Geocheck

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Kjeball
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 22 mai 2013 08:52
Geocheck

Legg inn av Kjeball » tir 27 mai 2014 06:29

Geocheck er ikke akkurat uvanlig på mystery-cacher. Nå fikk jeg underkjent et utlegg pga reklame på geocheck.org som det er linket til og dette strider mot Groundspeaks regler. Så da lurer jeg på:

Er det nytt at det er reklame der?

Og, finnes det et reklamefritt alternativ til geocheck.org?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocheck

Legg inn av thomfre » tir 27 mai 2014 07:20

www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Geocheck

Legg inn av thomfre » tir 27 mai 2014 07:23

Men ser nå at det er reklame der også... Så da kan du vel ikke bruker sjekker lenger...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocheck

Legg inn av Makuta Teridax » ons 28 mai 2014 13:15

thomfre skrev:Så da kan du vel ikke bruker sjekker lenger...
Joda, alle de fire nevnte er OK.

Når det gjelder nettsider med reklame sånn generelt, kan man oppgi nettadressen som ren tekst, men ikke som lenke.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocheck

Legg inn av Olen » ons 28 mai 2014 18:55

Ikke ment som kritikk av reviewerne, men er det bare meg som føler at regelverket både er og brukes ekstremt firkanta og bastant?
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocheck

Legg inn av Olen » ons 28 mai 2014 20:21

Jeg antar at dere i stor grad følger den standarden Groundspeak krever. Selv om jeg skulle ønske dere til tider var litt mer fleksible, så har jeg oppfattet det som at "hovedkontoret" ikke åpner for særlig mye romslighet.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Geocheck

Legg inn av BosseG » tor 29 mai 2014 07:50

Olen skrev:Ikke ment som kritikk av reviewerne, men er det bare meg som føler at regelverket både er og brukes ekstremt firkanta og bastant?
Hvordan skal noen kunne kommentere / besvare et så generelt og uspesifikt utsagn? Ta gjerne opp konkrete vurderinger til diskusjon, men lite blir bedre av å lufte generell frustrasjon her.
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocheck

Legg inn av Olen » tor 29 mai 2014 09:13

Akkurat nå ble det trigget av utsagnet om at det er greit å legge ut linker, bare de ikke er klikkbare.

Jeg tror de fleste er enige i det som vel åpenbart er intensjonen eller bakgrunnen for regelen om reklame. Problemet for min del oppstår når man blir så opptatt av regelens bokstav at man ser bort fra regelens intensjon. Når regelen sier "ingen lenker" så følges det til punkt og prikke, uten å se på hva det egentlig lenkes til, samtidig som man sier at du gjerne må oppgi nettadressen til "uønskede" sider, bare for all del ikke gjør dem klikkbare (uansett kontekst eller hvorfor linken oppgis).

Men hovedpoenget mitt var ikke å diskutere enkeltsaker, men å høre om andre også hadde denne følelsen.

For å ta et par andre nærliggende (i tid) eksempler.
Her om dagen fant jeg en cache som var disabled av reviewer. Årsaken til disabling var at den var blitt flyttet ca 2 meter, og havnet derfor innenfor 161 meter fra en annen cache.
Igjen er jeg ganske sikker på at vi alle er enige i intensjonen bak regelen om 0,1 mile avstand - unngå cache-opphopninger og være sikker på at man logger riktig cache.
Men her var altså de to cachene fortsatt minst 160 meter unna hverandre, det var to helt forskjellige cacher både når det gjaldt terreng og vanskelighetsgrad - mao ingen fare for sammenblanding. Eneste grunnen til at cache A var flytta på var at stubben den opprinnelig lå ved var fjernet, og boksen ble lagt på det nærmeste fornuftige stedet, en annen stubbe, ca to meter bortenfor.
MIN gps mente det var mer enn 161 meter til cache B da jeg sto ved cache A, men det er mulig at koordinatene faktisk er rett under 161 meter fra hverandre, men 1 meter er jo normalt langt mindre enn "misvisningen", så det kan godt hende at boksene ligger enten 160,5 eller 161,5 meter unna hverandre.
Men igjen ble altså regelens bokstav - 161 meter, basta! - viktigere enn regelens intensjon - unngå opphopning og sammenblanding.

Et tredje eksempel var en cache jeg selv planla, der det var litt av den samme problematikken. Jeg planla en multicache, der ett av punktene dessverre måtte befinne seg innenfor 161 meter fra en fysisk cache. Det var ikke snakk om selve boksen min, og heller ikke noe annet som på noe vis kunne forveksles med den eksisterende cachen. Punktet mitt ville ikke engang være mulig å oppdage uten at man på forhånd hadde løst et par av de andre skrittene på multien. Så det var altså ingen fare for at noen skulle blande sammen de to.
Selve cache-boksen planla jeg et helt annet sted, så det var heller ikke snakk om noen opphopning av cacher i et område. Men etter å ha forhørt meg her valgte jeg å skrinlegge prosjektet, da dette punktet var litt kritisk for hele opplegget, og jeg ikke så noen grunn til å plage eieren av cachen som jeg kunne komme i konflikt med for å be ham om å flytte seg.

Hver for seg er jo ikke disse sakene store, og jeg er egentlig ikke så interessert i å diskutere dem som enkeltsaker. Som sagt, jeg vet _at_ reglene er sånn, og jeg skjønner _hvorfor_ reglene er sånn. Men jeg mener at det burde være litt mer rom for skjønn og fleksibilitet, når det er helt åpenbart at et regelbrudd ikke er i strid med regelens intensjon. Og hvis det blir mange sånne unntak, så får man se om man også bør justere regelens bokstav så den er mer i samsvar med intensjonen.
Bilde

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Geocheck

Legg inn av HexaNomos » tor 29 mai 2014 16:17

Olen skrev: Hver for seg er jo ikke disse sakene store, og jeg er egentlig ikke så interessert i å diskutere dem som enkeltsaker. Som sagt, jeg vet _at_ reglene er sånn, og jeg skjønner _hvorfor_ reglene er sånn. Men jeg mener at det burde være litt mer rom for skjønn og fleksibilitet, når det er helt åpenbart at et regelbrudd ikke er i strid med regelens intensjon. Og hvis det blir mange sånne unntak, så får man se om man også bør justere regelens bokstav så den er mer i samsvar med intensjonen.
Jeg kan forsikre deg om at reviewerne bruker skjønn hver dag i sin virksomhet, og at vi står på for norske geocachere. Jeg ser at du står uten utlegg på den profilen det vises til på din profil her på forumet. Du har kanskje ikke vært så mye i dialog med reviewerne hvis du kun har jobbet med en cache som det ikke ble noe av.

Avstandsreglene er helt absolutte, og gjelder for alle som skal legge ut cacher. Avstandskravet er på 161 m, og våre verktøy sier i fra hvis et punkt er for nære. Hvis vi skulle fravike dette, hva er da grensen? 1m ? 2m? 5m? 10m? eller 15m? Vi velger selvsagt å forholde oss til regelverket, og dette gjelder uansett. Hvis man flytter en cache eller et fysisk trinn etter publisering, kommer man i konflikt med avstandskravet. Våre verktøy sier da i fra, og vi foretar oss noe når vi sjekker situasjonen.

Når det gjelder cacher med en "agenda" er nok Groundspeak sine regler mer strenge enn det vi til nå har praktisert i Norge. Reglene her er rimelig greie, og essensen er at ingen cache skal reklamere eller fremme en virksomhet eller organisasjon. Men vi har godkjent mange cacher som viser en historie eller en utvikling for en virksomhet. Linker bør unngås, og skal ikke være klikkbare.

Har du eller andre hatt problemer med en godkjenningssituasjon, ta kontakt med oss og kom i dialog om hva som er problemet/utfordringen. Det er selvsagt greit å lufte ting her på forumet, men det beste er å kontakte oss det gjelder. Vi forsøker hver dag å hjelpe til med utlegg, og vi er satt til å forvalte Groundspeak sine regler og norske regler/forskrifter. Da gjelder reglene for alle uansett, og en meter er det samme overalt.

Hilsen Hexa Nomos, reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocheck

Legg inn av Makuta Teridax » tor 29 mai 2014 18:26

Olen skrev:Men jeg mener at det burde være litt mer rom for skjønn og fleksibilitet, når det er helt åpenbart at et regelbrudd ikke er i strid med regelens intensjon.
Problemet er at hvis én cacheeier får unntak, kommer gjerne en rekke cacheeiere i kjølvannet og ber om samme unntak, med henvisning til det første unntaket. Hvis vi sier nei til disse cacheeierne, blir vi bebreidet for inkonsekvent reviewing. («Hvorfor fikk han lov å legge en cache 5 meter innenfor 161-metersgrensen, når ikke jeg får lov? Det er urettferdig!») Hvis vi sier ja, og konsekvent godtar alt som er 5 meter innenfor 161 meter, er 161-metersregelen blitt en 156-metersregel, og det er den ikke.
Olen skrev:Og hvis det blir mange sånne unntak, så får man se om man også bør justere regelens bokstav så den er mer i samsvar med intensjonen.
Det er allerede gjort. Før var ordlyden «Geocaches should generally be at least 0.10 miles or 161 meters apart.» Nå er ordlyden «Geocaches should be at least 0.10 miles or 161 meters apart.»

Det er en grunn til at vi oppfordrer cacheeiere til å bruke avstand på minst 180–200 meter. Da har man litt å gå på den dagen cachen må flyttes noen meter fordi treet ble felt, gjemmestedet ble flyttet litt eller at man rett og slett må justere koordinatene noen meter fordi de opprinnelige koordinatene var målt litt feil.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocheck

Legg inn av Olen » tor 29 mai 2014 19:03

Nei, jeg har ingen utlegg, men har holdt på med dette en stund, og har lest min andel av både cachelogger, forumposter og andre saker, så helt grønn er jeg ikke.
Men dette var nettopp grunnen til at jeg i mitt opprinnelige innlegg påpeke at det ikke var kritikk av reviewerne, men mer av holdningen til Groundspeak.
Jeg tror dere gjør deres beste, og jeg vet som sagt veldig godt hva reglene er, men min generelle holdning, både i denne og andre sammenhenger, er at man må se på hva en lov er _ment_ å forhindre, og at det er viktigere enn å følge ordlyden bokstavtro.
Som sagt regner jeg med at dere følger den standarden Groundspeak krever, og det er altså den, ikke deres arbeid, jeg mener er problematisk.

For å ta en analogi fra i dag. Vi har i Norge et forbud mot å drikke på offentlig sted. Men jeg er veldig glad for at politiet ikke bryr seg nevneverdig om alle som sitter i parken med en sixpack eller en flaske vin. Samtidig som de har anledning til å gripe inn overfor folk som blir plagsomt fulle.

For det er dem loven er ment å stoppe. Men det er fryktelig vanskelig å formulere en sånn lov, uten å ramme for bredt eller for smalt. Derfor er vi avhengig av dem som håndhever reglene. Noen ganger vil deres vurdering virke urettferdig, men sånn er dessverre livet. Absolutt rettferdighet blir fort mye mer galt enn en gjennomtenkt, åpen og godt begrunnet "urettferdighet".
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Geocheck

Legg inn av gacrux » lør 31 mai 2014 11:21

Det er vel ingen overraskelse av jeg synes geochecker er noe tøys.

I beste fall er geochecker helt unødvendig, i værste fall publiseres cacher med geochecker fordi CO ikke har oversikt over om oppgaven er entydig, eller at den er så dårlig utformet at de som løser oppgaven ikke kan vite om oppgaven er riktig løst.

Det er faktisk en del av spenningen å gå ut i skogen (eller hvor det er) og se om oppgaven er riktig løst.
Otto Milvang

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Geocheck

Legg inn av EiFlei » lør 31 mai 2014 13:19

gacrux skrev:Det er faktisk en del av spenningen å gå ut i skogen (eller hvor det er) og se om oppgaven er riktig løst.
Jeg synes det er greit med checkere dersom jeg kommer langveisfra og vil være sikker på at det er riktig. På den måten får man svar med en gang. Forsåvidt bruker jeg jo chechere på mysteryer som har det i nærheten også da, samt at jeg har på mine egne.

Dersom man ønsker spenningen, er det jo bare å la være å bruke dem!
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Geocheck

Legg inn av Viking_Princess » søn 01 jun 2014 18:22

GeoChecker er veldig fin å ha feks. når man ikke bor i nærheten, men har løst flere mysteries.
Det er ikke noe artig å lete i en time på feil sted når man er på ferie, når man kan sjekke at man har gjort det riktig.
Man har jo løst oppgaven riktig uansett, man får det bare bekreftet.
Bilde

Svar