Ælvecoin

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Ælvecoin

Legg inn av Raggsokk » tor 14 mar 2013 09:09

Hei folkens,

Det ble såvidt nevnt på siste Ælvetreff og i en annen tråd her, men jeg funderer på muligheten for å lage en lokal geocoin. Min tanke var en coin med koblinger til Ælvetreffene, altså en Ælvecoin. Problemet er at mine designevner ligger noget under pari, og ikke har jeg filla peiling på hvor man begynner heller. Såvidt jeg forstår krever det en viss finansieringsevne også. Jeg forsto opinionen dithen at det var stemning for en coin, men skal det bli noe av trenger jeg i beste fall litt hjelp!

Så hvis noen er interessert kunne det vært interessant å sette sammen en liten myntkomité på 3-4 personer som ror dette i land. Noen spørsmål jeg har gått med i hodet er:

- Skal dette bli en coin som selges eksklusivt på Ælvetreffene (f.eks. maks 2 til hver pr. treff), eller legges den ut for åpent salg?
- Skal det være et ælvemotiv, eller skal man se på Buskerud som helhet?
- Engangscoin eller en årlig affære med forskjellig motiv hver gang (ref. Grenlandsmafiaen)?
- Hvordan skal dette finansieres?

Da åpnes det for innspill fra salen, værsågod!
- Raggsokk

Bilde

Rhesus Minus
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:man 20 aug 2012 16:36

Re: Ælvecoin

Legg inn av Rhesus Minus » tor 14 mar 2013 09:34

Det var mange spørsmål. Ja til alle :lol:
  • - Salg... Ja, Ælvetreffene er vel en naturlig plass å selge, men et sted må man jo ha et "lager", og det burde jo være mulig for folk å få tilsendt en coin f.eks.
  • - JEG synes nå at man kan BEGYNNE med en med ælvemotiv. Uten noe annet vitenskapelig grunnlag en cachekartet over buskerud, så er det vel mest aktivitet i nedre Buskerud? Man skal vel ikke se bort i fra at dette kan være populært, slik at man må lage en serie etterhvert.
  • - Noe ambisiøst å sates på en serie sånn i første omgang, men la oss holde muligheten åpne :D
  • - Du betaler? Nei, er det en komité som setter seg ned og ser på dette, så får man vel opp en sum på hva det vil koste som en investering. Disse myntene selges vel med en liten fortjeneste, så om man investerer, så kan man ta ut "bytte"? Det hadde kanskje vært en ide å fått laget en "forening" som kan stå ansvarlig, slik andre har gjort rundt omkring i landet?

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Ælvecoin

Legg inn av BosseG » tor 14 mar 2013 22:58

En finansieringmulighet er ju "crowdsourcing". Slik ble ju "First Estonian Geocoin" finansiert. Se http://www.rockethub.com/projects/10832 ... st-geocoin
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Ælvecoin

Legg inn av thomfre » tor 14 mar 2013 23:57

BosseG skrev:En finansieringmulighet er ju "crowdsourcing". Slik ble ju "First Estonian Geocoin" finansiert. Se http://www.rockethub.com/projects/10832 ... st-geocoin
Crowdfunding heter det vel, men uansett, hvis det blir løsningen er jeg med :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Ælvecoin

Legg inn av marlin85 » lør 16 mar 2013 17:17

Liker tankene dine Raggsokk og jeg vil veldig gjerne ha en ÆLVECOIN :D
Bilde

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Ælvecoin

Legg inn av sven-egil » søn 17 mar 2013 22:38

Jeg er også med :D
Bilde Bilde Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Ælvecoin

Legg inn av kassimaja » søn 17 mar 2013 23:28

Jeg er også med så lenge dere ikke på død og liv kun skal selge coiner til noen få utvalgte som kan møte opp personlig for å hente myntene...
Kassimaja

Bilde Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Ælvecoin

Legg inn av Raggsokk » man 18 mar 2013 13:33

kassimaja skrev:Jeg er også med så lenge dere ikke på død og liv kun skal selge coiner til noen få utvalgte som kan møte opp personlig for å hente myntene...
Man må jo gjøre det litt eksklusivt? :D Neida, jeg skal ikke være påståelig her. Såvidt jeg har skjønt bør man jo ha et opplag på 50 eller 100 mynter for at det skal fungere økonomisk, så da kan man ikke være for sær heller...

Litt interesse er det altså, men er det noen som har lyst til å være med og jobbe videre med dette? Crowdfunding kan være en grei vei å gå, det. Såvidt jeg har skjønt koster det typisk 5000-8000 kroner i produksjonskostnader for 100 coins, selvfølgelig veldig avhengig av utførelse, men hvis man får et lite overskudd av salget så får man jo kanskje mulighet til å selvfinansiere en eventuell coin #2. Alt dette er jo ting som en myntkomité får finne ut av. Jeg har notert meg Rhesus Minus som komitéleder siden han svarte først og svarte "Ja til alle", så da kan jo han ta det videre? :twisted: :lol:
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Ælvecoin

Legg inn av mamoreb » man 18 mar 2013 13:39

Jeg bestiller også gjerne 2-3 Ælvecoiner! Men jeg passer nok ikke i noen komité, siden jeg har fint lite med Ælvedistriktet å gjøre.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Ælvecoin

Legg inn av thomfre » man 18 mar 2013 13:40

Nå er jo ikke jeg bosatt i "Ælvecoin-området", men jeg er jo født og oppvokst der - så jeg drister meg til å komme med et lite forslag allikevel.

Hva om dere tar utgangspunkt i at dette kan bli en serie, og så lager dere coiner med motiver fra kommunene langs Drammenselva. Ælva bør selvføglelig være en sentral del, f.eks. ved at den renner tvers igjennom coinen. På sidene av ælva kan det f.eks. være kjente motiver fra den aktuelle kommunen, motiver som selvsagt bør være plassert på rett side av ælva :D

Bare en idé, blir ikke lei meg hvis dere ikke liker den :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Ælvecoin

Legg inn av Raggsokk » man 18 mar 2013 14:39

Ikke noen dum tanke der, thomfre. Det kom også opp en idé på forrige Ælvetreff - jeg tror det var EiFlei - at vi skulle bruke motivet fra Beste Ælvecache-kåringen (de som har vært på Ælvetreff bør ha sett det) på den ene siden. Så kan man jo velge et motiv fra en av Ælvekommunene på den andre siden. Det går jo an å foreta en loddtrekning på hvilken av ælvekommunene som skal være representert på den første coinen, eller rett og slett bli enige i komitéen om rekkefølgen.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Ælvecoin

Legg inn av thomfre » man 18 mar 2013 14:52

Raggsokk skrev:motivet fra Beste Ælvecache-kåringen (de som har vært på Ælvetreff bør ha sett det)
Jeg har ikke fått deltatt på Ælvetreff, litt lang reisevei :P Kanskje får jeg det til å passe en gang, men har du mulighet til å legge ut et bilde her i mellomtiden? Ble litt nysgjerrig nå :P
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Ælvecoin

Legg inn av Raggsokk » man 18 mar 2013 15:38

Det er et bilde jeg har kvartet fra nettet og modifisert litt, så jeg legger det ikke ut her. Du kan jo sjekke bildet på denne linken, og se for deg noen cachesymboler spredd rundt i landskapet. Nå blir nok aldri det bildet direkte brukt på en coin, men det går jo an å hente elementer derfra. Det har jo vært med nærmest som en 'logo' for ælvetreffene siden starten. Men nå legger jeg føringer igjen, og det hadde jeg tenkt å la være... (gir meg selv velfortjent ørefik)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)

Re: Ælvecoin

Legg inn av AnnChristin86 » ons 20 mar 2013 11:59

Jeg liker ideen om motiver fra elven. Nå er jo jeg bare fra Drammen og kjenner ikke så mange av elvemotivene oppover. Men ting som aass bryggeri, ypsilon, skutabrygga, de to gamel husene som ligger langs elva oppe ved gulskogen, union brygge, biblioteket o.s.v. er jo blitt kjente "elvebygg" som fint kan bli et motiv med elven i forgrunnen! I tillegg finnes det jo flere gamle motiver som kan være aktuelt i henhold til hvor mye elven betydde før!
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Ælvecoin

Legg inn av mamoreb » ons 20 mar 2013 12:40

Hvis man skulle finne på å våge seg bort fra malen som Grenlandsmafiaen og Vestfold Vikings bruker... Hadde det ikke vært stilig om man la opp til at eventuelle fremtidige geocoiner kunne bygges sammen (legges inntil hverandre) for å få en sammenhengende Ælv, slik den ser ut på kartet?
Bilde

Svar