Hvorfor må det være slik?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Hvorfor må det være slik?

Legg inn av sven-egil » tir 08 jan 2013 14:51

I det siste har jeg sett en trist utvikling når det gjelder valg av gjemmesteder og plasseringer.

Det jeg tenker på er først og fremst uheldige plasseringer og festemetoder.

Skoler, lekeplasser, svømmehaller, barnehager osv.
Cacher på og ved slike steder er rimlig håpløst.
Noen eksempler:
Jeg og min med cacher ble truet med juling og kjeppjaget, da cache eier syntes det var smart med en qr-kode på viduet til en svømmehall.
Når man scanner denne med mobilen kan det fort missforstås av tilfeldige forbipasserende.
Og de misforsto til de grader....
Er ikke ofte jeg blir direkte redd når jeg er på noe som skal være en hyggelig fritidsaktivitet.

Var innom en skole, snudde og gikk, da jeg så at leting var "håpløst".
Tok en lynkikk og bestemte raskt at her har jeg ikke noe å gjøre...
Men en Taxisjåfør, kom bort til bilen min og lurte på om jeg tok bilder av: Barna, Han og hans bil osv.
Han hadde sett en ukjent mann med et apparat i hånden.
Sa at det var en GPS, viste han den og problemet var løst....

Kan nevne at ifølge hintet er boksen festet til veggen på skolen..

Så ennå en tur....
Cachen hadde et passe diskret navn, under leting "tøyt det frem" masse barn.
Javist... gjerdet på andre siden av veien var selvfølgelig tilhørende en barnehage, som man ikke så var en barnehage, da innkjøringen til barnehagen og skilt osv var på en helt annen vei en der vi og cachen var.

Og personalet lurte selvfølgelig hva vi gjorde i gata vis a vis barnehagen....
Ny forklaring om Geocaching osv.

Må si jeg begynner å bli litt lettere frustrert...
Hvorfor MÅ cachene plasseres på skoler og slike steder?????

Så er det den populære koblingsboksen.
Som fagmann ser jeg problemet med å "lære" folk å åpne slike bokser.
Ikke alle koblingsbokser har logg, noen har også strøm.

En annen ting er at disse skrues fast "over alt".
Alt fra stolper til husvegger, gjerder osv.
Tror ikke vår kjære hobby blir populær, når folk finner disse boksene på husveggen sin eller på hagegjerdet.

Så er det plassering av små bokser/plakata osv. inni i strømskap!!!
Ja, jeg har sett det et par ganger....

Selv baksiden av et kabelskap kan bli "spennende" om brøytebilen har bikket nok på skapet til at det har blitt strømførende....

Og plasering på trafo-kiosker kan også bli i overkant spennende om det blir en feil...

Så min lille bønn er:
Ikke plasser cacher på steder som er "følsomme" når det kommer til barn.
Ikke skru fast bokser i "Hytt og Gevær".
Hold boksene lengst mulig unna ting som har med strøm og høyspent å gjøre.
Å kamuflere en cache som en ledningsstump man skal dra i, en koblingsboks, stikkontakt osv er ikke alltid så veldig smart.

Synes dere andre at dette er håpløs sutring, eller ser dere problemet?
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av mamoreb » tir 08 jan 2013 15:21

Jeg ser dette som en oppfordring, og støtter den.

Jeg liker urbane cacher og kreative løsninger, men det må ikke gå på bekostning av sikkerhet, trygghet og omdømmet vårt.

I tillegg til å unngå slike gjemmesteder som sven-egil nevner, vil jeg oppfordre til at alle plasseringer hvor det er den minste sjanse (tenk gjerne 20 meters avvik) for at noen kan tro at cachen er gjemt på et slikt sted, merkes "høyt og tydelig": Cachen er ikke gjemt i nærheten av trafoen - det er ikke nødvendig å gå inn på T-banens område - cacheområdet kan sees fra en skolegård og bør kun besøkes på kveldstid - etc.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av hstad » tir 08 jan 2013 15:37

Regel Nr 1 er vel at cacheplasseringer skal godkjennes av eier av eiendom. Høres ikkje ut som det er gjort her

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av hysse » tir 08 jan 2013 15:43

"Ignore Listing",
fabelaktig verktøy mot dyngebokser.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av mariusno » tir 08 jan 2013 15:56

Selv er jeg så mugglersky at jeg skyr unna så fort jeg kan se at man kan få en forklarings-utfordring. Men jeg støtter absolutt oppfordringen til å tenke seg litt mer om i forbindelse med nevnte ting.

Strømboks burde vært fjernet fra mulige geocachebeholdere. Jeg har selv sett at geocachere gjør skade på infrastruktur, nettopp fordi man har begynt å venne geocachere til at slike ting er "lov" å åpne. Jeg har selv logget noen "koblingsbokser", og jeg bruker lang tid på å forsikre meg så godt jeg kan at det ikke går ledninger inn eller ut av boksen. Heldigvis ikke bomma enda.

Strøm og geocaching er gøy det. Helst med lav spenning ( rundt 12V )

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » tir 08 jan 2013 16:42

Dette med strøm er så problematisk at jeg klarer å være uenig med meg selv. På den ene siden er de beste cachene jeg finner - når det kommer til beholder og finurlig gjemming - kamuflert slik at menigmann går rett forbi selv om cachen er fullt synlig. Det må innrømmes at objekter som er strømrelatert er ideelle i så måte, siden alle er opplært fra barndommen av at slike ting rører man ikke. Aldri. Og som cacheeier er jeg selvfølgelig ikke veldig interessert i å måtte erstatte mugglede bokser støtt og stadig. Samtidig har man da dilemmaet med at geocachere mister helt respekten for slike ting hvis bare GPSen leder dem nær nok. Jeg har selv klart å åpne en slik 'ekte' boks ved ett tilfelle; heldigvis gikk det bra (cachen fant jeg imidlertid aldri...).

Jeg har selv en cache som, i lys av Sven-Egils innlegg, burde vært arkivert eller i det minste flyttet. Samtidig er det den cachen jeg har flest favorittpoeng på (47 i øyeblikket) noe som bare understreker dilemmaet her. Ironisk nok er Sven-Egil en av de som har gitt den favorittpoeng... :shock: Så vi LIKER slike cacher, og ofte gir de det lille ekstra når man har logget 100 nanoer eller tupperwarebokser under en stein på rad. Så hvordan få i både pose og sekk?

Jeg tror det meste av dette ville vært unngått hvis alle hadde fulgt retningslinjene til punkt og prikke. Her er noen utdrag:

1.2: You assure us that you have the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property. Dekker alt av ulovlige plasseringer. Spør et e-verk om du får lov til å skru en fiktiv koblingsboks på en trafostasjon som hvemsomhelst skal få åpne og hør hva de svarer.
1.4: Geocache placements do not damage, deface or destroy public or private property. Dette inkluderer faktisk å skru fast ting, skal man trekke det til det ytterste.
1.6: Geocaches are not placed in restricted, prohibited or otherwise inappropriate locations. Og dette burde vel dekke resten av problemcachene tror jeg.

Reviewerne kan sjelden se hvordan cachene ser ut eller er festet ut fra en cachelisting, så jeg legger ikke skylden der. Men jeg mener at cachebefolkningen generelt er altfor lite flinke til å benytte seg av 'Needs Archived' når de ser noe ureglementert. Man vil nødig være drittsekken som leker cachepoliti, så man nøyer seg med en kommentar i loggen og håper at cacheeier skal ta ansvar. I beste fall. Kommer en reviewer på banen vil derimot plassering og tilbakemeldinger i loggene bli gjennomgått grundig i forhold til retningslinjene, og da vil de tvilsomme cachene i det minste få en skikkelig vurdering og om nødvendig bli disablet og i ytterste instans tvangsarkivert. Jeg tror jeg skal bli litt flinkere på dette selv, men jeg har kanskje vegret meg litt mot å legge sten til reviewer-byrden...

Og skulle arkiveringsønsket ikke bli tatt til følge, får man pent finne seg i at cachen har livets rett og se en annen vei. Cacher man ikke liker kan man jo alltids ignorere.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av sven-egil » tir 08 jan 2013 17:51

Må si at Raggsokk belyser problematikken på en fin måte.

Enkelte "strøm bokser" er svært finurlige og gjennomtenkte.
Raggsokk sin går under finurlig, og er av en slik type at man blir i godt humør- selv om den er strømrelatert.
Den går jo også utpå å kunne "betjene" noe som alle har lov til å betjene... og som normalt er helt ufarlig og som vi omgir oss med i det daglige.

Noe annet er å skru løs deksler, vippe opp lokk på koblingsbokser, demontere stikkontakter, lamper o.l.
Andre stapper en plakata,filmboks eller nano inn i kabelinnføringen på en stolpe, strøm skap, trafo o.l. (Genialt-NOT)

Jeg har ofte montert koblingsbokser over kabler som kommer ut av en vegg, da er det ingen synlig kabel inn i boksen, for den går jo gjennom bunnen av boksen.
Siden jeg er perfekt (host) er alle ledninger godt isolert i slike bokser, men alle andre slurver ofte med isolering...
Mulighetene for vann og strøm og litt slapt håndverk kan fort gi litt ekstra spenning til de som fikler med boksen, uten at de stapper inn fingrende.

Jeg traff selv på en geocacher med armen langt oppe i et kabelskap som tydelig var merket med 1000V, hintet var "inni".
Ja den var inni, men ikke inni kabelskapet... Selv om nullpunktet var der.
Tror h*n kan prise seg lykkelig for at armen ikke var lenger en den var...

Å ignorere en "strømtrend" blant utleggere tror jeg ikke løser problemer, jeg kjenner farer med strøm, men gjør alle andre det?
Vet vi at alle skjønner at et bulkete kabelskap kan være strømførende, at innholdet i koblingsboksen ikke nødvendigvis er en logg?
Vi bør vel tenke litt på de yngste cacherne, som også kan være veldig ivrige.
Jeg tror det viktigste er å prate litt om dette, muligens få arkivert det som er mest skummelt?
Ikke å plassere cachen på ignoreringslista eller bare la være å ta den boksen.

Noen setter på et klistremerke på boksen som vi "skjønner" og mugglere bare overser, noe som selvfølgelig øker sikkerheten.
At bokser ikke skal plasseres farlig, eller slik att plasseringen kan missforstås er det ikke alle som tenker på.
Et tydelig hint som ikke kan missforstås kan jo også hjelpe.

Jeg vet at det sies at man ikke skal skru fast noe, og det er jo riktig.
Enkelte spør og får ja, andre bare gjør det....
Om mange "bare gjør det", tror jeg at klagene fort kan bli mange, og det kan selvfølgelig bli dyrt for den som skrudde opp boksen.
Samt at vi får et frynsete rykte, og det tjener vi ikke på.

Og vær så snill.
Ikke plasser bokser slik at man fremstår som en pervo-snik på jakt etter barn.
Jeg har ikke noe i mot en Muggler utsatt utfordring, men ikke involver slike steder i utfordrngen.
Altså ikke skoler, barnehager, lekeplasser, omkledningsrom, toaletter osv.
Dvs steder hvor man fort blir oppfattet som pervo, om man oppholder seg, eller leter rundt.

Selvfølgelig kan man be om arkivering om man mener noe er ille, jeg har gjort det....
Med en slik logg sikret jeg meg møkkamann stempelet, og siden jeg allerede er møkkamann kan jeg gjøre det igjen om behovet er der.
Til og med lufting av mulighetene for å be om arkivering er ganske følsomt.
For egentlig liker vi ikke at noen forteller oss hvordan vi skal gjøre ting, særlig ikke om vi er fornøyd med egen innsats.
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Synth75 » tir 08 jan 2013 18:35

Kan i grunn bare si meg enig.

Strømbokser er ikke gode gjemmesteder. Ikke bra å stikke handa oppi noe som er, eller kan være, strømførende. Det finnes mange slike og det er ikke noe nytt. De fleste i den kategorien tok jeg i 2009.

Kjenner meg også igjen i det å luske rundt barnehager. Spesielt der jeg en gang måtte inn i noen grantrær utenfor gjerdet til et slikt sted. Tror jeg ville latt cachen få forbli ulogget, om det ikke var for at det i sin tid var en adventcache. Det var jo da, som nå, fokus på menn som lusker rundt slike steder. Den cachen var godkjent av barnehagen, men det føltes allikevel ukomfertabelt, siden jeg tenkte på hvordan det ville sett ut for forbipasserende.
Sånn sett høres det ut som en dårlig ide å måtte scanne en QR-kode på et vindu til en svømmehall.
Men heller ikke slike plasseringer er et nytt fenomen. Men det er jo mange flere cacher som publiseres nå og fokuset på skumle menn som lusker rundt er også større. Noe som kanskje gjør at problemet synes større nå enn før?

Skal cachen være plassert ved en barnehage eller skole, (e.l), synes jeg det er best når jeg kan stå på et sted hvor det er normalt for folk å være og kunne se hvor cachen er. I motsetning til å måtte lete og føle meg frem i blinde eller innimellom busker.

Hysse er jo inne på noe vesentlig da.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Viking_Princess » tir 08 jan 2013 21:53

Har selv kommet over utallige dårlig plasserte cacher, og tvilsomme bokser, det er utrolig frustrerende at folk ikke tenker igjennom plassering/driter i rettningslinjer.
Er jo ikke meningen at man skal bli arrestert for å bedrive hobbyen sin!
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av krl69 » tir 08 jan 2013 23:14

Når vi først er på denne galeien:

1) Rett utenfor stuevinduer, uansett om det er CO eller andre raringer, er og blir GRØSS OG GRU!!

2) Rett utenfor kontorvinduer hvor CO overhodet ikke har innhentet tillatelse slik at man romsterer rundt som en imbesil uteligger. Og selv med tillatelse er det ikke spesielt festlig å bli iakttatt av en gjeng som kniser og peker.

3) Innenfor industriområde hvor det står TYDELIG: ”Advarsel: Uvedkommende forbudt!” eller lignende. Tilsvarende båthavner hvor det er å foretrekke at folk oppfører seg normalt og ikke snoker rundt, noe som er litt vrient når hintet sier: ”under”, ”magnetisk”, ”høyt”. Osv.

4) NANOER! Og da mener jeg på et generelt grunnlag men selvsagt ekstremt mye verre om de er plassert på takkrenna til Fru Hansen i oppgang 1b.

5) Restaurantvinduer…. Hvem i alle dager synes det er ok å snoke rundt når det sitter folk og ser på deg mens de forsøker å kose seg med sin Filet Oscar??

Hvor blir det av kreativiteten og hva er galt med skog og mark, eller svaberg og kyststier?

Denne kan tydeligvis ikke siteres for ofte: "When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." – briansnat

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Cervis Venator » ons 09 jan 2013 00:23

Kan nevne at ifølge hintet er boksen festet til veggen på skolen..

Hvilken cache er dette? Gjerne et Gcnr.

Så ennå en tur....
Cachen hadde et passe diskret navn, under leting "tøyt det frem" masse barn.
Javist... gjerdet på andre siden av veien var selvfølgelig tilhørende en barnehage, som man ikke så var en barnehage, da innkjøringen til barnehagen og skilt osv var på en helt annen vei en der vi og cachen var.

Og personalet lurte selvfølgelig hva vi gjorde i gata vis a vis barnehagen....
Ny forklaring om Geocaching osv.

Samme her. Navn på cache eller helst et gcnr.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Cervis Venator » ons 09 jan 2013 00:25

Viking_Princess skrev:Har selv kommet over utallige dårlig plasserte cacher, og tvilsomme bokser, det er utrolig frustrerende at folk ikke tenker igjennom plassering/driter i rettningslinjer.
Er jo ikke meningen at man skal bli arrestert for å bedrive hobbyen sin!
Vi reviewere setter pris på tilbakemelding på slike cacher..
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » ons 09 jan 2013 02:26

Med fare for å dra opp gammal dritt: Opplevde at en slik elboks var plassert på en høyspentlinje på en slik måte at jeg valgte å ikke åpne den. Resultat da jeg ba om arkivering, var at jeg fikk minst bøtta full og litt til.
Ja, jeg er i ferd med å legge ut etpar nye bokser og er veldig glad for Sven Egils innspill. Men det gjør også at jeg nå har besluttet å endre den ene, eller ikke lage den. Litt synd for historien bak stedet er litt artig. Men uansett er den opprinnelige plasseringen ikke god selv om retningslinjene tillater plasseringen.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » ons 09 jan 2013 07:58

Hvis 'Needs Archived' av en eller annen grunn føles ubekvemt, anbefales en mail til reviewer. Bare spol ned til bunnen av loggene og send til den som i sin tid publiserte cachen.

Dette var vel så mye et tips til meg selv som andre.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av thomfre » ons 09 jan 2013 08:06

Ikke ta dette feil, men håper virkelig ikke dette dras for langt nå... Er redd det kommer til å bli nok en massearkivering...

Jeg er helt enig i at enkelte bokser er over kanten, og koblingsbokser som skrus fast på ett koblingsskap ikke er så lurt... Men en koblingsboks som skrus fast nederst på en lyktestolpe (den typen av tre), hvor det ikke er noen ledninger i det hele tatt, de er vel ganske harmløse? At de skrus fast på gjerder og bygninger er selvfølgelig ikke kult...

Når det gjelder cacher i nærheten av områder hvor man kan bli oppfatta som pervo er vel de aller fleste slike helt uproblematiske hvis de bare oppsøkes på rett tid av døgnet? Ikke alle cacher kan besøkes til enhver tid... Når det er sagt, cache på en skolevegg er over kanten uansett.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar