Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Alt om geocaching
Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'
Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Bikeridr » søn 12 jan 2014 10:16

La meg først presisere; Jeg er *ikke* ute etter løsningen på undenstående, men har følgende spørsmål/refleksjoner:

Jeg har såvidt begynt å bevege meg "nedover" i D/T-matrixen. Jeg har klart noen få D3'ere og én D4. Så prøver jeg å logge/løse noen D3,5 sånn for å plukke litt flere D/T-kombinasjoner i statistikken min (i tillegg til at D2/T2 micro er gørr kjedelig). Mulig de har en annen standard her i Latvia enn i Norge, for jeg har fjernløst noen D3,5 som ligger i Norge og som jeg kanskje må få plukket når jeg er på besøk i "gamlelandet" :)
Nuvel, her er et knippe latviske D3,5 som jeg ikke klarer å løse eller som jeg bare delvis klarer å løse. Som jeg presiserer, jeg er *ikke* ute etter løsningen, bare lufte om dere mer erfarne cachere synes de er i tråd med D3,5 eller kanskje er noe vanskeligere..

Scarfed Her har jeg de nødvendige tallene, men forstår ikke hvordan jeg skal løse "substitution cipher".
MEGA RIGA 2013 Find me? Det tallet kan være så åpend det vil, men jeg finner det ikke.
Linear circuits Selv med utdannelse i gjeldende spørsmål, så får jeg utregninger *helt* bå bærtur.
How about Nano Oppgaven er løst, men koordinat-utregningen er et svart hull for meg.

Så, bare for å slenge ut en "spoiler". En mystery jeg faktisk *klarte* å løse innebar kryssing av denne broen :)
Alle metadata er fjernet og cachenavnet er ikke avslørt, så jeg tror jeg er på trygg grunn mhp utlegg av mitt selvtatte bilde uten å ødelegge opplevelsen for noen som evt vil snuble over den..

Bilde
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av avigerus » søn 12 jan 2014 20:02

Hei,

En god start er nok å ta direkte kontakt med utlegger, og sammen drøfte problemstillingene.....
Har enda ikke møtt en utlegger som ikke vil lytte og tipse om ett eller flere trinn, sånn bare for å hjelpe meg videre, så prøv dette tipset ...
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av olea » man 13 jan 2014 16:03

Jeg sjekker gjerne hva som finnes av mysterycacher på reisemålet før jeg skal ut på reise. Som regel skjønner jeg ikke bæret av de fleste oppgavene – selv om D-ratingene skulle tilsi at de burde være overkommelige. Dels skyldes nok dette at jeg ikke gidder å bruke for mye tid på cacher jeg bare kanskje vil få en sjanse til å oppsøke, men jeg tror at oppgavemakerne rundt omkring utvikler sine egne «dialekter» – den ene oppgaven inspirerer til den neste som igjen gir inspirasjon til nye oppgaver. Disse kan være greie nok når man kjenner inspirasjonen, men bortimot umulig ellers.

Jeg har for eksempel opplevd at en av mine mer originale oppgaver har stått modell for en nyere oppgave et annet sted i landet. Oppgaven min var full av hint som skulle lede mot løsningen. Avleggeren har mange av de samme hintene, men den mest påfallende delen er et enormt forvirrende villspor. Kjempelett for de som har løst originalen, men et drøyt skritt opp i vanskelighetsgrad for de som ikke kjenner denne. Her var det selvfølgelig en bergenser som ble førstemann til å få rett svar i geosjekkeren…

I forkant av en tur til Riga høsten 2012, tok jeg en titt på hva byen hadde av mysterycacher. Her var det mye jeg ikke klarte å løse, men jeg løste faktisk én av oppgavene i listen din – Linear circuits. Jeg har dessverre mistet notatene fra da jeg løste denne, men jeg husker den som en rett-frem-oppgave – gitt at man behersker fysikken som er tema i oppgaven. Jeg så fort at oppgavene jeg klarte å løse var stort sett av samme cacheeier, så jeg endte opp med å konsentrere meg med oppgavene hans. For øvrig var det mange oppgaver som ikke tilfredsstilte retningslinjene fra Groundspeak. Her var finalekoordinater som lå mer enn 2 miles fra de oppgitte koordinatene, og her var oppgaver som ikke brukte koordinater. For eksempel skulle man finne en statue et eller annet sted i Riga, og derfra bruke hintet for å finne selve cachen (med forbehold om at jeg forsto oppgaven).
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Bikeridr » man 13 jan 2014 17:59

@avigerus:
Joda, jeg har spurt på etpar cacher og fått gode svar eller henvisning i riktig retning. Spørsmålet mitt var mer om dette var "enkelt løsbart" for dere veteraner i Norge. :)

@olea:
Ja, jeg tror jeg må være enig med deg i punktet om "dialekter" i vanskelighetsgraden. Svært mange cacher her går på historie og som jeg ikke har den fjerneste sjans på før jeg lærer meg å beherske latvisk litt mer enn etpar høflighetsfraser. :-)
Men ja, det virker som reviewer for Latvia/Baltiske stater er svært så rundhåndet med å dele ute "published". Jeg har funnet en cache inne i et bibliotek (som er på kanten mhp "commercial") og en cache inne i en butikk, som nok er svært *over* kanten. Det er flere cahcer her som er totalt i strid med retningslinjene til Groundspeak; bl.a nedgravde eller mystery hvor du må kontakte CO for clues og en god del inne i butikker eller steder hvor en er nødt å betale for å få tilgang til (å lete etter) cachen. Jeg ser også (og har løst etpar) mysteries som har svært så lange "2 miles" mellom ?-koordinatene og den fysiske cachen. :?
Nuvel, det får man bare leve med, når man velger å bo her, men det finnes jo plenty andre som er helt offentlig og greit tilgjengelige.
Bilde

Dubidubno
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tor 06 mar 2014 17:12

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Dubidubno » tor 06 mar 2014 17:14

Også her i Kristiansand har vi en geocache inne på et bibliotek.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av avigerus » tor 06 mar 2014 22:11

Tja,
Er det noe galt i å ha en cache inne på et bibliotek da?
Det er åpent for alle, og en behøver ikke prate med noen...men, selvsagt....en må være der i åpningstiden.

En skikkelig mystery med finale inne på et bibliotek er jo helt topp spør du meg.....
Gjerne en med tema ifra bøker, og med en "bok-cache" der som finale.... Selvsagt avklart med biblotekaren at denne boka lar de stå...hehe
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av thomfre » tor 06 mar 2014 22:39

avigerus skrev:Tja,
Er det noe galt i å ha en cache inne på et bibliotek da?
Det er åpent for alle, og en behøver ikke prate med noen...men, selvsagt....en må være der i åpningstiden.

En skikkelig mystery med finale inne på et bibliotek er jo helt topp spør du meg.....
Gjerne en med tema ifra bøker, og med en "bok-cache" der som finale.... Selvsagt avklart med biblotekaren at denne boka lar de stå...hehe
En av de råeste cacheopplevelsene vi har hatt startet på et bibliotek, temaet var Indiana Jones og til slutt endte vi opp innerst i en gammel gruvegang full av flaggermus ^^
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Cervis Venator » tor 06 mar 2014 23:33

Det er ikke noe problem å ha en cache på et bibliotek hvis tillatelse er innhentet
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 07 mar 2014 00:24

Må vel være Mystery (Unknown) eller Letterbox da?
GPS'en får jo ikke inn noen signaler inne på et bibliotek?
Hvordan skal du da finne cachen?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Dubidubno
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tor 06 mar 2014 17:12

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Dubidubno » fre 07 mar 2014 06:51


pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av pjacklam » fre 07 mar 2014 09:49

GorgonVaktmester skrev:Må vel være Mystery (Unknown) eller Letterbox da?
GPS'en får jo ikke inn noen signaler inne på et bibliotek?
Hvordan skal du da finne cachen?
Kravet til GPS-bruk betyr at man må bruke GPS minst én gang underveis, men ikke nødvendigvis for å finne finalen.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 07 mar 2014 12:04

pjacklam skrev:
GorgonVaktmester skrev:Må vel være Mystery (Unknown) eller Letterbox da?
GPS'en får jo ikke inn noen signaler inne på et bibliotek?
Hvordan skal du da finne cachen?
Kravet til GPS-bruk betyr at man må bruke GPS minst én gang underveis, men ikke nødvendigvis for å finne finalen.
Ja, på mystery eller letterbox vet jeg det er sånn. Men det er vel ikke sånn for traditional-cacher?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av Bikeridr » fre 07 mar 2014 16:49

Nå har jeg klart å løse etpar av de cachene jeg plagdes med i førsteposten, må bare få plukket dem når jeg kommer meg hjem. :)

Mhp bibliotek-cachen, så er den vel grei nok, bare at åpningstiden på det aktuelle biblioteket er kun tirsdag kl 13:00 - 15:00, så man bør taime godt..

Likefullt synes jeg det er kjipt at reviewer godkjenner cacher inne i butikker eller inne på museer (et annet) som koster nærmere NOK 100,- bare i inngang og parkering (ja, man *må* ha bil eller ankomme i taxi for den aktuelle knalldyre cachen, og ikke var den særlig flott heller).
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av pjacklam » lør 08 mar 2014 09:48

GorgonVaktmester skrev:
pjacklam skrev:Kravet til GPS-bruk betyr at man må bruke GPS minst én gang underveis, men ikke nødvendigvis for å finne finalen.
Ja, på mystery eller letterbox vet jeg det er sånn. Men det er vel ikke sånn for traditional-cacher?
Multi-, mystery- og letterbox-cacher, ja, men ikke for tradisjonelle. Og det var vel nettopp poenget ditt. Jeg burde lest konteksten nøyere før jeg svarte. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Er det bare jeg som er tett i pappen eller..?

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 08 mar 2014 18:38

pjacklam skrev:Multi-, mystery- og letterbox-cacher, ja, men ikke for tradisjonelle. Og det var vel nettopp poenget ditt. Jeg burde lest konteksten nøyere før jeg svarte. :)
Det er helt korrekt, det var poenget mitt!

GC4R10F på Bekkestua bilbliotek er letterbox, så den er helt grei i så måte. GC4KHNX på Vågsbygd bibliotek er derimot en Traditional, og burde vel dermed ikke vært publisert...?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar