Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Alt om geocaching
Svar
LadyLund
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 05 jun 2014 17:26
Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av LadyLund » tor 05 jun 2014 17:31

Hei!
Jeg er ei jente i Drammensområdet som er ivrig på å begynne å lete etter disse cachene. Bare jeg får med meg samboern så blir det fart på sakene :) Har funnet en cache før men logget den ikke.

For å komme i gang lurer jeg på hva slags utstyr som lønner seg? Jeg har Iphone (Og ipad), og en garmin dings brukt til sykling (tror ikke den egner seg). Jeg er ikke teknisk av meg men finner ut av ting etterhvert. Hvilken app osv?

På forhånd takk for svar.



/LadyLund :)

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av Rhesus Minus » tor 05 jun 2014 19:14

Heisann. Til å begynne med klarer du deg godt med iPhonen og en av geocaching appene (anbefaler vel betaversjonen). Så, hvis dette er noe for dere, så er det nesten ingen grenser for hva man kan investere i av utstyr. Vi har og et veldig aktivt miljø her i Drammensområdet, så du er velkommen inn i Ælvecacherne gruppen på facebook. Hilsen fra Konnerud!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av Rhesus Minus » tor 05 jun 2014 19:15

BetaLversjonen [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

LadyLund
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 05 jun 2014 17:26

Re: Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av LadyLund » lør 07 jun 2014 23:20

Hei igjen :)

Hadde min første cache-tur i dag med 2 andre som også var nye på dette. Jeg hentet ned geocaching fra groundspeak (betal versjonen) og det gikk greit. Vet ikke om det er normalt at det er så unøyaktige kordinater (+-10 meter), endte opp med å lete i et ganske stort område for hver cache. (http://www.geocaching.com/geocache/GC53 ... -trimloype) Det var i hvertfall moro! Hilste også på en hyggelig cache-kar som lå forran oss i løypa :)

Han ene som var med i dag har ikke fått kontoen sin på geocaching.com til å fungere enda (ikke fått mail tilbake for aktivering), mens han andre fikk sin mail etter 10 min. Håper han får mail snart, da.

Jeg lurte litt på natt-caching,- fant ikke noen option for dette på kartet?? Hvordan finner jeg dem?


På forhånd takk for svar :-)

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av BosseG » søn 08 jun 2014 07:29

Velkommen i gjengen!

Det er mange grunner til at Som en tommelfingerregel er +/- 15 meter klart innenfor blinken. cachen ikke er nøyaktig der hvor for GPS viser. Det kan være vanskelige mottaksforhold på stedet: høye hus og fjellsider kan forstyrre satellittsignalene, høyspentledimger kan påvirke, etc. Og nøyaktigheten hos utleggere kan også variere. Denne unøyaktigheten er en del av spenningen i leken. En kan aldri være skråsikker på å finne boksen, og etterhvert blir ener dreven i å snuse seg frem til gjemmestedet.

Av og til er Svartisen fra geocaching.com lang. I går var det høy aktivitet mijjøet med "World Wide Flash Mob" over hele verden i etterkant skal mage registrere sine logger, og belastningen på internettserverne blir stor. Håper du får registreringsmailen snart.

Happy caching!
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hei alle! Nybegynners spørsmål :)

Legg inn av BosseG » søn 08 jun 2014 07:34

Dette ble litt rotete. Slik skal det være:

Som en tommelfingerregel er +/- 15 meter klart innenfor blinken.
Det er mange grunner til at cachen ikke er nøyaktig der hvor GPS viser, Det kan være vanskelige mottaksforhold på stedet: høye hus og fjellsider kan forstyrre satellittsignalene, høyspentledimger kan påvirke, etc. Og nøyaktigheten hos utleggere kan også variere. Denne unøyaktigheten er en del av spenningen i leken. En kan aldri være skråsikker på å finne boksen, og etterhvert blir ener dreven i å snuse seg frem til gjemmestedet.
Bilde

Svar