Multi eller mystery?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » tir 21 okt 2014 11:40

Jeg har en drøm om en cache som i korte trekk er tenkt som følger:
- Naviger til de oppgitte koordinatene. Der finner du et bilde av et objekt. Dette objektet er synlig fra de oppgitte koordinatene.
- Selve cachen befinner seg på/ved det aktuelle objektet, nærmere beskrivelse av nøyaktig hvor finnes på bildet. Du må finne veien dit selv.

Så er spørsmålet om dette er en multi eller en mystery. Dersom det er en mystery, må jeg ha de oppgitte koordinatene maksimalt 3km (2 miles) fra de endelige koordinatene, og etter min mening hadde cachen blitt bedre om jeg ikke hadde denne begrensningen (multicacher rammes ikke av dette). Samtidig finner man ikke de nøyaktige koordinatene til finalen når man er på trinn 1 her; man må finne veien selv. Og da er det kanskje en mystery? Den vil jo dessuten være vanskelig å finne ved dårlig sikt, så den bør muligens få ett eller annet attributt for dette...

En cache litt i samme kategori finnes allerede i Holmestrand (GC306ZT), og denne er klassifisert som en mystery. Den er dog over 3 år gammel så mye kan ha skjedd med retningslinjene siden den gang, og en eksisterende cache skaper som kjent ikke presedens i geocaching. Til syvende og sist er det jo kontrollørene som avgjør hva dette er (og om slike fortsatt godkjennes), men det kan jo være folk her som sitter med fasiten?
- Raggsokk

Bilde

Breivikaas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:ons 27 jul 2011 20:07

Re: Sv: Multi eller mystery?

Legg inn av Breivikaas » tir 21 okt 2014 13:08

Skal ikke påberope meg noen fasit.

Men jeg ser det ikke som noe problem å sette denne som en multi. De fleste refleksløyper er vel også multier, uten at finalekoordinatene oppgis noe sted. Din "drøm" blir ikke så veldig annerledes...

Regner med reviewerne kan gi fasiten :wink:

---
Breivikaas
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 21 okt 2014 17:23

Breivikaas skrev:De fleste refleksløyper er vel også multier, uten at finalekoordinatene oppgis noe sted.
Finalekoordinatene skal alltid oppgis, men det er ikke sikkert de er synlige for andre enn cacheeier og reviewerne.
Raggsokk skrev:Jeg har en drøm om en cache som i korte trekk er tenkt som følger:
- Naviger til de oppgitte koordinatene. Der finner du et bilde av et objekt. Dette objektet er synlig fra de oppgitte koordinatene.
- Selve cachen befinner seg på/ved det aktuelle objektet, nærmere beskrivelse av nøyaktig hvor finnes på bildet. Du må finne veien dit selv.
Dette hørtes mer ut som en "Letterbox hybrid" for meg.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av HexaNomos » tir 21 okt 2014 19:10

Ja, denne cachen kan man tenke seg publisert på flere måter. Felles for alle cachetyper at at et element av GPS bruk skal finnes en eller annen plass i jakten på finalen. Uten GPS bruk, blir cachen ikke publisert. Men som trådstarter skriver, skal man navigere til oppgitt WP i starten.

Utformingen av det bildet med informasjon på første trinn er litt avgjørende. Fremkommer det koordinater her, kan dette være en multi. Da mener jeg koordinatene skal fremkomme i klartekst, eller men en enkel utregning. Finalen er da navigerbar fra første trinn. Men jeg tolker deg slik at dette første trinnet ikke er slikt.

Må man tolke og løse en oppgave rundt/på/i forbindelse med bildet, er vel dette en field puzzle og dermed en mystery. Da gjelder 3 km som du riktig skriver.

Fremkommer det ulike clues eller hint på bildet, kan også dette være en Letterbox Hybrid som Gorgon Vaktmester helt riktig sier. Men da skal disse være mer eller mindre direkte lesbare. Er hintene mer som gåter eller oppgaver, er det mer en field puzzle og dermed en mystery.

Jeg foreslår at du drøfter oppgaven og utformingen i første reviewer note når cachen meldes inn. Så for å oppsummere: utformingen av trinn 1 er viktig for å finne cachetypen her. Husk også å melde inn trinn 1 som et fysisk steg.


Hexa Nomos, reviewer

Breivikaas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:ons 27 jul 2011 20:07

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Breivikaas » tir 21 okt 2014 19:47

GorgonVaktmester skrev:
Breivikaas skrev:De fleste refleksløyper er vel også multier, uten at finalekoordinatene oppgis noe sted.
Finalekoordinatene skal alltid oppgis, men det er ikke sikkert de er synlige for andre enn cacheeier og reviewerne.
Ja, det var det jeg egentlig mente. Sluttkoordinater synlige for eier og reviewer, men ikke for de ivrige cachere som skal ut og lete... :wink:
GorgonVaktmester skrev:
Raggsokk skrev:Jeg har en drøm om en cache som i korte trekk er tenkt som følger:
- Naviger til de oppgitte koordinatene. Der finner du et bilde av et objekt. Dette objektet er synlig fra de oppgitte koordinatene.
- Selve cachen befinner seg på/ved det aktuelle objektet, nærmere beskrivelse av nøyaktig hvor finnes på bildet. Du må finne veien dit selv.
Dette hørtes mer ut som en "Letterbox hybrid" for meg.
Letterbox hybrid høres ut som en god idé. Så gjelder det bare å gjøre oppgaven løsbar innenfor kravene Groundspeak setter til en slik cache.

Lykke til! Bestandig artig med kreative cacher :D
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » tir 21 okt 2014 20:24

Mange gode tips her!

Jeg er enig i at multi mest sannsynlig faller bort, i og med at det ikke er oppgitt noen koordinater til finalen på trinn 1.

Dette kan nok gå som en mystery, men da har vi de 3 kilometerne da. I og for seg ikke ødeleggende for cachen, men den blir etter min mening morsommere med litt lenger avstand.

Hva gjelder letterbox hybrid: Ingen dum idé! Men kan en letterbox hybrid inneholde oppgaver underveis ("field puzzle")? Jeg har hatt en oppfatning av at hele veibeskrivelsen må stå oppført i cachebeskrivelsen på slike, men dette er kanskje ikke noe krav? Stempel og stempelpute i selve boksen skal jeg nok klare å fikse, men jeg har litt for mye respekt for letterbox hybrid-konseptet til at jeg vil bryte med tanken og reglene bak letterboxing. Kall meg gjerne sær, men jeg har ikke sansen for "tradisjonelle med stempel"-varianten, eller sågar "projiser x meter i y graders retning for å finne boksen". Skal det være en LH-cache så skal den være ordentlig!

En omskriving av cacheidéen blir slik: Oppgitte koordinater peker på Gaustatoppen. Når man kommer dit finner man et bilde av Tryvannstårnet (som visstnok skal være mulig å se derfra på en klar dag, med kikkert). Så står det også på bildet: "Nordøstlige fot, magnetisk, under" (gjerne i ROT13). Da blir ikke cachen like morsom hvis jeg må ha de oppgitte koordinatene innenfor 3km fra Tryvannstårnet. Selv om objekter og avstander i min plan er betydelig mindre, så er det det generelle konseptet. Jeg vet ikke om det gjør det lettere å klassifisere?
- Raggsokk

Bilde

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av HexaNomos » tir 21 okt 2014 21:53

Send inn denne som en ferdig cache, så skal vi ta en titt på den.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » ons 22 okt 2014 07:21

Will do!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av BosseG » tor 23 okt 2014 07:32

Boksåpners "Jegeren" i Bærum er en Letterbox hybrid nettopp fordi at den innholder elementer av "alt", inklusive field puzzles. Letterboks er nok den mest fleksible av alle cachetyper.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 23 okt 2014 15:49

BosseG skrev:Boksåpners "Jegeren" i Bærum er en Letterbox hybrid nettopp fordi at den innholder elementer av "alt", inklusive field puzzles. Letterboks er nok den mest fleksible av alle cachetyper.
Her er det nok en misforståelse. Det eneste som skiller en letterbox-cache fra andre cachetyper er at letterbox-cachen må ha et stempel og en loggbok som kan stemples, slik at letterbox-cachen også tilfredsstiller kravene til å være en både en geocache og en letterbox. Jeg husker ikke så mye av opplegget i «Jegeren», men uten stempelet ville cachen vært en multi-cache eller mystery-cache.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » tor 23 okt 2014 18:45

Regelverket er nok slik ja, men for meg personlig er det ikke en "ekte" letterbox hybrid hvis den ikke inneholder typiske hint og ledetråder etter skattejakt-prinsippet ("gå nordover langs stien til du ser en stein, ta deretter til høyre").

"Jegeren" har jeg ikke tatt. Ennå.
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » man 03 nov 2014 08:03

Vel, da er den sendt inn til kontroll (som en letterbox hybrid), så får vi se hva tilbakemeldingene blir!
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Multi eller mystery?

Legg inn av Raggsokk » man 03 nov 2014 09:35

...og der kom den! :)

Horisonten
- Raggsokk

Bilde

Svar