Som relativt ny cacher har jeg kikket litt på logger for å se hva som er "forventet", hva som gir meg noe og tenkt litt på hva jeg ønsker å gi av dette. Og da er det ikke et enkelt fasitsvar som sier hva som er "det rette".
Etter å ha lest flere tråder om logging er min oppsummering omtrent som dette:
Samlelogger er ikke særlig stas, man bør klare å knote ned noe mer individuelt.
TFTC er ikke stas.
Man bør logge innen rimelig tid.
Det er mange cachere og minst like mange tanker om hvordan en logg "bør" være.
Før jeg kom inn på gcinfo og begynte å lese visste jeg ikke om logg-forventningene, og utifra loggene på nett og andelen av TFTC var det ikke lett å vite at noe mer er forventet. Loggene viser også at vi har ulike motiver for vår caching tenker jeg. Noen vil ta flest mulig, da er kanskje TFTC'en lett tilgjengelig. Noen vil ha naturopplevelsene. Noen vil ha langt ut på viddene, noen vil ha mange langs veien, noen vil ha lette, noen vanskelige osv. Med så mange ulike motiver blir det også like mange tanker om hvorfor og hvordan man skal logge.
I sommer hadde vi et par dager der vi fikk cachet en del og for den siste av de skrev jeg en felles logg. For oss var det første ordentlig lange cache-dagen og det at det ble mange cacher (i vår sammenheng) var noe av det som gjorde opplevelsen ekstra bra. Å logge hver og en individuelt ville ikke fått frem på samme vis opplevelsen det hele var for oss. Der jeg hadde noe mer å fortelle om en cache la jeg det til for den ene cachen. Det må da være en ok mellomting mellom TFTC, individuell logging og samlelogging? Eller var det samlelogg og dermed ikke ok?
Familien her ønsker å drive caching for å komme oss ut på tur, ha noe å gjøre sammen alle sammen eller hver for oss, ha en grunn til å oppsøke nye steder enten nær eller fjern fra hjemmet, blant annet. Jeg er den mest ivrige av oss, men tiden til å cache er langt ifra det jeg skulle ønske i en travel hverdag. Å sette seg ned med loggingen etter endt tur er både koselig og oppsummerende, men det er ikke alltid tid og mulighet til å logge i rett mengde og til rett tid er mulig å tilfredsstille.
Hva er det egentlig jeg prøver å få frem her? Vet ikke om jeg får det helt frem etter å ha stått opp litt for tidlig (noen timer siden nå) og har ungene rundt ørene. Men altså - dette er våre motiver og litt om oss. Ikke for å fortelle livshistorien vår, men for å sette litt lys på at hver og en cacher er forskjellig, har ulikt motiv for å cache, ulike forventninger til cachingen, tanker om loggingen og sånn vil det alltid være.
Man har alltid tid til å skrive litt mer enn TFTC? Ikke alltid det er like enkelt å få til når det skal være litt gjennomtenkt, være til mer enn en cache eller to og samtidig i rett tid til at "alle" skal være fornøyde