Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Alt om geocaching
Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06
Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » tor 23 mai 2013 21:11

Jeg svarte vedkommende at han kunne logge. Fikk to mailer til med mye regler og slik gjør de her og her.
Nei det ble for mye å sette seg inn i. Da var det bedre med en tur på skogen.
Men takk for hjelp, jeg ser hva dere skriver men forstår ikke helt hva dere mener.

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av 9TAT9 » tor 23 mai 2013 21:20

... at noe så enkelt kan gjøres så komplisert.

Og noen har tydeligvis fritidsproblemer og burde heller tatt seg en cachetur i skauen fremfor å bruke så mye tid og energi på å få logget en cache han tydeligvis ikke er kvalifisert for (sett med sunn fornuft)...

8-)

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » tor 23 mai 2013 21:38

Fikk enda en mail.
It seems you can forget your requirement. Funny that Norway and Sweden had this dicussion based om my question. Nevertheless, there is NO rule you can rely on concerning your cache. When I get there I will log it, if you delete my log I will take it all the way to groundspeak, and you will lose. Sorry.
Have fun,


Er det en geocacher som skriver dette eller er det bare for å lage bråk han holder på?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 23 mai 2013 22:02

When I get there I will log it, if you delete my log I will take it all the way to groundspeak, and you will lose.
Han må uansett fylle kravet til Challengen, dvs. finne en cache som ikke har blitt logget på over ett år før han kan logge den på nettet, uansett når han logger boksen fysisk. Har han ikke det kan du slette loggen med god samvittighet...

Som jeg har sagt tidligere i tråden er jeg ikke glad for kravet ditt om logging av din cache innen ett døgn etter funnet av den "gamle" cachen, men det kunne likevel ikke falle meg inn å logge cachen din i strid med det kravet selv om Groundspeak sier jeg på gerenell basis at jeg kan! Det handler om at jeg respekterer kravet ditt selv om jeg ikke liker det :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

OhKay
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:tir 30 apr 2013 13:06

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av OhKay » tor 23 mai 2013 22:04

Hei.

Hadde eigentleg ikkje tenkt å blande meg inn i diskusjonen her, men klarer ikkje heilt å la vere.
I tillegg til at han her tydelegvis er meir interessert i å kverulere enn å følge intensjonen til den som har laga challengen så har han gjeve deg løysinga i fanget om du ikkje vil godta at han loggar lenge før han har gjennomført challengen. Om du sjekkar loggboka med jamne mellomrom eller passar på når han har vore i området så kan du bytte loggbok i perioden mellom han loggar og gjennomfører resten av kravet. Dermed kan du slette loggen med god samvittigheit. ;-)

Dette illustrerar vel litt av problemet med at Groundspeak kjem med svar på spørsmål som er direkte i strid med egne retningslinjer...
Og det er vel heller ikkje mykje tvil om at å logge er noko ein gjer i loggboka. Det skriv han då også sjølv: "When I get there I will log it" Og det er dermed i strid med retningslinjene for challengecacher som seier: "A challenge cache requires that geocachers meet a geocaching-related qualification or series of tasks before the challenge cache can be logged." Altså er det snakk om signering av loggboka.

Forøvrig har eg trua på at dette ikkje kjem til å bli eit stort problem i og med at dei fleste av oss er utstyrt med ein grei porsjon sunn fornuft. ;-)

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Bikeridr » tor 23 mai 2013 22:14

Som jeg har skrevet tidligere; hadde det vært min cache, hadde jeg "takket" kverulanten og opplyst at h*n og Groundspeak har ødelagt kriteriene for cachen og at den derfor er blitt arkivert.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » fre 24 mai 2013 05:53

Han kan jo lete i de funn han allerede har så det kan hende at han har kravet inne.
Men cachen trenger jo litt vedlikehold, så det spørs om den ikke havner på benken min snart.
Sette den ned i vanskelighet er vel noe som jeg nå bør vurdere. I dag står den til 5, hva blir mest riktig nå?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av ArveAnd » fre 24 mai 2013 06:38

Team eika skrev:Han kan jo lete i de funn han allerede har så det kan hende at han har kravet inne.
Men cachen trenger jo litt vedlikehold, så det spørs om den ikke havner på benken min snart.
Sette den ned i vanskelighet er vel noe som jeg nå bør vurdere. I dag står den til 5, hva blir mest riktig nå?
Hei.

Eg vil anbefale deg å beholde cachen som den er. Dei aller aller fleste (alle unntatt 1?) vil følge dei krava du har satt til loggingen - og dermed har den vanskelighetsgrad 5.

Dersom du får melding frå reviewer om at cachen din dessverre ikkje er ihht retningslinjene så ville eg arkivert den... og laga ein ny som er ihht retningslinjene. Den nye cachen vil da ha ein anna vanskelighetsgrad.

Eit anna moment for å beholde vanskelighetsgraden er jo at dei som allerede har funne cachen din har utført dette som ein "D5 cache" og dei kan ha brukt den for å oppnå andre challengare, eller har planlagt å bruke den som det. Endring i D-rating vil derfor "øydelegge" litt for desse.

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » fre 24 mai 2013 07:21

Her er siste nytt og siden vedkommende følger med her også så gidder jeg ikke sende mer mail. Ditt spørsmål syntes jeg var så spesiellt at jeg ville spørre de mer erfarne om hvordan jeg skulle forholde meg. Du har på alle måter blitt holdt anonym så ingen på forumet kan se hvem du er, derfor har jeg ingen dårlig samvittighet med det.
Du har ødelagt mye av moroa så jeg vurderer å arkivere denne cachen ene og alene for at du ikke skal kunne få logge den.
Du får sette den på watchlist å følge med. Dette er det siste jeg skriver til deg, det er bedre å bruke tiden på å lete opp cacher enn.............

Har nu sett dina postningar av mina mejl offentligt på Norska forum. Litet reservation gentemot detta, borde du inte fråga mej i förväg innan du offentliggör mina mejl? Har även fått klara direktiv via Sverige från Groundspeak. Till saken, du har ingensomhelst rätt deleta min logg om jag går tillväga som jag skissade inledningsvis.

Mvh. xxx

ps. Om jag loggar din challenge, skulle jag helst se att du fattat i förväg, att du inget har att vinna på att fortsätta kräva vad du kräver. Groundspeak har sagt sitt, du kan inte stå över dem.

In all kindness, don't shoot the messenger.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av mamoreb » fre 24 mai 2013 08:12

Team eika, jeg synes du har håndtert denne saken fint. Du har bedt om råd, dét må være lov. Ingen kan vel forvente at enhver cacheutlegger har full oversikt over alle regeltolkninger fra Groundspeak. Den andre geocacheren er representert ved e-postene han/hun selv har skrevet, ikke ved karakteristikker fra dine side. Bra!

Det er synd at denne situasjonen har oppstått - først og fremst at regelverket er såpass uklart at man må basere seg på tolkninger sendt pr e-post. Jeg forstår godt at det da er vanskelig å bli enige om hva som er riktig. Dernest synd at vår kollega, når du har sagt at han/hun kan få logge, ikke er fornøyd med dette, sier takk og legger ballen død. Håper dette ikke har påvirket gleden din over å drive med geocaching.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Team eika » fre 24 mai 2013 08:39

Nei det skal mer til for å ta bort cachelysten. Nye turer er under planlegging. Det ligger mange cacher å venter på besøk fra blandt annet oss.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Makuta Teridax » fre 24 mai 2013 08:45

Team eika skrev:Fikk enda en mail.
It seems you can forget your requirement. Funny that Norway and Sweden had this dicussion based om my question. Nevertheless, there is NO rule you can rely on concerning your cache. When I get there I will log it, if you delete my log I will take it all the way to groundspeak, and you will lose. Sorry.
Have fun,


Er det en geocacher som skriver dette eller er det bare for å lage bråk han holder på?
Nå gjetter jeg, men ut fra min erfaring med geocachere, har du til en viss grad deg selv å takke. Selv da du visste hva Groundspeak mente om saken, valgte du å se bort fra det. Da måtte du nesten forvente at geocacheren fortsatte å poengtere at du tok feil. Det vil ikke forundre meg om geocacheren fortsetter å sende deg e-post helt til du aksepterer hva Groundspeak skriver og gjør om cachesiden slik at kravet reduseres til en oppfordring.

Jeg har lang erfaring i å ta feil, og basert på det vil jeg si: Hvis du vil virkelig vil legge ballen død, burde du sendt en e-post til geocacheren, takket for informasjonen og oppklaringen fra Groundspeak, sagt at vedkommende kunne logge når han ville og fjernet kravet fra cachesiden.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av Makuta Teridax » fre 24 mai 2013 09:16

OhKay skrev:I tillegg til at han her tydelegvis er meir interessert i å kverulere enn å følge intensjonen til den som har laga challengen så har han gjeve deg løysinga i fanget om du ikkje vil godta at han loggar lenge før han har gjennomført challengen. Om du sjekkar loggboka med jamne mellomrom eller passar på når han har vore i området så kan du bytte loggbok i perioden mellom han loggar og gjennomfører resten av kravet. Dermed kan du slette loggen med god samvittigheit. ;-)
Det må være den dårligste ideen jeg har sett så langt i denne tråden. Så når en cacheeier får en logg på cachesiden som cacheeieren ikke liker, er det bare å fjerne loggen fra cachen og slette den brysomme loggen fra cachesiden med begrunnelse at signaturen ikke er i loggen i cachen. Den dagen noen starter en sånn praksis, blir det mye mer bråk enn hva som har vært i denne tråden – garantert! Og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hva Groundspeaks reaksjon på en sånn praksis vil være.
OhKay skrev:Dette illustrerar vel litt av problemet med at Groundspeak kjem med svar på spørsmål som er direkte i strid med egne retningslinjer...
Og det er vel heller ikkje mykje tvil om at å logge er noko ein gjer i loggboka. Det skriv han då også sjølv: "When I get there I will log it" Og det er dermed i strid med retningslinjene for challengecacher som seier: "A challenge cache requires that geocachers meet a geocaching-related qualification or series of tasks before the challenge cache can be logged." Altså er det snakk om signering av loggboka.
En rekke steder på Groundspeaks nettsider vil du finne at begrepet «cache» betyr «cache listing» og ikke den fysiske cachen, så det er ingen automatikk i at «cache» betyr den fysiske cachen. Når det er sagt synes jeg absolutt at formuleringen burde være «… series of tasks before the challenge cache can be logged online.» for å fjerne all tvil.
OhKay skrev:Forøvrig har eg trua på at dette ikkje kjem til å bli eit stort problem i og med at dei fleste av oss er utstyrt med ein grei porsjon sunn fornuft. ;-)
Jo, men all min erfaring er at de fleste også mener at rett skal være rett. Det er knapt noen grenser for hvilken harme og vrede geocachere og cacheeiere er villige til å øse over en reviewers hode om vi gjør noe som er i strid med Groundspeaks retningslinjer, så jeg er den siste til å bli overrasket over at Team eika havner i bråk med en geocacher for å ha gått på tvers av Groundspeaks uttalelse.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av thomfre » fre 24 mai 2013 09:28

Egentlig så er det jo en veldig enkel løsning på dette: la være å lage challenger som krever logging på spesifikke datoer.

Nå er det vel ikke så mange slike her i landet, og etter denne tråden så er vel sjansen for at det dukker opp nye ganske liten.

Hadde det vært min challenge hadde jeg vurdert arkivering, og opprettelse av en ny, uten datokrav.
Evt. for å opprettholde en litt høyere vanskelighetsgrad kan du jo, som foreslått tidligere, kreve at den kvalifiserende cachen må være en cache i fra Telemark.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Litt snedig mail om logging, hva gjør jeg?

Legg inn av thomfre » fre 24 mai 2013 09:49

Team eika, jeg har et forslag til løsning for deg - som vil fikse "alle problemer" :)

Du kan endre litt på kravet, slik at det istedet står:
Cachen ligger på viste kordinat.

For å få logge denne må du finne og logge funn på en cache som ikke har vært
logget på minst et år så dette er lite besøkte cachers gode venn. Etter du har funnet denne må du finne og signere en challenge i Telemark.
Begge disse cachene må besøkes i løpet av 2 dager.
Dette gjøres for å hjelpe de cachene som har lite besøk.

Skriv i loggen hvilke cacher som fikk besøk i dag.

Denne challengen kan brukes til å oppfylle del to av kravet.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar