Bilnavigator på tur i USA

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av tomahg » ons 01 mai 2013 08:57

Jeg synes nå egentlig den gode gamle Oregon 300 fungerer tilfredsstillende jeg. Har brukt den (også til bilnavigering) på to USA turer...

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Bilnavigator på tur i USA

Legg inn av kosunde » tor 16 mai 2013 10:10

Tusen takk for råd og tips som dukket opp gjennom denne tråden! :D

Det ble til at jeg valgte å gjøre som thomfre og anskaffet meg en Garmin Nüvi 3490. Fikk den for 1995.- hos Lefdal. På den har jeg nå også fått opp den funksjonaliteten jeg ønsket meg, nemlig varsel når jeg nærmer meg en cache for å kunne spontancache langs veien og muligheten for å søke opp en eller flere cacher og navigere til dem med bil. Når bilen er parkert tar Oregon'en eller Iphonen over siste stykket. Nüvien har forøvrig en nydelig høyoppløselig skjerm som er lett å lese.
330189.png
330189.png (300.28kiB)Vist 2792 ganger
Benytter GSAK-makroen Nuvi_GPX_by_CT for å eksportere GPX-filer, ikoner og lyder som så POI Loader kan laste inn på Nüvien som Custom POI. Fikk litt hjelp av thomfre for å finne de rette innstillingene i makroen. Å laste inn hele Norge feiler av en eller annen grunn, men har testet rundt 10000 cacher og det går bra. Makroen eksporterer ikoner på 16x16 pixels og de blir veldig små på den høyoppløselige skjermen. Ikonene er hardkodet i kildekoden til makroen, og størrelsen kan ikke endres uten å endre selve makroen. Og det ønsker man jo ikke. Løsningen ble derfor å bruke IrfanView til å skalere om ikonene til 24x24 pixels etter at makroen har lagt dem ut men før de lastes inn på Nüvien. Da blir de lettleste og greie. Men jeg skal ta opp med utvikleren av makroen om han ikke kan legge inn en preferanse for ikonstørrelse. Uansett har jeg nå fått på plass akkurat den løsningen jeg ønsket meg. Hele beskrivelsen av cachene, logger og også spoilerebilder er tilgjengelig på Nüvien. Løsningen testkjøres på vei til og fra Nordmøre nå i Pinsen, og så er jeg klar for USA-tur! :D

kosunde
Bilde

Svar