1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25
Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Teddy Steiff » man 29 aug 2011 22:51

Makuta Teridax skrev:Hvis jeg skulle ønske meg noe, måtte det være at vi reviewere fikk en slags advarsel når en cacheeier har f.eks. en viss mengde cacher som har stått deaktivert over en viss tid. Slik det er nå, er vi i stor grad nødt til selv å huske hvilke cacheeiere som ikke tar vare på cachene sine.
Ikke vanskelig å være enig i dette, og egentlig overraskende at det ikke finnes.

Det burde heller ikke være så veldig vanskelig å skrive en eller annen melding og eventuelt deaktivere midleritidig hvis man ikke får gjor noe med den på en stund. Jeg har f.eks. sett midlertidige deaktiveringer hvor eier skrive at de skal se på det når de er tilbake fra ferie, eller ganske enkelt til de får tid til å følge opp.

Jeg håper virkelig også at reviewerne har verktøy for å holde oversikt over cacher med mange "Need maintenance", kanskje i kombinasjon med DNF, uten at noe skjer.

I begynnelsen tenkte jeg at det ville være synd om cachene forsvinner. En og annen gang kan jeg ha gjort noe med slike cacher. (Det har også hendt at jeg har lagt inn ny og tørr logg om jeg har hatt en for hånden i cacher tilhørende eiere som passer på dem, litt hjelp må man gi til andre cachere. Jeg har latt den delen av loggen det har vært skrevet på bli igjen, men kastet resten av det våte og lagt inn ny.) Men etter hvert har jeg blitt mer enig med en av mine veteranvenner i denne bransjen: Det er bra at de forsvinner, så blir det mulig å få lagt ut noen nye. Kanskje har min endrede holdning en viss sammenheng med at det begynner å bli få cacher igjen innenfor en grei avstand hjemmefra ...
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Teddy Steiff » man 29 aug 2011 22:55

Ellinormor skrev:Synes det er normal oppførsel at man tilbakemelder eventuelle mangler med cachene! Da blir det så mye hyggeligere for nestemann.
Helt enig.

Nå har jeg foreløpig ikke så vedig mange cacher ute, og alle er i kort avstand fra der jeg bor. Det er derfor ikke noen veldig stor oppgave å vedlikeholde dem. Men det er mye enklere når folk melder fra, slik at jeg selv slipper å gå mange runder for å sjekke status. Derfor pleier jeg også å kvittere meldinger om våt logg, full logg, at cachen er borte eller tilsvarende, med en "Takk for at du sier fra", enten meldingen kommer i form av en "Need maintenance" eller som en kommentar i vanlige logger.
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Teddy Steiff » man 29 aug 2011 23:07

Barskog skrev: Tror kanskje det er en "missing link" her (vet ikke, derfor spør jeg)? Det er vel slik at cacheeier kan velge bort å få varsler? Vet ikke sikkert, men her i Drammen har flere i logger "klaget" på en del av cachene til en bestemt eier, uten at så veldig mye har skjedd. For meg ser det ut som han har fjernet seg som mottaker av meldinger, kan det være mulig? Dette er to av cachene: http://coord.info/GC2V2E2 og http://coord.info/GC2V0CQ
I så fall får han vel ikke meldinger om noe som helst?
Uansett, målet med disse automatiske varslingene, etter at noen har "giddet" å trykke "Needs Maintenance", er at cachen deativeres, og evt til slutt (manuelt?) arkiveres av dere reviewere.
Uansett hvordan man kan sette opp varslinger på Geocaching.com, så kan man unngå slike varsler om man vil. Har man brukt en hotmail eller gmail konto til slikt, er der bare å stenge den kontoen eller simpelt hen slutte å lese e-post som kommer til den adressen. Og man kan deifinere alle meldinger med [GEO] i overskriften som spam.

Jeg har også inntrykk av at noen fort blir hekta på geocahing, og like fort går lei. Hvis noen la ut 30 cacher i løpet av en måned i fjor sommer og logget 15-20 funn i samme periode, og siden ikke er registrert med noen avktivitet på geocaching.com, da er det liten grunn til å tro at det vil skje noe vedlikehold.

Et eksempel er denne http://coord.info/GC2DYKD Eier har riktignok bare denne ene cachen. Men når man ble medlem 16. august 2010 og har siste registrerte besøk 19. september 2010, totalt 33 funn, det er flere "Need maintenance" meldinger og DNF, da er det ingen grunn til å tro at denne kommer tilbake. (Jeg forsøkte selv å finne den uten å ha leste loggene først, og kunne føye til nok en DNF.)
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Teddy Steiff » tir 30 aug 2011 08:37

Er det noen etablerte rutiner for å oppdage og håndtere forlatte cacher som vi kan bidra til?

Det hender jeg sjekker status når jeg kommer over dårlig vedlikeholdte cacher og cacher som har forsvunnet. Jeg har nevnt et eksempel i et tidligere innlegg. Jeg kunne ha nevnt fler, men poenget er ikke å henge ut folk og derfor tar det ikke her.

Men det hadde kanskje vært greit om det var en eller annen varslingsrutine. Når det f.eks. har gått 18 md siden en utlegger sist besøkte GC, har lagt ut noen cacher som folk ikke finner og andre som fortsatt finnes, men er dårlig vedlikeholdt, da kan man vel arkivere uten å vente for mye? Så lenge cachen er der og er i rimelig god stand er det ikke noen grunn til å gripe inn selv om eier har trukket seg ut. Men er de borte eller i så dårlig stand at akutte, livreddende tiltak må til, da er det liten grunn til å vente lenge med å arkviere dem.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av mamoreb » tir 30 aug 2011 09:25

I slike tilfeller har jeg logget med "needs archived". I loggen har jeg beskrevet cachens forfatning, hvor lenge det er siden eier var innlogget, og kanskje tilbudt meg å ta inn restene. Da har cachen flere ganger blitt arkivert på dagen.

I noen tilfeller skulle jeg ønske det var mulig å adoptere uten eiers samtykke, f.eks. når eier ikke har vært innlogget på lenge. Jeg vet om et konkret tilfelle med en person som har vært inaktiv i to år. Mange av cachene har blitt merket "needs maintenance", deretter "needs archived" og til slutt er de aktivert. Men flere cacher gjenstår, på flotte steder med kreative bokser o.l. Den dagen disse blir våte, trenger ny logg e.l. kan jeg godt håndtere dette. Men det kan jeg forsåvidt gjøre uten å adoptere dem.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av esbjug » tir 30 aug 2011 09:28

Vi har som cachere et felles ansvar for å bruke aktuelle loggefunksjoner når vi kommer over en cache som tydeligvis ikke følges opp. Jeg har selv varslet reviewer noen ganger om bokser som var skadet eller borte, og de har da reagert meget kjapt. Dette var i tilfeller hvor eier ikke er aktiv mer. I andre tilfeller er det bare å supplere med et ekstra loggark, hvis cachen ellers er i orden og ligger der den skal. Jeg vet også om tilfeller hvor en lokal cacher "følger opp" denne typen cacher, når adopsjon ikker er ønskelig eller mulig.

Typen oppfølging er vel noe vi føler for i hver enkelt situasjon, og følger opp deretter.

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Teddy Steiff » tir 30 aug 2011 10:52

Man lærer stadig noe nytt. Jeg har vel på et vis sett at valget "Need Archived" er der, uten å ha reflektert særlig mye over det. Jeg skal bli flinkere til å bruke det i de tilfellene hvor cachen er borte eller i for dårlig forfatning, og hvor det synes klart at eier ikke følger opp.
Sist redigert av Teddy Steiff den tir 30 aug 2011 11:11, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Teddy Steiff » tir 30 aug 2011 11:10

mamoreb skrev:I noen tilfeller skulle jeg ønske det var mulig å adoptere uten eiers samtykke, f.eks. når eier ikke har vært innlogget på lenge. Jeg vet om et konkret tilfelle med en person som har vært inaktiv i to år. Mange av cachene har blitt merket "needs maintenance", deretter "needs archived" og til slutt er de aktivert. Men flere cacher gjenstår, på flotte steder med kreative bokser o.l. Den dagen disse blir våte, trenger ny logg e.l. kan jeg godt håndtere dette. Men det kan jeg forsåvidt gjøre uten å adoptere dem.
Et spørsmål som godt kunne diskuteres litt mer generelt (hvis det ikke alt er en etablert policy som jeg ikke kjenner), er i hvilken grad man skal holde liv i forlatte cacher. Noe klart svar kan det ikke være. Er det en spesielt fin eller f.eks. historisk viktig cache, så er det bra om den tas vare på. Men ofte er det vel like greit at de arkiveres, så kan andre eventuelt legge ut nye?

Svaret vil nok også avhenge cachetettheten er på stedet. Hvis det er få cacher i området og cachen ikke er i veien for nye, må den gjerne bli liggende. Men forlatte cacher i sentrumsområder hvor det er vanskelig å finne plass til nye cacher, de kan med fordel arkiveres. Jeg besørget ny cache (en ny nano med logg) lagt ut av en eier som ikke hadde vært innom GC på ca 18 md. Loggen var overfylt og beholderen var i ganske dårlig forfatning. I ettertid har jeg tenkt at den heller burde ha vært arkivert, så kunne kanskje noen andre ha lagt ut en ny cache i dette området. Men jeg ser at en del har logget denne etterpå og ingen har klaget, så det er i alle fall ikke noen grunn til å gjøre noe nå.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 30 aug 2011 22:05

Dette er spørsmål som har ble grundig diskutert for ett års tid siden, og Makuta Teridax deltok også med noen avklaringer på hva Groundspeak mener om saken. Se disse tre trådene:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Teddy Steiff » tir 30 aug 2011 22:24

GorgonVaktmester skrev:Dette er spørsmål som har ble grundig diskutert for ett års tid siden, og Makuta Teridax deltok også med noen avklaringer på hva Groundspeak mener om saken. Se disse tre trådene:
Dette var nyttig informasjon. Takk.
Bilde

Svar