Multi eller mystery?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
svartoksen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:søn 02 aug 2015 20:13
Multi eller mystery?

Legg inn av svartoksen » tor 22 okt 2015 20:55

Jeg planlegger å legge ut en serie cacher her i byen med ulike tema. Felles for de alle er at cacheren må gå rundt i byen å samle inn info basert på spørsmål fra meg. F.eks: Hvor mange vinduer er det på nordveggen? Hva er tverrsummen av telefonnummeret som er skrevet på skiltet? Hva er tredje siffer i årstallet på bautaen?

Svar på oppgavene finnes på steder hvor jeg selvfølgelig har oppført "virtuelle trinn". Når alle seks oppgaver er besvart, skal de da ha funnet ut de nøyaktige koordinatene til hvor cachen befinner seg.
Det jeg er usikker på er om jeg skal lage dette som en multicache eller en mystery-cache? I mitt hode går disse litt over i hverandre.

Takk for svar! :-)

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Cervis Venator » tor 22 okt 2015 20:59

svartoksen skrev:Jeg planlegger å legge ut en serie cacher her i byen med ulike tema. Felles for de alle er at cacheren må gå rundt i byen å samle inn info basert på spørsmål fra meg. F.eks: Hvor mange vinduer er det på nordveggen? Hva er tverrsummen av telefonnummeret som er skrevet på skiltet? Hva er tredje siffer i årstallet på bautaen?

Svar på oppgavene finnes på steder hvor jeg selvfølgelig har oppført "virtuelle trinn". Når alle seks oppgaver er besvart, skal de da ha funnet ut de nøyaktige koordinatene til hvor cachen befinner seg.
Det jeg er usikker på er om jeg skal lage dette som en multicache eller en mystery-cache? I mitt hode går disse litt over i hverandre.

Takk for svar! :-)
Hei. Denne cachen can du lage som en multicache. Husk at oppgitt koordinater skal være til første trinnet.

CV
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

svartoksen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:søn 02 aug 2015 20:13

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av svartoksen » tor 22 okt 2015 21:29

Takk for svar. Betyr det at dersom det er en multicache, så behøver jeg ikke ta hensyn til 161-meters-regelen? Trinn 1 kan om så ligge oppå en eksisterende, tradisjonell cache? Det som teller er at finalecachen ligger 161 meter fra nærmeste cache?

Takk for svar,igjen! :-)

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Cervis Venator » fre 23 okt 2015 06:08

Hvis du plasserer ut noe fysisk på de oppgitte koordinatene skal det være 161m til nærmeste cache. Unntaket er refleksløyper. Der er grensen satt til 50m. Virtuelt trinn kan ligge opp å et annet koordinat, men det anbefales ikke. Dette fordi nye cachere kan misforstå og dermed logge i den tradisjonelle loggen, og logge multicachen på nett.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

svartoksen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:søn 02 aug 2015 20:13

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av svartoksen » fre 23 okt 2015 07:36

Nå føler jeg at jeg maser, men jeg må være sikker. Da kan jeg altså opprette et virtuelt trinn (steg 1) (ingenting fysisk) som vil bli det oransje ikonet på kartet, selv om det ligger en fysisk cache 100 meter lenger bort? Håper du skjønner hva jeg mener :-)

Takk for svar! :-)

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av HexaNomos » fre 23 okt 2015 07:57

Hei:

ja, slike virtuelle trinn kan ligge nærmere et annet fysisk trinn (annen GC-kode) enn 161 m.

Svar