant ikke fraktkostnadene i farten.
poids : 395.00 grammes
Shipping : 57.00 €
Total : 93.00 €



:shock:
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av olea » lør 09 jan 2010 01:47

Det er nå grenser for hvor mye tid og krefter jeg gidder å bruke på å finne det beste tilbudet. Sitter igjen med en følelse av å bli grundig flådd på frakten, men slang likevel inn en bestilling hos Amazon. Sparer tross alt en del på å slippe moms og tollbehandlingsgebyr, og så er det bare å håpe at jeg får refundert Import Fees Deposit på USD 16.49.

Dessuten er 10 stk Flat to Round Power Plug Convertor bestilt fra DealExtreme, pris USD 5,70 = NOK 33,21 - for alle 10, frakt inkludert. Det var noe annet :D Så da har jeg noen dingser jeg kan legge fra meg i cacher som eventuelt skulle dukke opp på min vei.
Bilde

anders99

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av anders99 » lør 09 jan 2010 12:14

olea skrev:Det er nå grenser for hvor mye tid og krefter jeg gidder å bruke på å finne det beste tilbudet. Sitter igjen med en følelse av å bli grundig flådd på frakten, men slang likevel inn en bestilling hos Amazon. Sparer tross alt en del på å slippe moms og tollbehandlingsgebyr, og så er det bare å håpe at jeg får refundert Import Fees Deposit på USD 16.49.
Jeg har googlet litt til og funnet ut at La Crosse BC-700 er identisk med Technoline BL-700. Dette er visst navnet den har vært solgt under i Europa.

Men i tillegg fant jeg denne butikken i UK:
http://www.component-shop.co.uk

De selger La Crosse BC-900, som er storebroren til BC-700. Den er sammenlignbar med MH-C9000. Prisen inklusive frakt levert til Norge blir da GBP 44,29 (evt GBP 38,63 dersom du klarer å få dem til å droppe engelsk moms - og det skal de jo gjøre ved levering utenfor EU).

Det skulle bli en pris et sted mellom 550 og 700 kroner med moms og gebyrer. I den prisen ligger også 4xAA, 4xAAA og en del annet utstyr.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av Catch » lør 09 jan 2010 13:03

anders99 skrev: De selger La Crosse BC-900, som er storebroren til BC-700. Den er sammenlignbar med MH-C9000. Prisen inklusive frakt levert til Norge blir da GBP 44,29 (evt GBP 38,63 dersom du klarer å få dem til å droppe engelsk moms - og det skal de jo gjøre ved levering utenfor EU).

Det skulle bli en pris et sted mellom 550 og 700 kroner med moms og gebyrer. I den prisen ligger også 4xAA, 4xAAA og en del annet utstyr.
En liten test av denne laderen fant jeg her:
http://www.techmati.com/reviews/rs900/
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av bao » lør 09 jan 2010 14:12

Catch skrev:
anders99 skrev: De selger La Crosse BC-900, som er storebroren til BC-700. Den er sammenlignbar med MH-C9000. Prisen inklusive frakt levert til Norge blir da GBP 44,29 (evt GBP 38,63 dersom du klarer å få dem til å droppe engelsk moms - og det skal de jo gjøre ved levering utenfor EU).

Det skulle bli en pris et sted mellom 550 og 700 kroner med moms og gebyrer. I den prisen ligger også 4xAA, 4xAAA og en del annet utstyr.
En liten test av denne laderen fant jeg her:
http://www.techmati.com/reviews/rs900/
Begynner dette å gå litt i ring nå? :)

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av ok67 » søn 10 jan 2010 11:15

Trikset i kulda må vel vere å ha ekstern batteripakke, gjømt i trusa, og ledning til GPS'en ?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av bjorges » søn 10 jan 2010 12:31

ok67 skrev:Trikset i kulda må vel vere å ha ekstern batteripakke, gjømt i trusa, og ledning til GPS'en ?
Bare du ikke skal ut å fly, og glemmer at du har med deg batteri til GPSn så går sikkert det greit, uten at det høres videre behagelig ut :)
Bilde

anders99

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av anders99 » søn 10 jan 2010 14:51

I tillegg til å google om ladere har jeg også lest meg opp litt på batterier.

Et av mine ankepunkter når det gjelder oppladbare er at de har relativt høy selvutlading, slik at de alltid må lades opp før bruk. Dessuten blir det upraktisk med slike batterier i utstyr som klokker, lommelykter etc. hvor et sett vanlige batterier varer i månedsvis.

Nå ser jeg at det finnes noen typer NiMH som har vesentlig lavere selvutlading og som garanterer 85% effekt efter 12 måneders lagring.

Det finnes flere fabrikater, men det mest kjente er Sanyo Eneloop. Se f.eks. en test her: http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html

Man kan kjøpe dem relativt billig forskjellige steder, men det er verdt å merke seg at det også finnes forfalskninger.

DX har f.eks. disse som virker bra: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19277
Mens er er det litt mer bingo: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6807

Et kjapt søkt på eBay gir også mange forskjellige selgere og en pris på 13-14 USD inklusive frakt.

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av torge » søn 10 jan 2010 15:33

Det er også noen nye NiZn (Nikkel Zink) celler på vei som gir 1,6 V pr. batteri. Skal ha tilnermet samme kapasitet som NiMH med høyere spenning. Vet ikke hvordan det er med selv-utlading av disse men har sett nevnt at de harbeholdt 75% etter et år.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-zinc_battery
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Enda et spørsmål om batterier

Legg inn av solve » søn 10 jan 2010 18:48

Er disse sanyo eneloop-batteriene så bra som de høres ut som?
Man får 8stk for US$26 på ebay np, inkl frakt, og er de så bra om det høres ut til, så er det kanskje verdt det?
BildeBilde

Svar