Den gode logning

Alt om geocaching
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Re: Den gode logning

Legg inn av Makuta Teridax » tor 19 mai 2011 22:06

Synth75 skrev:I en del slike tilfeller synes jeg du med god samvittighet kan slette loggen og sende en høflig mail til vedkommende og be de logge igjen. Det må være cacheeier som skal vurdere hvilke hint som skal avsløres.
Det er helt i tråd med Groundspeaks bruksvilkår, http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx:

You agree not to:
(…)
(m) Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
synsol
Junior
Junior
Sted:Birkeland

Legg inn av synsol » fre 20 mai 2011 08:32

Flott med bekreftelse fra retningslinjene.
Da ble loggen redigert, og jeg er fornøyd :-)
Takk for hjelpen!
I'd rather be geocaching..

hansibull
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av hansibull » tor 11 aug 2011 00:46

Noen som har et bra tips til denne FTF cacheren?

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 1b646356be

Her har jeg bla. brukt LAANG til i Photoshop Til å lage et unikt FTFC. Jeg har også laget en liten cache som gave til FTF, og jeg har grublet mye når det gjelder å finne en ny og spennende plass.

Er det da nok å komme med "TFTC" og "FTF"?

Lhv11
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lhv11 » tor 11 aug 2011 06:53

hansibull skrev:Noen som har et bra tips til denne FTF cacheren?

Her har jeg bla. brukt LAANG til i Photoshop Til å lage et unikt FTFC. Jeg har også laget en liten cache som gave til FTF, og jeg har grublet mye når det gjelder å finne en ny og spennende plass.

Jeg har selv opplevd å få tilsvarende logg fra FTF, og forstår veldig godt frustrasjonen din. Jeg forventer ikke at alle skal skrive lange avhandlinger, men å skrive en setning eller jo burde la seg gjøre. Spesielt når man er FTF.

Brukeravatar
Hårek og Gyda
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Arendal

Legg inn av Hårek og Gyda » tor 11 aug 2011 08:44

Dessverre blir det stadig flere som logger med forkortelser eller bare ".". Vi har sluttet å forvente at det arbeidet vi legger ned som utleggere blir satt pris på av alle cachere, men heldigvis er det fortsatt noen som skriver gode logger. Og da blir det enda hyggeligere med dem som tar seg ekstra tid til det. Vi forsøker selv å skrive gode logger, men det er ikke alltid like enkelt.
Om det er FTF eller ikke skulle ikke spille noen rolle. Alle cacher og utleggere fortjener bedre enn "."!
Vikinghilsen
Hårek og Gyda

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » tor 11 aug 2011 09:01

Nå står det vel endel mer i loggen etter det jeg kan lese-... Mulighet for at personen skriver en TFTC i felten, for å spare andre FTF jegere tid?
Logger mer hjemme senere.. skjer stadig det :)
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted:Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 11 aug 2011 09:05

Loggen er endret nå:
:D August 10 by TMSY (139 found)
FTF @ 17.10
Det var ikke vanskelig å finne traktorveien, men å parkere her virket litt for privat så vi fant en lysning i skogen langs veien å parkere bilen (savnet kanskje et koordinat for anbefalt parkering). Cachen ble funnet uten problemer, men kan være litt vanskelig å få tak i. TFTC

This entry was edited by TMSY on Thursday, 11 August 2011 at 05:46:06 UTC.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tor 11 aug 2011 09:34

Jeg synes det blir stadig mer av det jeg oppfatter uthengning av enkeltpersoner på forumet. Jeg synes du heller burde tatt opp dette som et generelt tema.
hansibull skrev:Her har jeg bla. brukt LAANG til i Photoshop Til å lage et unikt FTFC. Jeg har også laget en liten cache som gave til FTF, og jeg har grublet mye når det gjelder å finne en ny og spennende plass.

Hvis du misliker en logg, synes jeg ikke det er riktig å kritisere loggen på cachesiden. Send heller vedkommende en hyggelig e-post der du takker for at vedkommende tok turen og fant cachen din. Forklar at du som cacheeier synes det er mer inspirerende med logger som sier litt mer om opplevelsen vedkommende hadde. Forklar at litt mer utfyllende logger er det som gir deg motivasjon til å legge ut flere cacher som vedkommende kan finne.

Jeg tror mange geocachere ikke logger "TFTC" av vond vilje. De forstår bare ikke hvor lite inspirerende en "TFTC"-logg er før de har lagt ut cacher selv.
~/.signature: No such file or directory.

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » tor 11 aug 2011 12:40

For ei tid tilbake var det eg som logga ein cache slik. Eg var på tur og fekk ftf på ein cache som hadde ligge urørt i eit par månader. Eg sette meg til i sola og logga funnet med mobiltelefonen. Eg var strålande nøgd, dette var fyrste gong eg brukte mobiltelefonen til logging, og både det å gå ut på Internett med han og å få sendt av garde loggen gjekk smertefritt. Denne loggen var berre på to slike forkortingar, der FTF var den eine. I hovudet var tankane i gang med å forfatta den endelege loggen, men det fekk venta til eg kom heim.

Samstundes gjekk det ein loggediskusjon på forum, og min logg var presentert på same måten som denne loggen her. Eg skjønte cacheeigaren sin reaksjon på ein så dårleg logg på ein fin cache. Men grunnen til at eg logga allereie der ute i felten, var å fortelja han at nokon endeleg hadde funne cachen hans. Ja, slik kan det gå - det som vart gjort i beste meining, vart misforstått.
Det høyrer med til historia at han orsaka seg etterpå.

Det som er dumt, er at cacheeigar ikkje får melding når ein logg blir endra. Ein TFTC skrive ute i felten blir kanskje til ei lang og fin forteljing om turen nokre timar seinare. Men om cacheeigar berre les loggane slik dei er i e-meldinga som kjem, så får han ikkje vita det.

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av team fredrune » tor 11 aug 2011 12:49

pjacklam skrev:

Jeg synes det blir stadig mer av det jeg oppfatter uthengning av enkeltpersoner på forumet. Jeg synes du heller burde tatt opp dette som et generelt tema.
hansibull skrev:Her har jeg bla. brukt LAANG til i Photoshop Til å lage et unikt FTFC. Jeg har også laget en liten cache som gave til FTF, og jeg har grublet mye når det gjelder å finne en ny og spennende plass.

Hvis du misliker en logg, synes jeg ikke det er riktig å kritisere loggen på cachesiden. Send heller vedkommende en hyggelig e-post der du takker for at vedkommende tok turen og fant cachen din. Forklar at du som cacheeier synes det er mer inspirerende med logger som sier litt mer om opplevelsen vedkommende hadde. Forklar at litt mer utfyllende logger er det som gir deg motivasjon til å legge ut flere cacher som vedkommende kan finne.

Jeg tror mange geocachere ikke logger "TFTC" av vond vilje. De forstår bare ikke hvor lite inspirerende en "TFTC"-logg er før de har lagt ut cacher selv.
+1
akkurat!
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Lhv11
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lhv11 » tor 11 aug 2011 12:53

2v skrev:
Det som er dumt, er at cacheeigar ikkje får melding når ein logg blir endra. Ein TFTC skrive ute i felten blir kanskje til ei lang og fin forteljing om turen nokre timar seinare. Men om cacheeigar berre les loggane slik dei er i e-meldinga som kjem, så får han ikkje vita det.
Hvis jeg er FTF på en cache, pleier jeg også sende avgårde en logg på telefonen så snart jeg har anledning. Både cacheeier og andre kan ha interesse av å se at cachen er funnet. Da pleier jeg å logge noe sånt som dette: "FTF kl xx.xx. Mer tekst kommer senere". Har også sett flere andre legge inn en lignende kommentar hvis de logger i felten og vil tilføye mer senere. Da har ihvertfall cacheeier mulighet til å sjekke senere om loggen er oppdatert med en mer fyldig historie.
Bilde

torge
Bruker
Bruker

Legg inn av torge » tor 11 aug 2011 12:53

Denne så jeg på en cache i Danmark.
Vi som er glade i gode logger kan jo legge til noe slikt. Kanskje en side på gcinfo om gode logger.
Husk af afslutte dit fund med en god logning.
En god logning hjælper fremtidige findere af cachen og glæder cacheejer.
Læs mere om kampagnen på http://www.dengodelogning.dk
Bilde

Lhv11
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lhv11 » tor 11 aug 2011 13:04

pjacklam skrev:
Helt enig!

Jeg tror mange logger "TFTC" fordi de ser på loggingen som registrering av et funn, og har kanskje ikke et bevisst forhold til at loggen faktisk leses av cacheeier som en tilbakemelding på cache-opplevelsen. Jeg la også merke til "Den god logning"-kampanjen i Danmark i sommer, og hadde sans for denne kampanjen.
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Sted:Nannestad

Legg inn av kjerstih » tor 11 aug 2011 16:09

Jeg skrev selv logger på ett ord da jeg først begynte med geocaching. Etter hvert forstod jeg at litt av poenget var å skrive logger som kunne være til veiledning for nestemann og som en takk til cacheeier, og begynte å skrive mer ordentlige logger.

Når jeg nå får "TFTC"-logger på mine cacher tenker jeg at det er en nybegynner som ikke har skjønt poenget ennå, men at det sikkert kommer seg etter hvert :)
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Den gode logning

Legg inn av hstad » tor 11 aug 2011 16:20

Samme her, logginga tok seg opp med erfaringa:)

---
- Mvh hstad on Tapatalk

Svar