Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av bjorges » man 13 apr 2009 17:46

Jeg ønsker å ta deler av debatten fra denne tråden opp her, hvor jeg mener det tildels er riktig å ta den.

Hvordan stiller reviewer'ne, og forsåvidt også retningslinjene, seg til at en cacher legger startkoordinatene på egen multi- eller mysterycache på eksakt samme koordinat som en allerede eksisterende "ordinær" cache?

Jeg har ikke tenkt over problemet før Synth75 tok det opp, men ser absolutt at dette er et tema som er aktuelt.
Ser frem til et velbegrunnet svar :)
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av Smort78 » man 13 apr 2009 19:40

Jeg har ikke tittet på retningslinjene, men synes dette er er uting.
Når jeg overfører cacher til min 60csx ser jeg ikke forskjell på tradisjonelle og multi/mystery cacher - dette kan da føre til (hvis jeg ikke har gjort godt nok forarbeid) at jeg logger feil cache som funnet.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av Makuta Teridax » tir 14 apr 2009 07:57

bjorges skrev:Hvordan stiller reviewer'ne, og forsåvidt også retningslinjene, seg til at en cacher legger startkoordinatene på egen multi- eller mysterycache på eksakt samme koordinat som en allerede eksisterende "ordinær" cache?
Jeg så den andre tråden før jeg så denne, så jeg svarte der.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av bjorges » tir 14 apr 2009 09:52

Da kopierer jeg svaret ditt hit og fortsetter her :)
Makuta Teridax skrev:
bjorges skrev:Her synes jeg reviewer bør ta grep, dersom ikke eier klarer det, og sørge for at den nye cachen "flyttes" 10-20 meter, slik at den ikke kommer i konflikt med eksisterende cacher. Dersom en cacheeier ønsker å "gjemme" cacher "bak" starten på en multi eller mystery, så må det være greit så lenge det går ut over cacheeiers egne cacher. Dersom det skal gå ut over andres, må dette i såfall være avtalt med vedkommende cacheeier.
Dette er ikke en reviewer-sak. Det eneste som betyr noe når de gjelder de oppgitte koordinatene for en mystery-cache er at de oppgitte koordinatene ligger maks. 2 miles / 3,2 km fra den endelige cachen ("Final Location"), med mindre det er gode grunner for noe annet. De oppgitte koordinatene for en multi-cache skal aldri være falske, men skal alltid peke til det første stedet man må gå for å løse multi-cachen.

I ett tilfeller skal to cacher ha identiske oppgitte koordinater: Dersom den tradisjonelle cachen A inneholder koordinatene til cachen B, og B er oppført som en multi-cache, så skal A og B ha de samme oppgitte koordinatene. (De oppgitte koordinatene til B skal være lik de oppgitte koordinatene til A fordi cachen A er det første stedet man må besøke for å løse multi-cachen B.) Det finnes flere eksempler på dette i Norge.
Det er en del av dette jeg mener reviewer bør bry seg om, nemlig det faktum at en utlegger velger å benytte eksakt samme koordinater som en eksisterende cache eid av en annen cacher.
Det punktet du nevner anser jeg som en del der det i hovedsak er samme eier på de to cachene, alternativt at eier av eksisterende cache faktisk har godkjent at en annen cacher benytter seg av den eksisterende cachen for å publisere informasjon til en ny cache.

Når nå temaet er kommet opp, og kanskje flere blir oppmerksom på "problemet", kan det være greit å i stor grad unngå at problemet oppstår. Her håper jeg selvsagt på reviewers hjelp :)
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av tomahg » tir 14 apr 2009 10:28

bjorges skrev:Det er en del av dette jeg mener reviewer bør bry seg om, nemlig det faktum at en utlegger velger å benytte eksakt samme koordinater som en eksisterende cache eid av en annen cacher.
Da jeg forsøkte å gi en av mine mystery-cacher samme oppgitte koordinater som en av mine tradisjonelle cacher, var Gali Nuva på pletten og fortalte at selv om dette ikke var direkte i strid med retningslinjene var det ikke ønsket praksis...

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av Makuta Teridax » tir 14 apr 2009 11:54

bjorges skrev:Det er en del av dette jeg mener reviewer bør bry seg om, nemlig det faktum at en utlegger velger å benytte eksakt samme koordinater som en eksisterende cache eid av en annen cacher.

Når nå temaet er kommet opp, og kanskje flere blir oppmerksom på "problemet", kan det være greit å i stor grad unngå at problemet oppstår. Her håper jeg selvsagt på reviewers hjelp :)
Jeg kan i beste fall gi en oppfordring til eier om å velge andre koordinater, men jeg kan ikke se at jeg har noen hjemmel til å nekte en eier å velge oppgitte koordinater som er lik de oppgitte koordinatene til en annen cache.
tomahg skrev:Da jeg forsøkte å gi en av mine mystery-cacher samme oppgitte koordinater som en av mine tradisjonelle cacher, var Gali Nuva på pletten og fortalte at selv om dette ikke var direkte i strid med retningslinjene var det ikke ønsket praksis...
Dette kjenner jeg ikke noe til, men jeg skal sjekke.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av bjorges » tir 14 apr 2009 12:20

Makuta Teridax skrev:
bjorges skrev:Det er en del av dette jeg mener reviewer bør bry seg om, nemlig det faktum at en utlegger velger å benytte eksakt samme koordinater som en eksisterende cache eid av en annen cacher.

Når nå temaet er kommet opp, og kanskje flere blir oppmerksom på "problemet", kan det være greit å i stor grad unngå at problemet oppstår. Her håper jeg selvsagt på reviewers hjelp :)
Jeg kan i beste fall gi en oppfordring til eier om å velge andre koordinater, men jeg kan ikke se at jeg har noen hjemmel til å nekte en eier å velge oppgitte koordinater som er lik de oppgitte koordinatene til en annen cache.
tomahg skrev:Da jeg forsøkte å gi en av mine mystery-cacher samme oppgitte koordinater som en av mine tradisjonelle cacher, var Gali Nuva på pletten og fortalte at selv om dette ikke var direkte i strid med retningslinjene var det ikke ønsket praksis...
Dette kjenner jeg ikke noe til, men jeg skal sjekke.

Da foreslår jeg at dere tar dette problemet videre oppover i reviewersystemet, og at kanskje dette kan bli en retningslinje på sikt :)
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av PPJ » tir 14 apr 2009 17:34

Regler, regler, regler ...

Nå må dere passe på at geocaching ikke blir kjedelig.
8)
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av gacrux » ons 15 apr 2009 07:51

PPJ skrev:Regler, regler, regler ...

Nå må dere passe på at geocaching ikke blir kjedelig.
8)
Når man ser at noe ikke fungerer optimalt, og det er enkelt å rette på det er det vel greit at noen tar tak i det. Jeg tror du også ville blitt litt gretten om noen la en ? cache oppå en av dine trad-cacher. Så jeg synes initiativet om at det bør stå noe om dette i retningslinjene er bra. (og gjør i alle fall ikke geocaching kjedeligere).

Jeg var foresten ute i skogen i går uten GPS. Morsom og andeledes opplevelse ... anbefales :roll:
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Minimum avstand mellom ordinære cacher og mysterys/muliter?

Legg inn av ArveAnd » ons 15 apr 2009 07:54

Alt som eg ikkje har komme på sjølv er kjedeleg.....

Svar