Avstander og slikt

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Arenaria
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 15 feb 2008 12:08
Sted:Bergen
Avstander og slikt

Legg inn av Arenaria » tor 18 jul 2013 07:06

Jeg har nettopp funnet en cache i Longyearbyen:
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1Y0VW

Dette er p.t. en mystery, med listede koordinater et tilfeldig sted, og så skal man observere et geografisk sted (et solur) og finne svar på noen spørsmål, for så å regne ut sluttkoordinatene for cachen, som er på et interessant sted. Begrunnelsen til cacheeier for ikke å gjøre dette til en enkel multi, med første trinn ved soluret, er at soluret ligger for nær en annen, tradisjonell cache. Det gjør det imidlertid litt rotete at koordinatene til selve soluret bare er gitt i cachebeskrivelsen, og ikke som listede koordinater eller waypoints.

Jeg leser reglene slik at det er fysisk utplasserte installasjoner som skal være 161 m fra hverandre, og at startpunktet for en multi (og listede koordinater for en mystery, for den del) godt kan ligge nærmere en fysisk cache enn 161 m hvis det ikke er en boks på startstedet. Har jeg misforstått, eller er det cacheeier som har misforstått?

Jeg mener å huske at løsningen på problemet med at interessante steder ligger nærmere hverandre enn 161 m nettopp kan være å gjøre ett av stedene til startpunktet for en multi. I dette tilfellet ville det absolutt løse "problemet".

Noen med gode kunnskaper om dette, f.eks. en av de relevante reviewerne? :-)
BildeBilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Avstander og slikt

Legg inn av thomfre » tor 18 jul 2013 07:47

Retningslinjene sier:
Physical elements of different geocaches should be at least 0.10 miles (528 ft or 161 m) apart.
A physical stage is defined as any waypoint that contains a physical element placed by the cache owner, such as a container or a tag with the next set of coordinates. Non-physical caches or stages, including reference points, trail-head/parking coordinates and/or a question to answer waypoints, are exempt from this guideline. Additionally, within a single multi-cache or mystery/puzzle cache, there is no minimum required distance between physical elements. The graphic below shows a few examples of what is and is not acceptable in terms of cache saturation. EarthCaches are exempt from this guideline as they do not have physical waypoints.

Groundspeak may further restrict cache listings in areas where cache saturation becomes a concern.
I tillegg er det et veldig fint bilde der:
This is acceptable because all physical locations of the two separate caches are more than 528 feet (161 m) part. The blue waypoint can be closer than 528 feet because there is nothing physically placed at the location.
Bilde
Der vil den blå prikken kunne representere soluret, og de svarte prikkene langs den oransje linja kan være de andre cachene i området.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Kjedalen » tor 18 jul 2013 23:45

Arenaria skrev:Jeg leser reglene slik at det er fysisk utplasserte installasjoner som skal være 161 m fra hverandre, og at startpunktet for en multi (og listede koordinater for en mystery, for den del) godt kan ligge nærmere en fysisk cache enn 161 m hvis det ikke er en boks på startstedet. Har jeg misforstått, eller er det cacheeier som har misforstått?

Jeg mener å huske at løsningen på problemet med at interessante steder ligger nærmere hverandre enn 161 m nettopp kan være å gjøre ett av stedene til startpunktet for en multi. I dette tilfellet ville det absolutt løse "problemet".
Svaret ligger selvfølgelig i beskrivelse og skisse postet av thomfre, men det ser jo ut som at du har skjønt reglene. Her har nok eier av denne cachen gjort det unødig vanskelig for seg siden han egentlig ønsket å lage en multi. Du har nok ikke misforstått her; det kunne her vært benyttet en multi med oppgitte koordinater på soluret. Men mystery'en som nå er her var jo morsom å løse, selv om målet var på forbudt område for våpenløse slik at jeg ikke kom meg dit.
BildeBilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Avstander og slikt

Legg inn av esbjug » fre 19 jul 2013 01:21

Dette er et eksempel på en cache som ligger i grenselandet mellom mystery og multi, og som cacheeier kan fullføre på ulike måter. Figuren som er postet over viser greit dette med avstander, og det er viktig å vite forskjellen på punkter med en installasjon gjort av cacheeier og punkter/infrastruktur som var der fra før.
Videre gjelder ikke avstandskravet på minimum 161m innen samme multicache for punkter som er karakterisert som "stage of a multicache".

Hilsen esbjug

Brukeravatar
Arenaria
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 15 feb 2008 12:08
Sted:Bergen

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Arenaria » fre 19 jul 2013 21:11

Takk for flere svar, som bekrefter min forståelse av reglene. Problemet er at cacheeieren påstår hardnakket at han ikke har fått lov til å legge inn solurets plassering som listede koordinater - som altså ville være både mulig og ønskelig. Jeg tror ikke jeg kan overbevise ham om det uten en reviewer å viser til, dessverre. Men jeg har jo funnet den likevel!
Og: målet er absolutt innenfor tillatt område, ikke isbjørnfarlig altså, så hvis noen løser den mystery'en som ligger der nå og finner en posisjon utenfor allfarvei, er jeg redd for at løsningen er litt feil.
Kjedalen skrev:
Arenaria skrev:Jeg leser reglene slik at det er fysisk utplasserte installasjoner som skal være 161 m fra hverandre, og at startpunktet for en multi (og listede koordinater for en mystery, for den del) godt kan ligge nærmere en fysisk cache enn 161 m hvis det ikke er en boks på startstedet. Har jeg misforstått, eller er det cacheeier som har misforstått?

Jeg mener å huske at løsningen på problemet med at interessante steder ligger nærmere hverandre enn 161 m nettopp kan være å gjøre ett av stedene til startpunktet for en multi. I dette tilfellet ville det absolutt løse "problemet".
Svaret ligger selvfølgelig i beskrivelse og skisse postet av thomfre, men det ser jo ut som at du har skjønt reglene. Her har nok eier av denne cachen gjort det unødig vanskelig for seg siden han egentlig ønsket å lage en multi. Du har nok ikke misforstått her; det kunne her vært benyttet en multi med oppgitte koordinater på soluret. Men mystery'en som nå er her var jo morsom å løse, selv om målet var på forbudt område for våpenløse slik at jeg ikke kom meg dit.
BildeBilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Kjedalen » fre 19 jul 2013 22:25

Arenaria skrev:Og: målet er absolutt innenfor tillatt område, ikke isbjørnfarlig altså, så hvis noen løser den mystery'en som ligger der nå og finner en posisjon utenfor allfarvei, er jeg redd for at løsningen er litt feil.
Her er åpenbart cachen flyttet siden jeg var der i september 2012. Nye koordinater beskrevet i april-mai 2013. Ut fra denne teksten i beskrivelsen tror jeg nok at jeg fant rette koordinater da:
"I did make arrangements with a local person, an armed guides who climbed this mountain regularly, to perform any necessary maintenance but alas they no longer live and work on Svalbard."
Noe dette notatet av cacheeier bekrefter:
"Hope to get this listed properly soon as sending out a new "final" cache box with a Norwegian couple who have kindly agreed to place ts somewhere more suitable than on the top of one of the peaks behind the town."
BildeBilde

Brukeravatar
Arenaria
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 15 feb 2008 12:08
Sted:Bergen

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Arenaria » lør 20 jul 2013 18:16

Nå ligger denne cachen helt flott, på et sted som man bør besøke, og ikke utenfor allfarvei. Så alt ligger til rette for en enda finere cache hvis startkoordinatene blir rettet til soluret :-) CO kontaktet meg i dag og sa at han skulle ta kontakt med reviewer om ikke det lar seg gjøre på den måten.
BildeBilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Olen » tir 06 mai 2014 10:50

Har et spørsmål som angår dette temaet, men ikke den samme cachen.

Jeg har noen ideer til en multicache der ett av punktene vil måtte være innenfor 161 meter fra en fysisk (traditional) cache.
Punktet "mitt" er ikke et fysisk ting (dvs. verken en "tag" eller "container with the next set of coordinates"), men det er likevel et punkt jeg "kontrollerer" (vanskelig å beskrive videre uten å avsløre for mye av oppgaven).

Så vidt jeg tolker guidelines skyldes denne regelen at man ønsker å unngå at cacher ligger for tett, og det er selvsagt bra, men siden dette verken er snakk om en container, eller noe annet fysisk man skal finne, så er det jo ingen fare for forveksling med den cachen som allerede ligger i nærheten, eller at det blir for tett mellom de fysiske cachene.

Det er litt vanskelig å tolke ut fra veiledningen akkurat hvor grensa for "physical stage" går.
Kan jo evt. spørre reviewere privat og beskrive litt mer, men tenkte å høre litt her først.
Bilde

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Avstander og slikt

Legg inn av HexaNomos » tir 06 mai 2014 15:23

Hei: Har du plassert ut noe på et trinn, er det "stage of a multicache" og 161 m regelen gjelder. Har du ikke plassert ut noe på et trinn, er det "question to answer" og ikke noe avstandskrav. Skriv gjerne på cachen hva dette er for noe når du sender inn cachesiden din. Dette gjøres som en "post reviewer note". Men har du installert noe på en plass, skal det være 161 m radius til steg/finaler på andre GC koder. Innen din egen cache, gjelder ikke 161 m regelen.

Hexa Nomos

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Olen » tir 06 mai 2014 17:20

Men dette er noe som ikke er plassert ut for cachens del, men som er der allerede. Det som er forskjellen er at det er min "ting", og jeg kommer til å gjøre en justering av den for at den skal fungere som et skritt.

Men dersom ikke dette er mulig så lenge det er innenfor 161 meter av en eksisterende cache, så får jeg heller skrinlegge prosjektet foreløpig, og vente til den cachen som er i veien evt. dør eller blir flytta eller noe sånt.
Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Avstander og slikt

Legg inn av yarnslayer » tir 06 mai 2014 17:41

Jeg regner med at det er noe som antakelig vil være ok dersom gjenstanden ikke er plasssert "i cacheøyemed" og ikke modifisert så mye at det er "en cacheting", men fremdeles er den opprinnelige gjenstanden? I utgangspunktet skal man ikke modifisere noe sånn, men dersom du er eier så ... kunne du jo ha gjort tilsvarende endringer om du ikke hadde til hensikt å lage denne cachen?

Det er iallfall sånn jeg spekulerer. Men det er reviewerne som har siste ord, og det enkleste er nok kanskje å ta kontakt med dem direkte og forklare situasjonen. :) Tvitvi - prosjektet høres spennende ut.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Viking_Princess » tir 06 mai 2014 20:53

Hmm...jeg hadde skjønt det slik at 161m regelen også gjaldt mine egne steg innen min egen multi cache jeg!
Her åpner det seg en ny verden for meg!!!
Så innen min egen multi cache kan stegene faktisk være nærmere hverandre enn 161m, så lenge dem ligger minst 161m unna ANDRE sine steg og cacher?
Skjønner jeg dette riktig?
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Avstander og slikt

Legg inn av esbjug » tir 06 mai 2014 21:00

Hei: Ja, 161 m gjelder til andre GC koder, og for fysiske trinn (type stage of a multicache) og finalebokser. For trinn som ikke er fysiske (dine utplasserte), gjelder ikke 161 m. Den siste typen er "question to answer". Innen egen cache kan fysiske trinn være mindre enn 161 m fra hverandre.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Avstander og slikt

Legg inn av Viking_Princess » tir 06 mai 2014 21:16

Ok!
Da blir alt så mye lettere med en gang ;) hehe
Takker for svar! :)
Bilde

Svar