Hvorfor må det være slik?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 09 jan 2013 21:28

thomfre skrev:Jeg mener overhode ikke å støtte dårlige plasseringer, og jeg bidrar til at nye cacher legges ut fornuftig.
Jeg oppfordret deg (og andre) til fornuftige plasseringer, ikke fordi jeg trodde du (eller andre) støtter dårlige plasseringer, men fordi det som betyr mest er hva hver og en gjør og bidrar til.
thomfre skrev:Men, når cacheeiere stadig får beskjed om at det ene etter det andre ikke er greit, da blir de til slutt lei - og så arkiverer de selv det de har igjen. Det er det flere som har gjort, og jeg er redd det blir flere. Det stopper også folk i fra å legge ut nye cacher.
Du vet mer om dette enn jeg gjør. Jeg vet om et par cacheeiere som ser ut til å ha gått lei, men jeg kan ikke huske å ha sett noen begå geocide og arkivere alle cachene sine. Når det gjelder at folk stopper å legge ut cacher, synes jeg at tallene jeg refererte til tyder på at folk legger ut cacher som aldri før.

Når det gjelder cacher som får geocachere til å se mistenkelige ut, har ikke retningslinjene noe forbud mot slike, men oppfordrer folk til å tenke gjennom hvordan cachen og letingen etter den kan oppfattes av andre:

Think about how your container and the actions of geocachers seeking it will be perceived by the public. Although your cache will be hidden with landowner or land manager permission, concerned passersby who are unaware of geocaching, may view people searching the property as suspicious.

Når det gjelder cacher som kan oppfattes som en farlig gjenstand, er retningslinjene tydelig imot dette:

Containers that could be perceived as a bomb or another dangerous item should not be placed. To reduce the risk of your cache being perceived as dangerous by non-geocachers, and being permanently archived by Groundspeak, use common sense when selecting hiding places and containers.

Det stemmer at det har vært en gradvis strengere håndhevelse av retningslinjene. Vi hadde sluppet dette om vi hadde håndhevet retningslinjene til punkt og prikke fra første stund, men da hadde det vært lang færre cacher i Norge idag. Vi er fremdeles langt unna å håndheve retningslinjene like strengt som mange andre steder i verden. Hvorvidt vi må stramme inn praksisen mer her, avhenger av hvordan geocaching i Norge utvikler seg videre. Cacheeiere må tenke over plasseringen og følge med på tilbakemeldingene som kommer fra geocachere, og geocachere må opptre fornuftig.

Jeg får noen tilbakemeldinger som tyder på at det av og til går for fort. Om det er pga. konkurransemomentet eller bare dårlig tid som ligger bak, vet jeg ikke men dette gjelder både letingen og gjemmingen igjen etterpå. Istedenfor å ta seg tid til å lete forsiktig, er det en del som sliter og drar og røsker og ødelegger. Og når cachen er funnet og logget, er det noen som hverken tar seg tid til å pakke cachen ordentlig sammen og gjemme den slik den var eller å rette opp ev. skader som er skjedd.
thomfre skrev:Kanskje man heller bør kontakte cacheeier når man finner en cache man syns er tvilsomt plassert? Needs archived / melding til reviewer bør komme etter det. Resultatet blir det samme, men man gir cacheeier en sjanse først, og cacheeier slipper å irritere seg over å få cachen sin deaktivert.
Det å kontakte cacheeieren først fungerer godt i mange tilfeller, men dessverre finner man Jante-loven også i geocaching-miljøet, og i noen tilfeller vanker represalier til den som er kritisk og dermed «tror han vet bedre». For mange geocachere er løsningen heller å kontakte revieweren, gjerne med et ønske om å være anonym.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tor 10 jan 2013 00:25

Jeg for min del setter pris på innskjerpinger av hva som skal godtas av plasseringer. Det er trist at det må kun skje via reviewere, men når ikke det nytter med oppfordringer må det hardere skyts til. Det er helt klart vært en trend at man skal utplassere en cache kun for cachens skyld og hvor selve gjemmestedet og tematikken kommer helt i annen rekke, hvis overhodet den har noen prioritering. :shock:

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » tor 10 jan 2013 09:20

krl69 skrev:Jeg for min del setter pris på innskjerpinger av hva som skal godtas av plasseringer. Det er trist at det må kun skje via reviewere, men når ikke det nytter med oppfordringer må det hardere skyts til. Det er helt klart vært en trend at man skal utplassere en cache kun for cachens skyld og hvor selve gjemmestedet og tematikken kommer helt i annen rekke, hvis overhodet den har noen prioritering. :shock:
Håper du ikke drar det siste delen helt ut. :? Tema i en julekalender kan jo være veldig vrient. Da er ofte en god plassering vel så viktig? Føler meg litt truffet av manglende tema på min julecache fra 2011. Synes tema skulle være jul og rett i nærheten lå/ligger det en som drar historien rundt stedet. I en by er det helt sikkert muligheter for å finne historier og gode plasseringer, verre kan det bli med noe nytt i mer grisgrendte strøk.
Vi har noen flinke utleggere til både å lage supre bokser og samtidig finne tema. Kan hende vi novisene kommer etter. Det er bare å ikke halshogge oss på første forsøk.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tor 10 jan 2013 13:11

Ellinormor skrev:Håper du ikke drar det siste delen helt ut. :? Tema i en julekalender kan jo være veldig vrient. Da er ofte en god plassering vel så viktig? Føler meg litt truffet av manglende tema på min julecache fra 2011. Synes tema skulle være jul og rett i nærheten lå/ligger det en som drar historien rundt stedet. I en by er det helt sikkert muligheter for å finne historier og gode plasseringer, verre kan det bli med noe nytt i mer grisgrendte strøk.
Vi har noen flinke utleggere til både å lage supre bokser og samtidig finne tema. Kan hende vi novisene kommer etter. Det er bare å ikke halshogge oss på første forsøk.
I et miljø hvor hårsårheten er til å ta og føle på så er det vel omtrent umulig å ytre meninger uten at noen føler seg truffet. Noen tær blir alltid såre når man er kritisk til kvaliteten på enkelte cacher.

Jeg for min del ser ikke at noen cacher skal ha særegne kvalitetskrav. Synes ikke adventcacher fortjener amnesti fra ønsket om gode plasseringer og/eller et visst minimum av tematikk. Tvert imot vil jeg nå mene. Finner man ikke en god plassering så synes jeg man skal droppe hele greia. :shock:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 10 jan 2013 13:46

Ellinormor skrev:Synes tema skulle være jul og rett i nærheten lå/ligger det en som drar historien rundt stedet. I en by er det helt sikkert muligheter for å finne historier og gode plasseringer, verre kan det bli med noe nytt i mer grisgrendte strøk.
Etter min mening trenger ikke en adventskalendercache å ha et julete tema, snarere tvert i mot! Dette er cacher som skal leve lenger enn bare i adventstiden, og det er grenser hvor spennende det er å finne massevis av cacher med jul som tema utover våren og sommeren.

Jeg tilhører den "skolen" som mener at en cache bør gi en opplevelse.
I urbane strøk betyr det at jeg ønsker at utlegger har noe og vise meg. Derfor ønsker jeg å få en forklaring på cachesiden på hva det er jeg blir vist. Selve cachen trenger ikke å være så spennende plassert, men bør være i forbindelse med det som man ønsker å vise frem. (Noen ganger er det ikke mulig å få plassert cachen der, men da kan man lage en "offset cache" (2-stegs multi) hvor det første steget er det du vil vise frem.)
I naturen er det ikke sikkert at stedet har en historie, men det kan være at det er et fint sted man ønsker å vise frem. Skriv det på cachesiden da vel :-) På slike steder legger man også gjerne ut flere cacher som danner en rute.
Det kan også være at det er selve cachens utforming som gir opplevelsen. Da er ikke hverken stedet den er plassert eller historien så viktig. Men en opplevelse blir det likevel.
Klarer man imidlertid å kombinere flere av disse punktene er jo det det aller beste
Ellinormor skrev:Vi har noen flinke utleggere til både å lage supre bokser og samtidig finne tema. Kan hende vi novisene kommer etter. Det er bare å ikke halshogge oss på første forsøk.
Alle har vi vært ferske en gang! Men jeg synes ikke at det at man er fersk fritar en for å legge ut kvalitetscachcer. Likevel er det viktig at vi som har holdt på en stund ikke "halshogger" ferskingen selv om det må være lov å si i fra at dette var en kjedelig cache som ikke gir noen opplevelse i det hele tatt ut over +1 på statistikken. Hvis ingen gir tilbakemeldinger er det vel ikke trolig at det blir noen bedring...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tor 10 jan 2013 14:28

Jeg vil si det såpass tydelig – er det ikke mulig å oppdrive noe spennende(et visst minimum av opplevelse) rundt adventcacher eller cacher generelt, vel da legger man ikke ut cachen. Er det så om å gjøre og legge ut en cache da? Ikke legg ut cacher kun for cachens skyld!

Ellers synes jeg dette adventcachekjøret anno 2012 virker noe krampaktig. Det fremstår som om det er et must å få ut en drøss med cacher av ymse kvalitet kun fordi noen mener det er en slags tradisjon. Alle cacher, uansett om det er ferskinger eller veteraner som legger ut advent-, påske, PT-, industri-, kirke-, fredede steinmurcacher(gud forby!) osv. SKAL ha en minimumsstandard! Dermed basta! :shock: 8)

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av mariusno » tor 10 jan 2013 14:31

Nå sporer denne diskusjonen helt av.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tor 10 jan 2013 14:35

mariusno skrev:Nå sporer denne diskusjonen helt av.
Å? :shock:

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av sven-egil » tor 10 jan 2013 14:46

Nå handler vel tråden om ubehagelige plasseringer (skole,barnehage, osv) eller Cacher som kan være plassert farlig eller at beholderen enten ødelegger stedet eller oppfordrer til farlige handlinger.

Dølle Cacher er et helt annet tema....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tor 10 jan 2013 14:55

sven-egil skrev:Nå handler vel tråden om ubehagelige plasseringer (skole,barnehage, osv) eller Cacher som kan være plassert farlig eller at beholderen enten ødelegger stedet eller oppfordrer til farlige handlinger.

Dølle Cacher er et helt annet tema....
For min del er "ubehagelige" cacher ofte kjipe eller dølle cacher. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men jeg ser at vi sikkert kan pendsle inn på det noe mer snevre temaet som handler om de ekstremt kjipe cachene. Og jeg er 100% enig i det du tok opp innledningsvis i tråden. :shock: 8)

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Cervis Venator » søn 13 jan 2013 10:17

Raggsokk skrev:Her stoler jeg på reviewernes dømmekraft. Én klage fører til at reviewer tar en nærmere kikk på cachen og tidligere logger, og ser om det er åpenbare problemer med plasseringen som fremgår av dette. Første skritt er vel da å disable cachen til cacheeier får vurdert andre plasseringer eller forsvart sitt valg. Løser ikke dette seg kan cachen bli tvangsarkivert, men jeg tror nok ikke det går så langt med mindre det er en cache som faktisk utgjør et problem. Og selv om man klager på en cache er ikke dette ensbetydende med at reviewer er enig i argumentene.

Kommer det mange klager på en og samme cache er det jo opplagt at cachen bør revurderes grundig... Hvis dette mot alle odds skulle føre til en massearkivering, så betyr det vel at det er en masse tvilsomme cacher der ute som ikke er lagt ut i samsvar med retningslinjer og vanlig folkeskikk? Kan ikke si jeg gråter meg i søvn av den grunn. Kvalitet fremfor kvantitet for meg.
Hvis vi reviewere skal se på denne eller andre cacher så er det fint om dere opplyser om et GC nr. Enten her eller som privat mail her inne.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » søn 13 jan 2013 10:26

Cervis Venator skrev:
Raggsokk skrev:Her stoler jeg på reviewernes dømmekraft. Én klage fører til at reviewer tar en nærmere kikk på cachen og tidligere logger, og ser om det er åpenbare problemer med plasseringen som fremgår av dette. Første skritt er vel da å disable cachen til cacheeier får vurdert andre plasseringer eller forsvart sitt valg. Løser ikke dette seg kan cachen bli tvangsarkivert, men jeg tror nok ikke det går så langt med mindre det er en cache som faktisk utgjør et problem. Og selv om man klager på en cache er ikke dette ensbetydende med at reviewer er enig i argumentene.

Kommer det mange klager på en og samme cache er det jo opplagt at cachen bør revurderes grundig... Hvis dette mot alle odds skulle føre til en massearkivering, så betyr det vel at det er en masse tvilsomme cacher der ute som ikke er lagt ut i samsvar med retningslinjer og vanlig folkeskikk? Kan ikke si jeg gråter meg i søvn av den grunn. Kvalitet fremfor kvantitet for meg.
Hvis vi reviewere skal se på denne eller andre cacher så er det fint om dere opplyser om et GC nr. Enten her eller som privat mail her inne.
Dette var ment som generell informasjon og var ikke knyttet opp mot noen spesiell cache. Men jeg kommer til å tipse litt oftere i fremtiden hvis jeg kommer over tvilsomme cacher. Normalt pleier jeg å gi cacheeier en sjanse til å rette opp eventuelle feil som følge av loggen.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Cervis Venator » søn 13 jan 2013 10:31

Raggsokk skrev:
Cervis Venator skrev:
Raggsokk skrev:Her stoler jeg på reviewernes dømmekraft. Én klage fører til at reviewer tar en nærmere kikk på cachen og tidligere logger, og ser om det er åpenbare problemer med plasseringen som fremgår av dette. Første skritt er vel da å disable cachen til cacheeier får vurdert andre plasseringer eller forsvart sitt valg. Løser ikke dette seg kan cachen bli tvangsarkivert, men jeg tror nok ikke det går så langt med mindre det er en cache som faktisk utgjør et problem. Og selv om man klager på en cache er ikke dette ensbetydende med at reviewer er enig i argumentene.

Kommer det mange klager på en og samme cache er det jo opplagt at cachen bør revurderes grundig... Hvis dette mot alle odds skulle føre til en massearkivering, så betyr det vel at det er en masse tvilsomme cacher der ute som ikke er lagt ut i samsvar med retningslinjer og vanlig folkeskikk? Kan ikke si jeg gråter meg i søvn av den grunn. Kvalitet fremfor kvantitet for meg.
Hvis vi reviewere skal se på denne eller andre cacher så er det fint om dere opplyser om et GC nr. Enten her eller som privat mail her inne.
Dette var ment som generell informasjon og var ikke knyttet opp mot noen spesiell cache. Men jeg kommer til å tipse litt oftere i fremtiden hvis jeg kommer over tvilsomme cacher. Normalt pleier jeg å gi cacheeier en sjanse til å rette opp eventuelle feil som følge av loggen.

Det var snakk om en koblingsboks som var montert på en skolevegg. Det var derfor jeg spurte :-)
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » søn 13 jan 2013 10:39

Cervis Venator skrev:
Raggsokk skrev:Dette var ment som generell informasjon og var ikke knyttet opp mot noen spesiell cache. Men jeg kommer til å tipse litt oftere i fremtiden hvis jeg kommer over tvilsomme cacher. Normalt pleier jeg å gi cacheeier en sjanse til å rette opp eventuelle feil som følge av loggen.
Det var snakk om en koblingsboks som var montert på en skolevegg. Det var derfor jeg spurte :-)
Ah, OK. Det var vel Sven-Egil som først nevnte den, jeg tror ikke jeg har funnet en slik. Koblingsbokser generelt har det jo derimot blitt noen av...
- Raggsokk

Bilde

Ayorama
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 12 jun 2012 13:59

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Ayorama » tor 22 aug 2013 08:52

Takk for informativ post. Jeg er ganske ny i caching og prøver å lese til meg noen kunnskap i forumet, da jeg jobber med å lage en serie cacher i nabolaget, og vil helst ungå uønskede installasjoner/plasseringen. Jeg så i en av de første postene at det skal spørres grunneier om tillatelse å legge cachen ut på hans eiendom, men blir det noen gang gjort? Vi har fått 2 cacher på vårt eiendom men har aldri blitt spørt. Takker for ideen om mini-multi når punktene ligger nær hverandre, det gjør at jeg kan ta med noe av interesse som ligger for nær hverandre. Jeg kommer sikkert med flere spørsmål når jeg har kommet litt lengre i prosessen. (Beklager dårlig Norsk, jeg er Nederlandsk :) )

Svar