DNF - er det flaut?

Alt om geocaching
Eirik2908
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 02 feb 2011 00:05
Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av Eirik2908 » ons 02 feb 2011 00:29

Jeg har gjort mitt for cachemiljøet i byen jeg bor i, og har med det over 40 geocacher utplassert. Jeg syns det er veldig greit at folk logger DNF hvis de faktisk har lett etter cachen en stund. Jeg har en tommelfingerregel om at 2 DNF på rad = cachesjekk.
Normalt er cachen faktisk borte hvis det logges 2 DNF etter min erfaring. En annen ting jeg ser på er cache størrelse, vanskelighetsgrad og geocacherens erfaring (funn). En cacher med bare 10 funn har tvilsomt utviklet geocache hjernen, og det er dermed litt mer sansynlig at han/hun bare ikke fant den.

Når jeg selv logger, logger jeg DNF første gang jeg har lett en stund etter cachen. Derimot legger jeg ikke inn 3 DNF logger til hvis jeg bommer flere ganger.

Hvis mugglere hindrer meg i å lete poster jeg en Note, for å vise at jeg var der men ikke fikk lete.
Geocahing, det er sporten som fenger det!

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av mjorud » tor 03 feb 2011 21:12

Jeg reiser ganske mye i jobbsammenheng og med c:geo på telefonen så blir det endel spontan-caching... og da i hovedsak på drive-in cacher. På disse reisene leter jeg ikke lenge etter en cache før jeg reiser videre og det er sjelden jeg logger DNF. Finner jeg en cache, etter flere forsøk, skriver jeg da at jeg har vært der flere ganger før uten å finne den. Konklusjonen er vel at jeg ikke logger DNF før jeg føler at jeg har lett skikkelig. :)
Bilde

Brukeravatar
vido_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:man 04 jan 2010 12:51

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av vido_ » fre 04 feb 2011 19:06

Jeg for min del synes ikke DNF er flaut og prøver å logge DNF hvis jeg ikke finner cachen, uansett hvor halvhjertet søket mitt har vært. Dette gjelder også hvis jeg må avbryte søket på grunn av mugglerer. Hvis jeg må tilbake flere ganger så skriver jeg DNF for hver gang jeg ikke finner den (ikke at det har skjedd så ofte...). Hvis jeg ikke får begynt å lete på grunn av mugglere så hender det av og til at jeg skriver en liten notis om det, men som oftest gjør jeg det ikke. Jeg liker innholdsrike logger og beskriver gjerne turen selv om jeg ikke fant boksen. I dette tilfellet fikk jeg aldri begynt finsøkingen...
Bilde Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av harpix » fre 11 feb 2011 02:02

Det ser ut til at vi er stort sett enige alle sammen. Jeg logger DNF om jeg har fått lete etter boksen. Samtidig er det viktig at det ikke blir for mange DNFer på rad i historikken hvis jeg tror den er til stede; ved første gangs halvhjerta forsøk på cachen logger jeg ikke DNF hvis forrige logg er det samme - men skriver heller en note :)
Bilde

LordWadar

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av LordWadar » fre 11 feb 2011 13:09

Om jeg logger en DNF eller ikke blir synsing fra gang til gang. Hvis jeg hadde dårlig tid, lys eller konsentrasjon og skal prøve på nytt i morra, så er det ikke alltid det blir noen DNF.
Men flaut er det aldri. Det kan til og med hende at min DNF kan komme til nytte for noen. Ikke bare cacheeier, men også andre cachere: Jeg vet med meg selv at når jeg kommer til en cache som har en del DNFer så leter jeg på en annen måte enn ellers. Utvider søkeområdet, leter på "ulogiske" plasser og gjerne litt nøyere.
Og på mine egne cacher synes jeg det er fint om folk logger en DNF. Da vet jeg i hvert fall at noen har prøvd. Og på sett og vis har jo cachen bidratt med litt utfordring og underholdning selv om man ikke kommer i mål.

Enkelte DNFer fremstår jo som reine prakteksemplarene i forhold til mange funn-logger av typen "TFTC - Sendt fra min mobiltelefon med programmet 'SendEpostFraMobilen'. Logg deg inn på http://www.sendepostframobilen.com for å finne ut mer." :roll:

Se bare: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 6f1319b874
Bare det å ta seg opp på den haugen med ski på beina ... :shock: Må bare ta av meg lua for den!

finnskoghuldra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:ons 28 okt 2009 22:53

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av finnskoghuldra » søn 13 mar 2011 15:23

Slutter meg til med å si at å logge DNF er ikke flaut. Jeg setter bestandig cachen jeg ikke har funnet på watchlist etterpå og følger således med... noen ganger kommer jeg tilbake til plassen og finner cachen, andre ganger ikke, men hva så? :D

Men de som kjenner meg godt vet at jeg blir irritert når jeg ikke finner cachen... men jeg blir mest irritert på meg selv, da... men logge DNF, det må jeg bare... :wink:

Det hender at jeg logger et notat i stedet for DNF, når jeg VET at jeg ikke har letet godt nok, eller når cachen f eks ikke er vintertilgjengelig (og dette ikke går fram av cachebeskrivelsen - egenskaper...).

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av reodor09 » ons 23 mar 2011 21:18

Til å begynne med i min relativt korte kæsjekarriere var jeg ganske tilbakeholden med DNF. Jeg så på en del logger som skrøt av hvor enkelt det var å finne godsakene, mens jeg ikke så noen verdens ting… Det er lett å miste motet da, og gjorde jo ikke saken lettere. Noen ganger har jeg vært innom diverse kæsjer uten å finne noe, kanskje jeg ikke har lett hardt nok, eller lenge nok. Jeg kalte det gjerne "rekognoseringer" - i alle fall for meg selv. Jeg begynte med Watchlist for å følge litt med.
Senere har jeg benyttet meg av DNF oftere, og jeg registrerer at det ikke har vært helt forgjeves. Det har til og med dumpet inn meldinger fra kæsjeeieren, helt uoppfordret, med oppfølgingsspørsmål, ja, til og med ekstra hint! Heretter blir derfor DNF benyttet langt oftere, i alle fall der jeg har gjort seriøst forsøk på å finne kæsjen. Det kan nok hende jeg også fortsetter med "rekognoseringer", nærmest for å sjekke forholda. Men altså: DNF: Det er fint, det. Og veldig flott at eiere tar seg bryet med å ta kontakt.

Svar