FTFC i nye cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
dkw_junior
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 21 aug 2009 10:18
FTFC i nye cacher

Legg inn av dkw_junior » søn 17 jan 2010 14:54

Jeg har begynt å planlegge mine første cacher og lurer på prosedyre når det gjelder "First To Find Certificate"
Jeg har ikke funnet noen prosedyrer på dette.
Skal sertifikatet ligge i cachen eller sendes til første logger?
Det er jo vanskelig å få plass til dette arket f.eks. i en micro/fotoboks.
Fint med noen retningslinjer fra ekspertene på dette.
Mvh
Junior

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av sven-egil » søn 17 jan 2010 15:12

Er vel ingen fast prosedyre på dette :wink:

Når jeg la ut min cache, lagde jeg et FTFC og la det i cachen, men jeg hadde goood plass ^^

Av de cachene som jeg har funnet først har noen få hatt FTFC, de fleste hadde ikke noe som helst, bare en "blank" loggbok.
Ikke kom det noe på e-post heller, men jeg hadde jo gleden med å være først. :wink:

Så jeg tror du fint kan velge hva du vil gjøre, enten legge inn FTFC eller sende et FTFC eller legge inn/sende en FTF-gave eller ikke gi noe som helst.
Bilde Bilde Bilde

oppned

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av oppned » søn 17 jan 2010 15:39

På de første jeg la ut lagde jeg ett FTFC i for av ett blide som jeg la inn som en note på cachesiden .
som her: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... a2d223edd2

Ellers så har det hent at jeg lagt inn FTF gave i en del av cachene jeg har lagt ut.
Det som gleder mest er jo det og kunne finne en ny cache......
Jeg er selv ikke så veldig opptatt av FTFC eller FTF i de fleste tilfellene.
Jeg nyter heller turen og cachen.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 18 jan 2010 00:06

Jeg legger ikke FTFC i cachene når jeg legger dem ut. Da må jeg brette dem såpass at de blir stygge. Jeg pleier imidlertid å kontakte FTF'en i etterkant og tilby et sertifikat. Men de fleste svarer at det samler de ikke på, så det er ikke nødvendig...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av sven-egil » man 18 jan 2010 06:29

GorgonVaktmester skrev:......Men de fleste svarer at det samler de ikke på, så det er ikke nødvendig...
Bare falsk beskjedenhet :wink:

Neida, men det er jo et utmerket "bevis" på at man er og var først-- åpner man cachen og der ligger det et FTFC vet man at man er først.
For "noen" liker å skrive baklengs i loggboka, så jeg har sett to innskrifter i hver sin ende av loggboken og begge kaller seg FTF :lol:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av Makuta Teridax » man 18 jan 2010 08:53

dkw_junior skrev:Jeg har begynt å planlegge mine første cacher og lurer på prosedyre når det gjelder "First To Find Certificate"
Det er ikke noe krav om FTF-sertifikat. Enkelte legger FTF-sertifikat i cachene sine som en hyggelig gest. Noen har også en FTF-gave. Ta med FTF-sertifikat hvis du har lyst, og ikke ha dårlig samvittighet om du lar være.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 18 jan 2010 12:40

sven-egil skrev:det er jo et utmerket "bevis" på at man er og var først-- åpner man cachen og der ligger det et FTFC vet man at man er først.
Hvis det å være ihendehaver av et FTFC er bevis for at man var FTF, da er jeg FTF på en del flere cacher enn jeg i virkeligheten er... :shock: Jeg har mer enn en gang kommet til en cache og funnet FTFC'et liggende der uten at jeg engang er i nærheten av å være FTF. Jeg har da tatt det med meg... :lol: men jeg hevder ikke å være FTF likevel.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
dkw_junior
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 21 aug 2009 10:18

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av dkw_junior » man 18 jan 2010 15:26

Takk for nyttige tilbakemeldinger.
Da kommer jeg til å legge sertifikat i cacher med god plass og event. en liten påskjønnelse til førstemann som logger på de små cachene.
Mitt første forsøk blir en multi bestående av 7 (ubrukte :mrgreen: )"uringlass" så der blir det dårlig med setifikat.
Mvh
Junior

LordWadar

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av LordWadar » man 18 jan 2010 15:29

Jeg synes det er moro å være FTF. Litt ekstra stas er det når det ligger et sertifikat og venter i cachen. Og joda, jeg samler på dem :D
Men i det store og hele er jeg fornøyd med at folk legger ut cacher som jeg kan finne. FTF eller ikke.

Hvis du bestemmer deg for å lage FTFC, så ser det ikke ut til å være noen som helst standard på utformingen. Her er det bare å slå seg løs :)

http://wiki.gcinfo.no/index.php?title=FTFC

Hvis du er i beit for ideer kan du jo prøve denne FTFC-generatoren:
http://www.box64.com/ftfcert_design.asp

Brukeravatar
dkw_junior
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 21 aug 2009 10:18

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av dkw_junior » man 18 jan 2010 16:00

Det ligger jo et forslag her http://gcinfo.no/webfm_send/58 som jeg synes ser riktig så flott ut.
Det må vel være greit å bruke?
Mvh
Junior

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av bjorges » man 18 jan 2010 16:27

dkw_junior skrev:Det ligger jo et forslag her http://gcinfo.no/webfm_send/58 som jeg synes ser riktig så flott ut.
Det må vel være greit å bruke?
Jepp, det er derfor det er lagt der :)
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av SnorreS » man 18 jan 2010 21:49

Vi (LappeLiseS og jeg) synest det er stas med FTFC. Det setter litt spiss på det når vi scorer på en FTF (og Ja-takk GorgonVaktmester, vi mottar gjerne ett på Adventsnøtter :wink: , det har vi fortjent 8) )

For de cachene vi har lagt ut selv har vi så langt alltid lagt i et FTFC, og på de største boksene også lagt en gave til FTFern. Og størrelsen, ikke noe problem. En micro i filmboksstørrelse passer utmerket for ett FTFC. Jeg pare kopierer det over i PowerPoint, justerer størrelsen og skriver ut. Har til og med vært så råflott at jeg har laminert de før de er plasert i boksen.

Men, hver sin smak. Vi er selvfølgelig lykkelige for enhver boks vi finner med og uten :D :D :D
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 18 jan 2010 23:30

SnorreS skrev:og Ja-takk GorgonVaktmester, vi mottar gjerne ett på Adventsnøtter :wink: , det har vi fortjent 8)
Dere er jaggu kravstore! :twisted: Her er det ikke nok at jeg kommer og gratulerer dere mens dere står og logger FTF'en deres dere skal ha det på papir også!!! :wink:

Neida, spøk til side! Beklager at jeg ikke har husket på å tilby dere FTFC! Det skal komme!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av gacrux » tir 19 jan 2010 08:14

Jeg slår igjen et slag for Gaxruxs' self service FTFC
http://www.milvang.no/gps/ftfc/ftfc.asp

Savner du et FTFC, tast inn og klipp ut fra skjermen.
Alternativt: Lag bakgrunns-slideshow på din PC med FTFC.
Otto Milvang

Brukeravatar
gamlemor-bæææ
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 23 jan 2010 13:56

Re: FTFC i nye cacher

Legg inn av gamlemor-bæææ » tor 11 mar 2010 21:33

Jeg har min første og eneste FTFC innramma hengende på veggen i stua!
..... men så er jeg fersking med få funn.
Hadde nok blitt litt lei meg om det ikke var noe ekstra til førstemann.

Fint med tips om utseende på sertifikat.
Jeg har lagt ut min første cache med sertifikat og liten FTFC-gave - og tenk:
- førstemann som fant den la igjen en Grenlandsmafia-pin til meg som ferskinggave!
Sånt varmer et gammelt hjerte!
Sauer er ålreite dyr!

Svar