Markere punkter i nye Norgesglasset

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18
Markere punkter i nye Norgesglasset

Legg inn av bjornda » fre 03 sep 2010 09:56

Jeg har brukt det gamle Norgesglasset en stund, men ser nå at det skal legges ned :( Jeg har sett litt på den nye versjonen tidligere, men pga lite brukervennlighet (vanskelig å lære en "gammel" hund nye triks :wink: ) så har jeg alltid vendt tilbake til den gamle versjonen. Men nå er det slutt altså ...

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

1. Hvordan avsetter man flere merker i kartet? Jeg bruker merkeverktøyet, men får bare
lov å sette ett enkelt merke.
2. Hvis jeg setter av et slikt merke og går til meyen på høyre side og velger "Skriv inn/
transformer koordinat" får jeg opp et vindu som er større enn vinduet på webleseren og
det hele låser seg. Andre med samme erfaring?
3. Velger jeg verktøyet "Tegn en flate i kartet" kan jeg avsette hjørnepunkter, men hvordan avsluttes tegningen av flaten? Har prøvd "Esc" og "Enter" uten hell. Velger jeg en annen menyknapp mens verktøyet fremdes er aktivt sp forsvinner polygonet. Kan man få regnet ut areal med dette verktøyet tro ??
4. Det finnes en annen knapp for å regne ut areal, jeg ser den, men det er samme problem her - hvordan avslutter man markeringen uten at polygonet forsvinner fra kartet?
5. Kan man ha en liste med flere objekter lagre/tegnet inn på kartet? Evt slå av og på visningen av disse?

Svar