Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Alt om geocaching
Svar
cybersiri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 03 aug 2015 12:39
Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av cybersiri » man 03 aug 2015 12:59

Jeg trodde dette skulle være en kjekk hobby og frisk luft for hele familien (jeg har to gutter på 8 og 9, perfekt alder), men de HATER å lete etter cacher, for vi finner jo aldri noenting, og vi har liksom ikke kommet inn i det. Mannen min mener iPhone ikke er god nok på koordinatene, og at vi trenger en ordentlig GPS, skal vi finne noe. Jeg tror at vi ikke har fantasi nok, og ikke er drevne nok til hva vi skal se etter, og hvordan. Og vi orker ikke å rote i maurtuer og billehull og ekle ting, liksom. Vi leser alle hint og logger og ser på bilder i appen, men selv da finner vi ofte ingenting. Hva er galt med oss, liksom?

Og så leser vi om folk som er uten på "en liten søndagstur" og rasker med seg 15 cahcer på noen timer. Jeg blir så frustrert av dette, at jeg trenger råd fra dere!

Klarer vi ikke å finne noe, blir dette aldri en kjekk greie for oss. Noe jeg tror det kan være!

Takk!

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av Kjedalen » man 03 aug 2015 13:32

Det er mange som bare bruker iPhone eller annen mobil, så det er nok ikke der problemet ligger om det ikke er noe feil med GPSen i iPhonen din.

Et generelt råd er å starte med cacher som er kodet som enkle. Vanskelighetskodinga (V- eller D-koding) går fra 1.0 (enklest) til 5.0 (vanskeligst). Start gjerne med noen på 1.0 eller 1.5.
Ellers er det som regel enklere å finne litt større cacher. Mikroer kan ofte være vanskelig å finne; noen av disse er svært små (nanoer som er mindre enn et fingerbøl). Begynn gjerne med de er er kodet liten (small), normal (regular) eller stor (large). "Store" cacher er det svært få av. Sjekk gjerne loggene og se om det er mange som ikke har funnet cachen i det siste.

Når du får opp lister etter søk på geocaching.com (f.eks. https://www.geocaching.com/seek/default.aspx), kan du hake av for å få uthevet nybegynnercacher som grønne. Denne uthevinga bruker som grunnlag blant annet vanskelighetsgrad (1.0 og 1.5), størrelse (ikke mikroer) og om det er mange DNF-logger (DidNotFind) på cachen i det siste.

Se flere tips på https://www.geocaching.com/about/finding.aspx

Dersom du ikke allerede er medlem av ei FB-gruppe for geocaching, anbefaler jeg at du melder deg inn i ei slik og gjerne spør der. I dag er det atskillig større aktivitet på FB enn her på forumet. FB-gruppe for hele landet (Geocaching Norge): https://www.facebook.com/groups/geocaching.norge/
BildeBilde

Løitens
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:søn 31 mai 2015 23:00

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av Løitens » man 03 aug 2015 13:58

Prøv å komme i kontakt med noen i nærheten som driver med samme aktivitet. Somkan "guide" dere litt på første turen :-)
Bilde

cybersiri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 03 aug 2015 12:39

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av cybersiri » man 03 aug 2015 15:00

Tusen takk for svar, jeg skal lese meg litt mer opp og se om jeg finner en FB-gruppe i nærheten. Det er mange cacher rundt her vi bor, i hvert fall. Og vi går også i Sjøspeideren, så sjansen burde være stor for å være på steder der det er mange muligheter :-)

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av BosseG » tir 04 aug 2015 00:43

Som Kjedalen sier: iPhone er ypperlig til geocaching. Jeg bruker både eplefon og ektefødt GPSr, og merker fint liten forskjell i praksis. Men! En av telefonens "cute, cool" funksjoner ødelegger for kompass og GPS-presisjon. Dette kan du gjøre noe med, ved å åpne "Settings"-appen, velg accessibility og sikre at "reduce motion" er "on". Jeg har engelskspråkelig iPhone, men de norske tilsvarlighetene i menyen skulle ikke være vanskelige å finne. "Accessibility" heter "tilgjengelighet" på norsk, tror jeg.
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av Tique » ons 05 aug 2015 08:12

Jeg fant mine 100 første cacher med en gammel iPhone 3GS, og de nyere modellene har jo atskillig bedre GPS så det skulle ikke være noe i veien for å cache med smarttelefon. Jeg synes allikevel min Oregon 450 er mer nøyaktig enn enn iPhonen jeg har i dag (5S), men har allikevel ingen problem med å finne cacher med iPhonen hvis behovet for litt spontan-caching plutselig melder seg ;)
Bilde

cybersiri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 03 aug 2015 12:39

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av cybersiri » ons 05 aug 2015 08:59

Takk for hjelp! Da konstaterer jeg at iPhone funker bra. Og vi har stort sett letter etter "lette" cacher, der det er en boks som barna kan legge ting oppi eller bytte noe. Men likevel sliter vi med å finne dem.

Det er da jeg lurer på hvorfor vi er så dårlige til å lete! Vi holdt på i en time etter en cache som hadde mange hint, flere notater, mange bilder, og det burde være en easy catch... Men likevel gikk vi sure hjem, og jeg blir så frustrert av ikke å finne... Totalt har vi funnet 4 stykker, og det er jo ikke noe å skryte av...

Hva skal vi se etter? Er det ikke noen ting som går igjen, når vi skal lete? Hvor mye skal vi regne med å måte grave eller flytte på steiner eller stikke hendene inn i ekle ting? Jeg leser at noen alltid har med seg hansker når de går på leting. Og da får jeg litt panikk, for jeg liker jo ikke å stikke hendene inn i hull med biller eller edderkopper eller annet ekkelt...

LizNo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:tir 21 jul 2015 10:04

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av LizNo » ons 05 aug 2015 09:32

Det gikk ganske trått for oss også i starten. Jeg ble irritert fordi vi ikke fant noe da vi prøvde i fjor sommer, og ungen (da 3 år) hadde i hvert fall ikke tålmodighet. Fikk med meg en venn som er erfaren, og da lærte jeg fort hva jeg skulle lete etter og hva som kan være gode gjemmesteder. Min erfaring er at mobilen fort blir unøyaktig om man er i tett skog, for meg blir det meningsløst å lete når det er oppgitt en feilmargin på 17 meter. Men om man ikke er i tett skog, fungerer mobilen veldig greit. Jeg kjøpte en Garmin eTrex 20 til ca1500 kr, og det synes jeg var verdt det. Opplever den som mer nøyaktig enn mobilen.

Vi har så langt bare funnet de som har vanskelighetsgrad 1-2, og har sjelden opplevd å måtte flytte på noe eller stikke fingrene inn noe sted. Har flyttet på stein et par ganger bare, men da har det vært helt åpenbart at den var bak de steinene.

En annen ting jeg fort oppdaget er at det som regel synes i terrenget hvor cachene er. Det blir en liten sti frem til den stort sett alle steder.

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av Indrebø » ons 05 aug 2015 11:26

Skal jeg gi et konkret tips, så måtte det være å søke litt på nett etter ulike geocache beholdere slik at du får en ide om hvordan de kan se ut.

Det jeg husker fra da jeg startet var at jeg ikke visste hva som var et naturlig gjemmested og hva som ikke var det.
Ei heller visst jeg hva jeg skulle lete etter. Da var alle cachene ulike.
Men etter hvert fikk jeg jo litt erfaring, og da gikk det lettere.
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av 2v » ons 05 aug 2015 13:55

cybersiri skrev:Jeg trodde dette skulle være en kjekk hobby og frisk luft for hele familien (jeg har to gutter på 8 og 9, perfekt alder), men de HATER å lete etter cacher, for vi finner jo aldri noenting, og vi har liksom ikke kommet inn i det. Mannen min mener iPhone ikke er god nok på koordinatene, og at vi trenger en ordentlig GPS, skal vi finne noe. Jeg tror at vi ikke har fantasi nok, og ikke er drevne nok til hva vi skal se etter, og hvordan. Og vi orker ikke å rote i maurtuer og billehull og ekle ting, liksom. Vi leser alle hint og logger og ser på bilder i appen, men selv da finner vi ofte ingenting. Hva er galt med oss, liksom?

Og så leser vi om folk som er uten på "en liten søndagstur" og rasker med seg 15 cahcer på noen timer. Jeg blir så frustrert av dette, at jeg trenger råd fra dere!

Klarer vi ikke å finne noe, blir dette aldri en kjekk greie for oss. Noe jeg tror det kan være!

Takk!


Hei, Cybersiri!

Det kan vera lurt å delta på eit event. No i august skal det vera nokre event som ligg ikkje så alt for langt i frå der de har funne cachar. Nokre av desse eventa passar bra for heile familien.

Nå geocacharar samlar seg til sosialt fellesskap, kallar me det for event. Her snakkar ein om alt og ingenting, så her er det lett å få svar på ting ein lurer på. Og ikkje minst så blir ein kjent med andre geocacharar!

Eit tips kan vera at du/de prøver å finna ein cache like ved eventstaden før eventet. Dersom de ikkje finn den, kan de kanskje få hjelp under/etter eventet.

mvh 2v

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Trenger starthjelp til å komme i gang med Geocaching!

Legg inn av Team_Halvorsen » tor 06 aug 2015 13:37

Mye lurt er sagt allerede, men du skal få et lite tips til fra meg.

Det jeg gjorde i starten var at jeg gikk ut om kvelden og fant et par cacher uten å signere loggen. Neste dag tok jeg med barna for å lete etter de samme cachene. Da ble det enkelt å veilede. "Har du sjekket der borte, har du sjekket bak den etc..". Ganske kjapt er ikke dette nødvendig lengre, enkle cacher kan man etterhvert på mange meters avstand gjette hvor er gjemt.

Hvor i landet bor du? Det går ann å spørre om tips til nybegynnervevvlige cacher her også, eller på facebookgruppene.

Svar