Oslo regionens adventskalender 2012

Khamelen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tir 21 jun 2011 23:11
Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Khamelen » søn 16 des 2012 12:28

Beklager at oppgaven ikke falt i smak. Det er veldig trist at noen blir sittende hjemme fordi oppgaven er for vanskelig. Jeg kunne gjort denne oppgaven veldig mye vanskeligere, men følte at jeg la meg på en ganske snill linje, rett og slett for at den skulle la seg løses av alle. Virker på meg fra logger og tilbakemeldinger som jeg traff ganske bra, men hvis det er problemer så er jeg veldig behjelpelig på e-post!

Så må jeg kommentere dette ned ufyselige bilder. Jeg lever i en veldig annen verden enn dere som blir støtt av disse bildene. At alle filmene kanskje ikke er for barn er sant, men det er kanskje ikke cachetekster om Riksarkivet eller Sangerparken (to tilfeldig valgte julecacher) heller? Det er andre ting enn innholdet på cachesidene som gjør caching barnevennlig..

Uansett, har forandret på et av bildene. Nå er det ikke ketsjup på ansiktet til Willis lenger, han smiler til og med! God jul!

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Team_Halvorsen » søn 16 des 2012 13:15

Synes det var en fastlig oppgave jeg. Har kun sett en av filmene, og det er nok den minst barnevenlige. Ikke spesielt vanskelig p finne likevel, selv om jeg slet litt med siste film.

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av nordreaker » søn 16 des 2012 18:49

Khamelen skrev:Beklager at oppgaven ikke falt i smak. Det er veldig trist at noen blir sittende hjemme fordi oppgaven er for vanskelig. Jeg kunne gjort denne oppgaven veldig mye vanskeligere, men følte at jeg la meg på en ganske snill linje, rett og slett for at den skulle la seg løses av alle. Virker på meg fra logger og tilbakemeldinger som jeg traff ganske bra, men hvis det er problemer så er jeg veldig behjelpelig på e-post!

Så må jeg kommentere dette ned ufyselige bilder. Jeg lever i en veldig annen verden enn dere som blir støtt av disse bildene. At alle filmene kanskje ikke er for barn er sant, men det er kanskje ikke cachetekster om Riksarkivet eller Sangerparken (to tilfeldig valgte julecacher) heller? Det er andre ting enn innholdet på cachesidene som gjør caching barnevennlig..

Uansett, har forandret på et av bildene. Nå er det ikke ketsjup på ansiktet til Willis lenger, han smiler til og med! God jul!
26 "found it" logger dagen etter publisering i sne/regnvær og slaps - tror ikke du skal bekymre deg for at denne ikke falt i smak! Jeg venter bare på at noen skal gi meg koordinatene eller at været skal bli litt triveligere å lete i. Jeg vet ihvertfall hvor den ikke er :wink: Ang. bilder så er det da mye verre ting å se på TV og i avisene om dagen, men alle passer vel på at barna ikke får med seg noe av det . . .
Bilde

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » ons 19 des 2012 07:52

Jeg registrerer at dagens kalenderluke ble gjort tilgjengelig i går... Mest sannsynlig på grunn av en inkurie.

Deltagere i "årets adventscacher" skal selvsagt ikke være skadelidende for at den ble publisert for tidlig. Det vil si at alle deltagere som fant den i går og de som finner den i dag vil få 2 poeng.

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av kjerstih » tor 20 des 2012 22:00

Nå må jeg dessverre gi opp adventscachingen for denne gang, etter å ha funnet 16 av årets cacher. Disse dagene har gått hardt utover lageret mitt av oppsparte favorittpoeng, for det har vært noen utrolig flotte cacher! At noen av cachene har vært fulle av sjokolade, selv om jeg var der flere dager etter publisering, var naturligvis også med på å trekke inntrykket opp. Det har også vært veldig hyggelig å møte på andre geocachere litt oftere enn man gjør til vanlig, og flere ganger opplevde jeg at det ble minievent ved cachen :)

Jeg vil takke utpaaturaldrisur, pstray, alle cacheeiere og alle dere andre som har deltatt i konkurransen (spesielt cachepus og LUDO som jeg fikk sitte på med i blant).

Til neste år håper jeg konkurransen blir enda bedre. Konkurranser som "Årets lottocacher", "Beste logg" og "Beste cacheopplevelse" gjør det mulig for andre enn de ivrigste FTF-jegerne å vinne noe også, og det synes jeg er veldig bra.

De to mystery-cachene som har vært lagt ut til nå har ikke vært så vanskelige at det kan ha hindret særlig mange i å finne dem, så de synes jeg var helt greie. For meg har det vært et mye større problem at enkelte av cachene har vært plassert så langt utenfor Oslo. Langt utenfor Ruter/NSBs sone for Oslo (http://ruter.no/Gallery/1-GalleryRot/bi ... kart-1.png) er en litt for bred definisjon av "Osloregionen" etter min mening. Et par av cachene har jeg droppet å finne på grunn av reiseavstanden (fra Oslo S) og at jeg kun har månedskort for én sone. Litt problematisk var det også at en av cachene var plassert 210 cm over bakken (utenfor rekkevidde for oss små) et sted uten noe å klatre på i nærheten og uten at det var nevnt i beskrivelsen (nå er det lagt til i hintet, ser jeg).

Store, forseggjorte og velfylte bokser i Oslo, uten for stor vanskelighetsgrad, gjerne i flotte vinteromgivelser som inspirerer til julestemning, har vært de adventscachene jeg har satt størst pris på :)

Jeg tenker også at selve adventskonkurransen gjerne kunne vært mindre FTF-preget. FTF-jegerne blir belønnet i sin egen statistikk uansett, så kanskje det kunne vært litt mindre viktig i adventskonkurransen? Når FTF blir belønnet i så stor grad som nå, gir det en stor fordel til de som har bil, og ikke minst gir det en fordel til de som kjenner de riktige personene og får plukket opp hint/forsnakkelser ang. hvor neste adventscache vil bli lagt ut. Hvordan dette kunne blitt endret på uten at mange ville havnet på delt 1. plass eller at det måtte avgjøres tilfeldig ved loddtrekning, har jeg dessverre ikke noe godt forslag på. La meg understreke at jeg ikke beskylder noen for juks her, men muligheten/fordelen av det kunne gjerne vært mindre likevel.

Jeg kunne også tenke meg en konkurranse som belønnet årets beste adventscache. Det burde vært en avstemning ved nyttår hvor man rangerte f.eks. de fem adventscachene man likte best, siden favorittpoeng ikke gir det helt riktige bildet alltid (som det står om i en annen tråd). Hadde vært gøy om det kunne bli slik til neste gang :)
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » tor 20 des 2012 22:23

kjerstih skrev:For meg har det vært et mye større problem at enkelte av cachene har vært plassert så langt utenfor Oslo. Langt utenfor Ruter/NSBs sone for Oslo (http://ruter.no/Gallery/1-GalleryRot/bi ... kart-1.png) er en litt for bred definisjon av "Osloregionen" etter min mening. Et par av cachene har jeg droppet å finne på grunn av reiseavstanden (fra Oslo S) og at jeg kun har månedskort for én sone. Litt problematisk var det også at en av cachene var plassert 210 cm over bakken (utenfor rekkevidde for oss små) et sted uten noe å klatre på i nærheten og uten at det var nevnt i beskrivelsen (nå er det lagt til i hintet, ser jeg).
Jaggu godt man tok ansvar i år!
Så avstandene ikke ble alt for ekstreme 8)

Kan nevne at Julestria har hatt 2 cacher som egner seg best for de med medbrakt stige....
Godt de ikke dukket opp innenfor ring 1....eller het xmas :D
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av ArveAnd » tor 20 des 2012 22:27

Til Lags aat alle
Ivar Aasen (1813-1896)


Til Lags aat alle kann ingen gjera;
det er no gamalt og vil so vera.
Eg tykkjer stødt, at det høver best
aa hjelpa den, som det trenger mest.

Og kor du bryggjar og kor du bakar,
d'er alltid ein, som det ikkje smakar;
og naar den eine daa gjerer Rop,
so ropar sidan den heile Hop.

D'er mange nog, som vil Domar vera
og læ aat alt, som dei andre gjera.
Og Lyte finna dei rundt i Kring,
og sjølve gjera dei ingen Ting.

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av kjerstih » tor 20 des 2012 22:30

sven-egil skrev: Jaggu godt man tok ansvar i år!
Så avstandene ikke ble alt for ekstreme 8)

Kan nevne at Julestria har hatt 2 cacher som egner seg best for de med medbrakt stige....
Godt de ikke dukket opp innenfor ring 1....eller het xmas :D
Ja, det er veldig fint at dere har fått en egen adventskalender i år! Takk for det :)

Stigecacher har jeg ingenting imot, så lenge terrenggraden er satt høyere enn 1,5 og behovet for stige slipper å komme som en overraskelse når jeg står der på nullpunktet. Heldigvis har det aldri hendt meg noe slikt før denne gangen :)
Bilde

oppned

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av oppned » tor 20 des 2012 22:53

kjerstih skrev:
sven-egil skrev: Jaggu godt man tok ansvar i år!
Så avstandene ikke ble alt for ekstreme 8)

Kan nevne at Julestria har hatt 2 cacher som egner seg best for de med medbrakt stige....
Godt de ikke dukket opp innenfor ring 1....eller het xmas :D
Ja, det er veldig fint at dere har fått en egen adventskalender i år! Takk for det :)
Nå har jo Julestria eksistert som julekalender vest for byen siden 2009 så helt nytt er det jo ikke.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » tor 20 des 2012 23:08

Det "beste" er vel de underlige utslagene FTF jakten i xmas forårsaker!

Når jeg og Oppned skulle reise hjem fra P-plassen ved Julestria 20 parkerte Ludo og cachepus helt tilfeldigvis tett opptil bakfangeren på begge våre biler så vi ikke kunne reise hjem.
Selv om i hvertfall jeg var sliten og søkvåt og det var 10 kalde og ville hjem.

Men neida for da nærmet det seg det berømte minuttet hvor cacher muligens ble publisert og ikke Fa.... om vi skulle få kjørt før de andre!
Når tiden var "gått ut" kunne de vist flytte seg så jeg kunne reise hjem....
(Hvorfor startet jeg ikke opp og brukte hengerfestet? Jaja lett å være etterpå klok)

Og ja, det var ledige plasser til minst 100 biler....

Så i loggen til Oppned at "blokkere andre biler" så de må stoppe i bratte og isete bakker er en del av spillet....
Hva om han hadde sklidd baklengs og ødelagt bilen?
Hadde det vært like gøy da?

Håper faktisk at jeg slipper en xmas FTF jakt på et sted jeg er....
For dette var blodharry!

Flott julestemning dette skaper!
Bilde Bilde Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Raggsokk » tor 20 des 2012 23:19

Såvidt jeg har skjønt har de 'maluspoeng' for slikt i Bergenskalenderen... kanskje noe å tenke på i Oslo også til neste år? :wink:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » tor 20 des 2012 23:47

Vet folk når og hvor cachene skal publiseres? Jeg har null snøring bortsett fra lista over hvem som skal legge ut de forskjellige dagene og at jeg da kan se om vedkommede har lagt ut noen før og i omtrent hvilket område. Men jeg kan da ikke henge rundt på det stedet hele dagen i tilfelle det dukker opp en der kl. 12, for jeg aner ikke om den kommer da eller på kvelden som i dag. Jeg syns det med tiden gjør det spennende, men jeg regnet med at ingen andre visste det heller. Da blir det nesten umulig for andre å få til en FTF. Skjønner jeg hadde megaflaks på den mysterien på Riksen, gitt.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av E-Lie » fre 21 des 2012 00:36

kjerstih skrev:Nå må jeg dessverre gi opp adventscachingen for denne gang, etter å ha funnet 16 av årets cacher. Disse dagene har gått hardt utover lageret mitt av oppsparte favorittpoeng, for det har vært noen utrolig flotte cacher! At noen av cachene har vært fulle av sjokolade, selv om jeg var der flere dager etter publisering, var naturligvis også med på å trekke inntrykket opp. Det har også vært veldig hyggelig å møte på andre geocachere litt oftere enn man gjør til vanlig, og flere ganger opplevde jeg at det ble minievent ved cachen :)

Jeg vil takke utpaaturaldrisur, pstray, alle cacheeiere og alle dere andre som har deltatt i konkurransen (spesielt cachepus og LUDO som jeg fikk sitte på med i blant).

Til neste år håper jeg konkurransen blir enda bedre. Konkurranser som "Årets lottocacher", "Beste logg" og "Beste cacheopplevelse" gjør det mulig for andre enn de ivrigste FTF-jegerne å vinne noe også, og det synes jeg er veldig bra.

De to mystery-cachene som har vært lagt ut til nå har ikke vært så vanskelige at det kan ha hindret særlig mange i å finne dem, så de synes jeg var helt greie. For meg har det vært et mye større problem at enkelte av cachene har vært plassert så langt utenfor Oslo. Langt utenfor Ruter/NSBs sone for Oslo (http://ruter.no/Gallery/1-GalleryRot/bi ... kart-1.png) er en litt for bred definisjon av "Osloregionen" etter min mening. Et par av cachene har jeg droppet å finne på grunn av reiseavstanden (fra Oslo S) og at jeg kun har månedskort for én sone. Litt problematisk var det også at en av cachene var plassert 210 cm over bakken (utenfor rekkevidde for oss små) et sted uten noe å klatre på i nærheten og uten at det var nevnt i beskrivelsen (nå er det lagt til i hintet, ser jeg).

Store, forseggjorte og velfylte bokser i Oslo, uten for stor vanskelighetsgrad, gjerne i flotte vinteromgivelser som inspirerer til julestemning, har vært de adventscachene jeg har satt størst pris på :)

Jeg tenker også at selve adventskonkurransen gjerne kunne vært mindre FTF-preget. FTF-jegerne blir belønnet i sin egen statistikk uansett, så kanskje det kunne vært litt mindre viktig i adventskonkurransen? Når FTF blir belønnet i så stor grad som nå, gir det en stor fordel til de som har bil, og ikke minst gir det en fordel til de som kjenner de riktige personene og får plukket opp hint/forsnakkelser ang. hvor neste adventscache vil bli lagt ut. Hvordan dette kunne blitt endret på uten at mange ville havnet på delt 1. plass eller at det måtte avgjøres tilfeldig ved loddtrekning, har jeg dessverre ikke noe godt forslag på. La meg understreke at jeg ikke beskylder noen for juks her, men muligheten/fordelen av det kunne gjerne vært mindre likevel.

Jeg kunne også tenke meg en konkurranse som belønnet årets beste adventscache. Det burde vært en avstemning ved nyttår hvor man rangerte f.eks. de fem adventscachene man likte best, siden favorittpoeng ikke gir det helt riktige bildet alltid (som det står om i en annen tråd). Hadde vært gøy om det kunne bli slik til neste gang :)
Veldig enig i det meste du sier. Personlig har jeg jo bil og kan komme emg greitt rundt, så også i dag. Kanskje man kunne spørre hverandre om lift når man passerer sone 1 på månedskortet.
Her antar jeg at vi kommer til å ta også 1 for hver av de siste dagene i kalenderen. Dog ikke de som krever ski eller annet sportsutstyr. Vi regner med at Mostly Moose finner på en ute i langvekkistan innenfor Storoslos grenser. Så passer det slik, er du hjertlig velkommen til en biltur.

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av cachepus » fre 21 des 2012 01:29

sven-egil skrev:Så i loggen til Oppned at "blokkere andre biler" så de må stoppe i bratte og isete bakker er en del av spillet....
Hva om han hadde sklidd baklengs og ødelagt bilen?
Hadde det vært like gøy da?

Håper faktisk at jeg slipper en xmas FTF jakt på et sted jeg er....
For dette var blodharry!

Flott julestemning dette skaper!
Det var meg som kjørte foran oppned og stoppet i et kryss for å sjekke kartet for å finne ut om jeg skulle kjøre til venstre eller rett frem.

Jeg beklager hvis det ble oppfattet som ufint at jeg blokkerte oppned på vei opp, men da vil jeg samtidig påpeke om det hadde ført til at han hadde kjørt inni meg hadde han vært fullstendig ansvarlig for eventuell skade han ville forårsaket ved å ikke kunne klare å stoppe i tide og dermed kjøre inn i meg bakfra. En forbikjøring midt i det krysset ville heller ikke vært særlig etter trafikkreglene.

Jeg var vel heller ikke den som parkerte ved en sving halvveis uten i veien, men valgte i stedet anvist parkeringsplass 50 meter lengre nede i veien.

Jeg oppfattet ikke situasjonen tidligere på dagen på parkeringsplassen som noe annet som et morsom spøk, jeg foreslår at det heller kunne blitt påpekt der og da, selv om jeg skjønner poenget ditt her med at FTF ikke er det viktigste.
Aina S.

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av LUDO » fre 21 des 2012 02:31

Skjønner at man må være forsiktig med hva man spøker med i Gokk! Før man vet ordet av det er man hengt ut som blodharry på forumet. Dette til tross for trivelig spasertur og hyggelig passiar rett forut med samme vedkommende. Vi syntes spøken var så morsom at vi ventet til dere kom tilbake i stedet for å kjøre i forveien og skaffe evt fortrinn.

Jeg nevnte jo også at jeg ikke trengte 3-
poengeren og at co-FTF var helt ok, men man får vel bare med seg det man selv ønsker.

Det morsomme med det sure innlegget er at det ikke engang entret mine tanker at dere kunne finne på å IKKE ta spøken. Jaja, man lærer så lenge man lever.

P.S. Det går jo også an å be folk om å flytte seg hvis man vil forbi. Det så bare ikke sånn ut siden dere stod utenfor bilene og snakket med oss.

God jul!
Bilde Bilde
Bilde

Svar