Hvorfor må det være slik?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46
Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » tir 27 aug 2013 15:11

[quote="Ayorama" Jeg er ganske ny i caching og prøver å lese til meg noen kunnskap i forumet, da jeg jobber med å lage en serie cacher i nabolaget, og vil helst ungå uønskede installasjoner/plasseringen. Jeg så i en av de første postene at det skal spørres grunneier om tillatelse å legge cachen ut på hans eiendom, men blir det noen gang gjort? Vi har fått 2 cacher på vårt eiendom men har aldri blitt spørt. [/quote]
Tror jeg hadde tatt kontakt med utelgger. Det burde ikke være så vrient. Svarer de ikke. Ta kontakt med kontrolløren av aktuell boks og spør hva du kan gjøre dersom du ikke vil ha dem der.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Makuta Teridax » man 02 sep 2013 09:44

E-Lie skrev:
Ayorama skrev: Jeg er ganske ny i caching og prøver å lese til meg noen kunnskap i forumet, da jeg jobber med å lage en serie cacher i nabolaget, og vil helst ungå uønskede installasjoner/plasseringen. Jeg så i en av de første postene at det skal spørres grunneier om tillatelse å legge cachen ut på hans eiendom, men blir det noen gang gjort? Vi har fått 2 cacher på vårt eiendom men har aldri blitt spørt.
Tror jeg hadde tatt kontakt med utelgger. Det burde ikke være så vrient. Svarer de ikke. Ta kontakt med kontrolløren av aktuell boks og spør hva du kan gjøre dersom du ikke vil ha dem der.
Det er opp til grunneier selv hva som skal skje med cacher som er plassert ut uten tillatelse. Dette en sak mellom cacheeier og grunneier. Vi reviewerne kan eventuelt deaktivere eller arkivere de tilhørende cachesidene, dersom noen sender oss GC-kodene.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Ayorama
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 12 jun 2012 13:59

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Ayorama » lør 07 sep 2013 12:06

Hei,
Takk for svar. Jeg har ingen problemer med denne cachen som har blitt lagt ut, har vært i kontakt med cache eier etter at jeg postet litt mer info om stedet som han satt pris på :) . Da velger jeg å legge dem ut uten å spørre hvis jeg ikke får tak i eier, og ta det heller etterhvert hvis det kommer noe spørsmål.

sastorsl
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 06 jul 2012 07:57

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av sastorsl » lør 26 okt 2013 22:25

Jeg støtter fullt ut de som mener cacher ved skoler, barnehager, lekeplasser er en uting generelt - selv om det nok finnes unntak hvor plasseringen eller nabolaget i seg selv gjør det mulig å få til på en skånsom måte. Det må ikke være sånn at vi som driver med denne hobbyen gjør barn eller voksne med ansvar for barn utrygge. Selv er en av cachene nærmest meg en barnehagecache - dvs den trekker den frem som en del av et arkitekturprosjekt. Dermed har den et tema. I tillegg er den plassert slik at man kan lete etter den uten å drive helt innpå barnehagen. MEN, det eneste som jeg mener gjør at denne cachen har livets rett er at et par av de ansatte selv er geocachere, de kjenner til cachen, og har dermed mulighet til å vurdere eventuelle elementer.

Mitt poeng er at man som et minimum bør informere styrer på valgte skole eller barnehage, og skrive det i cachebeskrivelsen - ellers bør man la være.

Jeg synes like lite om cacher i boligområder der det ikke er naturlig med gjennomgangstrafikk. Dessverre er det enkelte som ser ut til å synes det er morsomt med cacher nærme eget hus eller lignende. Men har de da informert alle naboene slik at de også skjønner hvorfor det lusker fremmede folk som graver i hekker, busker og steinmurer?

Til slutt vil jeg si at jeg som leter alltid tar en selvstendig vurdering av om jeg føler at mitt nærvær vil være til skjennanse for andre - det synes jeg er et hensyn man burde ta - og har latt være å lete etter cacher på det grunnlaget.

Svar