Byredd Oregon

Duppeditter og programvare
Svar
oppned
Byredd Oregon

Legg inn av oppned » tir 22 sep 2009 21:34

Har nå cachet en stund med Oregon 300 og lurer på om noen der ute kan komme med gode tips.
Problemet til min oregon er at den må ha kraftig angst for og ta turen inn til Oslo.
Dette er også min andre Oregon med samme symtomer. Den første ble byttet til ny enhet av Belanor.
Det som skjer er att kartet på oregon fryser omtrenthver eneste gang jeg passerer gjennom Majorstukrysset Festningstunnellen eller forbi Bomringen på ring 3.
Ved kjøring rundt i Bærum ut og inn av hus og blokker hele dagen skjer det ingen ting.
Hva er galt.
Av kart har jeg kun veikart citynavigator V9 og Topo Adveture på enheten.
Jeg har heller ikke mer en ca 1000 cacher inne på oregon.
Problemet har oppstått på flere vesjoner av softweren.

Heldigvis er jo altid csx'en med på tur og den trives jo også godt i Oslo.......

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Byredd Oregon

Legg inn av bao » ons 23 sep 2009 11:15

Jeg hadde alle mine topo 50 samt topo 250 for Norge i Oregon samtidig. Da hendte det du beskriver fra tid til annen.
Måten jeg oppdaget dette på var at jeg la merke til at det var avmerket 2 E6'er på kartet.
Jeg gikk da inn på kartoppsttet og fjernet topo 250 fra kartvisningen. Siden har det gått greit.

oppned

Re: Byredd Oregon

Legg inn av oppned » søn 27 des 2009 22:15

I dag under en liten vedlikeholdsrunde oppdaget jeg at han Oregon hare rablet helt.
tok en ny måling ved en av mine cacher og oegon sa etter midling at aviket av 1 meter.
sitter så hjemme og overfører cachene og sporloggen til mapsourse.
Da oppdager jeg at koordinatene jeg tok ikke er minder en over 500 meter feil.
titter da videre på sporloggen og der loggen sier at jeg har været re det ikke muligt og kjøre.
Legger da inn sporloggen fra CSX'en og de er ganske forskjellige.
Begge gps'er ble skrudd på likt da jeg reiste hjemmefra men ble ganske forskjellige en stund etter sporlogg.
Se for øvrigt bilde.
Hvit spor Oregon, Rødt spor CSX.
Noen som har en ide om hva som skjer?
Jeg har før øvrigt software versjon beta 3.22 ps programvareversjon 3.70
instalerte kart er Topoadventure cd3
Vedlegg
Oregonhikke.jpg
Sporloggen
Oregonhikke.jpg (241.38kiB)Vist 4953 ganger

oppned

Re: Byredd Oregon

Legg inn av oppned » søn 03 jan 2010 00:12

oppned skrev:I dag under en liten vedlikeholdsrunde oppdaget jeg at han Oregon hare rablet helt.
tok en ny måling ved en av mine cacher og oegon sa etter midling at aviket av 1 meter.
sitter så hjemme og overfører cachene og sporloggen til mapsourse.
Da oppdager jeg at koordinatene jeg tok ikke er minder en over 500 meter feil.
titter da videre på sporloggen og der loggen sier at jeg har været re det ikke muligt og kjøre.
Legger da inn sporloggen fra CSX'en og de er ganske forskjellige.
Begge gps'er ble skrudd på likt da jeg reiste hjemmefra men ble ganske forskjellige en stund etter sporlogg.
Se for øvrigt bilde.
Hvit spor Oregon, Rødt spor CSX.
Noen som har en ide om hva som skjer?
Jeg har før øvrigt software versjon beta 3.22 ps programvareversjon 3.70
instalerte kart er Topoadventure cd3
Nytt forsøk i dag.
Har nå oppdatert software til siste tilgjengelige beta versjon.
Ser sporloggene ikke er veldigt enige ved kjøring på samme vei (frem og tilbake).
På dagens sporloggbilde følger sporet nesten veien til målet vårt men hjem igjen hoppet sporte ganske kraftigt.
Maks hastighet var oppe i 3324 km/t.

Hva skjer?
Er det noen som har en teori?
Vedlegg
problem.jpg
problem.jpg (197.94kiB)Vist 4828 ganger

oppned

Re: Byredd Oregon

Legg inn av oppned » søn 03 jan 2010 01:22


Maks hastighet var oppe i 3324 km/t.

Hva skjer?
Er det noen som har en teori?
Maks hastighet var nok oppi 9750km/h....

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Innlegg:66
Registrert:lør 26 des 2009 20:52
Kontakt:

Re: Byredd Oregon

Legg inn av FrodoTheDog » søn 03 jan 2010 11:19

Hei.

Har opplevd det du skriver angående avvik, men ikke så stort.

Flere ganger når jeg har vært på tur og lakt ut flere cacher på samme turen, så har jeg opplevd at noen får et stort avvik over 30 meter, men de andre har under 5 meter.
og jeg har ingen forklaring på dette, selv om jeg alltid går vekk fra cachen for så og gå tilbake for og sjekke avvik.

Det jeg nå gjør er og legge ut med 60 det funker alltid, da det faktisk er bedre/nøyaktigere en Oregon.

Et problem som ikke alle tenker på, er at hvis du legger den i jakka, så kan det bli mye feil når du da tar den ut for og ta kordinatene!
( la den da få litt tid, på og innhente flere sattelitter)

FrodoTheDog
Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Byredd Oregon

Legg inn av hysse » søn 03 jan 2010 11:34

oppned skrev:
Maks hastighet var nok oppi 9750km/h....
Dersom du har GPS på "hyppigst" i sporloggen lager den et punkt pr. sekund og når du beveger deg med ca 3 kilometer i sekundet synes jeg sporloggen ser veldig bra ut.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

oppned

Re: Byredd Oregon

Legg inn av oppned » søn 03 jan 2010 12:33

hysse skrev: Dersom du har GPS på "hyppigst" i sporloggen lager den et punkt pr. sekund og når du beveger deg med ca 3 kilometer i sekundet synes jeg sporloggen ser veldig bra ut.
Sporloggen står på oftere og auto.
Gps,en hang i begge tilfeller på braketten i frontruta i bilen.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Byredd Oregon

Legg inn av bjornda » lør 06 mar 2010 17:29

Opplevde tilsvarende med min Oregon 300 i dag. Gikk samme vei på ski (tur-retur), men ikke
ifølge GPS'en :shock: Det venstre sporet er feil. Hvis jeg ser på høydeprofilen til sporloggen
så viser det seg også at punktene langs den venstre "veien" ligger ca 100 meter under den til
høyre, enda kartet viser at det falske sporet går over en kolle. Både X, Y og Z-koordinater ble
feil med andre ord, men det rare er jo at punktene henger fint sammen som et naturlig spor ...
virker som det er en systemamtisk feil og ikke tilfeldig variasjon i GPS-signal (merk at det er en
høyspentlinje her, men returen ble jo korrekt logget).

Noen som har sett noe tilsvarende?
Vedlegg
Spor.jpg
Spor.jpg (187.65kiB)Vist 4537 ganger

Svar