Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland
-
- Nybegynner
Hei,
Vi begynte med Geocaching i mars, og har blitt bitt av basillen
Nå er det planlagt bilferie til Skottland i sommer, og i den forbindelsen kjenner jeg frykten for høye telefonregninger.
Har forsøkt å lese meg litt opp på GPSer, siden jeg tenkte å investere i en før ferien.
Problemet vårt er at jeg kunne tenke meg en som også kan brukes som bilnavigasjon. Finnes dette?
Slik jeg har forstått kan man kjøpe f.eks. Garmin Oregon 550, og laste inn City maps, så vil det virke. Heldigvis uten irriterende stemme
Er det noen her på dette forumet som har et forslag til et oppsett? Evt et til salgs?
På forhånd tusen takk!
Vi begynte med Geocaching i mars, og har blitt bitt av basillen
Nå er det planlagt bilferie til Skottland i sommer, og i den forbindelsen kjenner jeg frykten for høye telefonregninger.
Har forsøkt å lese meg litt opp på GPSer, siden jeg tenkte å investere i en før ferien.
Problemet vårt er at jeg kunne tenke meg en som også kan brukes som bilnavigasjon. Finnes dette?
Slik jeg har forstått kan man kjøpe f.eks. Garmin Oregon 550, og laste inn City maps, så vil det virke. Heldigvis uten irriterende stemme
Er det noen her på dette forumet som har et forslag til et oppsett? Evt et til salgs?
På forhånd tusen takk!
Re: Bilferie m tilhørende Geocaching i Skottland
Jeg liker å ha separate GPSer til bilnavigasjon, og cachenavigasjon.
Men, både Garmin Montana og Garmin Monterra kan brukes til begge deler. Skjermen er stor nok, og med en bilholder kan du få den til å automatisk skifte over til bilnavigasjonsmodus når du setter den i holderen.
Men, både Garmin Montana og Garmin Monterra kan brukes til begge deler. Skjermen er stor nok, og med en bilholder kan du få den til å automatisk skifte over til bilnavigasjonsmodus når du setter den i holderen.
Min erfaring med både Montana og Monterra er at bytting mellom profiler ikke fungerer 100%.
Det som fungerer er å bytte, og deretter starte enheten på nytt.
Hvis ikke kan du oppleve at ting "henger" igjen fra forrige profil.
Det som fungerer er å bytte, og deretter starte enheten på nytt.
Hvis ikke kan du oppleve at ting "henger" igjen fra forrige profil.
Jeg bruker Garmin Montana til geocaching og som bil-GPS. Med tilhørende bilbrakett og gode kart er min erfaring at denne fungerer like godt som bil-GPS som en dedikert bil-GPS gjør.
Det er riktig som Indrebø skriver, at automatisk bytting fra geocaching-modus til bil-modus ikke fungerer helt slik det er tiltenkt. Det er irriterende, men så lenge man blir vant til hvordan man løser det, går det greit. Jeg pleier å stå i geocaching-modus, sette GPSen til bilnavigering til ønsket mål, skru av GPSen, sette den i braketten, skru på bilen (slik at GPSen autostarter). Da pleier jeg å komme videre uten trøbbel.
Det er riktig som Indrebø skriver, at automatisk bytting fra geocaching-modus til bil-modus ikke fungerer helt slik det er tiltenkt. Det er irriterende, men så lenge man blir vant til hvordan man løser det, går det greit. Jeg pleier å stå i geocaching-modus, sette GPSen til bilnavigering til ønsket mål, skru av GPSen, sette den i braketten, skru på bilen (slik at GPSen autostarter). Da pleier jeg å komme videre uten trøbbel.
Jeg har forsøkt bilnavigering med bilkart fra Frikart.no.
Det fungerte ikke så godt for meg, og det ble mye traktorveier og gangveier.
Med Garmin sine egne bilkart er det en helt annen sak.
Det fungerte ikke så godt for meg, og det ble mye traktorveier og gangveier.
Med Garmin sine egne bilkart er det en helt annen sak.
-
- Bruker
- Sted:Halden
Jeg vil faktisk foreslå at du ser på muligheten for å bruke mobilen til bilnavigasjon i stedet. Jeg kjenner bare android, men er der fornøyd med off-line-navigasjonen til Sygic. I by er den ikke særlig god, men det er GPSforholdene sin feil, ikke kartene sin. Man kjøper og laster kart før man drar også kan mobilen stå i offline resten av ferien. Kartene blir dessuten oppdatert og det koster ikke skjorta ...
Og så kan man kjøpe en dedikert tur-gps til cachingen.
Og så kan man kjøpe en dedikert tur-gps til cachingen.
Hvis man skal (bil-)navigere i utlandet med mobiltelefon er Nokia sin HERE verdt å sjekke ut. Den finnes til Android, iPhone og Windows Phone og lar deg enkelt lagre laste ned kart for hele landet.
-
- Nybegynner
Tusen takk for mange gode tips!
Jeg har en eldre TomTom , som jeg kan ta med meg med UK kart, så tror jeg at jeg skeier ut med en ganske enkel GPS Disse Montana, og Monterra syntes jeg så veldig store å klumpete ut.
Greit å ikke bruke all batteritid på mobilen når man er ute å går.
Tenker at Skottland bør være et sted med mange morsomme cacher, i slott og borger. Så vil ikke la den muligheten gå fra meg.
Har lyst til å kjøpe en travelbug slik at jeg får testet det også.
Takk igjen for god hjelp, og mange gode innspill.
Jeg har en eldre TomTom , som jeg kan ta med meg med UK kart, så tror jeg at jeg skeier ut med en ganske enkel GPS Disse Montana, og Monterra syntes jeg så veldig store å klumpete ut.
Greit å ikke bruke all batteritid på mobilen når man er ute å går.
Tenker at Skottland bør være et sted med mange morsomme cacher, i slott og borger. Så vil ikke la den muligheten gå fra meg.
Har lyst til å kjøpe en travelbug slik at jeg får testet det også.
Takk igjen for god hjelp, og mange gode innspill.
Jeg har flere gratiskart på min Oregon 650, og bilnavigering funker bra hvis jeg er nøye med å kun ha riktig kart aktivt i "manage maps". Hvis jeg har flere kart aktive, kan GPSen gå i surr.
Hvis du bruker en eldre TomTom til bilnavigering, har du muligheten til å legge cacher inn som point of interest (POI-er). Da kan du få varsel hver gang du for eksempel kommer innenfor en radius på 500 meter fra en geocache du ikke har logget. Legg først cachene inn i GSAK, og bruk macroen TomTom for å overføre POI-ene til TomTom-en din.
Merk at det er viktig at TomTom-enheten er av eldre type. Nyere TomTom-er mangler muligheten til å legge inn egendefinerte POI-er. TomTom lovet først at denne muligheten ville komme etter en programvareoppdatering. Dette kommer neppe til å skje. TomTom mener de tjener så mye på dem som betaler for å få varsel om fotobokser, at det oppveier tapet av kunder som vil bruke bilnavigatoren til geocaching.
Merk at det er viktig at TomTom-enheten er av eldre type. Nyere TomTom-er mangler muligheten til å legge inn egendefinerte POI-er. TomTom lovet først at denne muligheten ville komme etter en programvareoppdatering. Dette kommer neppe til å skje. TomTom mener de tjener så mye på dem som betaler for å få varsel om fotobokser, at det oppveier tapet av kunder som vil bruke bilnavigatoren til geocaching.
Jeg var veldig påpasselig med dette, og hadde kun aktivert frikart bilkartet på bil profilen min.BosseG skrev:Jeg har flere gratiskart på min Oregon 650, og bilnavigering funker bra hvis jeg er nøye med å kun ha riktig kart aktivt i "manage maps". Hvis jeg har flere kart aktive, kan GPSen gå i surr.
Ved forsøk på bruk i Oslo ville den ha meg til å kjøre på gangveier og gudene vet hva.
Heldigvis brukte jeg hodet, og fulgte GPS ikke slavisk. I motsetning til en del utenlandske lastebilsjåfører som vi leser om i media.