Hjelp oss som er godkjennere

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47
Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av manutnamkeng » søn 08 aug 2010 20:06

Etter første dag som godkjenner er det noen feil som går igjen, og dette tar ekstra tid for godkjennere.

Hjemmekoordinatene til cacheutleggere er ikke lagt til i profil.
Cacher som har terreng 1 og er rullestolvennlig har ikke attributter.
Det er ikke langt nok (161 meter) fra nærmeste cache.
Cacher som vedlikeholdes av andre fordi den er for langt unna hjemmekoordinatene har ikke navnet på vedlikeholder i cachebeskrivelse.

Nevnte punkter over kan hjelpe å få publisert cacher raskere.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av bjorges » søn 08 aug 2010 20:54

manutnamkeng skrev: Cacher som har terreng 1 og er rullestolvennlig har ikke attributter.
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom terreng 1 og rullestolvennlig. Cachen kan for eksempel være plassert 1,80 over bakken med asfalt under. Her vil det ikke være fornuftig å markere med attributt om rullestol. Denne diskusjonen har Makuta Teridax vært innom tidligere :)

Ellers er jeg forsåvidt enig i mye, men ser ikke helt at det er et poeng å skrive hvem som vedlikeholder cachen i navnet så lenge det er gjort klart hvis det er naturlig å gjøre dette.
Sist redigert av bjorges den søn 08 aug 2010 21:37, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av manutnamkeng » søn 08 aug 2010 21:32

bjorges skrev:
manutnamkeng skrev: Cacher som har terreng 1 og er rullestolvennlig har ikke attributter.
/quote]
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom terreng 1 og rullestolvennlig. Cachen kan for eksempel være plassert 1,80 over bakken med asfalt under. Her vil det ikke være fornuftig å markere med attributt om rullestol. Denne diskusjonen har Makuta Teridax vært innom tidligere :)
3.7. Wheelchair Accessibility
Some caches are wheelchair accessible.

One way to identify them is by using the Terrain rating. One star usually means that it is handicapped-accessible. Terrain is likely to be paved, is relatively flat and less than a 1/2 mile hike is required.

bjorges skrev:
Ellers er jeg forsåvidt enig i mye, men ser ikke helt at det er et poeng å skrive hvem som vedlikeholder cachen i navnet så lenge det er gjort klart hvis det er naturlig å gjøre dette.
If you have special circumstances, please describe your maintenance plan on your cache page. For example, if you have made arrangements with a local geocacher to watch over your distant cache for you, that geocacher’s name should be mentioned on your cache page.

Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av avigerus » søn 08 aug 2010 22:34

Hei, og lykke til med jobben!
Skjønner jo forsåvidt ditt innlegg, men så var det dette med alle de unntakene da...
Noen cacher er i tererreng 1,0 men 2,0 meter over bakken eller mer...blir litt teit å skrive at, joda denne er grei for de i rullestol også? Vil skyte inn at jeg har og utvikler nye så mye jeg kan, cacher nettopp for de i rullestol og de med barnevogner....
Jeg legger alltid inn atributter, der rullestol er greit. De med 1,0 uten denne, er altså litt høyt opp eller langt ned..hehe
I Oslo, på Hovedøy, så har jeg fått godkjent en cache - Klosterbiblioteket - fordi denne også passes på av min bror som ikke er geocacher. Han har ikke noe nick og det å legge ut navn følte jeg kunne bli litt for mye "reklame"?
Jeg har forstått det sli at det er hvis en geocacher skal hjelpe til, at nick på denne skal inn i tekst? Andre "faddere" forblir anonyme med mindre jeg offentliggjør navn og bopel.
Rett meg gjerne om jeg tar feil her, det er slikt vi lærer av......
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av bjorges » søn 08 aug 2010 23:14

manutnamkeng skrev:
bjorges skrev:
manutnamkeng skrev: Cacher som har terreng 1 og er rullestolvennlig har ikke attributter.
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom terreng 1 og rullestolvennlig. Cachen kan for eksempel være plassert 1,80 over bakken med asfalt under. Her vil det ikke være fornuftig å markere med attributt om rullestol. Denne diskusjonen har Makuta Teridax vært innom tidligere :)
3.7. Wheelchair Accessibility
Some caches are wheelchair accessible.

One way to identify them is by using the Terrain rating. One star usually means that it is handicapped-accessible. Terrain is likely to be paved, is relatively flat and less than a 1/2 mile hike is required.
NOEN cacher er tilgjengelige med rullestol. EN måte å identifisere dem på er med terreng.
Her er det viktig å lese teksten som fanden leser bibelen. Det er mulig å ikke tolke alt bokstavelig slik amerikanerne gjør :)

Det hjelper ikke noe om området cachen er lagt i er flislagt og helt plant så lenge en person i rullestol ikke kan nå opp til cachen fordi den er plassert 1,80 over bakken. DERFOR er det å bruke rullestolattributtet totalt misvisende i en slik situasjon. På samme måte har jeg en cache som på sommerstid har flat plen bort til seg, men på vinteren dumpes det ganske mye snø rundt cachen, og en rullestolbruker vil ikke ha en snøballs sjanse i h... til å komme seg bort i rullestol. Det vil faktisk være en hån mot rullestolbrukere å si at denne cachen er tilgjengelig for disse. La cacheeier vurdere akkurat denne, og finn heller andre kjepphester å ri, som for eksempel et minimum av cachebeskrivelse, noen ord på engelsk for utenlandske cachere osv.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av bjorges » søn 08 aug 2010 23:18

avigerus skrev: Andre "faddere" forblir anonyme med mindre jeg offentliggjør navn og bopel.
Praktiserer det samme :)
Bilde

Brukeravatar
Trulta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:søn 11 apr 2010 15:20
Sted:Trondheim

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av Trulta » søn 08 aug 2010 23:31

Når terrenget er 1 og cachen ikke er tilgjengelig for rullestolbrukere fordi den f.eks. er for høyt opp, kan man sette rullestol attributten til No. Det vil jo tydelig indikere at den ikke er rullestolvennlig, men at terrenget er flatt.
Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av manutnamkeng » man 09 aug 2010 05:32

Trulta skrev:Når terrenget er 1 og cachen ikke er tilgjengelig for rullestolbrukere fordi den f.eks. er for høyt opp, kan man sette rullestol attributten til No. Det vil jo tydelig indikere at den ikke er rullestolvennlig, men at terrenget er flatt.
Den løsningen høres jo genial ut, hvorfor har ingen andre tenkt på det.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av Makuta Teridax » man 09 aug 2010 09:13

bjorges skrev:
manutnamkeng skrev: Cacher som har terreng 1 og er rullestolvennlig har ikke attributter.
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom terreng 1 og rullestolvennlig. Cachen kan for eksempel være plassert 1,80 over bakken med asfalt under. Her vil det ikke være fornuftig å markere med attributt om rullestol.
I det tilfellet skal ikke cachen har terrenggradering 1. Groundspeaks syn er at cacher med terrenggradering 1 skal være tilgjengelig for en som sitter i rullestol. Hvis cachen er 1,8 m over bakken, er den ikke tilgjengelig for en som sitter i rullestol. Derfor ønsker de at slike cacher skal ha terrenggradering 1½, eventuelt også merkes med attributtet som sier at cachen ikke er tilgjengelig fra rullestol.

Terrenggradering omfatter ikke bare hva man har under føttene eller hjulene, men hele den fysiske utfordringen som ligger i det å finne cachen.
bjorges skrev:Ellers er jeg forsåvidt enig i mye, men ser ikke helt at det er et poeng å skrive hvem som vedlikeholder cachen i navnet så lenge det er gjort klart hvis det er naturlig å gjøre dette.
Dette gjelder feriecacher: Planen for vedlikehold skal med i cachebeskrivelsen, f.eks. når på året og/eller hvor ofte man kan forvente at cachen blir vedlikeholdt og hvem som vil foreta vedlikeholdet. Detaljer som personnavn eller e-postadresser er ikke nødvendig i selve cachebeskrivelsen, men hvis det er en annen geocacher som skal foreta vedlikeholdet, skal den geocacherens brukernavn nevnes i cachebeskrivelsen. Hvis det er en ikke-geocachere som skal foreta vedlikeholdet, vil jeg ha en e-post-adresse i en reviewer note, slik at jeg vet hvem jeg kan kontakte. Kravet om en e-postadresse er kommet fordi cacheeiere finner på fiktive venner og slektninger som skal foreta vedlikeholdet eller legger ut langt flere cacher enn det venner og slektninger på stedet har sagt at de kan ta seg av.

Retningslinjene er ikke forandret på dette punktet, men praksisen er skjerpet inn, ettersom det er blitt så mange feriecacher i Norge som ikke vedlikeholdes.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av Makuta Teridax » man 09 aug 2010 12:13

bjorges skrev:La cacheeier vurdere akkurat denne, og finn heller andre kjepphester å ri, som for eksempel et minimum av cachebeskrivelse, noen ord på engelsk for utenlandske cachere osv.
Visst skal vi la cacheier foreta vurderingen, men det må være lov for oss å formidle hva Groundspeak ønsker, slik at forskjellige cacheiere vurderer ut fra nogenlunde samme kriterier. Reviewer-verktøyet gir en advarsel i rød, fet skrift, med kursiv og understreking, dersom en cache har terrenggradering 1 og ikke er merket som tilgjengelig med rullestol. Advarselen forsvinner bare dersom cachen merkes som tilgjengelig med rullestol eller cachens terrenggraderingen økes til 1½.

Når det gjelder minimum av cachebeskrivelse og noen ord på engelsk, så er ikke dette noe krav. Tidligere kom jeg med en oppfordring til cacheeiere om å lage en kort engelsk versjon av beskrivelse og hint, men i det siste har jeg av tidsnød kuttet ut det meste som ikke er krav.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Hjelp oss som er godkjennere

Legg inn av bjorges » man 09 aug 2010 12:24

Makuta Teridax skrev:Tidligere kom jeg med en oppfordring til cacheeiere om å lage en kort engelsk versjon av beskrivelse og hint, men i det siste har jeg av tidsnød kuttet ut det meste som ikke er krav.
Med to reviewere på plass letter kanskje trykket noe, og det er håp om gjenopptak :)
Bilde

Svar