Letterbox Hybrid

Alt om geocaching
TinkaB
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 29 okt 2011 11:04
Letterbox Hybrid

Legg inn av TinkaB » fre 24 feb 2012 12:39

Hei ! Ville det være innenfor de tenkte rammene å ha en Letterbox Hybrid med veivisning via video allá "geocaching minutt for minutt" ?
Mvh TinkaB

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av sven-egil » fre 24 feb 2012 13:13

Det får du nok ikke godkjent.

"Geocaching minutt for minutt" kan løses på 2 måter.
Enten decryptere en oppgave og få koordinatene til cachen.
(Som alle Mystery)
Eller følge filmen...

Jeg fikk ikke godkjent oppgaven med kun start koordinater og film.
Da dette (vist nok) ikke inkluderte nok bruk av GPS.
La derfor inn en oppgave som gir koordinater til selve cachen,om man kun vil navigere med GPS.

At alle som har logget hitill har valgt fim metoden er jo artig... men man har jo valget da.
Bilde Bilde Bilde

TinkaB
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 29 okt 2011 11:04

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av TinkaB » fre 24 feb 2012 15:13

sven-egil skrev:Det får du nok ikke godkjent.

"Geocaching minutt for minutt" kan løses på 2 måter.
Enten decryptere en oppgave og få koordinatene til cachen.
(Som alle Mystery)
Eller følge filmen...

Jeg fikk ikke godkjent oppgaven med kun start koordinater og film.
Da dette (vist nok) ikke inkluderte nok bruk av GPS.
La derfor inn en oppgave som gir koordinater til selve cachen,om man kun vil navigere med GPS.

At alle som har logget hitill har valgt film metoden er jo artig... men man har jo valget da.
Er helt med på den når det gjelder Mysteri etc. Men Letterbox Hybrid er jo hovedsakelig kun navigering med gps til start punkt . Videre må du ( iallefall opprinnelig , om jeg har forstått det rett) følge forklaring til kassen oppgitt i tekst??!!??
ELLER?????

MVH TinkaB

Mikro-John
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:man 15 aug 2011 16:46

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Mikro-John » fre 09 mar 2012 09:01

En Letterbox-Hybrid må inneholde koordinater til et startpunkt, og fra det punktet skal Cacheren kunne finne boksen ved hjelp av en eller annen form for oppgave..... Jeg har selv en Letterbox-Hybrid http://coord.info/GC34H3Y, der får cacheren koordinatene til parken, og fra de koordinatene skal cacheren finne vindmølle #23..... Alle vindmøllene har et nummer, så oppgaven er bare å finne den som det står 23 på. Område er godt skjiltet... De som har funnet den til nå har funnet den greitt =)

En annen Letterbox-Hybrid jeg så nede i London var på de oppgitte koordinatene, den var desverre borte når jeg var der men det var nesten som en vanlig geocache....

Og en siste jeg kan nevne, er en i Paris. http://coord.info/GC2KJAF. Der er oppgaven å gå til de oppgitte koordinatene, for å så følge filmen til du finner boksen.....


Mange måter å løse dette på. Men hovudsaken til en Letterbox-Hybrid er at de skal inneholde koordinater som hjelper til å finne boksen. Boksen kan ligge på oppgitte koordinater men den kan og vere sammensatt av en oppgave....


Vist jeg nå har forstått alt rett :o

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av bjorges » fre 09 mar 2012 09:21

Groundspeaks nettsider sier følgende om Lettebox Hybrid:
3. Letterbox Hybrid

This cache type pays homage to an older form of scavenger hunt. Letterbox hybrids must contain a signature stamp that stays with the box. A letterbox hybrid may have a mystery or puzzle element, but cannot be designed to be found by only using clues. To seek a letterbox hybrid, you will not need your own personal stamp and letterboxing logbook.
En Letterbox hybrid er altså opprinnelig en boks med et stempel, hvor finneren bruker stempelet for å "signere" i sin egen loggbok som bevis på at vedkommende har vært ved denne "postkassa". For at dette skulle funke som en geocache måtte man naturligvis legge til en loggbok i cachen også.

Når det står at denne typen cacher kan ha et mysteryelement, men at cachen ikke kan designes slik at den bare kan finnes bare ved å bruke hintene så forstår jeg ikke hvordan dette kan ha mysteryelement :)

Letterbox Hybrid er IMHO en variant av tradisjonelle og mysterys, og kan gjerne utelates som alternativ for meg all den tid de faktisk ikke er noe annet enn en ordinær cache.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av mamoreb » fre 09 mar 2012 09:39

bjorges skrev: Når det står at denne typen cacher kan ha et mysteryelement, men at cachen ikke kan designes slik at den bare kan finnes bare ved å bruke hintene så forstår jeg ikke hvordan dette kan ha mysteryelement :)
Betyr ikke dette bare at man MÅ bruke GPS på et eller annet stadium - som regel (kanskje nødvendigvis) for å finne punkt 1? Derfra kan man bruke hint/oppgaver for å finne resten.

Jeg fant en fin letterboks hybrid nylig. Punkt 1 var angitt ved koordinater. I punkt 1 fant man informasjon som ledet til punkt 2-3-4, hvor punkt 2+3 var hjelpemidler, punkt 4 var den endelige boksen. Punkt 2-3-4 kunne finnes enten vha oppgaver + koordinater, eller oppgaver + kart.

Hvis punkt 1 i stedet hadde vært beskrevet ved "gå til Universitetet i Porto, finn bygg 23, åpne lampeskjermen til høyre for nordlige utgang", ville den ikke fungert som en geocache. Da ville den vært designet slik at den kan finnes kun vha. hintene.

Jeg tror ikke Universitetet i Porto har noe bygg 23, iallfall er det liten sannsynlighet for at det ligger en cache der. Ingenting avslørt. :)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 09 mar 2012 09:41

bjorges skrev:Når det står at denne typen cacher kan ha et mysteryelement, men at cachen ikke kan designes slik at den bare kan finnes bare ved å bruke hintene så forstår jeg ikke hvordan dette kan ha mysteryelement :)
Det kan gjøres eksempelvis på følgende måte:
Du må gå til oppgitte koordinater. Der finner du en stor steinblokk. Derfra skal du gå 200 meter i den retningen den spisseste enden av steinen peker. Så skal man snu 90º til venstre og gå 100 meter. Der skal man finne en stor gran som cachen henger i.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Makuta Teridax » fre 09 mar 2012 11:17

Det er mange misforståelser rundt letterbox hybrid-cacher. Her er noen av dem
- geocachere må signere sitt besøk ved å stemple i loggboken
- en letterbox hybrid må være en postkasse
- en letterbox hybrid har noe å gjøre med å sende brev/postkort

En "ordentlig" letterbox hybrid
- skal ha et moment av GPS-bruk
- bør ha "clues" som en del av oppgaven
- bør ikke ligge på koordinatene oppgitt øverst på cachesiden
- skal ha en loggbok og et stempel

Mer utfyllende info:
- Det være et moment av GPS-bruk. Dette er i henhold til Groundspeaks retningslinjer og gjelder absolutt alle cacher logget på geocaching.com.
- En letterbox hybrid bør ha "clues" som beskriver hvordan man kommer frem til cachen. Det kan også være beskrivelser av hvordan man finner informasjon for å regne ut koordinatene til delpunkter underveis. "Clues" er informasjon av typen: "følg veien ned til nummer 27", "ta stien oppover ca. 200 meter, til den store stenen", "gå til du ser en falleferdig låve på venstre side". Det er ikke noe krav at en letterbox hybrid skal ha "clues", men ettersom "clues" er en helt essensiell del av letterboxing, så får man ikke noen ordentlig letterbox-opplevelse uten "clues".
- En letterbox hybrid bør ikke ligge på de oppgitte koordinatene. Den kan gjøre det, men igjen: hvis man ikke trenger "clues" noe sted i oppgaven for å finne cachen, får man ikke noen ordentlig letterbox-opplevelse all den tid "clues" er essensielt i letterboxing.
- En letterbox hybrid skal ha en loggbok og et stempel. Når geocachere logger en letterbox hybrid, signerer de boken akkurat som en hvilken som helst annen geocache. Når en "letterboxer" logger en letterbox hybrid, brukes stempelet i boksen til å stemple ens personlige loggbok, og ens personlige stempel brukes for å stemple i boksens loggbok.

Se også http://www.letterboxing.org/
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Makuta Teridax » fre 09 mar 2012 11:24

bjorges skrev:En Letterbox hybrid er altså opprinnelig en boks med et stempel, hvor finneren bruker stempelet for å "signere" i sin egen loggbok som bevis på at vedkommende har vært ved denne "postkassa". For at dette skulle funke som en geocache måtte man naturligvis legge til en loggbok i cachen også.
Letterboxer har alltid hatt en loggbok. En letterboxer som finner en letterbox skal bruke boksens stempel for å stemple sin personlige loggbok og sitt personlige stempel for å stemple boksens loggbok. Da har både letterboxeren og eieren av letterboxen bevis for å at den aktuelle letterboxeren har besøkt den aktuelle letterboxen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av bjorges » fre 09 mar 2012 13:36

Makuta Teridax skrev:
bjorges skrev:En Letterbox hybrid er altså opprinnelig en boks med et stempel, hvor finneren bruker stempelet for å "signere" i sin egen loggbok som bevis på at vedkommende har vært ved denne "postkassa". For at dette skulle funke som en geocache måtte man naturligvis legge til en loggbok i cachen også.
Letterboxer har alltid hatt en loggbok. En letterboxer som finner en letterbox skal bruke boksens stempel for å stemple sin personlige loggbok og sitt personlige stempel for å stemple boksens loggbok. Da har både letterboxeren og eieren av letterboxen bevis for å at den aktuelle letterboxeren har besøkt den aktuelle letterboxen.
Takk for den oppklaringen :)
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Kjedalen » fre 09 mar 2012 19:21

Makuta Teridax skrev:En letterbox hybrid skal ha en loggbok og et stempel. Når geocachere logger en letterbox hybrid, signerer de boken akkurat som en hvilken som helst annen geocache. Når en "letterboxer" logger en letterbox hybrid, brukes stempelet i boksen til å stemple ens personlige loggbok, og ens personlige stempel brukes for å stemple i boksens loggbok.

Se også http://www.letterboxing.org/
Flott oppklaring! Jeg har prøvd å lese den engelske teksten opp og ned og på kryss og tvers, uten helt å finne ut av poenget med en Letterbox hybrid. Nå tror jeg sannelig at jeg også skjønner begrepet "hybrid" i denne sammenheng! Jeg regner med at det ikke er så mange letterboxerer her i området, så det er kanskje ikke så interessant å legge ut en slik hybrid. Det er likevel greit å forstå også denne greinen av sporten. Et spørsmål gjenstår likevel om jeg nå skulle falle for fristelsen: Er det krav om at stempelet skal vise til cachen på noen måte, eller kan man benytte hva som helst, om så et "Kopi"-stempel?
BildeBilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Makuta Teridax » lør 10 mar 2012 10:52

Kjedalen skrev:Flott oppklaring! Jeg har prøvd å lese den engelske teksten opp og ned og på kryss og tvers, uten helt å finne ut av poenget med en Letterbox hybrid. Nå tror jeg sannelig at jeg også skjønner begrepet "hybrid" i denne sammenheng!
Hybrid-delen er rett og slett at en letterbox hybrid tilfredsstiller kravene til både å være en geocache og å være en letterbox. :)
Kjedalen skrev:Jeg regner med at det ikke er så mange letterboxerer her i området, så det er kanskje ikke så interessant å legge ut en slik hybrid. Det er likevel greit å forstå også denne greinen av sporten.
For ordens skyld: Det å bruke "clues" underveis, som er noe av essensen for en letterbox, er noe man godt kan gjøre med en "ordinær" mystery-cache også.
Kjedalen skrev:Et spørsmål gjenstår likevel om jeg nå skulle falle for fristelsen: Er det krav om at stempelet skal vise til cachen på noen måte, eller kan man benytte hva som helst, om så et "Kopi"-stempel?
Stempelet skal være unik for cachen, altså et signatur-stempel. Akkurat som hvert poststed har hvert sitt poststempel når de stempler brevene, sånn at man ser akkurat hvilket postkontor brevet er sendt fra.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Terkel10 » lør 27 jun 2015 13:38

Spørsmål: En Letterbox kan ikke inneholde koordinater? Er det koordinatene som gjør det til en hybrid? Kan man underkjenne logger uten stempel ? Altså krve at folk logger med stempel?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av ArveAnd » lør 27 jun 2015 22:05

Terkel10 skrev:Kan man underkjenne logger uten stempel ? Altså krve at folk logger med stempel?
Nei.

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Letterbox Hybrid

Legg inn av Terkel10 » søn 28 jun 2015 11:24

Hvorfor?

Svar