Oslo regionens adventskalender 2012

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av thomfre » fre 21 des 2012 08:19

Her på Haugalandet kjører vi konkurranse helt uten poeng for FTF, STF, TTF - og det fungerer knakende godt!
Her er det nå det å møte folk ved cachen som betyr noe, ikke å finne den først...
Vi arrangerer til og med felles turer til cachen, sånn at vi kan kjøre så få biler som mulig og sånn at de som ikke har bil kan få være med også. (kollektivtransport er lite egnet til cacheleting her...)

http://www.thomfre.net/hjul-2012/konkurranse/
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » fre 21 des 2012 09:02

Godt mulig en artig spøk ikke blir like godt mottatt når man er våt, kald og det er kaldt ute osv.....

Men min følelse er at FTF i xmas er viktigere en noe annet, den følelsen har jeg fått etter å ha sett FTF jakter i fjor og i år, samt lest logger og pratet med andre.

Jaja.... litt sabotasje / hindringer osv er tydligvis greit eller bare på morro....

Modig er den som står i en stige høyt oppe og som kan bli FTF i enkelte julekalendere......
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » fre 21 des 2012 09:16

thomfre skrev:Her på Haugalandet kjører vi konkurranse helt uten poeng for FTF, STF, TTF - og det fungerer knakende godt!
Her er det nå det å møte folk ved cachen som betyr noe, ikke å finne den først...
Vi arrangerer til og med felles turer til cachen, sånn at vi kan kjøre så få biler som mulig og sånn at de som ikke har bil kan få være med også. (kollektivtransport er lite egnet til cacheleting her...)

http://www.thomfre.net/hjul-2012/konkurranse/
Slik gjør vi det i Julestria også.
Her venter vi på hverandre og hjelper hverandre og flere ganger er vi flere på tur sammen.

Sosialisering, samarbeid og hjelpsomhet osv er vel mye av det julen handler om?

Vi er alle forskjellige, men det er litt synd at det er jeg som er rar, som faktisk synes eventer, fellesturer og å dele er en viktig del av adventscachingen.
Ikke å stå på tomgang en hel eller halv dag, råkjøre, snappe bokser fremfor andre og blokkere og hindre og beinfly som en tulling for et ekstra poeng....

Nåja jeg er jo ikke som alle andre....
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Synth75 » fre 21 des 2012 09:47

Oslo-kalenderen er populær i år. Noe for de med konkurranselyst og noe for de mer bedagelige cachere. Velg og vrak. Populær er den uansett. Julestemning skaper den også. Ut fra det jeg kan lese.
Tror utpåtur gjør det utmerket.

Kanskje bør vi alle tenke på hvilken julestemning (som det skrives mye om) vi skaper i denne tråden når vi trykker send på et nytt innlegg?

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av LUDO » fre 21 des 2012 09:56

Godt mulig en artig spøk ikke blir like godt mottatt når man er våt, kald og det er kaldt ute osv.....
Jeg var innom tanken på at utbruddet muligens kunne føres på en sånn konto, da det ikke lignet den Sven-Egil jeg kjenner fra diverse eventer og andre treff..
Vi er alle forskjellige, men det er litt synd at det er jeg som er rar, som faktisk synes eventer, fellesturer og å dele er en viktig del av adventscachingen.
Ja, det er vel bare du som syntes det? :roll:
Ikke å stå på tomgang en hel eller halv dag, råkjøre, snappe bokser fremfor andre og blokkere og hindre og beinfly som en tulling for et ekstra poeng....
Siden du ikke helt vil gi slipp på det (regner med du refererer til episoden med oppned og cachepus) - det er vel ikke helt utenkelig at cachepus også spøkte ang blokkering? Meg bekjent er det ganske vanskelig å vite hvilken bil to hvite lys i mørket bak en selv tilhører. Men hverken jeg eller du var til stede, så vi kan jo la den ballen ligge!

Nå har det seg jo sånn at jeg chattet med oppned i løpet av dagen i går, fikk tilogmed MMS fra Ursdalen hvor han satt klar og ventet, så det er vel ikke bare i Oslo man sitter og venter?

Fortsatt god jul!
Bilde Bilde
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » fre 21 des 2012 10:37

Det som føles rart for meg, er vel det at to som kommer likt ikke kan rusle rolig nedover og småprate, men må løpe som en gal, og at den som snapper først er først.
Samme med de som reiser i felles bil og kommer likt frem, så er 1 først.... når egentlig alle kom likt.
Men slik føler jeg det.... (og jeg er jo sær)
Mange er helt sikkert sterkt uenige i det, for kun en kan være først osv.

Det virker på meg at poengsystemet har sine virkelig positive sider.
Folk kommer seg ut, flere oppsøker cachene, og flere treffer andre ved cachene spesielt den første dagen.
Noe som er glimrende!

Det negative er at for enkelte "tar det litt av" og at punktet om fellesskap (i FTF jakten) blir litt torpedert i fokuset på poengjakten, samt at enkelte virker villige til å risikere ganske mye i det å være først.
Lurer på hvordan det hadde gått om politiet hadde kontroll på en vei med en ny publisert cache? :roll:

At folk venter og posisjonerer seg i en FTF-Jakt er jo ikke spesielt uvanlig, så det hadde vært gøy om jeg hadde lagt ut en cache i xmas neste år og la ut en på Stovner eller der omkring....Det kunne jo fort ført til litt stress.
Men det er jo litt sært at folk henger rundt hele dagen for å være først...Men nå er jo Geocaching i seg selv ikke helt normalt ifølge mange jeg kjenner.
Geocaching er sært, FTF-Jakt er ennå særere.
Og jeg er eksempelet på en som er gjennomført sær!

Men ikke parker inne "en våt & kald innfødt" neste gang :wink:
Jeg ser humoren i lun stue, men den er litt fraværende i 10-11 minusgrader :wink:

Meningen er ikke å rakke ned på Julekalenderen(e) eller de som står bak, men muligens å få enkelte til å tenke litt på hvordan ting kan oppfattes, spesielt for de som ikke er med på leken i år.

Husk at alle vil hjem til Jul også en FTF-jeger eller den mørkkledde ungen på veien som ikke viste om at det skulle pågå en FTF-jakt der....
Så pass på hverandre og alle rundt dere, et ekstra poeng er faktisk ikke så viktig.
Om det kniper kan sikkert noen få et poeng eller to av meg, om jeg har noen og det finnes mulighet for donasjoner.

Og glem ikke å hygge dere!
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 des 2012 17:03

kjerstih skrev:Jeg tenker også at selve adventskonkurransen gjerne kunne vært mindre FTF-preget. FTF-jegerne blir belønnet i sin egen statistikk uansett, så kanskje det kunne vært litt mindre viktig i adventskonkurransen? Når FTF blir belønnet i så stor grad som nå, gir det en stor fordel til de som har bil, og ikke minst gir det en fordel til de som kjenner de riktige personene og får plukket opp hint/forsnakkelser ang. hvor neste adventscache vil bli lagt ut. Hvordan dette kunne blitt endret på uten at mange ville havnet på delt 1. plass eller at det måtte avgjøres tilfeldig ved loddtrekning, har jeg dessverre ikke noe godt forslag på.
Jeg skal ikke gå inn i selve diskusjonen omkring avviklingen av årets adventskalender i Osloregionen, men vil bare som et lite innspill til det kjerstih etterlyser fortelle hva vi gjorde i årets "Adventskrans" i Grenland:

Vi delte konkurransen i to deler. En FTF/STF-konkurranse med poeng til FTF og STF (med eller uten Co- ) og ingen andre. Den andre konkurransen var en "lodd-konkurranse". Her får alle som logger en X-maf cache i konkurranseperioden 1 lodd pr. cache. Finnes den på publiseringsdagen får man 3 lodd. Vi har bare cacheslipp hver søndag, og i år var det fem cacher pr. dag. De som finner alle 5 cachene på publiseringssøndagen får ytterligere 5 bonuslodd.

Hensikten med dette er å ta noe av fokuset bort fra FTF-jakten, men samtidig stimulere til at man prioriterer å dra ut på tur på søndagene, noe som igjen fører til spontane møter ved flere av chacene.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » ons 09 jan 2013 20:59

Da er det på tide å takke for årets (eller fjorårets) adventskalender.

En stor takk til alle utleggere som gjorde det hele mulig, takk til reviwere som stilte opp (både tidlig og sent) for å publisere geocachene, og ikke minst en stor takk til alle som tok seg turen ut i vinternatten for å finne fine geocacher og skrive hyggelige og innholdsrike logger.

Noen har kankje fått det med seg at vi har hatt noen konkurranser gående under årets kalender. Tiden er nå kommet for å hylle de kjente vinnerne og få greie på hvem som stikker av med seieren i "årets cacheopplevelse" og "beste logg". De nominerte for "årets cacheopplevelse" finner du på kalendersiden. "Beste logg" kommer så snart juryen er ferdig med nomineringsprosessen.

Det skjer, som tidligere meddelt, på førstkommende Stammtisch. Altså førstkommende tirsdag (15 januar). Vi tar sikte på å gjennomføre seremonien omtrent kl 1800.

Vel møtt, alle sammen.

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » lør 12 jan 2013 08:29

Da har jeg gleden av å kunne meddele at juryen for "beste adventslogg" har kommet med sin "short list" på de nominerte. Listen er lagt ut på Oslo adventskalender siden til allmenn forlystelse. Håper samtlige nominerte har anledning til å komme til Stammtischen førstkommende tirsdag.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Synth75 » ons 16 jan 2013 14:44

Venter i spenning på resultatene :)

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » søn 20 jan 2013 08:50

Synth75 skrev:Venter i spenning på resultatene :)
Du må være til stede der det skjer, veit du :wink:

Adventssiden er oppdatert med de verdige vinnerne, men legger de ut her også:

Adventsvinnerne 2012 ble:

Beste cacheopplevelse: "Holmenkollen Sanatorium" ved Prancin'pig Potter http://coord.info/GC42GQP

Beste logg: Orug found A time for movies
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... fc4dc69063

Årets adventscacher: Ludo 59 poeng

Årets Lottocacher: Reodor09 46 poeng

Kan ellers anbefale å ta en titt innom Stammtische event siden og sjekke ut bildene til hkaspenberg for se de glade vinnerne og føle litt på stemningen.

Da kan jeg vel avslutte fjorårets adventskonkurranse og ønske velkommen til årets, om en stund.

Og til alle som har ambisjon om en adventscache utplassering i 2013 ; det er bare å starte planleggingen. :lol:

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Mostly Moose » man 21 jan 2013 12:06

Det var et par stykker som gjennomskuet min opplysning om at juryen for loggekonkurransen besto av Tom Kristensen, Unni Lindell, Ari Begn og Jonas Gahr Støre.
Men juryens begrunnelse er sann nok. Jeg gjengir den her til glede, eller ergrelse:

Det er lagt mye arbeid ned i loggen som vinner årets konkurranse . Vinnerloggen er er helt klart skrevet for å underholde leseren, ikke for å skryte av forfatteren selv. Den beskriver situasjoner og problemstillinger som det er lett for geocachere å kjenne seg igjen i. Den inneholder også vurderinger av cachens vanskelighetsgrad som er nyttige for andre.
I tillegg er loggen skrevet i en krevende, men morsom form. Å skrive på rim, og nødrim, er i seg selv ingen billett til vinnerplassen. En totalvurdering av både innhold og form ligger til grunn for kåringen av vinner.
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av ybysos » ons 09 okt 2013 10:16

Jeg er klar for 2013!!! Venter i spenning på påmeldingsstart :)
Young Body, Young Spirit, Old Soul

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » ons 09 okt 2013 14:18

ybysos skrev:Jeg er klar for 2013!!! Venter i spenning på påmeldingsstart :)
Kommer plutselig :D

Er under arbeid!!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av thomfre » ons 09 okt 2013 14:46

Kanskje Osloregionen også burde fått sitt eget underforum?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar