Skal en ikke kritisere turbokser?

Alt om geocaching
kristaga
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av kristaga » man 08 aug 2011 12:13

Hallo!

Jeg går litt på geojakt innimellom, og har finni utrulig mange flotte steder som jeg ikke ville sett hadde det ikke vært for konseptet geocaching. Jeg tar meg tid til å skrive litt mer enn takk når jeg logger. Noen ganger kopierer jeg inn et litt lenger standardsvar som blir modifisert så det passer til den aktuelle turboksen, mens andre ganger skriver jeg en sjølstendig logg.

Kravene til å legge ut turbokser er jo enkle, men opplevelsen blir større for den som finner boksen hvis det er en historie, severdighet, eller noe annet som gjør at funnet blir minneverdig.

Hvis jeg synes at turboksen kunne blitt forbedra med enkle grep skriver jeg det i loggen. Jeg kommenterer også generelt at folk bør kunne lukke glidelåsposer etter seg hvis jeg finner en som er åpen (noe som har skjedd ofte i det siste).

Jeg har ikke fått noen kommentarer på det, men nå en dag fikk jeg en sinna e-post via meldingssystemet til geocaching.com fra en turbokseier som ville ha seg frabedt at jeg kunne finne på å gi en negativ kommentar på en boks han hadde lagt ut og at hvis jeg ikke hadde noe annet å si kunne jeg bare logge med et punktum i framtida.

Med andre ord, skal jeg bare logge med "takk" framover så ingen kan ta seg nær av at jeg faktisk har noen meninger om turboksene?

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Sted:Nannestad

Re: Skal en ikke kritisere turbokser?

Legg inn av kjerstih » man 08 aug 2011 12:41

Jeg pleier å skrive det som er negativt hvis det er noe å påpeke, som f.eks. at cachen kunne klart seg uten plastpose rundt eller at loggen var våt. Noen ganger når jeg har funnet skikkelig ekle cacher har jeg måtte moderere meg litt i loggen for å unngå å virke for negativ. Man bør jo ha respekt for at folk bidrar med å legge ut cacher, og det kan hende den var kjempefin da den ble lagt ut. Plutselig er det min egen cachebeholder som har sprukket eller blitt infisert av maur, og da er det bedre om noen skriver en logg og påpeker det på en ordentlig måte fremfor å skrive "DETTE VAR EN MØKKACACHE! SKAL ALDRI BESØKE FLERE AV DINE CACHER! BUUU!!!!"

Kjedelige cacher som nanoer langs autovernet gidder jeg ikke å klage på, selv om de ikke akkurat er så spennende. De er greie som statistikkmat, for de av oss som er opptatt av sånt :) Favorittpoengene mine går derimot til de mer minneverdige cachene.
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker

Legg inn av bjornda » man 08 aug 2011 12:46

Fortsett å skrive hva du mener om cachene i loggen. Det er også nyttig for andre som skal finne cachen senere. Er det negativt, så er det jo bra om det er skrevet i en konstruktuv form med forslag til forbedringer av installasjonen, behov for vedlikehold, andre plasseringer el.l Og til den spesifikke utlegger du viser til så får du nesten bare logge med "." neste gang da :wink:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 08 aug 2011 13:29

Kritikk må man tåle, men formuleringen bør vurderes før man logger.

I starten da jeg la ut cacher, var jeg sår og nærtagende for kritikk og enkelte var særdeles harde. Men i ettertid forstår jeg at kritikken var i mange tilfeller, nødvendig og på sin plass.

Jeg har derfor etter hvert blitt flinkere til selv også å komme med tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis bare er ”koz og klemz”, men ønsker å gi uttrykk for hva jeg ikke liker eller om det er noe som er fullstendig galt. Allikevel forsøker jeg så godt jeg kan, å være sakelig og konstruktivt. Men det hender det glipper og muligens gjorde det på denne, logget 26 juli i år: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=

Og der er det i alle fall en logger etter meg som syntes jeg var for frekk og slem. :o 8)

Raggsokk
Senior
Senior
Sted:Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » man 08 aug 2011 14:34

Klr69: Hehe, tror ikke du skal ta deg nær av den kommentaren der fra en som nettopp har funnet sin første cache (og som velger å ordlegge seg slik i sin første logg). Trolig en kompis av cacheeier eller noe slikt. Jeg synes heller ikke kommentaren din var så ille jeg. På mine cacher tar jeg gladelig imot alt av kommentarer. Dog har jeg nok for det meste vært velsignet med hyggelige (om enn innimellom noe kortfattede) besøkende på mine cacher, og de negative kommentarene som har kommet har vært greie å forholde seg til, så jeg har kanskje ikke noen grunn til å klage...

Kristaga: Fortsett å skrive hva du mener om cachene, men på en hyggelig og konstruktiv måte. Hvis man bruker nøyaktig 5 minutter på å slenge en Post-it-lapp i en tom rekeboks under en stein i skogen samt legger ut slomsete koordinater, fortjener man å høre hva andre cachere synes om innsatsen som er lagt ned. Om ikke for å få ut frustrasjonen overfor cacheeier, så for å tipse (les: advare) cachere som kommer etter om hvordan forholdene er. Negative tilbakemeldinger har en tendens til å dele ferske utleggere i to grupper; de som blir furtne og gir opp og de som lytter til kritikken, gjør tiltak hvis det er fornuftige råd som gis og som blir eksemplariske cacheeiere etter hvert.
- Raggsokk

Bilde

torge
Bruker
Bruker

Legg inn av torge » man 08 aug 2011 14:36

krl69 skrev:Og der er det i alle fall en logger etter meg som syntes jeg var for frekk og slem. :o 8)
Jeg reagerte mer på loggen til han etter deg en din logg. Det må være lov å si ifra om en cache ikke er bra.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » man 08 aug 2011 15:04

Skriv ærlige logger om hvordan nettopp DU opplever cachen.
Det gjør alltid jeg og jeg vet at enkelte jubler og andre hater meg for det...

Tips til forbedringer er alltid nyttig, selv om enkelte sikkert finner det belærende osv.

Om koordinatene er en del off, så ikke skriv at de er ca 20 meter of og ferdig med det. (Ja her har jeg syndet som mange andre)
Ta å mål nye koordinater og legg ved loggen og skriv at dine avviker med utlegger sine med ca 20 meter. (Prøver å bli flinkere til dette)
Om dine virker bedre kommer det fort logger etter deg, som bekrefter at eier bør bruke dine i istedenfor.

Det beste med gode råd er at enten kan man følge dem, eller dr... i dem :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted:Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » man 08 aug 2011 18:30

Så bra at vi har en hobby hvor man kan komme med konstruktiv kritikk til hverandre!

krl69: Jeg syns ikke loggen din var ille i det hele tatt!

Jeg er av typen som tåler konsruktiv kritikk svært dårlig, så det blir spennende når jeg begynner å legge ut cacher. Men da må jeg jo bare legge ut noen som er bra!

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » man 08 aug 2011 18:52

Skulle vel bare mangle om man ikke skulle få ikke-positive tilbakemeldinger på en caches tekniske utførelse eller tilstand. Selv om det er ørtifjarten måter å lete etter cacher på, logge dem i boka og på nettet, så er jo faktisk det å legge ut cacher til en viss grad en teknisk disiplin. Da er man plutselig kommet over fra gråsoneland og kunstform til der det i større grad (dog ikke helt og holdent) er riktig og galt.

Dog skal det sies at i hobbyer og aktiviteter der man har med andre mennesker å gjøre, så tar man seg ofte i å lure på hvor mye sosial trening enkelte medmennesker har fått gjennom sine formative år :o Det er bare sånn det er. Folks varierende hudtykkelse, fugleperspektiv, abstraksjonsevner og ... tja ... fingerspitzgefühl med en rull gaffateip, gjør at det er som med alt annet: den enes drittsekk er den andres helt. Det gjelder vel både utleggere og finnere.

Vær deg selv med et innslag av gammeldags folkeskikk (ligger sikkert noe om det på YouTube), så skal vel det meste gå bra her i livet ...

kristaga
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av kristaga » man 08 aug 2011 23:56

Jeg møtte faktisk den aktuelle jegeren på geoskattejakt i kveld, og vi prata om dette. Vi ble vel enige om at vi begge hadde lagt litt mye i det den andre skreiv, så ikke tolk det første innlegget mitt på verste måte.

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » tir 09 aug 2011 01:21

Hmm. Denne tråden har jeg oversett, helt til jeg møtte kristaga på en ftf jakt idag.. og han sa at jeg burde lese denne tråden.. for å høre andres meninger. nå har jeg jo gjordt dette, så da er det vel bare å bringe saken opp i dagens lys.. så da hører jeg gjerne på deres meninger etter dette..om man er født negativ er det bedre at man holder seg hjemme. en å drive med geocaching. for han greier å finne noe negativt med alt.og da mener jeg alt. til og med cachene han loggaa i dag i andebu. og når ma ikke kan være voksen nok å svare på mail å ta det direkte opp med cacheeier som har skrevet en mail til han for en måned siden, så er man ikke mye voksen spørr du meg. men ta det opp på gcinfo kan man.. ikke en liten lyd har han gitt fra seg etter at han fikk en mail den 18/7.2011. Her er et lite utdrag fra noen av cachene han har skrevet logger på ;) og slik fortsetter det i det uendelige, så og si 70prosent av cachene han har logget.. så det er ikke snakk om at man ikke skal kritisere turbokser. men må man leite etter noe negativt med alle bokser man finner da? for det tror jeg man kan om man leter. for det kan jeg og. men for meg er geocaching kun hygge.. og jeg tåler kritik ,men når man er negativ i skrivemåten, synes jeg og personen kan tåle litt kritikk tilbake, på måten man skriver på.. et utdrag på noen av loggene. slik fortsetter det.

fra en annen logg etter kristaga: Til Kristaga: maken til negativitet, du har skrevet noe negativt i alle loggene her, så jeg måtte bare kommentere det. Det er mange cacher det ikke er "noe vits i", men det er gøy å plukke cacher uansett. Ellers kan man la være. Jeg personlig syns det er supert at det kommer stadig nye cacher, takk takk!
Denne turboksen var i hvert fall grei, men det mangla først-til-å-finne-bevis i den. Grei størrelse på boksen, men lite innhold. Det mangler infoark om geocaching.
Det mangler infoark om geocaching i turboksen. I beskrivelsen kunne teksten på skiltet med fordel vært med, også oversatt til engelsk. Jeg var førstemann til å finne denne.
Huff, var redd for at det var enda en minimagnet. Men det var heldigvis litt større saker som jeg fant i lyset fra fotolyset på mobiltelefonen min. I steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Kanskje det er en spennende grunn for plasseringa?
Grei nok denne, men hvorfor så liten!

Teksten trenger formatering (linjeskift osv.) så den blir mer lettlest. Det mangler informasjon på engelsk.

Hvorfor heter den «north» når den er den sørligste av disse turboksene?

Jeg måtte vente ei stund før jeg kunne leite, det stod biler og venta på å komme ut av porten.
Her var det jammen et lite vann!

I steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Har denne gapahuken blitt brukt til noe?
Litt større denne. Men det mangler turboksbeskrivelse her også.
Grr. Hvorfor ikke en litt større boks? Med bananfingrene mine er det en sein jobb å få signert loggen.

Det mangler turboksbeskrivelse.
Endelig en turboks med skikkelig størrelse! Jeg var ordentlig lei av ertemagnetene nå. I steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Luftforsvaret var her... Men nå var det amcartreff. Det rare var at det var heilt folketomt, bare noen få biler og mange campingvogner.
steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Har denne bygningen blitt brukt til noe? Luftforsvaret er vel stikkordet her.

Flott gjømmested!
Nei, denne var ikke nødvendig i det heile tatt. Bruk den et annet sted.
I steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Kanskje den lange porten var grunnen? Greit nok for meg.
Alvorlig talt, hva var vitsen med denne?
steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Har dette tårnet blitt brukt til noe? Det hadde blitt ordentlig høyt hvis noen hadde sveiva det opp.

Flott sted å legge en turboks!

Hvorfor greier ikke folk å lukke plastlommer ordentlig forresten? Både den rundt boksen og den rundt loggboka var åpen. Det var dogg inne i boksen. Jeg prøvde å fjerne så mye som mulig.
I steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Har bua blitt brukt til noe?
Hvis ikke var det vel ikke noe poeng med denne?
steden for den resirkulerte teksten fra den første turboksen i området ville jeg heller hatt informasjon om hvorfor boksen ble lagt her. Har betongplata blitt brukt til noe?
Hvis ikke var det vel ikke noe poeng med denne?
Igjen den resirkulerte teksten fra den første turboksen. Hvorfor ikke lage en ny tekst basert på loggen til Barskog? Den var jo mye mer spennende, en beskrivelse av stedet og dermed en god grunn til å ha en turboks her!
Jeg ble skuffa da teksten bare var resirkulert fra den forrige turboksen. Hvorfor ikke skrive litt om Luftforsvarets tid på Torp? Dessuten mangler det informasjon på engelsk.

Uansett, et flott sted! Dette er et bra sted for en turboks. Takk for at du viser fram denne plassen til andre!
Jeg ble skuffa da teksten bare var resirkulert fra den forrige turboksen. Hvorfor ikke skrive noe om akkurat dette stedet? Trenger i hvert fall ikke å gjenta den lange teksten som ikke har noen avsnitt. Det mangler også informasjon på engelsk.

Hvorfor greier ikke folk å lukke plastlommer ordentlig forresten? Både den rundt boksen og den rundt loggboka var åpen.
Jeg ble skuffa da teksten bare var resirkulert fra den forrige turboksen. Hvorfor ikke skrive litt om Luftforsvarets tid på Torp? Dessuten mangler det informasjon på engelsk.

Uansett, et flott sted! Dette er et bra sted for en turboks. Takk for at du viser fram denne plassen til andre!
Jeg ble skuffa da teksten bare var resirkulert fra den forrige turboksen. Hvorfor ikke skrive litt om Luftforsvarets tid på Torp? Det mangler informasjon på engelsk.
På Torp er det mange skatter. Dette virka spennende, så derfor tok jeg en ettermiddagstur hit. Første turboks var flott, grundig historisk informasjon (som dessverre mangla engelsk versjon og litt avsnitt) og fin størrelse på boksen. Fant den lett, og tenkte at dette kommer til å bli moro. Dessverre skulle jeg møte mange skuffelser. Mer om dette på de enkelte postene.

Heldigvis var det enkelte turbokser her som var storarta, og dermed gjorde det verdt turen!

Hvorfor greier ikke folk å lukke plastlommer ordentlig forresten? Både den rundt boksen og den rundt loggboka var åpen.

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » tir 09 aug 2011 02:11

Og nå ser jeg at kristaga har komentert over, så moderator kan gjerne slette innlegget over for dette ble jo litt person angrep ser jeg i ettertid.

pjacklam
Senior
Senior
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tir 09 aug 2011 06:42

dullas skrev:(...) så da hører jeg gjerne på deres meninger etter dette..om man er født negativ er det bedre at man holder seg hjemme. en å drive med geocaching. for han greier å finne noe negativt med alt.og da mener jeg alt. til og med cachene han loggaa i dag i andebu.
Noen av loggene kritiserte detaljer jeg ikke bryr meg om, men andre logger var helt kurante, synes jeg. Flere av dem er også konstruktive i det de har har konkrete forslag til forbedring. Det synes jeg er positivt.

Sant å si synes jeg det er verre, det jeg oppfatter som uthenging av enkeltpersoner på forumet.
~/.signature: No such file or directory.

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » tir 09 aug 2011 08:03

Ja. Og det er jeg helt enig i. Og det var jeg vel første mann som kommenterte etter eget innlegg. Men det er helt greit å gi konstruktive tilbake meldinger. Men når man kun logger kritikk og svært sjelden noe positvt. (gjelder ikke kun mine boxer) om man leter så finner man noe negativt med alt. var egentlig budskapet.

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior

Legg inn av kesyv » tir 09 aug 2011 09:13

Her er jeg litt enig med"dullas", ble masse ris og ikke noe ros..
Det er jo greit å komme med konstruktiv kritikk, men man bør også prøve å finne noe positivt samtidig!
Mulig disse loggene ikke har kommet samtidig, men slik de er gjengitt her. Kan jeg ikke gjøre annet enn å le:) det virker jo ikke som om den aktuelle cacheren har det så gøy ute på tur...

Ps innlegget kunne fint vært gjort uten å nevne navn!!

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.148030,10.255568

Svar