Årets Ælvecache?

Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Årets Ælvecache?

Legg inn av Raggsokk » søn 29 sep 2013 22:02

Noen har sikkert fått med seg at det på Ælvetreffene i Drammensområdet deles ut en pris til månedens ælvecache, altså event-deltakernes favoritt blant alle geocacher publisert i Modum, Øvre Eiker, Nedre Eiker, Drammen eller Lier den gjeldende måneden. Frem til nå har det ikke blitt kåret noen Årets Ælvecache, men det kunne jo vært interessant. Spørsmålet er bare hvordan vi skal velge ut finalistene, for det blir ikke mulig å stemme på samtlige cachen gjennom året. Skal man velge en vinner blant månedsvinnerne? Da mister man mange gode cacher fra måneder med hard konkurranse. Skal man ha en cut-off på x favorittpoeng? Da ryker kanskje gode cacher med få funn pga. vanskelighetsgrad eller gangavstand.

Forslag til hvordan vi kan velge ut 10-20 verdige finalister som sikrer at de beste cachene er med og har sjansen til å vinne, mottas med takk. Kåringen planlegges til Ælvetreffet i februar.
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av Raggsokk » man 28 okt 2013 16:00

Her var det ikke mange innspill. Tillater meg å minne om denne i tilfelle den ble borte blant mye annet.

Ellers kan jeg også nevne at det nå bare er 3 dager igjen av november, så de som har lyst til å være med i konkurransen om månedens ælvecache og ennå ikke har lagt ut noen cache, må få ut fingeren... :wink:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av thomfre » tir 29 okt 2013 07:50

Jeg drister meg til å kommentere her, siden ingen andre gjør det.

Hva med å velge ut de cachene som har favorittpoeng? Det er jo langt fra alle som har det, så kanskje det ikke blir så mange?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av Raggsokk » tir 29 okt 2013 08:58

Så langt i år er det publisert 314 ælvecacher, og 197 av disse har favorittpoeng til nå. Det er kanskje litt i fleste laget. Når jeg valgte 2 eller flere poeng ble antallet 119, og for 3 poeng ble tallet 80 og for 4 poeng 62. Jeg er enig i at en kandidat til Årets Ælvecache bør ha minst ett favorittpoeng, men det alene blir ikke nok til å skille ut finalistene. Dessuten kan det favorisere de som ble publisert i januar og således har hatt god tid på seg til å få et favorittpoeng, mens julecachene vil ha en dårligere sjanse. Rent statistisk da.

Kanskje en prosentvis cutoff på favorittpoeng-per-PM-funn hadde fungert. Noen som har en GSAK-makro som fikser dette? Er lat i dag...
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av Raggsokk » tir 29 okt 2013 09:04

Never mind, fant en makro etter 30 sekunders søking... :P

Med en cutoff på 20% favorittpoeng pr. PM-funn, ender jeg opp med 45 cacher pr. nå. Mulig en avstemming i 2 runder der kun de som fikk stemme i 1. runde er valgbare, kan være veien å gå.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av thomfre » tir 29 okt 2013 09:11

Hvis du er betalende medlem på project-gc.com kan du lage et custom filter der også.
Med en makro må du passe på at favorittpoengene er oppdatert på alle cachene i basen din, det kommer ikke med PQer.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av Raggsokk » tir 29 okt 2013 09:22

Tok da en refresh rett før statistikken ble postet, må vite... :wink: Men jeg har ikke gått over tallene manuelt, så jeg stoler på GSAK. Og nei, jeg er (ennå) ikke betalende medlem på project-gc.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av pafus » ons 30 okt 2013 08:24

Raggsokk skrev:Med en cutoff på 20% favorittpoeng pr. PM-funn, ender jeg opp med 45 cacher pr. nå. Mulig en avstemming i 2 runder der kun de som fikk stemme i 1. runde er valgbare, kan være veien å gå.
Det er i mitt hode helt klart veien å gå. Lurt forslag.
Bilde Bilde

chal2oye
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:lør 30 nov 2013 11:34

Re: Årets Ælvecache?

Legg inn av chal2oye » lør 30 nov 2013 12:02

Med en makro må du passe på at favorittpoengene er oppdatert på alle cachene i basen din, det kommer ikke med PQer.

Svar