Legge ut cache

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
kokopellina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tor 17 apr 2008 17:55
Legge ut cache

Legg inn av kokopellina » ons 30 mar 2011 13:28

Hei!
Jeg jobber i en barnehage og har tenkt å introdusere barna i geocaching, men jeg trenger litt hjelp og det er å legge inn koordinater til cachen. Jeg bruker Garmin Oregon 450 og må innrømme jeg er helt grønn på dette her. Har aldri lagt ut en cache. Og i utgangspunktet tenker vi at det er kun gruppa mi som skal finne den. Kanskje en dag i fremtiden kan vi legge ut en offisiell cache. :D

Så noen som kan hjelpe meg med å forklare åssen jeg kan få lagt inn koordinater til min gps? :oops:
På forhånd takk..

nomore
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:18
Registrert:tir 01 feb 2011 07:51

Re: Legge ut cache

Legg inn av nomore » ons 30 mar 2011 14:54

Om den kun skal være tilgjengelig for dere så bør du ikke registrere den som en cache på geocaching.com. Mener eg da :)

Det du gjør er at du gjemmer boksen der du ønsker, og så tar du frem GPS'en, sørger for at den har god signalstyrke og velg "Marker veipunkt". Da er posisjonen du er på nå lagret som et løpenummer. Trykk nå på "Lagre og redigere" og så "Endre navn". Gi den så et navn du kjenner igjen. Nå er det egentlig i mål, men eg anbefaler at du også velger "Gjennomsnitt", velg punktet du nettopp lagret og trykk på start. Vent til kvaliteten kommer på 100% og så lagre. Da vil du få en mer nøyaktig possisjon som er "enklere" å finne frem til.

Eg regner med at det er barna som skal finne den igjen? Da velger du "Hvor skal du?" på menyen, så velger du "Veipunkter" og så det punktet du har lagret. Så velger du "Kompass". Da vil du få ei stor rød pil på skjermen som er lett for barn å bruke til navigasjon.

Ellers er det jo et artig påfunn. Lykke til! :)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Legge ut cache

Legg inn av Raggsokk » ons 30 mar 2011 17:05

Jeg har planer om det samme med Storesøster sin barnehage. Planen da er å legge opp det meste av dagen slik at man først prøver litt i små grupper på noen gjemte filmbokser innenfor selve barnehagen (disse er selvfølgelig uoffisielle), deretter blir alle med på å lage en cacheboks (oppføringen har jeg gjort klar på forhånd) hvor de putter hver sin lille bytteting oppi. I tillegg legger vi oppi en TB som barna kan følge rundt om i verden. Til slutt går hele gjengen ut på sitt faste tursted i skogen og gjemmer boksen - igjen på forhåndsdefinert sted. Jeg sender den inn til godkjenning mens de er på stedet, så kanskje de til og med får se en ekte FTF-jeger i aksjon før de går tilbake... ;-)

Hvis da de ansatte i barnehagen følger opp litt, kan barna få fulgt med på loggene som kommer og selv stikke innom en gang iblant og se hvilke nye ting som andre har byttet inn. Og selvfølgelig følge TBen på sin reise. Jeg tror ikke det nødvendigvis blir så mange nye geocachere av dette (muligens noen foreldre som snapper det opp) men barna kommer nok til å ha det gøy!
- Raggsokk

Bilde

kokopellina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tor 17 apr 2008 17:55

Re: Legge ut cache

Legg inn av kokopellina » ons 30 mar 2011 19:03

Hei Raggsokk og Nomore!
Tusen takk for at dere tar dere tid til å forklare for meg. Og jeg skal ikke legge det ut på geocaching siden det er bare barna som skal lete. Men kjekt med å få ting riktig da. :wink:
Gleder meg å vise det til barna. Kanskje en vakker dag blir en boks fra barna lagt ut.. :D
Hilsen meg..

Svar