Varsel om "lavtflyver"

Alt om geocaching
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 25 jul 2012 11:58

I løpet av tre uker (5.-28.juni i år) har nicket "squirl01" logget over 1000 cacher på en tur som starter i Vest-Agder, opp vestlandet til Trøndelag og videre opp til Finnmark. Deretter inn i Finland og Nord-Sverige, tilbake til Norge i Nord-Trøndelag, og ned Hedmark - Oppland - Buskerud - Telemark - Aust-Agder tilbake til Vest-Agder.

Det er godt gjort med så lange avstander å finne så mange cacher, men slett ikke umulig!! Men så er det en del som har sjekket loggene i cachene sine etter at squirl01 har vært der uten å finne at vedkommende har logget fysisk. Noen av dem har sendt melding om at loggen vil bli slettet hvis ikke vedkommende forklarer hvorfor det ikke er noen fysisk logging å finne. Da har vedkommende respondert med å slette sin egen logg på den aktuelle cachen uten noen forklaring.

Jeg påstår ikke at squirl01 er en sofacacher eller at vedkommende ikke har vært på stedet, det har jeg ingen grunnlag for å hevde. Jeg vil bare videreformidle at det KAN være en som har "flydd lavt" over en rekke cacher og så logget på nett uten å ha funnet og logget i boksene. Derfor vil jeg oppfordre de som ser at squirl01 har logget cachene deres på nett til å sjekke om den fysiske loggen er logget eller ikke, og så gjøre det de føler er riktig med det.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

traage
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 16 apr 2012 22:42

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av traage » ons 25 jul 2012 12:40

Dette hadde jeg også planer om å ta opp i dag.
Ser at vedkommende skal ha logget noen av mine på sin rundreise, men jeg har ikke hatt muligheten til å sjekke dem ennå.

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av mariusno » ons 25 jul 2012 13:14

Får håpe personen har automatisert loggingen. Hvis ikke er det en imponerende bragd bare å ha logget alle på nett:)

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av berntm » ons 25 jul 2012 14:45

Har vært drøftet i Trøndelag: http://forum.tronderbataljonen.no/viewt ... =14&t=1462
Kan se ut som om han/hun ikke har signert loggene ut fra de få (2?) stikkprøvene som er gjort.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Tique » ons 25 jul 2012 16:18

Vedkommende har logget en av mine cacher også, sjekket det opp i dag og logget var (som forventet) ikke signert.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Makuta Teridax » ons 25 jul 2012 17:25

Når man opplever sånt, kan man f.eks. sende en e-post til contact@groundspeak.com med emne "Fake logging by squirl01" eller noe sånt. Groundspeak har i flere tilfeller slettet alle loggene til enkelte brukere og så låst brukerkontoen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 27 jul 2012 10:39

Ser at denne saken også er diskutert på Facebook i gruppen "Geocaching Norge".

Der leser jeg bl.a. følgende:
Har sjekket 3 av 5 som "squirl01" har tatt ,av våre cacher , og 1 var signert
Altså er det ikke tvil om at vedkommende faktisk har vært på tur. Og vedkommende har også signert minst en cache.

Da blir det etter min mening feil å slette alle loggene til vedkommende uten å sjekke den fysiske loggen først. Men der hvor det mangler fysisk logging: SLETT!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Makuta Teridax » fre 27 jul 2012 11:41

GorgonVaktmester skrev:Da blir det etter min mening feil å slette alle loggene til vedkommende uten å sjekke den fysiske loggen først. Men der hvor det mangler fysisk logging: SLETT!
For ordens skyld: Det er ikke sånn at Groundspeak sletter alle logger og låser kontoen for enhver bruker som har logget fiktive funn.

Da jeg skrev «Groundspeak har i flere tilfeller slettet alle loggene til enkelte brukere og så låst brukerkontoen.», var det ment som et eksempel på at Groundspeak faktisk har reagert på tilbakemeldinger om fiktiv logging. De nevnte tilfellene var rene sofacachere uten noen reelle funn, så sletting og låsing var berettiget da.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
synsol
Junior
Junior
Innlegg:75
Registrert:man 23 aug 2010 17:48
Sted:Birkeland

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av synsol » lør 28 jul 2012 15:42

Det bør vel sendes en melding til vedkommende som ikke har signert og si at loggen vil bli slettet hvis ikke blir gitt noen forklaring på hvorfor det ikke er noen fysisk logging å finne?
Man gir vel vedkommende anledning til å forklare før loggen blir slettet..... (?)
I'd rather be geocaching..

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av Synth75 » lør 28 jul 2012 16:05

synsol skrev:Det bør vel sendes en melding til vedkommende som ikke har signert og si at loggen vil bli slettet hvis ikke blir gitt noen forklaring på hvorfor det ikke er noen fysisk logging å finne?
Man gir vel vedkommende anledning til å forklare før loggen blir slettet..... (?)
Det er vel greit for høflighetens skyld å la de få slette selv og sende en høflig epost, men hvilken grunn skal de kunne oppgi for ikke å slette funnet? Ingen signatur = ingen funn.
Jeg har fått noen eposter og logger på mine cacher om at loggen ikke er signert. Det har vært nediset boks i korte perioder, siden cachene har skrivesaker. Der har jeg anmodet om at loggen gjøres om til DNF eller write note. Boksen skal finnes og loggen signeres. For vått, riss inn, bruk penn eller legg inn egen lapp, men jeg synes ikke at en skal få logge funn uten at en har klart på et vis å legge igjen signaturen. Det er tross alt en av de få faste reglene Groundspeak har.
Det er bare et par dager siden jeg fant deler av en cache, men resten hadde falt ned i en skiltstolpe. Fikk tilbud på epost om å omgjøre DNF'en til funn, men jeg tar heller turen innom når den er oppe å går igjen. En Write note eller DNF kan være like fin som en funnlogg, så hvorfor "jukse"?

PiSnake logget en del vanskelige cacher i vår. Fra mange kanter av verden. Han logget vel også 3 brave men, men her følger cacheeier opp. Denne cachen logget han også og her kontrollerte jeg boken for et par uker siden. Ingen signatur og cachen var uansett ikke tilgjengelig i mars... Her følger ikke cacheeier opp. Siden det er flere slike cacheeiere, står PiSnake med en del slike funn.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av 2v » ons 01 aug 2012 23:57

squirl01 har logga tre av mine cachar på nett.
I dag kontrollerte eg to av dei, og begge to var OK: squirl01 hadde signert fysisk i begge loggbøkene.

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av trondkj » tor 02 aug 2012 12:51

"Lavtflygeren" har også logget flere av mine cacher på nett, men ikke fysisk (de jeg har sjekket), og da har jeg slettet. Det rare er at vedkommende har vært på Nordkapp og logget cachen der, og på Knivskjellodden, en tur i terrenget på 5-7 timer tur-retur. Jeg sjekket det spesielt da jeg var der i sommer. Men det virker som om enkelt tilgjengelige cacher kun er nettlogget, og ikke funnet.
Har fått en sint melding fra vedkommende, hvor det ble klaget på at jeg hadde slettet flere av loggene. Jeg svarte da at om jeg kan få en beskrivelse av cachen og hvordan den var gjemt, kunne han få logge igjen. Fikk aldri noe svar på det.

Det som gjorde at jeg først reagerte, var at det kom en logg på en cache som ikke var på plass på det tidspunktet det ble logget. Ved sjekk fant jeg også ut at det var logget over så store avstander i løpet av et døgn, og så mange steder, at det umulig kunne ha latt seg gjøre.

Jeg vil fortsette å sjekke cachene mine, og sletter hvis jeg ikke finner logg i cachen.
Bilde Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av trondkj » tor 02 aug 2012 12:59

synsol skrev:Det bør vel sendes en melding til vedkommende som ikke har signert og si at loggen vil bli slettet hvis ikke blir gitt noen forklaring på hvorfor det ikke er noen fysisk logging å finne?
Man gir vel vedkommende anledning til å forklare før loggen blir slettet..... (?)
Jeg har som jeg skrev i forrige innlegg, vært i dialog med vedkommende. Vedkommende har fått anledning til å forklare, men ingen forklaring har kommet. I dette tilfellet, sjekk cachene deres, og slett loggene hvis det ikke finnes fysisk logg.

For øvrig beskyldte vedkommende alle norske cacheeiere for å ha "gone mad". Det svarte jeg på, og skrev bare at når det ikke finnes fysisk logg er det ikke lov å logge på nett.
Bilde Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av famv17 » tor 02 aug 2012 21:34

En av mine TB'r har vært med på turen. TB482T7 "Travel Heart GeoCoin".
Heftig reise.... :shock:
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Varsel om "lavtflyver"

Legg inn av kbra » fre 03 aug 2012 13:20

squirl01 har logget tre cacher i mitt nabolag på nettet. Jeg ser ingen signatur i noen av dem.

Men forresten, da oppdager jeg at dette er vanskelig å bevise da det passer med dato da boks og logggbok ble fornyet og andre signaturer også mangler. Og dato kan være notert feil av både den ene og den andre.

Llikevel har jeg følelsen av at fake logging fort kan utvikle seg til en folkesport og ødelegge en flott hobby om det får utvikle seg.

Svar