geocaching i media

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
la7tma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:ons 20 feb 2008 19:57
Sted:bor i oslo cacher i trøndelag
geocaching i media

Legg inn av la7tma » tir 25 mar 2008 19:47

fikk en telefon fra nrk p3 den 24/3-08 om at de hadde lyst til å ha en sak om geocaching.
De ville ha et interju med meg da det var det eneste navnet de fant i sine arkiver som driver med gc. jeg hadde ikke tid eller andlendig for å stille til interju.så noen tlf senere finner jeg en i trondheim som kan ta det interjuet. å det finner du her
http://blogg.nrk.no/osenbanden/2008/03/ ... trondheim/
boksen finner du her
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=
dette ble en haste boks siden p3 hadde med seg noen p3 ting som de ville bytte men fant ikke noen god boks å bytte i, fant heller ut at de ville lage en boks selv. første boks som lå der var en fastfood boks. den ble byttet til noe bedre boks den 25/3-08 etter at interjuet var sendt på radio.

Brukeravatar
ensewe
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:man 17 mar 2008 12:24

Re: geocaching i media

Legg inn av ensewe » tir 25 mar 2008 21:04

hva er greia med fokuset på at man skal finne en "skatt" hele tida?
både p3 og amobil har denne vinklingen på geocaching...

amobil:
http://www.amobil.no/artikler/finn_skat ... ogen/48752

det eneste mediumet jeg synes klarer å vinkle det på en ok måte er dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/09/529199.html

jeg vet ikke om annen mediedekning av geocaching i det siste, men.. finner det litt merkelig med pratet om "skatter"..? litt misvisende?

koordinatene til p3-cachen ligger jo tilogmed åpent på osenbloggen - hvor lenge blir den liggende der mon tro...?
¿ɹǝɥ ǝʌıɹʞs uɐɯ ןɐʞs ɐʌɥ

Thorminator

Re: geocaching i media

Legg inn av Thorminator » tir 25 mar 2008 23:31

ensewe skrev:hva er greia med fokuset på at man skal finne en "skatt" hele tida?
"Skattejakt med GPS" klinger vel bedre enn "Gå ut og let etter bokser i skogen"?
"Vi fant skatten!" høres vel bedre ut enn "Vi klarte å finne en tupperwareboks som inneholdt noen leker, en loggbok og en blyant!"?

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: geocaching i media

Legg inn av solve » ons 26 mar 2008 00:24

hva tror du er lettest når man skal dra med folk som er ukjente med geocaching på tur, eller 5åring i huset?
"Skal vi geocache litt?", eller "skal vi gå på skattejakt?".
Greia er at man må starte på det banale nivået, og etterhvert oppjustere kunnskapsnivået til folk.
BildeBilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: geocaching i media

Legg inn av tomahg » ons 26 mar 2008 00:29

ensewe skrev:hva er greia med fokuset på at man skal finne en "skatt" hele tida?
både p3 og amobil har denne vinklingen på geocaching...

...

det eneste mediumet jeg synes klarer å vinkle det på en ok måte er dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/09/529199.html.
Dagbladet skriver da også "Gå på skattejakt med GPS" i underheadingen...


En skatt kan være mye mer enn gull og glitter...

Brukeravatar
ensewe
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:man 17 mar 2008 12:24

Re: geocaching i media

Legg inn av ensewe » ons 26 mar 2008 02:22

ser forresten at db også har med skattejakt-opplegget.

jeg synes skattejakt-begrepet er å dra det litt langt, for å få det til å høres ut som om det er noe man skal finne for å ta med seg hjem.. radio-dama ble jo skuffa når hun hørte hva det egentlig dreide seg om, premien/skatten er jo ikke i boksen som hun bemerket, premien er å finne den.
funker ikke den den første setningen på gcinfo.no som beskrivelse nok, istedefor skattejakt - "Geocaching er en slags orienteringslek med GPS." og ta det derfra? og videre "Vi klarte å finne en tupperwareboks som inneholdt noen leker, en loggbok og en blyant!"? - er en helt fantastisk bra nok beskrivelse ;)
ser at jeg er i mindretall... bøyer meg for makta, og for ansienniteten. :)

synes forresten gcinfo-sidene er helt rå på info og er veldig bra ordlagt. mengder med kudos til den og de som skriver.

uansett - hva synes de som har drevet med geocaching en god stund om den medieomtalen som har vært? er den korrekt, og gagner omtalen geocaching eller ei?
¿ɹǝɥ ǝʌıɹʞs uɐɯ ןɐʞs ɐʌɥ

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: geocaching i media

Legg inn av bjorges » ons 26 mar 2008 11:46

ensewe skrev:uansett - hva synes de som har drevet med geocaching en god stund om den medieomtalen som har vært? er den korrekt, og gagner omtalen geocaching eller ei?
Stort sett må man vel kunne si at all PR er god PR.

Fint at det kommer tips om artikler i Media.

Vi prøver å holde en oversikt på siden Geocaching i Media

Den nevnte artikkel er nå lagt til.
Bilde

mortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:man 24 des 2007 13:47
Sted:Fetsund

Re: geocaching i media

Legg inn av mortex » ons 26 mar 2008 12:58

I enkelte, kanskje til og med mange, sammenhenger vil jeg si meg enig med Bjorges i at all PR er god PR, men med hensyn til geocaching aner jeg noen ulemper med mediadekning, eller kanskje mer spesifikt med måten den fremstår på.

Geocaching er noe jeg selv har enorm glede av og vil gjerne dele den med andre, ikke misforstå meg her. Men jeg ser også at geocaching er noe som det er forholdsvis lett å ødelegge for den som måtte ønske det.

Med hensyn til geocaching i media ser jeg et par forhold som vil kunne ha uheldige effekter:

- Utbredt mediadekning og spesielt med fokus på "skattejakt" og lett tilgjengelige cacher vil antagelig kunne anspore enkelte til å sabotere cacher.

- Mediadekning vil kunne øke tilstrømningen av nye deltakere som starter entusiastisk, men fort faller fra igjen. Kanskje ikke så farlig, men det kan resultere i mange cacher av dårlig kvalitet og/eller med manglende oppfølging. Ikke verdens undergang, men avhengig av graden, vil dette kunne redusere en del av gleden ved geocaching.

- Vil en stor økning i antall deltakere kunne ha en negativ effekt på cachelokaliteter? Vil det resultere i at man etterhvert må tenke annerledes og mer "safe"-lokaliteter, og dermed miste en del av de mer utfordrende cachene vi har pr. i dag?

Jeg ønsker ikke å legge opp til en diskusjon om bra og dårlige cacher her! Poenget er at forsvunnede cacher eller "ikke loggbare" cacher kan redusere opplevelsen av en tur vesentlig. For meg og antagelig mange andre, er funnet og loggingen en likeverdig del som stedet og turen. Jeg kan ikke se annet enn at dette må være høyst legitimt og grensende til grunnlaget for geocaching.

Jeg tror at en aktivitet med de behov for diskresjon og stillfarenhet som jeg synes geocaching har, ville være mest tjent med en rekruttering ved at folk finner frem gjennom naturlige interessekanaler som friluftsliv, kart- og GPS interesse osv., og gjennom "verving" mellom kjente.

Det mest påfallende med de mediaoppslag jeg har sett er det jeg opplever som misforholdet mellom geocachingens natur og fenomenet mediadekning som sådan. I den grad geocaching måtte presenteres i media tror jeg det kunne være en fordel å fokusere på at dette er en aktivitet for de med interesser for friluftsliv/kultur/historie og teknologi. Og fremhev gjerne litt mer utilgjengelige cacher.

Dette var bare noen forsiktige refleksjoner fra meg, siden dette nå en gang ble etterlyst i denne tråden. Men les meg nå korrekt, dere, jeg er ikke på noen måte ute etter at dette skal være noe hemmelig selskap. Jeg ser en mulighet for at noe fint kan risikeres å ødelegges med for mye publisitet, og setter derfor et lite spørsmålstegn ved hvorvidt mediadekning er det rette for aktiviteten geocaching. Kanskje man i det minste skal tenke seg litt om før man ber med lokalavisen på tur.

Ellers er jeg spent på og åpen for andre synspunkter.

mortex

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: geocaching i media

Legg inn av berntm » ons 26 mar 2008 13:37

Siden programleder konsekvent sa "geocatching" (med t) så handler det vel om å fange skatter ...... :?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: geocaching i media

Legg inn av bjorges » ons 26 mar 2008 13:39

berntm skrev:Siden programleder konsekvent sa "geocatching" (med t) så handler det vel om å fange skatter ...... :?
Det er en del geocachere som også sier geocaTching, men vi prøver å plukke det av dem så godt vi kan 8)
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: geocaching i media

Legg inn av Team Olsson » ons 26 mar 2008 13:40

Det e ikke helt lett. :D
Bilde

Brukeravatar
ensewe
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:man 17 mar 2008 12:24

Re: geocaching i media

Legg inn av ensewe » ons 26 mar 2008 14:14

mortex skrev:..masse bra
til tross for at jeg selv oppdaget geocaching for 3-4 uker siden vha media (tror det var fra amobil jeg fanget det opp), og at jeg til nå ikke har besøkt mer enn ca 30 cacher drister jeg meg likevel til å ha en mening. mulig det virker litt dobbelt-moralistisk, ettersom jeg selv er som fersking å regne lang stund til.. sidenotat: skulle så utrolig ønske at jeg oppdaget gc for mange år siden, men det er fint lite å gjøre med det nå, annet enn å komme seg ut og opp og fram!

uansett - mortex setter på en veldig bra måte ord på det jeg selv tenker om "tung" mediedekning (må vel kunne kalle det det når både dagbladet og p3 omtaler det iløpet av så kort tid) av geocaching. det ligger litt i naturen til gc at dette ikke er noe for alle og enhver og at det ikke nødvendigvis er i geocachings beste interesse at en drøss tilfeldige folk med mer eller mindre hjerte for dette kommer seg ut og leter etter skatter etter å ha hørt om det på p3. nettopp pga dette er jeg litt skeptisk til bruken av "skatter" i media. tror nok at geocaching i media hadde hatt bedre av å bli omtalt som nettopp det det er uten "forfinede" ord som "skatter" - slik får man med seg de som virkelig vil drive med det - og dette tror jeg geocaching som aktivitet er veldig tjent med.
¿ɹǝɥ ǝʌıɹʞs uɐɯ ןɐʞs ɐʌɥ

Norselander
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:tir 19 feb 2008 10:24

Re: geocaching i media

Legg inn av Norselander » ons 26 mar 2008 14:23

Snakker om skatter, Mimbi (som jeg ikke tror er registrert på forumet her) kom faktisk over en boks under caching i Tyskland, men loggbok manglet liksom. I boksen lå det gull og sølv og edle stener, hehe. Den ble levert inn til politiet :wink:

Men for å kommentere temaet her så er litt enig i at det er litt dumt at en mediadekning faktisk er med på å rekruttere elementer som "sporten" kunne klart seg uten.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: geocaching i media

Legg inn av ninad » ons 26 mar 2008 14:45

ensewe skrev:... det ligger litt i naturen til gc at dette ikke er noe for alle og enhver og at det ikke nødvendigvis er i geocachings beste interesse at en drøss tilfeldige folk med mer eller mindre hjerte for dette kommer seg ut ...
Oi. Her må jeg få lov å spørre: Hvorfor er ikke gc for "alle og enhver"? De fleste av oss er vel ganske gjennomsnittlige selv og har vel ramlet inn i dette på en mer eller mindre tilfeldig måte?

Jeg tror ikke noen skal være redd for at hordene nå kommer veltende bare fordi en avis og en radiokanal har viet litt plass til aktiviteten vår. Folk leser/hører og noen registrerer, tenker litt over dette her, de fleste går bare videre - og kanskje noen ytterst få snuser videre på nettet.

Uten sammenligning forøvrig, så tror jeg at jeg kan telle antall henvendelser på ca to hender, som følge av medieomtalen (bl.a. VG, Dagbladet, NRK Fargefjernsynet, Fjell og Vidde) av et turlag jeg driver (det er vel omtrent like lite og sært som geocaching). Ikke akkurat noe rush. Etter gc-saken i Dagbladet (der jeg i min enfoldighet trodde at jeg bare skulle svare på noen spørsmål og endte opp på et digert bilde :oops:, har jeg fått ca to tilbakemeldinger fra alle mine rimelig avisslukende kolleger).

Er ellers enig i at "skatt" er litt misvisende (for meg høres det ganske barnslig ut), selv pleier jeg å si "en slags elektronisk turorientering" når folk har fått glassblikket sitt ( :shock: ) etter å ha hørt ordet "geocaching" :D , og følger opp med en kort eller lang forklaring hvis anledningen byr seg.
Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: geocaching i media

Legg inn av bjorges » ons 26 mar 2008 14:56

Husker ikke om det er alle, eller kun Premium members, men jeg får i allefall en "Groundspeak Weekly Notification"-mail en gang i uken.
Denne mailen har som regel ""Geocaching in the News" som et av hovedpunktene, der de refererer til hvor artikkelen står, og med link til denne.

"Reklame" i form av medieoppslag KAN selvsagt medføre at noen prøver seg, og mister interresen, men "den risikoen er jeg villig til å ta".
Jeg tror i det lange løp at mediadekning en gang i blant er med på å nå enda flere.
Mitt inntrykk er at Groundspeak "oppfordrer til medieoppslag" i og med at de informerer om dem i sin mail.
Bilde

Svar